Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Oj! Jag har nog en tredjedel av tiden för det. Filtrerar bara när värmaren är igång. Tror faktiskt inte att du behöver så mycket filtrering alls. Koplade en effektmätare till hela fasen till tunnan nu i november och kom inte ens upp i 350 kWh, men då har jag rätt mycket mer isolering än det färdiga paketet man kan köpa från SVB. Framförallt har jag ett underlock av cellplast som flyter på vattnet, tror det gör stor skillnad .
Då har du väl kört runt 1000 Tim i nov... Låter ganska mkt. Eller har du en extremt kraftig pump?
 
Fulkemisten
Nänä. 350 timmar ska det såklart vara. Detta exklusive 24 h uppvärming av poolen. Så 115 kWh eller vad det nu blir.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Oj! Jag har nog en tredjedel av tiden för det. Filtrerar bara när värmaren är igång. Tror faktiskt inte att du behöver så mycket filtrering alls. Koplade en effektmätare till hela fasen till tunnan nu i november och kom inte ens upp i 350 kWh, men då har jag rätt mycket mer isolering än det färdiga paketet man kan köpa från SVB. Framförallt har jag ett underlock av cellplast som flyter på vattnet, tror det gör stor skillnad .

Hmm...det där var ett bra tips. Jag har nämligen ett över som jag inte använder på badtunnan i stugan. Mer sannolikt att jag kan använda det på badtunnan här hemma även om det är runt och tunnan är åttakantig. Däremot kommer inte dispensern kunna flyta runt fritt om isoleringen ligger där och guppar men det kanske kvittar

Filtreringen tycker jag är knepig. Jag har tömt halva google på information och jag skrev något här i forumet för ett tag sen om vad snittet verkade vara. Men jag antar att det bästa är att börja med många timmar och sen gå nedåt tills man märker negativa effekter. Har läst om andra som kör 2x10 timmar.

Har för övrigt beställt reningsprodukter nu. Får nog hem det imorgon. Kör en chockklorering. Sen i med bromtabletter. Sen håller jag koll på värdet. Flockmedel och liknande medel verkar inte rekommenderas ihop med filterbollar. Å andra sidan rekommenderas det på vissa ställen. Samma sak med backspolning när man har filterbollar. Rekommenderas ibland, medan andra skriver att det inte ska/bör göras.

Samma sak med tvätt av filterbollar. Rekommenderas ibland, medan andra skriver att det är lönlöst.

En kemirelated fråga. Brom och klor brukar kunna mätas med samma teststickor, med omräkning på bromet. Men...det går väl inte om jag chockklorerar och sen bromar. Jag får ju bara ett värde på stickan :) men vet inte om det är från kloret eller bromet. Jag funderar på om jag får det som är högst....?

Antar att jag får vänta några dagar efter kloreringen. När chocken lagt sig lär det väl inte vara så mycket kvar av kloret som ger utslag på stickan.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Oj! Jag har nog en tredjedel av tiden för det. Filtrerar bara när värmaren är igång. Tror faktiskt inte att du behöver så mycket filtrering alls. Koplade en effektmätare till hela fasen till tunnan nu i november och kom inte ens upp i 350 kWh, men då har jag rätt mycket mer isolering än det färdiga paketet man kan köpa från SVB. Framförallt har jag ett underlock av cellplast som flyter på vattnet, tror det gör stor skillnad .
men...vad för effektmätare kopplade du på? Mäter du hela trefasen eller kör du på en av faserna? Kopplade du på i filterutrymmet eller i centralen?

Fast det är klart...det är ju en fas per värmare så det går väl att koppla en mätare till varje fas.

Har man långtråkigt borde man kunna köra med en tångamperemätare inne i kopplingsdosan och blänga på den i 24 h.

Hade varit löjligt enkelt för tillverkaren att lägga in det där i appen eller direkt i kontrollpanelen. Behöver ju bara mäta tiden då värmaren är aktiv. Antingen går den eller inte. Ett annat alternativ är annars att göra som du gör, det vill säga bara värma när filtercykeln går, sen ställa ner filtreringen så lågt att den ändå precis bibehåller tempen. Då vet man ju hur många timmar den behöver bränna på. Även om det kan vara lite knepigt att vara säker på om den använt 1 eller 2 värmare. Det problemet hade nog appen/kontrollpanelen också haft när jag tänker efter.
 
Tobzter Tobzter skrev:
Känns tråkigt när de verka som att så gott som alla verkar riktigt nöjda och verkar vara bra saker.. förutom leveransen av grejer som verkar vara lite stökigt. Men de tror ja för att efterfrågan stack i höjden detta år
Vet inte om jag håller med om den slutsatsen, ser bara att du har fått ett svar från någon som är missnöjd.
Jag kan egentligen inte uttala mig om produkten ännu, men kan lugnt säga att jag hade önskat tydligare instruktioner på flera punkter.
 
  • Gilla
MartinMoza
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Oj! Jag har nog en tredjedel av tiden för det. Filtrerar bara när värmaren är igång. Tror faktiskt inte att du behöver så mycket filtrering alls. Koplade en effektmätare till hela fasen till tunnan nu i november och kom inte ens upp i 350 kWh, men då har jag rätt mycket mer isolering än det färdiga paketet man kan köpa från SVB. Framförallt har jag ett underlock av cellplast som flyter på vattnet, tror det gör stor skillnad .
Det här med 2x10 timmar är ju vad som står i SVBs manual att de rekommenderar att man börjar med, för att sedan testa gå ner om man ser att allt funkar bra. Jag håller på med uppvärmningen fortfarande, men kommer nog köra på 2x10 också till att börja med.
 
Fulkemisten
Filtreringen är ju för att få bort synlig smuts (grumlighet) så länge vattnet är klart är det lungt. Både pump, filter och slangdiameter är dimensionerade för betydligt större vattenvolymer än vad svenska badtunnor tillhandahåller.
 
Fulkemisten
H henlin431 skrev:
vad för effektmätare kopplade du på? Mäter du hela trefasen eller kör du på en av faserna? Kopplade du på i filterutrymmet eller i centralen?
En sån där vanlig för stickpropp. Har detta på anslutningen, bara en värmare på 3 kW.
 
Nu har jag fyllt upp hela poolen och haft i Biocool, förhoppningsvis premiärdopp imorgon :)
Fick tyvärr koppla bort ena värmaren, har för mycket annat som ligger och drar. Och kör jag för många plattor på spisen samtidigt som värmaren går så blir det problem :crysmile:
Menmen, testar såhär ett tag så får vi se om det blir någon åtgärd efter vintern.
 
Fulkemisten
Tvättade ljusblå filterbollar utspridda på ett mönstrat badrumsgolv med tvättpåsar och torkutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tvättat filterbollarna. Först sköljde jag dem i varmvatten för att få bort synligt skräp och sedan in i maskinen i tvättpåsar på 40 grader med lite tvättmedel. Sist in i tumlaren på syntetprogram fortfarande i påsarna. De tappar lite i volym (krymper?) men är fortfarande fluffiga, de kommer funka en två kanske tre tvättar till troligen.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
[bild]
Tvättat filterbollarna. Först sköljde jag dem i varmvatten för att få bort synligt skräp och sedan in i maskinen i tvättpåsar på 40 grader med lite tvättmedel. Sist in i tumlaren på syntetprogram fortfarande i påsarna. De tappar lite i volym (krymper?) men är fortfarande fluffiga, de kommer funka en två kanske tre tvättar till troligen.
Hur tömde du filterhållaren? Någon slang kopplad på uttaget i botten?
 
Fulkemisten
Nä. Kopplade loss anslutningarna och lyfte ur den. (30-40 kg bara) Sen tömde jag den med pluggen i botten.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Nä. Kopplade loss anslutningarna och lyfte ur den. (30-40 kg bara) Sen tömde jag den med pluggen i botten.
Du hade inte kört flockmedel än? De såg så fina ut.

Jag hade nog tänkt tömma/rengöra den på plats i vår om det nu är möjligt.

Vad hade du för värden på manometern vid uppstart kontra innan tvätten? Jag läste inte av min i början. Borde gjort det
 
Fulkemisten
H henlin431 skrev:
Vad hade du för värden på manometern vid uppstart kontra innan tvätten? Jag läste inte av min i början. Borde gjort det
NOLL och i princip NOLL. Manometern kommer bara att visa högre tryck om du kör filtersand, vid användning av filterbollar ökar knappast trycket.
H henlin431 skrev:
Jag hade nog tänkt tömma/rengöra den på plats i vår om det nu är möjligt
Knappast. Lyft ut den och fixa iordning utanför pumphuset. Mycket, mycket enklare.
H henlin431 skrev:
Du hade inte kört flockmedel än? De såg så fina ut.
Nä. Inte behövt det. En del barr, löv och skräp. Lite brun beläggning innan tvätt på vissa bollar. En del sand/grus i botten av filterbehållaren.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
NOLL och i princip NOLL. Manometern kommer bara att visa högre tryck om du kör filtersand, vid användning av filterbollar ökar knappast trycket.

Knappast. Lyft ut den och fixa iordning utanför pumphuset. Mycket, mycket enklare.

Nä. Inte behövt det. En del barr, löv och skräp. Lite brun beläggning innan tvätt på vissa bollar. En del sand/grus i botten av filterbehållaren.
Ok, jag trodde själva grejen var att kunna se när trycket ökade och det var dags (motståndet ökar på grund av att genomsläppligheten blir sämre).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.