Mycket intressant.
Men inget av det där är ju för konsumenter.
 
Raskus Raskus skrev:
Mycket intressant.
Men inget av det där är ju för konsumenter.
Kan ju vidareutvecklas för konsumenter i en framtid, vem vet. Vi körde utbildning gällande fiberteknik som installerades för 30-40 år sedan för transmission/företag och idag görs det till konsumenter.
Men då säger någon, det kommer ju ny teknik nu via satellit!
Nä säger nu någon annan 5G och senare 6G blir det som gäller!
Och någon funderar på att när kommer "färdiga" konsumentlösningar för 10Gbits via fiber.

Livet är inte lätt för oss konsumenter, men allt som gör att man kan få uppkoppling med hyfsad kapacitet, här och just nu, är ju positivt skulle de senare komma något bättre kan man alltid byta! Air2fibre kan väl vara en bra lösning och kanske enda alternativet. Någon kan då tycka att det är bortkastade pengar om man sedan byter, gäller även fiber, äh säger jag bilarna vi har minskar i värde varje betydligt mera varje år.
 
Här är lite statistik som visar hur mycket bandbredd som används i verkligheten.
OBS, detta är totala bandbredds behovet för 15 hushåll.
Linjediagram som visar inkommande och utgående bandbreddsanvändning för 15 hushåll över två dagar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grafer som visar nedladdnings- och uppladdningsbandbredd för 15 hushåll över 30 dagar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som någon annan nämnde, bandbreddsbehovet är starkt överdrivet.
 
Redigerat:
  • Gilla
thadanne
  • Laddar…
Ja, och sådär kommer det alltid se ut, för all framtid. Vi kan stoppa teknikutvecklingen nu.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Här är lite statistik som visar hur mycket data som används i verkligheten.
OBS, detta är total datamängd för 15 hushåll.
[bild]
[bild]
Som någon annan nämnde, mängden data & datahastigheten som behövs är starkt överdriven
Ursäkta en kanske korkad fråga men är det volym eller fart vi tittar på?

Datamängd ser jag nu. Ni 15 hushåll verkar använda mindre volym än min ena dotter gör ensam på sin mobil.

EDIT2: 40Gb i November på en mobil.

....och det enda jag vill ha sagt med detta är att det är meningslöst att diskutera vad som behövs för ett hushåll eller vad som är normalt. Och att jag ska ta mobilen från dottern och lämna tillbaka den i Januari
 
Redigerat:
  • Gilla
RalleB och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ursäkta en kanske korkad fråga men är det volym eller fart vi tittar på?

Datamängd ser jag nu. Ni 15 hushåll verkar använda mindre volym än min ena dotter gör ensam på sin mobil.
Det är ackumulerad bandbredd, peakar på ca 100 Mbps
 
Graferna ovan visar endast löpande medelvärde.

Det som inte syns i graferna är att dataöverföring sker i korta skurar normalt sett, ju snabbare kanal desto kortare dataskurar behövs för att tex överföra filer eller fylla på bufferten i streaming-applikationer. Som användare upplever man då snabbare responstid vilket sparar tid och irritation.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Raskus Raskus skrev:
Det är ackumulerad bandbredd, peakar på ca 100 Mbps
Det står datamängd i inlägget, jag läste slarvigt.
 
Jag som skrev slarvigt, rättat nu.
 
J Jocke Best skrev:
Det behövs folk som tänker tvärtemot alla andra. Det friskar upp. Nån på stäppen var tvungen att kolla om den sabeltandade tigern verkligen var farlig. Eller om det gick klättra ner för ett stup med vantar, eller om man kan flyga. En på miljardern blir också tex en av bröderna Wright. I framtiden kanske det pratas om Thadanne med darr på rösten.
Eller som Carl Sagan sade det:

"But the fact that some geniuses were laughed at does not imply that all who are laughed at are geniuses. They laughed at Columbus, they laughed at Fulton, they laughed at the Wright brothers. But they also laughed at Bozo the Clown."

― Carl Sagan, Broca's Brain: Reflections on the Romance of Science

;)
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Här finns lite mer å läsa för den som är intresserad [länk]
Ja, det är tydligt att Terracom börjar darra på manschetten nu när det börjar höjas röster om hur länge vi skall fortsätta med marksänd TV. :) De sitter ju på en massa kostbar infrastruktur som man naturligtvis vill ha nytta av även i framtiden. Masterna är ju redan byggda.

Sedan så har de ju inte fel. Det är klart att radiolänk har några fördelar framför fiber. Konstigt vore ju annat. Och är man t ex extra rädd för grävmaskiner (inte utan anledning skall tilläggas) så är ju en radiolänk ett alternativ.

Särskilt om risken att någon skall smälla upp ett hus som klipper länken är liten. (En risk man måste ta med i beräkningen i storstadsområdena. Man får inte bygga på din fiber hur som helst, men luften är fri. Om inte FM och några få till klagar...)

Men sedan så har det ju nackdelar också. Utrustningen är dyrare. Man behöver stabila torn och fri sikt, och det finns inte hur mycket frekvensband som helst. Och hastigheten konkurrerar inte med fiber till samma kostnad. (Vilket de ju säger själva.)

Så det får väl sorteras under hyffsat ärligt, men ändå partsinlaga. Och som redan sagts ovan; inte en vettig lösning på "the last mile".
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Och som redan sagts ovan; inte en vettig lösning på "the last mile".
Är det inte just där som trådlöst kan vara vettigast?
 
  • Gilla
thadanne
  • Laddar…
L lat skrev:
Är det inte just där som trådlöst kan vara vettigast?
Nej. Skall man som sagt ha bra bandbredd, säker leverans osv. så krävs det så små celler att man lika gärna kan dra fibern hela vägen in i huset. Finns ingen anledning att terminera fibern något hundratal meter ifrån huset.

Så en "mile" är lite för långt för de tekniker som tas fram idag.

Trådlöst har styrkor när det kommer till mobilitet, täckning av stora ytor osv. Det fungerar även bra när det kommer till punkt-till-punkt ifall det är svårt att lägga fiber och man har fri sikt m.m.

(Det är t ex inte för inte som den ljusa framtid som sågs för satellit-kommunikation kom på skam. Fiber fungerade mycket bättre och blev mycket billigare.)
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
J
L lat skrev:
Är det inte just där som trådlöst kan vara vettigast?
Tyvärr inte så enkelt. När man ändå är ute i bushen, så nära som last mile, då är oftast inte kostnaden för fiber den sista biten så stor att det motiverar att sätta upp sändare, om man ska kunna komma upp i högre bandbredder, eftersom dessa kräver frekvenser som inte går skicka över större avstånd. Tänk fiber fram till ett kvarter, och man ska sätta en sändare på lyktstolpen, då kan man lika gärna dra fibern ända fram också. Rent generellt. Naturligtvis finns det tillfällen då det är motiverat, och det är ju därför man nu sjösätter FWA etc. Ute på glesbygden där det blir väldigt långa avstånd så är inte heller FWA en frälsare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.