Och ändå så är det så att inget bolag är intresserade av att gräva, eftersom de inte ser nån ekonomi i det om de inte kan få minst ~50 anslutningar inom nån km2. Och att vi själva genom byalag ska få folk att satsa 30-50" var, när det finns klart ekonomiskt fördelaktiga trådlösa alternativ, det är ju utopi.
Så vad är då alternativet för oss? Att avstå helt eftersom vi inte kan få det rätta/perfekta?

Eller att hänga på nåt av de trådlösa alternativ typ Telia eller Air2fibre som de facto finns och gör det de ska och gör det bra.
Telia uppger ju tom att man ska kunna få "upp till 300Mbs" även om de säger 10-60 i normalfallet.

Man måste förhålla sig till verkligheten, annars blir man inte så trovärdig. och verkligheten ser olika ut utanför tätort / i tätort.
 
L lat skrev:
Och ändå så är det så att inget bolag är intresserade av att gräva, eftersom de inte ser nån ekonomi i det om de inte kan få minst ~50 anslutningar inom nån km2. Och att vi själva genom byalag ska få folk att satsa 30-50" var, när det finns klart ekonomiskt fördelaktiga trådlösa alternativ, det är ju utopi.
Så vad är då alternativet för oss? Att avstå helt eftersom vi inte kan få det rätta/perfekta?

Eller att hänga på nåt av de trådlösa alternativ typ Telia eller Air2fibre som de facto finns och gör det de ska och gör det bra.
Telia uppger ju tom att man ska kunna få "upp till 300Mbs" även om de säger 10-60 i normalfallet.

Man måste förhålla sig till verkligheten, annars blir man inte så trovärdig. och verkligheten ser olika ut utanför tätort / i tätort.
Du blir hela tiden onödigt upprörd för du läser mellan raderna.

Det har bara konstaterats att luft inte är ett skitbra sätt för last mile, inte att det är fel i ditt fall. Du har ju inget annat att välja på och då är det ju bara köra på och se glad ut, eller hur? Ingen säger något annat.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Nja, jag blir lite irriterad på folk som stenhårt hävdar att 1 sak är den enda rätta och inte inser att alla inte har samma behov.
Det är lite som att säga att man måste ha en 8K TV annars får man ingen bra TV-upplevelse.

Och som den ursprungliga frågan i denna tråd var:
"Någon som provat eller funderar på air2fibre, ett alternativ till fiber där det tex är svårt eller omöjligt att gräva."
Jag uppfattar denna tråd som "ett rop på hjälp" när man av olika anledning inte kan/får fiber.

Med andra ord, inget disk om vad som ev är det "bästa" rent tekniskt.
Det är jättebra om man bryter ut de frågorna till egna trådar så kan "nördarna" diskutera dessa saker där.
 
  • Gilla
A-Man_08
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Tyvärr inte så enkelt. När man ändå är ute i bushen, så nära som last mile, då är oftast inte kostnaden för fiber den sista biten så stor att det motiverar att sätta upp sändare, om man ska kunna komma upp i högre bandbredder, eftersom dessa kräver frekvenser som inte går skicka över större avstånd. Tänk fiber fram till ett kvarter, och man ska sätta en sändare på lyktstolpen, då kan man lika gärna dra fibern ända fram också. Rent generellt. Naturligtvis finns det tillfällen då det är motiverat, och det är ju därför man nu sjösätter FWA etc. Ute på glesbygden där det blir väldigt långa avstånd så är inte heller FWA en frälsare.
Men det är ju inte så dom bygger air2fibre dvs sändare med fiber på gatan?, utan en typ av repeater som skickar signalen vidare från en befintlig kund?
 
L lat skrev:
Nja, jag blir lite irriterad på folk som stenhårt hävdar att 1 sak är den enda rätta och inte inser att alla inte har samma behov.
Det är ju en annan fråga. Vi måste skilja mellan vad som de facto kan leverera bäst prestanda/pris osv., och att det finns folk som hävdar att denna är onödig.

Visst. Om jag inte hade möjlighet för fiber så skulle jag naturligtvis leta alternativ med ljus och lykta. Först på den listan skulle vara "byalagsmodellen", dvs gräva själv på något sätt. Först därefter skulle allt annat komma. (Nåja, jag skulle väl försöka hanka mig fram med 4G som temporär lösning. Men finns det 4G så finns det antagligen fiberaccess i närheten.)

Radioaccess är lite som att inte vara ansluten till elnätet. Det är klart att man kan klara sig bra med solceller/vindkraft (ev. med diesel som backup), och det finns många som bor så. Men de flesta av oss ser inte det som ett intressant/realistiskt alternativ.

Det är fö inte ofta som teknikjämförelser är såhär tydliga. Fiber vinner klart på (i stort sett) alla punkter. Allt annat dras med mycket större kompromisser.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
R
L lat skrev:
Nja, jag blir lite irriterad på folk som stenhårt hävdar att 1 sak är den enda rätta och inte inser att alla inte har samma behov.
Jag har inte sett någon påstå det du säger. Kan du citera?

Din liknelse med TVn faller i.s.f. för så vitt jag vet är det bara folk som påpekat att en 8K TV har bättre upplösning än en 4K eller Full-HD TV.

L lat skrev:
"Någon som provat eller funderar på air2fibre, ett alternativ till fiber där det tex är svårt eller omöjligt att gräva."
Jag uppfattar denna tråd som "ett rop på hjälp" när man av olika anledning inte kan/får fiber.

Med andra ord, inget disk om vad som ev är det "bästa" rent tekniskt.
Det är jättebra om man bryter ut de frågorna till egna trådar så kan "nördarna" diskutera dessa saker där.
Vi uppfattar tydligen trådens syfte olika. Ingenstans nämner Andy att han är i någon sådan situation.

Och jag har svårt att se syftet med tråden om Air2Fibre inte får jämföras med andra, alternativa, tekniker.

- "Vad tycker ni om Volvo, OBS jämför inte med andra bilmärken" :)
 
Syftet med tråden
Tanken är väl att diskutera tjänsten air2fibre i en egen tråd och inte varför fiber är bättre. Det finns ju redan ett antal trådar då det har diskuterats förr och pågår även i andra trådar.
 
Redigerat:
  • Gilla
thadanne
  • Laddar…
mudder mudder skrev:
Om ni undrar lite mer om Air2fibre så har jag varit med och installerat det i ett villaområde.

[länk]
När man tittar på lite bilder så verkar spridningspunkterna inte vara så stora, är det en antenndel och radiodel som sätt upp?
Hur stor kapacitet har spridningspunkterna avs bandbredd?
 
Air2fiber finns ju även för byanät enligt deras sida om det nu är någon fördel.
 
OK tbx till vad detta handlar om och mindre pajkastning kanske?
Vilka hastigheter och vad krävs för att få dessa handlar detta om?
Krävs fri sikt och hur långt till masten?
Hur matas masten och med vilken hastighet?
Är helt klart intresserad även om jag helst vill att IP-Only får tummen ur och få fram fiber till sommarstället. Mellanstort sommar stuge område med dåligt med fri sikt. 3G/4G funkar när det inte är fullt i stugorna.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
OK tbx till vad detta handlar om och mindre pajkastning kanske?
Vilka hastigheter och vad krävs för att få dessa handlar detta om?
Krävs fri sikt och hur långt till masten?
Hur matas masten och med vilken hastighet?
Är helt klart intresserad även om jag helst vill att IP-Only får tummen ur och få fram fiber till sommarstället. Mellanstort sommar stuge område med dåligt med fri sikt. 3G/4G funkar när det inte är fullt i stugorna.
det krävs tydligen fri sikt till dom första abonnenterna sedan kan signalen skickas vidare till andra som inte har fri sikt.
Vilket somarstugeområde gäller det, finns det en hög plats där spridningspunkten kan monteras?
 
A Andy78 skrev:
det krävs tydligen fri sikt till dom första abonnenterna sedan kan signalen skickas vidare till andra som inte har fri sikt.
Vilket somarstugeområde gäller det, finns det en hög plats där spridningspunkten kan monteras?
Knappt fri sikt mellan stugorna då det är gott om uppväxta träd och lagom kuperat. Så gäller det fi sikt till mast blir ju detta något som funkar på Uppsala slätten och Skåne.
 
Nej då, funkar även i Sörmlands skogar.
Bluecom/Teracom samarbetar kring detta och som du säkert vet har Teracom massor av radiomaster. Så finns det nån mast i närheten av er?
 
Ingen radio mast med fri sikt till. Men kanske inte är krav på det?
 
En massa of topic och trams rensat
Skärpning nu
/Mats
Moderator
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.