P PatrikJo skrev:
Om vi går upp ett ytterligare snäpp i komplexitetsgrad kan momentdragaren även logga åtdragningsmomentet. Inte bara slutgiltiga momentet, utan både moment och vinkel under hela åtdragningen.
Helt naturligt att bilägga sådan information till serviceboken när man säljer bilen några år senare. Var köper man?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Helt naturligt att bilägga sådan information till serviceboken när man säljer bilen några år senare. Var köper man?
https://www.atlascopco.com/content/.../documents/1928 01 Tensor Revo nutrunners.pdf
Den där borde räcka för dina behov. Streckkodsläsare och stacklight finns som tillbehör. Om du pratar snällt med Atlas kan du säkert få styrenheten att spela upp något lämpligt F1-ljud samtidigt som du drar 1000 Nm med 99 rpm.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…

Sevärt för den som undrar hur en ska jämföra olika marknadsföringssiffror (åtdragningsmoment, backningsmoment och hittepå-Nm ”nut-busting torque”) och vad dessa egentligen betyder. Seriösare tillverkare anger verkligt åtdragningsmoment för sina maskiner och vissa andra endast ett odefinierat värde som ska representera hur hårt åtdragen en mutter kan vara som maskinen klarar att lossa.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
richardtenggren
richardtenggren richardtenggren skrev:
Största problemet är att ca 90% av åtdragningsmomentet åtgår till att övervinna friktionen, vilket lämnar 10% till klämkraften.
Så friktionskoefficienten spelar en viktig roll, ibland anges väl om åtdragningsmomentet gäller för torrt eller vått förband, finns tabeller med omräkningsfaktorer också.

@mattiasp kan säkert göra ett fint utlägg om krypningen i fjädern på en momentnyckel.
Jag har inte räknat på något liknande sedan skolan men jag killgissar att det inte är ett problem om man antar en momentnyckel av god kvalité.
Ursäkta sent svar. Det är tekniskt sett inte krypning, utan spänningsrelaxation som skulle kunna inverka, även om det egentligen är samma mekanism. Det är inget som sker i rumstemperatur i stål, så där kan vi vara lugna. Man ska däremot aldrig släppa på fjäderspänningen helt i momentnycklar, eftersom fjädern kan hamna i ett lite annat läge, eller att det ramlar in lite smuts i sätet för fjädern. Har man gjort det, och det är noga med vridmomentets precision, bör man kontrollera verktyget. I seriösa verkstäder brukar det finnas instrument för att kolla sin nyckel innan man använder den. I tyska kärnkraftverk sitter det kontrollinstrument lite här och där ute i anläggningen. De kalibreras givetvis regelbundet.

@MathiasS: Har du skaffat en Ingersoll Rand? Tycker du att den är bra? Berätta mer!
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
nanowire och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
mattiasp mattiasp skrev:
Ursäkta sent svar. Det är tekniskt sett inte krypning, utan spänningsrelaxation som skulle kunna inverka, även om det egentligen är samma mekanism. Det är inget som sker i rumstemperatur i stål, så där kan vi vara lugna. Man ska däremot aldrig släppa på fjäderspänningen helt i momentnycklar, eftersom fjädern kan hamna i ett lite annat läge, eller att det ramlar in lite smuts i sätet för fjädern. Har man gjort det, och det är noga med vridmomentets precision, bör man kontrollera verktyget. I seriösa verkstäder brukar det finnas instrument för att kolla sin nyckel innan man använder den. I tyska kärnkraftverk sitter det kontrollinstrument lite här och där ute i anläggningen. De kalibreras givetvis regelbundet.
Tack för ett bra inlägg, du levererar som vanligt! :)
(Jag skrev först relaxation, men ändrade till krypning då jag blev lite osäker... man blir lite ringrostig när man inte jobbar med det :p )

Intressant gällande kärnkraften, jag har något minne av att jag hört att vid väldigt kritiska åtdragningsmomentet så använder man sig av hydraulisk skruvförspänning där?
 
mattiasp mattiasp skrev:
@MathiasS: Har du skaffat en Ingersoll Rand? Tycker du att den är bra? Berätta mer!
Jag har haft den där IRen i ett par år nu, har inga andra seriösa mutterdragare att jämföra med men den funkar perfekt för det jag huvudsakligen använder den till - hjulbyten på 3-4bilar vår och höst.

Det enda som stör är att 1/2" hylshållaren inte har en fjädrad kula utan en ring för låsning av hylsan - ringvarianten är rätt irriterande eftersom man inte kan trycka på hylsan för hand, man får hålla hylsan mot och dänga ner den i golvet. Förväntar mig bättre samarbete av de två kompisarna, Ingersoll och Rand. Jag tror dock att maskinen finns med båda alternativen (och det går att göra en könsbyte på maskinen till kula) så du kan ju se till att köpa "rätt". Detta är ju dock bara ett problem om man byter hylsa ofta.
 
Det är en ring på min 2135timax också men har aldrig behövt vålda på hylsan, har alltid funkat med lagom handkraft.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Stickan56
H Harald Blåtumme skrev:
Ja det är så jag resonerar. Den lille maskinen är specad till 340 Nm och det är inga skojsiffror utan snarare ett minimum med de svagaste 2 Ah-batterierna,
Blir maskinen starkare om du har ett batteri på 4Ah?

Stickan
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Blir maskinen starkare om du har ett batteri på 4Ah?

Stickan
Mitt batteri som jag föredrar på den maskinen när jag kör mutterdragning är på 6Ah. Både 4Ah och 6Ah-batterierna har parallellkopplade celler vilket ger ökad max strömstyrka, 2 Ah batterierna är seriekopplade enbart (3 st 18650-celler förmodar jag). De större batteripacken på 4Ah & 6Ah kör en konfiguration på 3 x 2 celler vilket ger dubbla maximala strömstyrkan.

Dessa 12V-maskiner suger så mycket kraft de kan från anslutna batteripaket och ja, det blir en märkbar skillnad i styrka med de kraftigare batteripacken.

I andra tillämpningar som tex skruvdragare eller spärrskaft så spelar det mindre roll men även där finns en skillnad i max kraft man kan ta ut om man jämför 2 Ah & 6 Ah batteripack.
 
Redigerat:
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
F
H Harald Blåtumme skrev:
Mitt batteri som jag föredrar på den maskinen när jag kör mutterdragning är på 6Ah. Både 4Ah och 6Ah-batterierna har parallellkopplade celler vilket ger ökad max strömstyrka, 2 Ah batterierna är seriekopplade enbart (3 st 18650-celler förmodar jag). De större batteripacken på 4Ah & 6Ah kör en konfiguration på 3 x 2 celler vilket ger dubbla maximala strömstyrkan.

Dessa 12V-maskiner suger så mycket kraft de kan från anslutna batteripaket och ja, det blir en märkbar skillnad i styrka med de kraftigare batteripacken.

I andra tillämpningar som tex skruvdragare eller spärrskaft så spelar det mindre roll men även där finns en skillnad i max kraft man kan ta ut om man jämför 2 Ah & 6 Ah batteripack.
Ja, speciellt på spärrskaft så gäller det att vara noga med vilket batteri man använder.
 
F fsn skrev:
Ja, speciellt på spärrskaft så gäller det att vara noga med vilket batteri man använder.
Jag håller inte med där, man använder inte ett spärrskaft till att dra loss för allt vad det kan utan till att skruva ut skruven efter att man lossat hårt sittande skruv manuellt. Det är ingen mutterknack och ska inte användas som en sådan.

Visst, smidigt på litet mindre hårt sittande skruv att bara köra på utan att först lossa manuellt men inte så kritiskt med att få absoluta maxmomentet av maskinen kan ge.

Ett 2Ah-batteri på ett spärrskaft som Milwaukee M12 FIR12 räcker fint enligt min mening, här blir det mer betydelsefullt att maskinen inkl batteri är smidig till formatet.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Den lille maskinen är specad till 340 Nm och det är inga skojsiffror utan snarare ett minimum med de svagaste 2 Ah-batterierna, Jag byter normalt hjul som jag själv satt på plats och då lossar det i princip momentant, när jag dragit till spec dvs 120 - 130 Nm,
.
Nej, det är inget minimum, långt ifrån. Din maskin är nog smidig och jättebra men den är angiven till 339 Nm i ”lossningsmoment” vilket innebär att den orkar dra loss en mutter i ett idealt testförband hos tillverkaren, högst sannolikt inte alls likt ett verkligt hjulförband och högst sannolikt med strömstarkaste batteriet, när det ideala skruvförbandet dragits åt med ett verkligt åtdragningsmoment på 339 Nm. Verkligt avgivet maxmoment är betydligt lägre. Vilket också testet i videon jag länkade till ovan bekräftar.
 
Jo det stämmer, jag kollade videon den var mycket informativ! Min momentnyckel går bara till max 210 Nm så kan inte kolla vad max ligger på men det funkar perfekt för hjulbyte om skruvarna är dragna med rätt moment.

Nu är det ju inte så att man lossar hjulskruvarna direkt efter man har dragit dit dom som på videon, man får räkna med viss fastrostning och kärvning som gör att 80%-tumregeln inte stämmer alltid - bra att ha en betryggande marginal i vad mutterknacken orkar lossa
 
H Harald Blåtumme skrev:
Jo det stämmer, jag kollade videon den var mycket informativ! Min momentnyckel går bara till max 210 Nm så kan inte kolla vad max ligger på men det funkar perfekt för hjulbyte om skruvarna är dragna med rätt moment.

Nu är det ju inte så att man lossar hjulskruvarna direkt efter man har dragit dit dom som på videon, man får räkna med viss fastrostning och kärvning som gör att 80%-tumregeln inte stämmer alltid - bra att ha en betryggande marginal i vad mutterknacken orkar lossa
Jo, precis. 80 %-regeln gäller för exakt den testuppsättningen de har, hur det ser ut hos tillverkarna vet vi inget om. Dock anger många inte bara ”lossningsmoment” utan också åtdragningsmoment och även maximalt backningsmoment (som kan vara större än framåtmoment om maskinen är optimerad för detta).

Roade mig med att kika på angivna värden för några maskiner i tråden: Excel-kalkylblad med jämförelse av lossningsmoment och åtdragningsmoment för olika verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.