Vet någon mer om grunden? De här pelarna huset står på? Är ungefär som torpargrund???
 
kikarhus kikarhus skrev:
Vet någon mer om grunden? De här pelarna huset står på? Är ungefär som torpargrund???
Nej, snarare som en öppen plintgrund.
 
kikarhus kikarhus skrev:
Vet någon mer om grunden? De här pelarna huset står på? Är ungefär som torpargrund???
Snarare plintgrund? Vad är det du undrar över mer specifikt?
 
P patfred skrev:
Snarare plintgrund? Vad är det du undrar över mer specifikt?
Jag har inte sätt det förut så viste ej vad det heter. Det ser så vekt ut?
 
ojje ojje skrev:
Sannolikt bets som är blandat med järnvitriolen
Man brukar blanda i lite silverbets för att man ska se var man strukigt!
 
  • Gilla
tecla
  • Laddar…
kikarhus kikarhus skrev:
Jag har inte sätt det förut så viste ej vad det heter. Det ser så vekt ut?
Ingen fara. Cortenrör!
 
  • Gilla
kikarhus
  • Laddar…
ojje ojje skrev:
Sannolikt bets som är blandat med järnvitriolen
Jag har järnvitriol och fasaden är från 1975 !
 
Cheesen Cheesen skrev:
Jag har haft fundering på att stryka vårt hus med ett varv tjärvitriol... gjorde det på en timring för en 15 år sen men den är inte grå utan snarare mörkbrun idag... Man kan bara konstatera att vitriolbehandlingar kan bli väldigt olika beroende på vart huset står.
Har strukit mitt hus på västkusten med tjärvitriol och det blev silvergrått på ett år. Men här ligger vinterstormar och regn och salt hårt på fasaden. Glöm inte att tjärvitriol och vitriol är två olika saker.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
R Rikard11 skrev:
Vad hände med husen Jonas Bohlin ritat i Skövde? Varför vill han inte förknippas med dessa, ett helt bostadsområde med 20 hus som Jonas ritat.
här är det område som Bohlin ritat. Ligger i anslutning till Knistad herrgård och golfbana
https://www.appelbyn.se
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Det blir kallt under huset om grunden står öppen.
Plus att man kommer att få hyresgäster.
Men det kanske är en del av det naturnära. :)
Varför man i Sverige med vårt klimat vill ha 7 meter i takhöjd är konstigt.
Skulle väl räcka med fyra?
 
M manner skrev:
här är det område som Bohlin ritat. Ligger i anslutning till Knistad herrgård och golfbana
[länk]
Fint!
 
  • Gilla
gostafries och 1 till
  • Laddar…
A arpearp skrev:
Likt många andra så stör jag mig på att man aldrig pratar om detaljerna på bygget, grottar ner sig i sådant. Istället är det miljöbilder och lite snack om tid och budget. Kom igen, inte intressant!
Håller med om att det hade varit roligt att gräva lite i olika tekniska detaljer.
MEN! Majoriteten av svenska folket har varken intresse eller intelektuell kapacitet till det.
Majoriteten av svenska folk sitter istället hemma och känner i magen "OJ! ska han hinna i tid?"
J Jehu skrev:
Det blir kallt under huset om grunden står öppen.
Plus att man kommer att få hyresgäster.
Men det kanske är en del av det naturnära. :)
Varför man i Sverige med vårt klimat vill ha 7 meter i takhöjd är konstigt.
Skulle väl räcka med fyra?
Du verkar fokusera på uppvärmningskostnader.
Ägaren, arkiteten, jag, och säkert en del andra också, tänker mer på känslan. 7 meter är mäktigare.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
A arpearp skrev:
Likt många andra så stör jag mig på att man aldrig pratar om detaljerna på bygget, grottar ner sig i sådant. Istället är det miljöbilder och lite snack om tid och budget. Kom igen, inte intressant!
Majoriteten av svenska folket har inte intresse och / eller intellektuell kapacitet till att ta in det.
Därför det finns så mycket reality-program som följer samma dramaturgi - Hur ska det gå? Kommer man hinna i tid?
Enkla känslor som enkla människor kan ta till sig.
 
J Jehu skrev:
Det blir kallt under huset om grunden står öppen.
Plus att man kommer att få hyresgäster.
Men det kanske är en del av det naturnära. :)
Varför man i Sverige med vårt klimat vill ha 7 meter i takhöjd är konstigt.
Skulle väl räcka med fyra?
Vad spelar det för roll att det är kallt under huset, det är kallt under alla hus? Med tanke på hur välisolerad bottenbjälklaget måste vara för att klara BBR-kraven har det ingen större betydelse. Även om du har en platta på mark så är "värmekudden" som byggs upp idag inte mycket att hänga i julgranen.
Vad är det konstiga i att ha sju meter i takhöjd? Det är i en liten del av byggnaden och det är ett arkitektritat hus. Återigen ett välisolerat hus med små värmeförluster. Och hur skulle det gå till med fyra meter menar du? Skulle resterande byggnad där det finns en andra våning ha 1,5 meter i takhöjd?
 
  • Gilla
-RB- och 1 till
  • Laddar…
D Daaaaaniel skrev:
Håller med om att det hade varit roligt att gräva lite i olika tekniska detaljer.
MEN! Majoriteten av svenska folket har varken intresse eller intelektuell kapacitet till det.
Majoriteten av svenska folk sitter istället hemma och känner i magen "OJ! ska han hinna i tid?"


Du verkar fokusera på uppvärmningskostnader.
Ägaren, arkiteten, jag, och säkert en del andra också, tänker mer på känslan. 7 meter är mäktigare.
Jehu, byggt som jag gjort med vårt hus. Torrt bjälklag utan fukt. Ingen bor där frånsett en och annan mus som även bor i skogen.
 
  • Gilla
Hjalmar Nilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.