Tomture61
richardtenggren richardtenggren skrev:
När jag var i dessa tankar så var tanken att fortsätta med en diffusionsöppen konstruktion, men isolera med Isodrän/Ignucell/pordrän och flytspackla in golvvärme. Tack vare de kapilärbrytande egenskaperna är det endast genom vattenånga som fuktvandring kan uppstå.
Platon är ju tät, och kräver någon slags luftning längs väggarna, jag tänkte hålla mig till oorganiska material så lister var uteslutet.
Eftersom tanken är att stänga in ev. vattenånga så spelar det vell ingen roll hur du isolerar , eller ?
Isodrän / cellplast / stenull möglar icke .
Sen har vi hur väl det isolerar / kostnaden / bärförmåga .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om man är ekonomiskt okänslig mot kostnader ........ Kör ;)
Isodrän släpper vell igenom fukt också :thinking:
Gör inte en platonmatta enligt mitt förslag .
Ja isodrän är inte tät.

Tittar man på bilden du la upp....jag kan förstå att det funkar i ett hus med 50cm isolering runt om allt vi ser. Har man en oisolerad platta skulle inte jag göra enligt bild iaf. Platonmattan leder ju fukt rakt upp till en spånskivevägg. Eller till vilken annan vägg som helst. Konstruktionen med uppvikt platon måste ju isåfall kombineras med någon sorts ventilerad vägg, vilket verkar krångligt i onödan.
 
Tomture61
Bor i ett hus från 2008 , önskar lite högre luftfuktighet än 20% på vintern :)

Tror inte tapeterna lossnar av ev fukt i Villa Varms koncept .
 
richardtenggren
Tomture61 Tomture61 skrev:
Eftersom tanken är att stänga in ev. vattenånga så spelar det vell ingen roll hur du isolerar , eller ?
Isodrän / cellplast / stenull möglar icke .
Sen har vi hur väl det isolerar / kostnaden / bärförmåga .
Möjligen din tanke, men den som ritat din bifogade principlösning har tänkt ventilera ut fukten via sidorna som Mathias skriver ovan.
Om man vill stänga in fukten så är ångspärr betydligt billigare än Platonmatta, men man använder sig av Platon för att få möjligheten att ventilera bort fukten.

I vårt fall så vandrar ju eventuell fukt genom plattan idag, och ventileras bort med ventilationen, den möjligheten hade jag velat behållt, och kommer göra. Men nu har vi beslutat oss för att köra på radiatorer istället då det blir omotiverat dyrt att flyta 125 m2, anser vi.
 
Tomture61
På 60-70 talet byggdes cementplattor med isoleringen åvanpå plattan .
Såhär i efterhand gör man inte det misstaget igen .
Resulterade i ruttnande syllar mm.

Ska det isoleras på åvansidan krävs ett ventilerat utrymme.
 
Som Tenggren säger ovan handlar det om att ventilera ut fukten genom golvet just genom att det inte är tätt och oorganiskt. Det är denna princip för ventilering som EPS-betong, som är standardvalet vid renovering, använder sig av.

Detta är givetvis ingen optimal lösning, men en rimlig kompromiss för att få till golvvärme i ett renoverat hus. Började ta ut hela plattan, men konstruktionen tillåter inte att ta upp hela plattan.

Golv med ioslering ovanpå år plattan måste ha en ha en ventileringslösning för att inte klassas som riskkonstruktion.

I princip borde Isodrän bli (min tolkning) som EPS-betong i egenskaper fast bättre isolering, bättre ventilation och något sämre hållfasthet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.