richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag tror TS behöver inse att man måste läsa igenom inläggen innan man svarar ;)

Vad är problemet med Ignucell som jag tipsade om? Du kan även köra på EPS men den är ju inte kapilärbrytande, men fortfarande diffusionsöppen.
Jättetack för alla tipsen. Kollade Ignucell, och syftet ser ju helt klart ut att vara för dränering också. Ingen som rekommenderat att lägga ovanpå oisolerade plattor. Exemplen ovan i tråden är ju isolering av krypgrund underifrån, dvs utvändig isolering.

Skärmdump av Ignucell-webbsida som visar 'Isolerande dräneringsskivor för terrass och källarväggar'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Produktbeskrivning av lättbetongplattor med mått och användningsområden för murade väggar och pelare.
richardtenggren
KJD KJD skrev:
Jättetack för alla tipsen. Kollade Ignucell, och syftet ser ju helt klart ut att vara för dränering också. Ingen som rekommenderat att lägga ovanpå oisolerade plattor. Exemplen ovan i tråden är ju isolering av krypgrund underifrån, dvs utvändig isolering.

[bild]
Som jag skrev tidigare har jag pratat med Ignucell om en liknande lösning som den du söker, de var till och med någon på deras kontor som gjort den lösningen hemma hos sig, med goda resultat.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Multipor inte som isodrän, det är lättbetong med extra låg densitet som gör att det isolerar bra. Det är gjort precis för applikationer som du beskriver. Invändig isolering av källare.

375:- m2 för 100mm multipor på Bauhaus
[länk]
det här är vad jag ser ..

Visa bilaga 463403
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag tror TS behöver inse att man måste läsa igenom inläggen innan man svarar ;)

Vad är problemet med Ignucell som jag tipsade om? Du kan även köra på EPS men den är ju inte kapilärbrytande, men fortfarande diffusionsöppen.
Det här är intressant, detta har jag missat. Trodde fast EPS-frigolit var helt tätt. Intressant. Det är ju verkligen vedertaget, tack för input. då skulle jag välja att bara använda det och ingen plast eller platon eller något, och så bara flyt och klinker ovanpå.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
KJD KJD skrev:
det här är vad jag ser ..

[bild]
I ett tidigare inlägg länkade jag till Xellas sida för Multipor.
Lambda är 0,04 för Multipor, jämfört med S80 EPS och billig glasull som brukar ligga på 0,038. Så väldigt lik prestanda för multipor och EPS.

Multipor är lite styvare, och har lägre ångmotstånd. Detstämmer attdet inte står något specifikt om golv. Men det är bara att kolla på prestandan för att göra en bedömning om vad som är lämpligt

EPS är dock billigare och det lär duga
 
KJD KJD skrev:
Det här är intressant, detta har jag missat. Trodde fast EPS-frigolit var helt tätt. Intressant. Det är ju verkligen vedertaget, tack för input. då skulle jag välja att bara använda det och ingen plast eller platon eller något, och så bara flyt och klinker ovanpå.
tror jag får korrigera min entusiasm här, då jag såg denna jämföresle:

"Den bitumenlimmade skivan [Isodrän] har tack vare sin öppna cellstruktur en ånggenomsläpplighet på 6–15*10-6 m2/s vilket kan jämföras med stillastående luft som har värdet 25×10-6 m2/s.Vanlig homogen EPS eller XPS har ånggenomsläpplighet på mellan 0,2– 1,5×10-6 m2/s, alltså är den cirka 10 gånger tätare."

https://www.isodran.se/uploads/95ee45c982d69960bf5af307a18f796e.pdf

försöker hitta motsvarande värde för EPS-cement, men där uttrycks det som ånggenomggångsmotstånd. får kolla senare, men det är ju detta som är nyckeltalen här tänker jag.

hade vart intressant se siffror för Multipore, Ignucell också, men har inte sett några bra referensprojekt än. det låter ju intressant, men det jag ser ovan är inte för mig några tunga referensprojekt. Ännu.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
I ett tidigare inlägg länkade jag till Xellas sida för Multipor.
Lambda är 0,04 för Multipor, jämfört med S80 EPS och billig glasull som brukar ligga på 0,038. Så väldigt lik prestanda för multipor och EPS.

Multipor är lite styvare, och har lägre ångmotstånd. Detstämmer attdet inte står något specifikt om golv. Men det är bara att kolla på prestandan för att göra en bedömning om vad som är lämpligt

EPS är dock billigare och det lär duga
Vet man hur ångdiffusionsmotstånd relaterar till ånggenomsläpplighet? saknas enhet här (inte kollat standardreferensen). ...

Tabell som visar värde för ångdiffusionsmotstånd med referens till EN 12086:1997-06.
 
det här urartade nästan, men gjorde en jämförselse - kolla gärna så det inte är fel någonstans ...


Tabell jämförande isoleringsmaterial med faktorer för genomsläpplighet och värmeledningsförmåga.
 
liten justering på lambdavärden.

+ materialkostnader, Isodrän 1/3-del av priset jämfört med eps-betong, dubbel så hög isolering, 3 ggr lägre ångmotstånd, avsevärt enklare montering. Något jag missar? Vad är haken? Jag är skeptisk till om Isodrän kan användas invändigt på oisolerad platta (men vill ju gärna tro det). Säljarna på Isodrän säger bara att det inte är avsett för detta.

Vilka har gjort några större källarprojekt med oisolerad platta + isodrän (istf EPS-betong) + flyt med värmegolv + klinker?


Kalkylblad med kostnadsjämförelse av byggmaterial inklusive Isodrän och EPS-cement per kvadratmeter och totalt pris.
 
Isodrän är ju egentligen bara en cellplastskiva med extra stora porer, och lite sämre isolering, men bättre ventilation. Jag ska inte komplica det så mycket :).

För att DOCK inte göra något förhastat finns ju inget som hindrar att man bygger en liten modell på ~1 m2, med alla komponenter + tillför fukt och mäter uttorkning. Hade ju vart sjukt intressant.

Har redan monterat vp-rör i plattan för att göra mätpunkter i källargolvet.

Textbeskrivning av Isodräns egenskaper och användning, med fokus på dräneringskapacitet, isolering och fukthantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tomture61
KJD KJD skrev:
Isodrän är ju egentligen bara en cellplastskiva med extra stora porer, och lite sämre isolering, men bättre ventilation. Jag ska inte komplica det så mycket :).

För att DOCK inte göra något förhastat finns ju inget som hindrar att man bygger en liten modell på ~1 m2, med alla komponenter + tillför fukt och mäter uttorkning. Hade ju vart sjukt intressant.

Har redan monterat vp-rör i plattan för att göra mätpunkter i källargolvet.

[bild]
Försöker en gång till . Villa Varm (hustillverkare) tillverkar hus med 50 cm isolering i väggar tex .

Till grunden har dom ett koncept med platonmatta (för ventilationens skull)

Modell av husgrund med platonmatta, cellplastisolering och markerade element som ventilationssockel och golvvärmeinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förstår inte varför det har snöat in på pordrän vilket ska användas på utsidan av källarväggar tex , som dränering /isolering .
Cellplast / frigolit har en mycket bättre isolering/bärförmåga än pordrän .

https://www.byggmax.se/pordränskiva-100mm-p61020006
187:-/m2 (100 mm) Tryckhållfasthet: 60 Kpa , 0,039W (m.K) Lamda 39

https://www.byggmax.se/cellplast-s80-eps-p16403
Kan det bli 64,60 :-/m2 (100 mm) s80 = 80 Kpa , 0,037W (m.K) Lamda 37
 
Redigerat:
Tomture61 Tomture61 skrev:
Cellplast / frigolit har en mycket bättre isolering/bärförmåga än pordrän .
Utan avsikt att protestera mot resten av ditt inlägg - isodränskivan finns sedan många år i en 95kpa-variant, dvs väl i par med s80 eller s100...
 
Tomture61
MathiasS MathiasS skrev:
Utan avsikt att protestera mot resten av ditt inlägg - isodränskivan finns sedan många år i en 95kpa-variant, dvs väl i par med s80 eller s100...
Om man är ekonomiskt okänslig mot kostnader ........ Kör ;)
Isodrän släpper vell igenom fukt också :thinking:
Gör inte en platonmatta enligt mitt förslag .
 
richardtenggren
När jag var i dessa tankar så var tanken att fortsätta med en diffusionsöppen konstruktion, men isolera med Isodrän/Ignucell/pordrän och flytspackla in golvvärme. Tack vare de kapilärbrytande egenskaperna är det endast genom vattenånga som fuktvandring kan uppstå.
Platon är ju tät, och kräver någon slags luftning längs väggarna, jag tänkte hålla mig till oorganiska material så lister var uteslutet.
 
  • Gilla
KJD
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.