H henlin431 skrev:
Jag är generellt nöjd och har inget direkt att klaga på. Däremot är jag fundersam på om poolen framåt kommer vara en fin pjäs eller ett funktionellt nöje. Vi badar 2 ggr i veckan ungefär. Är väldigt noga med duschning innan så det är lite av ett projekt med ett gäng ungar. Därtill är det inte helt oproblematiskt att bada vuxna/barn samtidigt. Syftena är ju lite olika. Däremot har jag slutat skölja av mig efter. Håller man vattenkvaliten under uppsikt är det ju ingen fara.

Jag är tyvärr en sån där teknisk idiot som tycker det roligaste är att koppla ihop saker, mäta, lära mig och så vidare. Jag lägger betydligt mer på sånt än att använda själva prylen.

Däremot mådde jag inget vidare när jag satt i badet tidigare i veckan efter duschning. Efter en timme blev jag rätt groggy i skallen och kände mig lite illamående. Rätt ovanligt eftersom det i stort sett aldrig händer. Hade troligtvis att göra med blött hår/huvud och varm kropp. Mössa på antar jag...

Två saker som är på gång och som jag behöver reda ut:

1. Det finns en flytande hängmatta man kan skaffa sig. Någon som testat en sån?
2. Tips att mäta av poolens elkonsumtion. Har lite utmaningar med det. Smartaste hade varit mätare direkt i centralen men nu blev det inte så. Lutar åt att räkna fram det. Alternativt bara ta någon annans generella data och gå efter det.

Hojta gärna med hur ni beräknat och vad ni kommit fram till.

Lite tråkigt att vänta ett år och jämföra med tidigare års konsumtion där alla olika säsonger ingår.

Vad rör det sig om? 400 kr per månad....?

Jag kör badet på 38 vilket verkar vara en rätt optimal temp om man vill kunna sitta länge.
Edit: https://jlhabo.se/2018/10/21/sa-mycket-kostar-en-eluppvarmd-badtunna/

Ligger man på 38 grader och elpriset är ok, och utan beräkning av vattenbyten lär man kunna ramla ner på en fyrhundring per månad
 
  • Gilla
gaston12
  • Laddar…
H henlin431 skrev:
Allt handlar om vad man kan göra själv i förberedelsesyfte. Jag kopplade in allt i utrustningen, tog bilder på allt. Grävde runt på vinden och förberedde med dubbla flexslangar så långt jag kunde. Därtill klamrade jag gula elrör under trallen. Dels till poolen och dels till en separat fas för belysning. Jag är väl medveten om vad man får och inte får göra men samtidigt kan man ju diskutera med elektrikern vad han är ok med att titta igenom och inte.

Vad jag betalade är ointressant då jag la på en hel del detaljer:

1. jfb i central
2. 2 plejdenheter för att styra altanbelysningen och takfotsbelysning ute (kan rekommenderas då det är helautomatiskt)
3. Extra uttag i filterlådan så att en fas ligger separat (kan köra belysning eller annan utrustning från filterlådan)
4. 2 besök för konsultation (innan bygget startade och när jag var redo att lämna över)
5. Stor brytare utomhus på väggen (inte i filterlådan), enkelt åtkomlig (dock ej för barn)

Mitt råd generellt är att kolla igenom centralen ihop med elektrikern och komma överens om annat som kan göras på en gång. Till exempel att fördela lasten mellan faser eller komplettera med jfb på andra faser. Billig investering långsiktigt. Smart att passa på när man ändå har en elektriker som river i allt.

Men ska elektrikern bara koppla in tåtarna till värmarna och dra fram el utan några konstigheter samt komplettera med säkerhetsbrytare och jfb i centralen (och att det finns ledig plats), rör det sig väl kanske om 3-5 000:- inklusive material. Men det förutsätter som sagt kortare kabellängder och att det inte är några konstigheter längs vägen.

Här körde vi rätt grova markkablar oavsett om de låg i rör eller ej. Dessa drog jag för övrigt också fram hela vägen.

I övrigt, gällande själva konstruktionen/trallbygget runt är jag lite nervig för att ha lagt brädorna för tätt (de var blandade blöta/torra vid leverans). Inget har hänt ännu men osäker på hur mycket mer de kan svälla. Kommer minusgraderna snart bör det vara lugnt.
 
Vi är tillslut nöjda, det har varit lite meckigt helt klart. Jag tycker det var svårt att få rätt mellan slang och anslutningar/kopplingar. Men det löstes genom att lägga på silikon innan man drog åt med klämmorna så det rekommenderar jag. Fått byta en limmad del när den började läcka. Jag hoppas den håller nu så man slipper byta.
Bygg ett stort teknikutrymme om ni kan, vid filterbyte eller annat fix underlättar det om man kan komma åt allt enkelt.
Jag ångrar att jag köpte setet med flera lampor, en lampa hade räckt gott och väl och jag hade bara behövt borra ett hål.
Proppen är guld värd vid byte av vatten. Den sitter där den sitter och behöver lite kraft för att dra ur när den är under vatten. Det var dock lite knöligt att få till så avloppet hamnade i den urgröpta rännan man fick göra i isoleringen när poolen lyftes på plats.

När det gäller vattnet kör vi nu Biocool och en liten klorchock varannan vecka. Det verkar vara receptet för framgång. Biocool tog ju inte den där envetna bakterien men det gjorde kloret och att bara behöva hålla i 5ml vätska i veckan +5 ml efter bad är ju ett enkelt förfarande i mina ögon i alla fall.

när det gäller förbrukningen kan jag ej svara på det, men jag bytte precis till elleverantören Tibber och där kan man sätta på en grej som mäter förbrukningen per fas i realtid om jag inte förstått det hela fel. Då borde man ju kunna ha koll på sin pools förbrukning och kan ställa in Pumpen på filtrering när elen är som billigast. Har ej testat detta själv ännu så kan ej säga om det funkar.

men nu har vi dekorerat trädäckets räcke med julljus och ska njuta av ett bad i minusgrader ikväll. Så i slutändan, var det värt det även om det kostar en del? Ja, helt klart. Ren kvalitetstid med barnen utan några störningar. Lyx helt enkelt!
 
  • Gilla
A Borg och 2 till
  • Laddar…
K Kesosmurf skrev:
Såhär långt har jag kommit. Trappsteg, decklights och tekniklåda kvar att bygga sen att kontakta elektriker såklart. Vad fick ni andra betala förvelektriker och vad behövde den göra (med inkoppling och jordfelsbrytare och sånt).
S
M mrsmitch skrev:
Vi är tillslut nöjda, det har varit lite meckigt helt klart. Jag tycker det var svårt att få rätt mellan slang och anslutningar/kopplingar. Men det löstes genom att lägga på silikon innan man drog åt med klämmorna så det rekommenderar jag. Fått byta en limmad del när den började läcka. Jag hoppas den håller nu så man slipper byta.
Bygg ett stort teknikutrymme om ni kan, vid filterbyte eller annat fix underlättar det om man kan komma åt allt enkelt.
Jag ångrar att jag köpte setet med flera lampor, en lampa hade räckt gott och väl och jag hade bara behövt borra ett hål.
Proppen är guld värd vid byte av vatten. Den sitter där den sitter och behöver lite kraft för att dra ur när den är under vatten. Det var dock lite knöligt att få till så avloppet hamnade i den urgröpta rännan man fick göra i isoleringen när poolen lyftes på plats.

När det gäller vattnet kör vi nu Biocool och en liten klorchock varannan vecka. Det verkar vara receptet för framgång. Biocool tog ju inte den där envetna bakterien men det gjorde kloret och att bara behöva hålla i 5ml vätska i veckan +5 ml efter bad är ju ett enkelt förfarande i mina ögon i alla fall.

när det gäller förbrukningen kan jag ej svara på det, men jag bytte precis till elleverantören Tibber och där kan man sätta på en grej som mäter förbrukningen per fas i realtid om jag inte förstått det hela fel. Då borde man ju kunna ha koll på sin pools förbrukning och kan ställa in Pumpen på filtrering när elen är som billigast. Har ej testat detta själv ännu så kan ej säga om det funkar.

men nu har vi dekorerat trädäckets räcke med julljus och ska njuta av ett bad i minusgrader ikväll. Så i slutändan, var det värt det även om det kostar en del? Ja, helt klart. Ren kvalitetstid med barnen utan några störningar. Lyx helt enkelt!
Härligt! Bra info! Det svarar på en tidigare fråga om belysning också. Jag funderade på om en lampa räckte men jag tolkar det som det (beror nog på vilken färg poolen har också. är den ljus blir det ju mer ljust av en lampa). Vi har en mörk pool men jag tror att en lampa räcker. Monteras den dessutom under översta slanginkopplingen kommer jag åt den utan att behöva demontera hela poolen.
 
  • Gilla
gaston12
  • Laddar…
Tobzter Tobzter skrev:
Hur går de för alla terasspool byggare ? alla lika nöjda fortfarande?
Har 38 grader hela tiden, härligt och badar ca 2-3ggr per vecka. satt lite julbelysning runt och myser av stillheten.
 
  • Gilla
gaston12
  • Laddar…
M mrsmitch skrev:
Vi är tillslut nöjda, det har varit lite meckigt helt klart. Jag tycker det var svårt att få rätt mellan slang och anslutningar/kopplingar. Men det löstes genom att lägga på silikon innan man drog åt med klämmorna så det rekommenderar jag. Fått byta en limmad del när den började läcka. Jag hoppas den håller nu så man slipper byta.
Bygg ett stort teknikutrymme om ni kan, vid filterbyte eller annat fix underlättar det om man kan komma åt allt enkelt.
Jag ångrar att jag köpte setet med flera lampor, en lampa hade räckt gott och väl och jag hade bara behövt borra ett hål.
Proppen är guld värd vid byte av vatten. Den sitter där den sitter och behöver lite kraft för att dra ur när den är under vatten. Det var dock lite knöligt att få till så avloppet hamnade i den urgröpta rännan man fick göra i isoleringen när poolen lyftes på plats.

När det gäller vattnet kör vi nu Biocool och en liten klorchock varannan vecka. Det verkar vara receptet för framgång. Biocool tog ju inte den där envetna bakterien men det gjorde kloret och att bara behöva hålla i 5ml vätska i veckan +5 ml efter bad är ju ett enkelt förfarande i mina ögon i alla fall.

när det gäller förbrukningen kan jag ej svara på det, men jag bytte precis till elleverantören Tibber och där kan man sätta på en grej som mäter förbrukningen per fas i realtid om jag inte förstått det hela fel. Då borde man ju kunna ha koll på sin pools förbrukning och kan ställa in Pumpen på filtrering när elen är som billigast. Har ej testat detta själv ännu så kan ej säga om det funkar.

men nu har vi dekorerat trädäckets räcke med julljus och ska njuta av ett bad i minusgrader ikväll. Så i slutändan, var det värt det även om det kostar en del? Ja, helt klart. Ren kvalitetstid med barnen utan några störningar. Lyx helt enkelt!
Har aldrig testat klor men börjar fundera på om jag inte ska köra en dos per vecka också. Någon skrev någonstans att det sliter på poolskyddet och att man skall applicera det med locket öppet och ha det så en tid.

Hur gör ni och vad använder ni mer exakt? Antar att allt som heter klorchock i butiken kanske är samma sak. Mäter ni av något kring kloret eller slänger ni bara i det och väntar en stund?
 
Monterade panelen och knappen för bubblor igår. Locket kommer på måndag, sen ska vi bara koppla ihop det sista och fylla upp. Bad till helgen kanske
 
  • Nyinstallerad panel och knapp för bubbel på träbadtunnans sida, med presenning och gräsmatta i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Needas
  • Laddar…
H henlin431 skrev:
Har aldrig testat klor men börjar fundera på om jag inte ska köra en dos per vecka också. Någon skrev någonstans att det sliter på poolskyddet och att man skall applicera det med locket öppet och ha det så en tid.

Hur gör ni och vad använder ni mer exakt? Antar att allt som heter klorchock i butiken kanske är samma sak. Mäter ni av något kring kloret eller slänger ni bara i det och väntar en stund?
Har funderat en del och kommit fram till att Biocool hade varit ok kostnadsmässigt om det varit en komplett lösning, vilket det inte verkar vara. Man kommer inte undan att rensa ordentligt varje/varannan vecka.

Jag kommer börja klorchocka varje/varannan vecka och köra utan lock i 2 timmar efter klorering. När min 5-litersdunk med biocool är slut kommer jag troligtvis gå över till att köra med aktivt syre efter varje bad. Är inte så sugen på att köra klor hela tiden då jag förstått att det sliter rätt hårt på badets olika delar locket inte minst).

Tacksam för info om exakt hur ni gör.

När det gäller Biocool känns det inte speciellt logiskt att hälla i nära 2 dl 1 gång per vecka och därtill 60 ml efter varje bad när en femlitersdunk går på 1400:-. Den räcker helt enkelt inte speciellt länge och vad det verkar är rekommenderade doser i underkant för att få tillräckligt bra effekt.

Jag var mer positiv för en tid sen men tycker inte det går ihop när jag räknar på det.
 
M mrsmitch skrev:
Vi är tillslut nöjda, det har varit lite meckigt helt klart. Jag tycker det var svårt att få rätt mellan slang och anslutningar/kopplingar. Men det löstes genom att lägga på silikon innan man drog åt med klämmorna så det rekommenderar jag. Fått byta en limmad del när den började läcka. Jag hoppas den håller nu så man slipper byta.
Bygg ett stort teknikutrymme om ni kan, vid filterbyte eller annat fix underlättar det om man kan komma åt allt enkelt.
Jag ångrar att jag köpte setet med flera lampor, en lampa hade räckt gott och väl och jag hade bara behövt borra ett hål.
Proppen är guld värd vid byte av vatten. Den sitter där den sitter och behöver lite kraft för att dra ur när den är under vatten. Det var dock lite knöligt att få till så avloppet hamnade i den urgröpta rännan man fick göra i isoleringen när poolen lyftes på plats.

När det gäller vattnet kör vi nu Biocool och en liten klorchock varannan vecka. Det verkar vara receptet för framgång. Biocool tog ju inte den där envetna bakterien men det gjorde kloret och att bara behöva hålla i 5ml vätska i veckan +5 ml efter bad är ju ett enkelt förfarande i mina ögon i alla fall.

när det gäller förbrukningen kan jag ej svara på det, men jag bytte precis till elleverantören Tibber och där kan man sätta på en grej som mäter förbrukningen per fas i realtid om jag inte förstått det hela fel. Då borde man ju kunna ha koll på sin pools förbrukning och kan ställa in Pumpen på filtrering när elen är som billigast. Har ej testat detta själv ännu så kan ej säga om det funkar.

men nu har vi dekorerat trädäckets räcke med julljus och ska njuta av ett bad i minusgrader ikväll. Så i slutändan, var det värt det även om det kostar en del? Ja, helt klart. Ren kvalitetstid med barnen utan några störningar. Lyx helt enkelt!
Måste ställa en tilläggsfråga här. Chockklorerar ni varannan vecka, använder Biocool och tillsätter klor dagligen också? Är inte Biocool overkill då?
 
H henlin431 skrev:
Måste ställa en tilläggsfråga här. Chockklorerar ni varannan vecka, använder Biocool och tillsätter klor dagligen också? Är inte Biocool overkill då?
Vi häller i 50ml Biocool 1gång i veckan. Sen 50ml efter ett bad. Vi har bara badat 1gång i veckan så det blir 100ml i veckan. Det är möjligt att vi tagit död på bakterien med en enda chockklororering men vågar ej chansa. Vi har fått fylla på vatten efter läckaget så då har jag tillsatt lite klor också. Jag har en bytta med snabbklor från biltema. Följde doseringen på burken för klorchock.
Men jag är ingen expert och det enda jag vet är att vattnet ser fint ut och ingen får utslag av det längre.
 
M mrsmitch skrev:
Vi häller i 50ml Biocool 1gång i veckan. Sen 50ml efter ett bad. Vi har bara badat 1gång i veckan så det blir 100ml i veckan. Det är möjligt att vi tagit död på bakterien med en enda chockklororering men vågar ej chansa. Vi har fått fylla på vatten efter läckaget så då har jag tillsatt lite klor också. Jag har en bytta med snabbklor från biltema. Följde doseringen på burken för klorchock.
Men jag är ingen expert och det enda jag vet är att vattnet ser fint ut och ingen får utslag av det längre.
Det låter vettigt. Jag körde 40-50 ml av Biocool men insåg sen att vattenmängden motsvarade 1,5 kubik vilket gjorde att jag ökade till 60 ml efter varje bad.

Men med chockkloreringen börjar man ju om från början och Biocool lär klara biffen fram till nästa klorering. Däremot försöker jag hitta ett snabbklor som jag är säker på att tillverkaren inte tillfört cya i.

Det här med locket av en tid efter chockkloreringen verkar viktigt då klorgasen annars angriper locket vilket resulterar i att locket snabbare blir gammalt och suger åt sig vatten, blir tungt och måste bytas ut. Sen är det vilda diskussioner kring hur länge locket bör vara av. Men klorchockar man varannan vecka lär det vara rätt lugnt.

Sen det här med mättat klorvärde kanske automatiskt löser sig av att ungarna plaskar som de gör och man behöver fylla på med nytt vatten. Då sjunker ju cya-värdet.

Tycker ert alternativ låter vettigt och lär köra något liknande men jag kommer mot våren försöka testa syretillsatser innan/efter badning och se hur det fungerar.

I övrigt tycker jag inte Biocool biter alls på algbelägning. Känner att badet är lite extra halt nu, vilket för barnen är rätt kul. De kutar runt i en cirkel och när de fått upp farten i vattnet fortsätter vattnet i den farten, vilket gör att även jag och mitt stora arsle glider med i cirkeln. Det är väl det enda positiva med en gnutta algbeläggning antar jag.

Nu börjar jag få lite erfarenhet. Jag har upplevt kalkutfällning (som sandpapper på botten) och algbildning (snorhalt).

Är väldigt nyfiken på vad nästa upplevelse blir.

I övrigt kör jag in fingrarna i inlopp och utlopp (varning för rejält sug om pumpen är igång) för att känna av ev. kalkpåbyggnad och algbildning. Algernas hala yta känns tydligt precis där slangen börjar och en bit in. Kalkutfällningen känns som små grusdelar och sitter fast på inlopps/utloppskopplingen.
 
Fulkemisten
H henlin431 skrev:
Kalkutfällningen känns som små grusdelar och sitter fast på inlopps/utloppskopplingen
Nej. Det är nog aluminiumoxid tror jag.
 
Fulkemisten
Flaskor med poolkemikalier och en hembyggd flottör av tomathink och isolering för vattenbehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är mitt kit. Jag behöver höja alkaniniteten på mitt stockholmsvatten när jag fyller upp. Sen i med Tab twenty (långverkande klor) i en doseringsflottör, 7 tabletter håller drygt tre veckor. Ungefär en gång i veckan justerar jag upp pH 0,5 steg. Ibland efter mycket bad kör jag snabbklor i den hembygda flottören som ni ser på bilden (tomathink och rörisolering). Klarningsmedel (flockning) har jag inte behövt använda ännu. Skitenkelt! Kostnad för alltihopa kanske 1000 spänn. Det håller säkert ett år enligt mina beräkningar men då tappar jag ur poolen nov-påsk är planen, blir det snö och nice så tappar man upp på sportlov och jul.
 
Redigerat:
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
[bild]
Här är mitt kit. Jag behöver höja alkaniniteten på mitt stockholmsvatten när jag fyller upp. Sen i med Tab twenty (långverkande klor) i en doseringsflottör, 7 tabletter håller drygt tre veckor. Ungefär en gång i veckan justerar jag upp pH 0,5 steg. Ibland efter mycket bad kör jag snabbklor i den hembygda flottören som ni ser på bilden (tomathink och rörisolering). Klarningsmedel (flockning) har jag inte behövt använda ännu. Skitenkelt! Kostnad för alltihopa kanske 1000 spänn. Det håller säkert ett år enligt mina beräkningar men då tappar jag ur poolen nov-påsk är planen, blir det snö och nice så tappar man upp på sportlov och jul.
Ok, vilken typ av klor är dåligt för poolen (poolskyddet då främst)? Och hur lång tid anser man att det är skadligt från att man hällt i?

En annan frågeställning: när man tar ut eventuell doserare och konstant spiller på trallen, blir det då extrema märken av kloret på trallen eller är det inget som påverkar?
 
Fulkemisten
H henlin431 skrev:
Ok, vilken typ av klor är dåligt för poolen (poolskyddet då främst)? Och hur lång tid anser man att det är skadligt från att man hällt i?

En annan frågeställning: när man tar ut eventuell doserare och konstant spiller på trallen, blir det då extrema märken av kloret på trallen eller är det inget som påverkar?
Chockklorering är såklart mer skadligt om det nu är så att det överhuvudtaget skadar något. Jag behöver inte chockklorera då jag kör klor hela tiden, håller mitt värde på 2-3 ppm fritt klor och boostar ibland till 4 ppm Doseringsflottören gör inga som helst märken. Man behöver vänta med bad till efter chockkorering, dvs när man ökar klorhalten till 5-10 ppm eller ännu högre (man vätar tills halten gått ned igen). Det är det här som gör att jag tycker det är enklare med klor, man kör en kemikalie som funkar (plus lite buffringsmedel såklart). Som vanligt i både ful och finkemi så ska man som det heter "inte blanda"... :crysmile:
 
  • Gilla
enbov
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.