Appendix Appendix skrev:
"Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund på vilket samhället vilar"
Ja, mycket riktigt! Ibland är det en bättre känsla än att lukta på glöggen.
 
halper halper skrev:
Ja, mycket riktigt! Ibland är det en bättre känsla än att lukta på glöggen.
När man var yngre sa man så med ironi.

Nu med hus så finns det dagar när man pulat på och bockat av att göra listan då det är helt underbart bara sätta sig i fåtöljen med en kopp kaffe.

Köpte iofs hus för att jag gillar att ha sakar att pöta på med.... Så det är väl personligheten som sticker fram lite :D
 
Appendix Appendix skrev:
När man var yngre sa man så med ironi.

Nu med hus så finns det dagar när man pulat på och bockat av att göra listan då det är helt underbart bara sätta sig i fåtöljen med en kopp kaffe.

Köpte iofs hus för att jag gillar att ha sakar att pöta på med.... Så det är väl personligheten som sticker fram lite :D
Jag har inte riktigt kommit till den fasen i livet än. Det brukar mer vara så att man plötsligt får avbryta för att trösta femåringen som ramlat och slagit sig. Ja tänk att få sätta sig ner på en ledig dag med en kopp kaffe! Ledig dag här betyder att pappa har tid att leka.

Tycker också om att fixa och dona, men ibland tänker jag på allt man skulle vilja göra och när man tänkt på det en stund kan man inbilla sig att man borde eller rentav måste göra det ... ajaj!
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
halper halper skrev:
Ja, mycket riktigt! Ibland är det en bättre känsla än att lukta på glöggen.
Va sa du att du gjorde sa du? Det var ju min!
Dekal med texten "Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund varpå samhället vilar" på en byrålåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ni som kan er Karl-Bertil förstår glädjen när jag såg denna dekal på jobbet för dryga 2år sedan.

Bästa på jul näst efter glada barn :heart:
 
  • Gilla
  • Älska
Gammelnörden och 3 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Vet inte om jag tror på dig.. :thinking: ang gräs o kirskål kan jag tro du har rätt MEEEN.. de där jäkla rabarberns tror jag du överdriver om!

Vi hade jättefina rabarber vid vårt hus när vi bodde utanför Sundsvall.. men sedan vi flyttade ner till Skåne har vi inte direkt lyckats! Hade ett par plantor vid förra huset, men de gav inte mycket.. försökte sätta fler.. de dog..

Så köpte vi denna gård.. köpte rabarberplantor.. sorken åt upp två.. en dog.. EN lever.. kunde göra vår första paj i år (bott här i 7 år).. förra året tryckte jag ner en planta jag sått från frö.. och den lever oxå.. men sorken åt upp halva roten innan ”det hann bli nått ätbart”.

Nästa år får det väl bli ytterligare två plantor... mutter..
Har haft samma problem med rabarber. Längre upp i landet växer den fint utan att jag behöver bry mig, här i Skåne stod den och tjurade oavsett var jag satte den. Tillslut byggde jag en rejäl låda, fyllde den till mer än hälften med hästgödsel, la lite köpejord ovanpå och slängde ner den otacksam uschlingen - och ser man på, nu dög det.

På våren får mina rabarber (nu har jag flera sorter) en rejäl giva hästgödsel och sen vattnar jag under perioden på sommaren när det blir väldigt varmt sen växer det som rackans.

Men du kanske har provat det också?
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Har haft samma problem med rabarber. Längre upp i landet växer den fint utan att jag behöver bry mig, här i Skåne stod den och tjurade oavsett var jag satte den. Tillslut byggde jag en rejäl låda, fyllde den till mer än hälften med hästgödsel, la lite köpejord ovanpå och slängde ner den otacksam uschlingen - och ser man på, nu dög det.

På våren får mina rabarber (nu har jag flera sorter) en rejäl giva hästgödsel och sen vattnar jag under perioden på sommaren när det blir väldigt varmt sen växer det som rackans.

Men du kanske har provat det också?
Hade tänkt be grannen om lite ko-gödsel till pallkragarna, ska nog ta till rabarbern oxå!
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Grävt ner en markspott för belysning av äppelträd. Markduk, singel för dränering, toppa upp med jord. Mitt enda huvudbry innan var om RGB-lampan från Deltaco skulle kuna få wifitäckning i en nergrävda plåtlåda, men det gick bra.
Det frostade glaset i sporten dämpar dock väldigt mycket av det röda ljuset.
Bakom trädet har jag en downlight med likadan lampa som belyser ett stenparti, nu i jul med mossgrön färg
Äppelträd upplyst av röd markspott och stenparti med grön downlight i nattmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Markspot grävd intill ett mossa-täckt äppelträd på en frostig gräsmatta, för belysning och dekoration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äppelträd upplyst av röd markspott och stenparti med grön downlight i nattmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Pyntat staket och poolhuset, hade bra hjälp av 10åringen. (y):cool:
Dekorerat staket och poolhus med ljusslingor i skymningen, med ett frosttäckt gräs i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Passade på att klippa gräset för troligtvis sista gången i år. Passade även på att såga av tjocke grenar "stammar" i min häck som ser ut att sjunga på sista versen med stora vaktmästar klippningar i toppen. och så får jag bara hoppas på att grenarna som finns kvar skjuter nya grenar så det blir insynsskyddat i min trädgård. För vem vill inte sola naken och promenera i en John Bauer inspirerade trädgården som gud skapade en.
 
N nallepu skrev:
Passade på att klippa gräset för troligtvis sista gången i år. Passade även på att såga av tjocke grenar "stammar" i min häck som ser ut att sjunga på sista versen med stora vaktmästar klippningar i toppen. och så får jag bara hoppas på att grenarna som finns kvar skjuter nya grenar så det blir insynsskyddat i min trädgård. För vem vill inte sola naken och promenera i en John Bauer inspirerade trädgården som gud skapade en.
Ja, det kan man undra. Vår trädgård är inte inspirerad av något eller någon, och är till väldigt stora delar som gud skapade den. Naturtomt för den biologiska mångfalden, säger vi. Fast mest tallar. Dåligt med insyn också, även utan häck.
 
Varit ute och trampat på mossa. Sett att både tusensköna och pens'er blommar. Imorgon blir det bygge av Risgärde då aboristen var här förra veckan.
Har rejäl trägårdsabstinens så det blir väl rensa ogräs och gräva om dammen under jullovet. Corona hindrar familjekaos men sponsrar trägårdskaos :)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Hmm, lite nyårsfint i trädgården.

Praktiskt med murade stenkistor, bara att tömma när de är fulla efter 50år.
En trädgårdskärra full med jord framför öppnad murad stenkista, spadar och jämnad jordhög i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och sedan har en rejäl jordhög delvis omlokaliserats samt jämnats ut.
Trädgård med nyjord och murade stenkistor vid en röd tegelvilla, gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
Påbörjat borttagning av cypresser. Jag kapade topparna idag och nästa steg blir att ta bort stammar och stubbar. Det blir väl som vanligt ett långsamt projekt under en längre tid...
Vi skall sätta stolpar och tvärreglar som insynsskydd. Kanske blir det ett plank, kanske blir det någon växtlighet, vi kan aldrig bestämma oss för någonting egentligen.
Jag kommer sakna den lilla gång vi har mellan björk och cypress men fördelarna blir en större fri yta och luftigare vid själva huset (ingen möjlighet för små söta möss att klättra in under taket). Eventuellt bygger vi en större altan eller så skapar vi en plats för fler rosor helt enkelt.
Som vanligt glad över min Bahco Laplander och tigersåg med grovtandat blad.

Hög cypress som delvis beskurits nära ett hus, med synlig topp och yvig grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kapade cypresser framför hus, med en björk till vänster och trädstubbar på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Abies koreana och 4 till
  • Laddar…
Arbetet med att ta bort cypresser fortsätter. Jag räknar med att vara klar om en månad.
Idag har jag förberett för att vinscha bort en stubbe.
Grävde bort jord med spade, hackade loss jordklumpar med kofot och dammsög/blåste bort lös jord med grovdammsugaren vilket fungerade riktigt bra.
Sedan kapade jag både små och grova rötter runt om med tigersågen. Allt är inte klart -det går att vicka på stammen- men en dotter skall iväg och köpa en bogserlina och ett billigt dragblock. Tänkte lägga linan runt ett av de grova träd som står ett par meter bort och sedan ”vinscha” upp roten medan någon kapar kvarvarande rötter. Hoppas det fungerar.
Det är totalt fyra stammar och det tog två timmar fram till detta läge.
Uppgrävd trädrot och jord med synliga skurna rötter och en kofot vid sidan, i processen att tas bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Immobil och 5 till
  • Laddar…
Byggde hastigt en liten ”trappa” med fem steg i en hemskt hal och lerig liten backe. Lagom terapi när man smiter från sitt faderliga barnansvar några timmar.
 
  • Nyanlagd trappa med fem betongsteg på en lerig backe i en skogsmiljö, med spade i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MariaiÖstergötland och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.