Hej!

Jag köpte för ett tag sedan en FM300B (spånsug) och håller på att dra lite rör i mitt garage.
Spånsugen är på 2 hk (1500W) och jag tänkte dra 2 linor från spånsugen.
Den ena linan är tänkt att kopplas via ett 110 mm avloppsrör till en liten rikhyvel och bordsåg (DW745) samt en bordsmonterad fräs (CMT7e). Den andra linan tänkte jag ha en slang kopplad till och alternera mellan en Dewalt DW733 planhyvel och en Dewalt DW876 bandsåg. Jag kommer att använda mig av spjäll för att stänga av de verktyg som jag inte använder.

Har nu lite funderingar på att eventuellt köpa en cyklon.

Jag hittade en cyklon från Axminster som finns i 2 utföranden, en renodlad cyklon och en med inbyggd korg.
Det verkar som det kan vara krångligt att tömma påsen med den inbyggda korgen om man läser omdömen på Axminsters hemsida.

Jag undrar över:

1. Tappar man mycket i sugkraft om man kopplar på en cyklon?
2. Vinner man något egentligen på att koppla en cyklon?
Jag är en hobbysnickare som mest är ute efter att få så bra luftmiljö som möjligt för hälsans skull.
3. Är det någon som har erfarenhet av ovanstående cyklon från Axminster?
4. Om man köper en renodlad cyklon från Axminster, har någon förslag på vart man köpa en tunna?
Hittade en tunna på Jula, vet ej om den skulle fungera.

Många frågor:)
Hoppas ni på forumet kan hjälpa mig på rätt väg i mina funderingar.

Tack på förhand!
 
Hej,
Jag är inne lite på samma linje.
Jag har en 200l plåttunna, typ oljefat
Som jag tänkte montera på cyklonen från axminister.

hur har det gått för dig?
 
Cykloner tar en hel del effekt. Stora fördelen är att grovspånet inte virvlar omkring i filtret. Ett finpartickelfilter håller mångdubbelt längre innan det nöts upp om det är kopplat efter en cyklon.
Har själv byggt en Bill Pentz cyklon med 4kw fläktmotor.
 
Darius80 Darius80 skrev:
Hej,
Jag är inne lite på samma linje.
Jag har en 200l plåttunna, typ oljefat
Som jag tänkte montera på cyklonen från axminister.

hur har det gått för dig?
Hej!

Jag köpte en cyklon med behållare från Axminster som fungerar sådär.
https://www.axminstertools.com/eu/axminster-craft-ac118ci-cyclone-interceptor-105844

Precis som Heimlaga skriver så tappar man en del effekt när man kopplar på en cyklon, jag skulle uppskatta det till ca.20-30%, men det är bara en uppskattning.
Själva cyklonen är nog bra, det är behållaren som är lite krånglig att tömma och få på.
Kommer nog att koppla in cyklonen på en tunna framöver för att lättare kunna tömma den.
Eftersom det är sämre sug nu kommer jag att försöka att ersätta några slangar med rör för att på så sätt få ut lite bättre sugeffekt.

Mvh


Darius80 Darius80 skrev:
Hej,
Jag är inne lite på samma linje.
Jag har en 200l plåttunna, typ oljefat
Som jag tänkte montera på cyklonen från axminister.

hur har det gått för dig?
 
Ok då tror jag nog att jag köper cyklonen faktiskt. Har som sagt en 200l ståltunna till den.

hur kraftig spånsug har du?
Hur stor sugkapacitet ska man ha till cyklonen?
 
Darius80 Darius80 skrev:
Ok då tror jag nog att jag köper cyklonen faktiskt. Har som sagt en 200l ståltunna till den.

hur kraftig spånsug har du?
Hur stor sugkapacitet ska man ha till cyklonen?
Jag har en Duab FM300B på 2hk (1500W), ville ha en kraftigare spånsug men har ingen 3 fas indraget i garaget så det fick bli en kompromiss.
Enligt Duab bör man åtminstone ha en motor på 3HK (2100W) för att kunna använda en cyklon.
 
@andy999 Hur stort är patronfiltret på din spånsug? Duab har ju lösa filter så att man kan eftermontera (jag har en FM300) men de ser ju inte alls likadana ut som det som kommer med FM300B. Jag hoppas och tror att man kan kompensera en lite för klen fläktmotor med att se till att man har mer filterarea (det borde ju i alla fall inte skada).
 
A andy999 skrev:
Jag har en Duab FM300B på 2hk (1500W), ville ha en kraftigare spånsug men har ingen 3 fas indraget i garaget så det fick bli en kompromiss.
Enligt Duab bör man åtminstone ha en motor på 3HK (2100W) för att kunna använda en cyklon.
Fast axminster säljer bla ett komplett system med en motor på 1.1kw.

En fm300b har ett insug på 125mm så rimligtvis ska man ha en cyklon med 125mm för att minimera effektförlust?
 
@vectrex går det mäta i ditt system hur stor effekten är med och utan cyklon?
 
B badtastex skrev:
@andy999 Hur stort är patronfiltret på din spånsug? Duab har ju lösa filter så att man kan eftermontera (jag har en FM300) men de ser ju inte alls likadana ut som det som kommer med FM300B. Jag hoppas och tror att man kan kompensera en lite för klen fläktmotor med att se till att man har mer filterarea (det borde ju i alla fall inte skada).
Jag trodde det var samma typ av filter på FM300B och det som säljs separat. Jag vet faktiskt inte hur stort filter jag har i m2, kan inte hitta info om det på duab.se .
Jag tänkte försöka att minimera längden på spånsugslangarna och ersätta med VA plaströr på 110mm så mycket det går.
Vi får se om det blir bättre.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Fast axminster säljer bla ett komplett system med en motor på 1.1kw.

En fm300b har ett insug på 125mm så rimligtvis ska man ha en cyklon med 125mm för att minimera effektförlust?
Tror du att det kommer att göra stor skillnad om jag byter till en cyklon med 125 mm i insug nuvarande på 100 mm? Har faktiskt funderat lite i dessa banor men tänkte först se hur mycket bättre det blir om jag ersätter spånsugslangarna som är kopplade till spånsugen och cyklonen med 110 mm rör så mycket det går.

En verkstadsinredning med en cyklon damsugare, spånsugslangar och kopplingar med olika dimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstadsutrymme med träplankor, metallrör och en spånsug kopplad till cyklon i plast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du mäter höjden på patronfiltret så kanske man kan jämföra med CK-500 som är 735mm högt i yttermåttet.

Det ser ut som att du skulle komma långt med att minimera slangarna, jag har redan innan jag nu funderar på cyklon monterat isär motor och själva påshållaren för att få bättre flöde. Har lagt upp lite bilder i en tråd som egentligen hamnar om något annat:
https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-automatik-och-roerdragning-foer-spansug.245992/
 
A andy999 skrev:
Tror du att det kommer att göra stor skillnad om jag byter till en cyklon med 125 mm i insug nuvarande på 100 mm? Har faktiskt funderat lite i dessa banor men tänkte först se hur mycket bättre det blir om jag ersätter spånsugslangarna som är kopplade till spånsugen och cyklonen med 110 mm rör så mycket det går.

[bild] [bild]
Ditt största problem är alla slangar. Det är väldigt stort tryckfall i en sådan jämfört med släta rör.

Sen att ha större inlopp på en liten cyklon tror jag inte gör stor skillnad. Problemet är storleken på cyklonen. Både höjd och invändig diameter påverkar mycket. Diametern påverkar mest för tryckfallet, mer höjd ger bättre separation.
 
Frustrator Frustrator skrev:
@vectrex går det mäta i ditt system hur stor effekten är med och utan cyklon?
Går gör det kanske, men inte på ett enkelt sätt. Då måste ju hela cyklonen monteras bort.
 
Med en frekvensomformare kan man i stort gå runt hela tryckfallsproblematiken. Kompensera tryckfallet med högre varvtal. Det är rätt enkelt eftersom man i omformaren kan se hur mycket ström motorn drar momentant. Vid stort tryckfall sjunker strömuttaget drastiskt.

Vid 70Hz drar min spånsug ca 8A per fas med spjället till hyveln öppet (160mm rör hela vägen). Med spjället till bordssågen öppet och 70Hz så drar den bara 5,5A (50 + 100mm slang).

Med endast en 50mm slang ansluten kan jag gå upp till 100Hz utan att överlasta motorn (8,5A per fas). Då suger den som en våldsamt trimmad dammsugare. Enda nackdelen är att det låter mer vid högre varvtal. 100Hz är rätt brutalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.