Hej.Har bara kallgarage och tänkte plocka ut batteriet ur min sileno smart city och förvara batteriet i huset i stället.Kommer maskinen att glömma alla inställningar eller sitter det kanske ett knappcellsbatteri i och håller minnet?
Mvh
 
Vi ställer in klipparen (R70) i ett ouppvärmt förråd under vintern och gör inget med batteriet, förutom laddar fullt. Inga problem med batteriet på våren.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Alebaleportocale
Hej! Jag undrar hur man räknar ytan för en gardena sileno life... Jag har en 30x50 tomt men mitt i den finns det buskar och sånt, så totala klippyta skulle vara runt 1000m2. Behöver jag titta efter en som har en klippytan på 1500 eller räcker det med 1000?
 
1.000 räcker. Man räknar just storleken på gräsmattan, inte på tomten, så byggnader, buskar, grusgångar osv. kan räknas bort.

Däremot blir gräsytan mer svårklippt ju fler hinder det finns. En öppen yta typ en fotbollsplan kan alltså vara större än en plottrig yta med mycket fasta hinder och ändå orkas med av klipparen.

Till ekvationen får man också lägga om det finns tid då man inte vill att klipparen ska gå, exempelvis när barnen är ute och leker.

Så åter, det räcker med en klippare för 1.000 kvm givet hur frågan är ställd, men det finns fler saker att ta hänsyn till.
 
  • Gilla
Alebaleportocale
  • Laddar…
Jag är väldigt glad att vi tog en med dubbla kapaciteten. Jag vill inte köra min på natten utifall gelkottar eller annat kan bli påkört. Skönt att kunna låta den stå still utan problem om man ska göra nåt speciellt på gräsmattan. Det är också bra för gräsmattan om man har schemalagt ett par vilodagar i veckan.
 
  • Gilla
Alebaleportocale
  • Laddar…
Alebaleportocale
Tack för era svar. Så man räknar med att roboten körs typ varje dag för att kunna täcka ytan den är avsedd för, om jag förstör det hela rätt...
 
Nja, det är lite olika. Vissa gardenamodeller är begränsade till att max gå ett visst antal timmar per dag. Och oavsett modell är det egentligen maj/juni som är begränsande period för hur kraftig klippare man behöver. Efter midsommar växer gräset normalt långsammare.
 
  • Gilla
Alebaleportocale
  • Laddar…
OK - har en ganska avancerad tomt på strax under 2000 kvm. Tittar på Gardena Sileno+2000 eller Smart Sileno 2000. Har svårt att reda i huruvida appen tillför något? Vill bara ha en så funktionsduglig klippare som möjligt. Är en app ytterligare något som ska gå sönder och strula? Hur ska jag tänka? Aldrig haft robot förut.

Vänligen
Lotto
 
L Lotteriet skrev:
OK - har en ganska avancerad tomt på strax under 2000 kvm. Tittar på Gardena Sileno+2000 eller Smart Sileno 2000. Har svårt att reda i huruvida appen tillför något? Vill bara ha en så funktionsduglig klippare som möjligt. Är en app ytterligare något som ska gå sönder och strula? Hur ska jag tänka? Aldrig haft robot förut.

Vänligen
Lotto
Appen och smart-systemet ger möjlighet till att på distans justera klipptider, start/stopp av klippare samt få felmeddelande om något skulle hända.
Det går även att integrera systemet med gardenas bevattningssystem.

En korrekt installerad klippare kan gå utan övervakning. En viss justering av klipptider kan behövas vid torrtider etc.

Om du inte känner att detta är intressant så skippa smart-systemet, dock har jag för mig att prisskillnaden inte är så stor för klippare med och utan smart.
För korrekt funktion så ska smart-gateway placeras på en lämplig plats i huset, där radiosignalen kan nå ut över klippområdet.
 
Tycker själv smart funktionen är värt det. Att bara få notiser när roboten kör fast eller liknande är värt.
 
  • Gilla
golfgreen
  • Laddar…
Tack för snabba och givande svar! Måste man alltså ha WiFi-täckning över hela klippytan eller är det en egen radiosignal från en Gardena-gateway? Läser påd eras hemsida men få ingen riktigt klar bild. Kanske värt att ha ändå..
 
Har ingen smart till min Sileno. Har gått 4 säsonger utan att fastna en enda gång. Sen saknade jag väl de tre gånger jag vill pausa den för att skyarna öppnade sig utomhus.
 
L Lotteriet skrev:
Tack för snabba och givande svar! Måste man alltså ha WiFi-täckning över hela klippytan eller är det en egen radiosignal från en Gardena-gateway? Läser påd eras hemsida men få ingen riktigt klar bild. Kanske värt att ha ändå..
Klipparen behöver inte ha tillgång till varken wifi eller signalen från lådan, det som händer när den inte har kontakt med lådan är att du inte kan styra den just då. Den traskar dock runt på gården som vanligt och kommer att gå och ladda när batteriet är tomt. När den får kontakt med lådan igen så kan du skicka nya kommandon till den.
Lådan ska dock stå så att den har tillgång till wifi, om du inte kopplar in den med kabel.
 
L Lotteriet skrev:
OK - har en ganska avancerad tomt på strax under 2000 kvm. Tittar på Gardena Sileno+2000 eller Smart Sileno 2000. Har svårt att reda i huruvida appen tillför något? Vill bara ha en så funktionsduglig klippare som möjligt. Är en app ytterligare något som ska gå sönder och strula? Hur ska jag tänka? Aldrig haft robot förut.

Vänligen
Lotto
Om din tomt är avancerad så är jag inte helt säker på att en Sileno 2000 räcker till.
 
G golfgreen skrev:
Om din tomt är avancerad så är jag inte helt säker på att en Sileno 2000 räcker till.
Kanske ska ge lite mer information - all input uppskattas. Rör sig om en gård vars grönytor kommer anläggas närmaste året - kommer få installera begr. kabel i 2 omgångar tyvärr. Ser ut som bifogad bild. Röd inramning ska klippas - finns 10 äppelträd på en yta där det blir omöjligt att dra begr. kabel - tänkte låta den studsa där. Inga nivåskillnader. Grått är byggnader. Vit är väg och svart omgivande grönska. Total yta strax under 2000 kvm. Slingans längd blir runt 500m. Är det rimligt med en Sileno 2000 eller måste man ha lite mer krut? Översiktsbild på en lantgård med rödmarkerade gräsytor för klippning, gråa byggnader, vit väg och svart omgivande vegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.