Isakare Isakare skrev:
när trycket stiger utan anledning, är till 95% påfyllningsventilen trasig (den verkar kunna börja läcka utan att man rör den)
I övriga 5% av fallen är det läckage mellan radiatorkrets och tappvatten, och då är det bara att byta panna.
1+
 
  • Gilla
Freddielainen
  • Laddar…
Liten uppdatering, Har beställt en manometer, se om jag byter den själv eller om jag ändå behöver ta hit en expert, då det är ju flera fel och för att få en bedömning. Nu har trycket börjat öka igen. Och det verkar vara att trycket är stabilt när den går på kompressorn (Runt 53 grader), men varje gång den går ner runt 49-50 och elpatronen stöttar upp och värmer upp till 53-54 så stiger den 0,15 B i varje cykel.

Att trycket stiger med ökande värme är väl normal. Men trycket sjunker inte när tempen sjunker... Någon idé?

Förra gången det trycket steg i helgen, kändes det som att det löste sig med att justera påfyllningsventilen till inte stå i maxat stängd. Men jag verkar inte kunna hitta detta läge nu...om det är påfyllningsventilen som är boven denna gång
 
Uppdatering igen, hittade "läget" på påfyllningsventilen tror jag. I alla fall stabilare i tryck. Om det nu är dessa små-små justeringar på påfyllningsventilen jag gör som får den att bli stabil (Tryckmässigt)

Ligger på mellan 0,7- 0,85.

Vad är en normal pendling i tryck, när tempen mellan 49 <-> 53?
 
F Freddielainen skrev:
Uppdatering igen, hittade "läget" på påfyllningsventilen tror jag. I alla fall stabilare i tryck. Om det nu är dessa små-små justeringar på påfyllningsventilen jag gör som får den att bli stabil (Tryckmässigt)

Ligger på mellan 0,7- 0,85.

Vad är en normal pendling i tryck, när tempen mellan 49 <-> 53?
Det bör inte pendla något nämnvärt i tryck mellan 49 till 53 grader.
Kolla förtrycket i expansionskärlet. Det bör ligga på ca 0,5 bar.
Men ligger det stabilt mellan 0,7 - 0,85 på vattensidan så är det inte katastrof. Håll koll om trycket stiger när det blir kallare ute.
 
L lordi skrev:
Det bör inte pendla något nämnvärt i tryck mellan 49 till 53 grader.
Nej, jag ser ingen tryckskillnad i det området på min 410P.
 
Hjälp mina Nibe Hjältar ! :) Lite panik här (Se film), manometer "läckan" tilltog Blev en strid tunn stråle, (som någon här misstänkte, var den mer eller mindre av i böjen runt karmen på frontpanelen)

Så jag såg inget annat val än att kapa det lilla kopparröret och tänkte jag kunde bocka till det, men trots flera böjar, så droppar det på enligt film. Jag har förförsökt bocka det hårt 180 grader, men då uppstår det lätt ny utgång/läcka där. Och jag har en begränsad stum kvar

Tips mottages tacksamt. Hör kan man tillsluta det på bästa sätt så det inte droppar?

1) Om jag lyckas tillsluta röret, någon susning hur jag ska veta vilket tryck jag har?

2) Om inte, bäst att ha pannan avstängd i natt?

 
F Freddielainen skrev:
Hjälp mina Nibe Hjältar ! :) Lite panik här (Se film), manometer "läckan" tilltog Blev en strid tunn stråle, (som någon här misstänkte, var den mer eller mindre av i böjen runt karmen på frontpanelen)

Så jag såg inget annat val än att kapa det lilla kopparröret och tänkte jag kunde bocka till det, men trots flera böjar, så droppar det på enligt film. Jag har förförsökt bocka det hårt 180 grader, men då uppstår det lätt ny utgång/läcka där. Och jag har en begränsad stum kvar

Tips mottages tacksamt. Hör kan man tillsluta det på bästa sätt så det inte droppar?

1) Om jag lyckas tillsluta röret, någon susning hur jag ska veta vilket tryck jag har?

2) Om inte, bäst att ha pannan avstängd i natt?

[video]
Ta en polygrip eller liknande och prova att klämma ihop röret så det blir platt
 
  • Gilla
Freddielainen
  • Laddar…
Toppen Mr Lordi ;-) nästintill stopp nu, men kan nog fixa sista droppet sedan. Finns det något sätt att klura ut vad man kan ha för tryck? Eller att det inte är för lågt, är det någon risk att köra under 0,5?
 
F Freddielainen skrev:
Toppen Mr Lordi ;-) nästintill stopp nu, men kan nog fixa sista droppet sedan. Finns det något sätt att klura ut vad man kan ha för tryck? Eller att det inte är för lågt, är det någon risk att köra under 0,5?
Om huset är ett enplanshus så räcker 0,5 gott och väl. Öka inte trycket för mycket, för då kommer det att läcka mera. Funkar värme och vv, så låt den vara.
 
Saken är ju den att jag inte vet vad trycket kan vara. Om det är 0,2 eller 2,0 eller någonstans däremellan :) Jag antar om det skulle vara över 2,5 borde spillkoppen vara blöt om säkerhetsventilen kickar väl in om det går över 2,5?

När det konstant började strila från manometer"röret" igår, stängde jag av pannan och tömde ut tycket till 0 med säkerhetsventilen och klippte röret. Sedan har jag fyllt på trycket "på känn".

Det är ett 1 1/5 planshus.

Tänkte om man spolar varmvatten på ovanvåningen, om det indikerar något: ex om det lågt, som tidigare eller mer tryck i kran vart man ev. skulle ligga. Eller om panntemperatur (kanal 01) kan variera på annat sätt om tryck är lågt/högt

Det jag glömde nämna igår i paniken att jag hade en firma här som bytte påfyllningssventil - kanske tur med tanke på vad som hände senare: då jag förhoppnings kan lita på att den är stängd när den är nedåt nu och inte smyg släpper på

Tänkte konspiratoriskt: om en fräsch påfyllningsventil kunde skapa att manometerröret läckan tilltog?

Från den nya påfyllningsventilen såg jag en droppe komma ifrån, och började bevaka: Trillar ner en droppe i intervall om var 2:a till var 3:e minut. Är det kondens som är normalt och som uppmärksammas nu när man är lite nojjig, eller är den lite slarvigt bytt?
 
Har fått min nya manometer/tryckmätare nu. Och har förberett dennes ände, ända fram precis vid inloppet till tanken

Är denna väg rätt ordning, och har jag glömt något:


1) Göra pannan trycklös - hitta ett öppet läge på säkerthetsventil genom balansera den ( Är det lätt att hitta det läget, och är det ett måste?)

2) Stäng av pannan, vänta 30 minuter eller mer?

3) Tejpa sopsäck över så det täcker elen under

4) Slå av all ström

5) Skruva ur den gamla och in med den nya


Frågor:


  • Det var någon av Lordi eller JonasErik) som sa glöm inte packningen.:) Med den nya manometer kit:et var det ingen packning med, så det gäller ta vara på den befintlig gummi packning som bör gölja med när jag lossar den gamla?


  • Går det fega och tappa ur vatten på något sätt , så man kan jobba i lugn och ro när man lossar bulten? Eller är vattennivån mycket över där jag kommer öppna för bytet och mycket som ska tappa ur
 
Öppna säken eller annat ställe tills manometern visar noll, vänta någon minut och öppna igen, stäng säken, nu blir det vakum i systemet och det vill klucka ut genom det lilla hålet, kan stoppas med tummen , inget tryck. Det med packning bör vara en ny fiberpackning, den gamla inte säkert att det tätar med.I övrigt som du skrivit
 
  • Mässingskoppling med slang och fiberpackning markerad med gult, väntar på att skapa vakuum i systemet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OK jag tänker mig packning som något mjukt, så här ser det det ut det som är förberett. Det är ju helgjutet.

Men inga synliga mjukdelar - i den form av packning som jag "enbent" jag tänker på när jag tänker på när jag hör packning. Är detta komplett?

Hand håller en metallpackning framför en vägg med en borrning, osäkerhet om packningens komplettighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svar nej det fattas en packning, kan aldrig bli tätt metall mot metall, har du tur så tätar det. men, men jag skulle inte chansa.
 
OK och återanvändning (av förhoppningsvis en befintlig) packning är inte att rekommendera heller? Finns dessa att köpa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.