H hyggabus skrev:
Efter att jag skrev om Vectrex uteblivna sinkning av smålådorna kunde jag inte sluta fundera på hur långt man kan förenkla en eventuell sinkning, en sidofiness med sinkning är ju att sidorna på lådan håller sig på rätt ställe medan limmet torkar,
Vectrex tror jag använde en kloss som stöd.
varianten nedan är kanske den simplaste ? där det bör räcka med ett gummiband medan limmet torkar ?
Har man oändligt med tid och gillar lim på fingrarna så ... :)[bild]
Att tillerka de där känns rätt omständigt. Då tar det nog inte längre tid att fingerfoga.

Mitt sätt gick väldigt fort. Tillverkade 5 träklossar som höll exakt rätt innermått. De små lådorna är helt kvadratiska och jag gjorde 2 sidor 2xämnestjocklek + 0,5mm längre än de övriga 2 sidorna. Sedan limmade jag bara på. Tog ca 30 sekunder per låda och när jag gjort 5 så släppte jag ur den först gjorda ur tvingen och använde klossen igen. Låter kanske konstigt men efter 3 minuter så hade redan limmet huggit så pass att det gick bra att pressa ur klossen. De första jag limmade hade jag inte fasat hörnen på klossarna så de högg fast rätt bra efter några användningar, när jag väl gjort det så gick det betydligt enklare och de ramlade i princip ur.

Efter att lådorna torkat så slipade jag av topp och botten snabbt på tallriksslipen. Sen limmade jag på botten på enklast vis. Gjorde 6 åt gången och la sen en skiva på och ställde på en låda skruv.
När alla var klara slipade jag rent dem på utsidan på tallriksputsen. Tog kanske 30 minuter för 98 lådor.

Edit: Närbild på en låda. Modul 2x1 men samma princip (de små är alla fyllda med skruv).
Handhållet, kvadratiskt träblock med synliga fogar, illustrerar en effektiv metod för tillverkning av smålådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på inuti en handtillverkad kvadratisk träkloss med synliga limfogar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Seglartokig och 6 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Att tillerka de där känns rätt omständigt. Då tar det nog inte längre tid att fingerfoga.

Mitt sätt gick väldigt fort. Tillverkade 5 träklossar som höll exakt rätt innermått. De små lådorna är helt kvadratiska och jag gjorde 2 sidor 2xämnestjocklek + 0,5mm längre än de övriga 2 sidorna. Sedan limmade jag bara på. Tog ca 30 sekunder per låda och när jag gjort 5 så släppte jag ur den först gjorda ur tvingen och använde klossen igen. Låter kanske konstigt men efter 3 minuter så hade redan limmet huggit så pass att det gick bra att pressa ur klossen. De första jag limmade hade jag inte fasat hörnen på klossarna så de högg fast rätt bra efter några användningar, när jag väl gjort det så gick det betydligt enklare och de ramlade i princip ur.

Efter att lådorna torkat så slipade jag av topp och botten snabbt på tallriksslipen. Sen limmade jag på botten på enklast vis. Gjorde 6 åt gången och la sen en skiva på och ställde på en låda skruv.
När alla var klara slipade jag rent dem på utsidan på tallriksputsen. Tog kanske 30 minuter för 98 lådor.
Behövs inga ”Gordiska knutar” där märker jag!
 
Tanken med min ide var att man kunde såga urtagen från "rätt håll" för att minska sågtiden, -med tjockleken 3 mm så var tanken "typ" 1 snitt per hörna. Fast om det skulle funka i praktiken törs jag inte säga nåt om ....
 
H hyggabus skrev:
Tanken med min ide var att man kunde såga urtagen från "rätt håll" för att minska sågtiden, -med tjockleken 3 mm så var tanken "typ" 1 snitt per hörna. Fast om det skulle funka i praktiken törs jag inte säga nåt om ....
Inte riktigt med på vad du menar? Såga varje bit liggande på plattsidan på t.ex. bandsågen då? För 100 lådor så blir det 500 bitar som ska sågas. 6 sågsnitt på varje bit gör 3000 snitt. Det lär ta evigheter!

Hade jag gjort boxjoints (eller som ditt förslag) så hade jag staplat minst 50 åt gången och sågat alla samtidigt i boxjoint-jiggen stående på högkant.
 
V vectrex skrev:
Vad ska man ha för dymo om man inte är sugen på att lägga 1500? Verkar vara lite av en djungel. Jag behöver inte kunna märka kablar. Räcker med vanliga remsor.
K Kane skrev:
En sådan här kanske, [länk]
Jag har en 3M PL150 som är av samma typ. Bekvämt att kunna välja olika bredder och material på märktejpen.
Har samma på jobbet och den fungerat redigt bra under 1,5? årstid. Skönt med ett Qwerty + separata sifferknappar. Jobbar inom IT/nätverk. Vanliga Dymo typ Letratag är totalt banlysta på många industrier. De fungerar inte i mer än någon månad innan de börjar lossnar. Sen är de sjukt tråkiga när man jämför mot Nylon eller polyester band.

Rhino banden finns i många olika varianter för olika typer av underlag/användningsområden, B.l.a Krympslang(som jag använder mindre o mindre p.g.a nylon banden). Finns även tredje parts band som fungerat rätt bra till cirka 50% priset sist jag kollade.

Rhino 4200 och uppåt har även preset-lägen för att märka kablar eller nätverksrack t.ex.

Sen är de gamla präglade märkbanden mysiga på något sätt :) Dock klarar inte min OCD att bokstäverna oftast inte hamnar i linje med varandra..
 
Skiss av en rektangulär byggnad med vertikala linjer och en halvcirkelformad struktur framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
erikgöteborg och 4 till
  • Laddar…
A
V vectrex skrev:
Inte riktigt med på vad du menar? Såga varje bit liggande på plattsidan på t.ex. bandsågen då? För 100 lådor så blir det 500 bitar som ska sågas. 6 sågsnitt på varje bit gör 3000 snitt. Det lär ta evigheter!

Hade jag gjort boxjoints (eller som ditt förslag) så hade jag staplat minst 50 åt gången och sågat alla samtidigt i boxjoint-jiggen stående på högkant.
Jag vill också inflika i debatten och snurra till det. Jag hade nog gerat remsor och sen kapat upp i snuttar, limmat och tejpat. Sen spelar det naturligtvis ingen som helst roll hur detta utförs. Är nog bara en själv som kan avgöra, man gör det enkelt och snabbt, och på ett sätt man känner sig bekväm med:whistle:
 
H hyggabus skrev:
[bild]
Nu är jag med! Det hade nog fungerat faktiskt! Kanske provar nästa gång!
 
  • Gilla
hyggabus
  • Laddar…
mowatom skrev:
Jag vill också inflika i debatten och snurra till det. Jag hade nog gerat remsor och sen kapat upp i snuttar, limmat och tejpat. Sen spelar det naturligtvis ingen som helst roll hur detta utförs. Är nog bara en själv som kan avgöra, man gör det enkelt och snabbt, och på ett sätt man känner sig bekväm med:whistle:
Hmm, funderar på din ide men gera remsor (1525mm långa, som en hel björkplyfa) och sedan tejpa och limma dessa till lådor som är 1525mm höga. Sen kapar man upp lådorna när de är limmade till rätt höjd?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
V vectrex skrev:
Hmm, funderar på din ide men gera remsor (1525mm långa, som en hel björkplyfa) och sedan tejpa och limma dessa till lådor som är 1525mm höga. Sen kapar man upp lådorna när de är limmade till rätt höjd?
Så skulle jag göra om de var i mdf, men det känns som urslagen blir tråkiga i björkplywood. Man kan ju aldrig ha ett mothåll inuti lådan. Nu kanske det är en petitess när det gäller skruvlådor till snickan..:thinking: gillar lådorna hur som helst!
 
C
Mitt första möbelbygge som inte är med skivmaterial. Eller, det kanske går att diskutera. Ville ha ett mindre soffbord av ask som matchar benen på soffa och fåtölj, och har en del askgolv över sen husrenovering. Dels 21 mm massivplankor, kvistfria, och dels 4 mm parkett limmat på plywood.

Tanken var att limma ihop golvplank till benställningen, och parketten som skiva.
Fick därför börja med ett köpa en planhyvel för att få materialet till rätt tjocklek. Blev en Makita - funkar riktigt bra!

Började iaf med att skissa upp allt i Fusion, och övermåttsatte en ritning så jag enkelt kunde mäta allt i verkstaden.
Ritning och skiss av hemmagjort soffbord med måttangivelser för benställning och bordsskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde mallar och prototyp-ben av MDF för att testa utseendet innan jag sågade upp allt i ask. Blev en ghetto-jig för att få exakt samma vinkel på allt.
Verktygsbord med askplankor och MDF-mallar för att bygga ett soffbord, inklusive jig och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skivan limmade jag på MDF och satte kantband på.
Halvfärdigt soffbord av askträ under tillverkning, med synlig kant och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Benen limmades ihop ändträ mot ändträ, men med två dominos mellan och en skruv från ovansidan så det bör hålla även om nån sätter sig på den.

Nu ska det bara svartlaseras och lackas.
Hemsnickrat runt soffbord av ask med släta ben och kantbandad skiva, ovanpå ett verkstadsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hantverk av soffbord i ask med skissade benställningar och en ovansida av MDF, taget i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Toddbertuzzi och 19 till
  • Laddar…
nikasp
V vectrex skrev:
Kikade på det och det är ju retro och coolt men verkar aningens opraktiskt. Vad ska man ha för dymo idag? Funderar på denna!
Jag har en Dymo LabelManager 280 som man kan köpa dyra men helvetiskt bra "Durable"-remsor till. De fäster på allt och sitter sjukt bra. Klarar kyla, värme, sol och och allt möjligt. Extremt nöjd med den. Kopplar till dator och fixar etiketter den vägen, mycket snabbare och går att göra mycket mer vad gäller typsnitt och dubbla rader och spara undan osv.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Mitt sätt gick väldigt fort.
Fina lådor. Kommer fungera mycket bättre än fasta indelningar av förvaringen. Möjligheten att kunna flytta om är väldigt användbar :). Tre millimeters plyfa är nog en vettig avvägning mellan styrka och platsbesparing. Snygga också vilket är en nog så viktig sak. Låter som en effektiv metod. Grattulerar.

Varför märka upp lådorna? Om lådorna är märkta på sidorna så kommer inte märkningen synas när de står i racket. Hur tunn märktejpen än är så kommer den bygga lite vilket teoretiskt kan krångla vid urtagning och isättning. Dessutom så är det mycket troligt att första fyllningen inte står sig över tid. Ändringar kommer det bli vilket gör att märkningen behöver ändras. Eller, om Man låter bli, blir fel (35mm spårskruv ligger i lådan märkt xxx). Kommer alltid att vara enklare att bara titta uppifrån istället för att lyfta upp och studera märkningen. Snyggare och enklare utan märkning. Såvida du inte skaffar präglade märkskyltar i mässing förstås.

Eller...
Tre mm godstjocklek i lådsidorna skulle medge att du fräser in etiketter ca enochenhalv mm med en enkel mall. Märkningen är då ur vägen. Ettiketter finns i kartor. Lite pyssel är det första gången att få sin skrivare att centrera text snyggt. När det är gjort kan nya lappar enkelt produceras när behovet uppstår.

Eller...
Spar energin till att göra ännu fler lådor. Det kommer alltid vara för få :rofl:. Det finns ingen ände på hur många olika sorters småprylar som är värda att spara... Har ett helt rack märkt ”lås och plock” med tusen prylar. Till sin natur är singelmojänger hopplösa att ha i egna små lådor. Därför är det en jämrans röra i den lådan där allt är indelat i olika kategorier vars logik för länge sedan glömts bort:rolleyes:. Varför skall koppelskruv förvaras tillsammans med skjutreglar istället för med ledgångjärn t ex. En fönsterkategori hade kanske varit mer logisk än att sortera koppelbeslag som lås.

Mvh Findus
 
findus42 findus42 skrev:
Fina lådor. Kommer fungera mycket bättre än fasta indelningar av förvaringen. Möjligheten att kunna flytta om är väldigt användbar :). Tre millimeters plyfa är nog en vettig avvägning mellan styrka och platsbesparing. Snygga också vilket är en nog så viktig sak. Låter som en effektiv metod. Grattulerar.

Varför märka upp lådorna? Om lådorna är märkta på sidorna så kommer inte märkningen synas när de står i racket. Hur tunn märktejpen än är så kommer den bygga lite vilket teoretiskt kan krångla vid urtagning och isättning. Dessutom så är det mycket troligt att första fyllningen inte står sig över tid. Ändringar kommer det bli vilket gör att märkningen behöver ändras. Eller, om Man låter bli, blir fel (35mm spårskruv ligger i lådan märkt xxx). Kommer alltid att vara enklare att bara titta uppifrån istället för att lyfta upp och studera märkningen. Snyggare och enklare utan märkning. Såvida du inte skaffar präglade märkskyltar i mässing förstås.

Eller...
Tre mm godstjocklek i lådsidorna skulle medge att du fräser in etiketter ca enochenhalv mm med en enkel mall. Märkningen är då ur vägen. Ettiketter finns i kartor. Lite pyssel är det första gången att få sin skrivare att centrera text snyggt. När det är gjort kan nya lappar enkelt produceras när behovet uppstår.

Eller...
Spar energin till att göra ännu fler lådor. Det kommer alltid vara för få :rofl:. Det finns ingen ände på hur många olika sorters småprylar som är värda att spara... Har ett helt rack märkt ”lås och plock” med tusen prylar. Till sin natur är singelmojänger hopplösa att ha i egna små lådor. Därför är det en jämrans röra i den lådan där allt är indelat i olika kategorier vars logik för länge sedan glömts bort:rolleyes:. Varför skall koppelskruv förvaras tillsammans med skjutreglar istället för med ledgångjärn t ex. En fönsterkategori hade kanske varit mer logisk än att sortera koppelbeslag som lås.

Mvh Findus
Jag håller med lite angående märkningen. Men för vissa lådor kan det faktiskt vara ganska bra. T.ex för M6 med platt insexskalle som jag har väldigt många av och använder ofta. Se skillnad på 25, 28, 30 eller 35mm är inte jättelätt, här hade etiketter underlättat. Samtidigt tänker jag att etiketter går att byta när saker ändras (men det ska ju göras också).

Ett problem idag är att lyfta ur en låda, det går men är lite bökigt. Man får lyfta upp 2 bredvid varandra för att ha något att nypa om. En liten flik som går in mot mitten av lådan hade kunnat tjäna både som etiketthållare och handtag för att lyfta upp lådan....

Sen borde jag egentligen fasa alla kanter och lägga på ett par lager lack på alla lådor. Men det lär inte hända! :rofl:
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
A
De lådor som jag har uppmärkta är märkta på insidan. Faktiskt bara i bilen jag kör med uppmärkt, men så irrar jag ju runt och svär i snickeriet också:crysmile:
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.