Vad är minsta mått på kök då?
Byggt i L
280 långt och ett hörnskåp som bygger ut 30? plus ett 40 eller 60 skåp och en kyl

Ingen diskmaskin (tror jag, ev 45cm)
Kan det funka till? Räknar med 1-3pers max, jag har ju lite planer på att bygga ut så det blir en 2a men det är i framtiden
 
BirgitS
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Blir dåligt med förvaring...
Tänker mig typ så här
40 kastrullskåp
60 spis
80 sopskåp
90 hörnskåp det är 270cm har totalt 4m men då ska det vara en öppning till hallen.

På andra väggen blir det
90 Hörnskåpet
60 skåp
60 kyl

totalt 210 + 15cm vägg mot badrum + 140cm badrum 365 av 535 ca 170cm vägg kvar, där blir det ev en öppning om jag gör om till en 1a eller 2a, annars blir det väl tv vägg
 
BirgitS
Kan du rita upp rummet och tänkta skåp i Ikeas köksplaneringsverktyg (eller något annat)?
Det är lite lättare att hänga med i hur det ser ut då.

Man bör verkligen undvika att ha spis och diskho direkt bredvid varandra.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Kan du rita upp rummet och tänkta skåp i Ikeas köksplaneringsverktyg (eller något annat)?
Det är lite lättare att hänga med i hur det ser ut då.

Man bör verkligen undvika att ha spis och diskho direkt bredvid varandra.
Kan göra en liten skiss
Jag vet men det är så pass lite plats så jag vet inte hur jag ska göra annars.
Du brukar iof ha bra idéer så jag hoppas att du ser nåt jag inte ser
 
Handritad skiss av badrumsplan med måttangivelser och placering av badkar och toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som jag tänkt
Handritad skiss av mått för byggprojekt på linjerat papper med olika måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rätt mått
 
BirgitS
Tack, då blev det lite lättare att förstå hur du menar.

Jag skulle byta ut diskho-skåpet till 60 cm när det är så litet kök och byta hörnskåpet till ett sånt som är ung. 60x120 cm och med den långa sidan mot väggen med kylskåpet. Då kan diskhon hamna närmare hörnet och därmed blir det plats för ett skåp mellan spisen och hon.

Ändå bättre tror jag det kan bli om det går att flytta antingen spisen eller hon till kylskåpsväggen.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ja just ja det finns ju sånna hörnskåp med.
Det tyckte jag lät som en bra lösning.

Tänkte ett Ikea kök men då är det ju trångt för avlopp under men hittar jag ett vettigt beg kök så köper jag nog det, då är det ju lite mer plats under.
 
BirgitS
Uteslutet att flytta spisen?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Uteslutet att flytta spisen?
Nejdå inte alls

Du får flytta allt om du vill
 
BirgitS
Hur blir det om du har ett avlångt hörnskåp mot badrumsväggen och har spisen till höger bredvid hörnskåpet samt diskhon där du har ritat in spisen?
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Finns ett utrymme som är outnyttjat idag

Nackdelen är att balkongen försvinner från trapphuset och jag måste gå tvärs genom bjälklaget ca 3m.
Finns ingen möjlighet att dra ny stam där.

Att balkongen försvinner gör inte så mycket men gå genom bjälklag med 110rör och på så lång sträcka det vill man nog inte...

Blev en väldigt dålig skiss med helt fel mått men man förstår nog ändå med hjälp av den tidigare hoppas jag
Handritad, otydlig skiss av en planlösning med textnoteringar som beskriver ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nino nino skrev:
Finns ett utrymme som är outnyttjat idag

Nackdelen är att balkongen försvinner från trapphuset och jag måste gå tvärs genom bjälklaget ca 3m.
Finns ingen möjlighet att dra ny stam där.

Att balkongen försvinner gör inte så mycket men gå genom bjälklag med 110rör och på så lång sträcka det vill man nog inte...

Blev en väldigt dålig skiss med helt fel mått men man förstår nog ändå med hjälp av den tidigare hoppas jag
[bild]
Vad tror ni om ett kök likande det på bilden, räcker det för 1 eller max 2 pers?
Schematisk bild av ett grått kök med överskåp, spis, diskho och inbyggd ugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Det är betydligt mer än vad som är vanligt i små studentlägenheter där köksbredden är 120-180 cm.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Sätter en fullhög kyl/frys istället och en vanlig spis.
Kanske kan få in nåt mer skåp, har ju 4m minus en öppning så ett 40skåp borde jag kunna trycka in
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.