F
XO har bänk i fören på styrbords sida. Axopar på babords. På bilden i artikeln " efter 14 månader..." så ser det ut som bänk på babords sida -> axopar.
 
U Swetox skrev:
Misstänker att byggaren (Therme & Sjöberg) gick i konkurs för att de hade svårt att konkurrera med alla import-hus och billigare byggare.
De har byggt min Mamma och hennes sambos hus och de hade skickliga snickare med yrkesstolthet, så troligen inte den billigaste arbetskraften. De har ett motto att allt går att lösa och de bygger väldigt spektakulära hus med mycket finurliga lösningar där de nyttjar alla dödutrymmen i väggarna. Inga halvt-prefabricerade hus med röd panel och vita knutar.

De va inriktade på en nicsh likt detta svarta kubistiska och väldigt modernistiska hus.

Här är ett till hus från samma byggare:
[länk]
Jättefint bygge det med. Hade inte tvekat att ta in dem som snickare om jag byggde i Stockholm.

Många gånger kan man tidigt se att det kommer gå riktigt dåligt, pga arbetskraft som inte har kompetensen och viljan och effektiviteten. Framför allt kanske inte erfarenheten. (Syftar på t.ex fuskbyggarna) Men inget snack om att man fick en bra känsla för dessa gubbar. Men har man varit där och stått med hemmafrun som har velat ändra på saker varje dag man kommer till bygget och sedan frågade varför det blev så dyrt, då vet man att dit vill man inte. Nu var det ju mannen ifråga som ville ändra på saker konstant. Det framgick inte om han betalade för alla timmar som försvann i diskussioner och i justeringar av redan utförda arbeten. Många gånger så gör ju den "anställda" byggaren som kunden vill och så kommer fakturan från chefen för byggföretaget som bara skickar ut hur många timmar gubbarna varit där. Ifrågasätts timmarna det har tagit så går det till chefen, medan gubbarna arbetar vidare och trots deras slit så tycker de lite synd om kunden för att det blev "dyrare" än det skulle blivit.. Jag tycker det var otroligt starkt av dem att starta ett företag och slutföra bygget, riktigt schyssta lirare.
 
U
Jag undrar hur mycket extra det kostade att bara lägga till vinkällaren under huset. det är ju ett väldigt stort ingrepp i efterhand, när man redan byggt bjälklag och lagt golvvärme + att man ska bygga ytterligare en byggnad under ett redan befintligt hus (får hoppas dräneringspumpen under huset inte lägger av).

Jag skulle ifrågasätta valet att sätta ett nedgång/glasdörr i golvet i köket med allt kladd, smulor och sånt som kan hamna på golvet där. Glasdörr i köksgolvet som leder ner till en vinkällare, med fokus på trappan och dörrkonstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
P_e_P
  • Laddar…
U Swetox skrev:
Jag undrar hur mycket extra det kostade att bara lägga till vinkällaren under huset. det är ju ett väldigt stort ingrepp i efterhand, när man redan byggt bjälklag och lagt golvvärme + att man ska bygga ytterligare en byggnad under ett redan befintligt hus (får hoppas dräneringspumpen under huset inte lägger av).

Jag skulle ifrågasätta valet att sätta ett nedgång/glasdörr i golvet i köket med allt kladd, smulor och sånt som kan hamna på golvet där.[bild]
Vi byggde liknande till kund, Vinkällaren kostade inte mer än vad en oisolerad källare gör vilket markarbetaren gjorde men jag minns att vårat arbete gick på strax under 120 000. Då ingick lucka samt trappa (dock enkel i mörkbetsat 45x170 virke) väldigt enkel, kund monterade vinhyllor och golv själv :) Tung som fan var luckan dock.
 
M
M Markarbetaren skrev:
Vad jobbig du är, nu kommer mina tvångstankar smygande, måste få veta:D.
Någon som orkar ta fram en stillbild på båten från filmen så vi får reda ut modellen?:rolleyes:
XO känns mer rätt då hytten ser ut att sitta längre akter ut på Axopar, så jag tror jag har fel:geek:
Så mina vänner, då får ni avgöra vilken båt som är mest lik:p

Först har vi båten i programmet.

Svart Axopar 28 motorbåt på vatten med passagerare, synande detaljer som grabbräcket och takflärpen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser en Axopar 28 ut.
Notera detaljer som hålen i skrovet, böjen på grabbräcket, lilla flärpen på taket.

Axopar 28 båt på släp med markerade detaljer som hål i skrovet, böjt grabbräcke och flärp på taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite detaljer, lamelltaket.

Lamelltak med skyddande nät och solens sken i en båt, presumtivt från en Axopar 28 eller XO 270.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inklädningen i fören.

Del av Axopar 28-båt med lamelltak, grabbräcke och detaljer på fördäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser en XO 270 ut. Notera taket, grabbräcket på skrovsidan, den sluttande aktern..

Svart Axopar 28 motorbåt i fart på vattnet med detaljer som hål i skrovet och böjt grabbräcke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
T Tranarö skrev:
Hur löser man VA frågan i ett sådant läge ?
Behöver ofta inte lösa den för många av husen har inte VA, även massor av fritidshus i Sverige har inte VA
 
maah maah skrev:
Jag reagerade mest på altanen som inte riktigt passade huset, men det är klart om pengarna tog slut får det duga.
Hade varit mycket snyggare med svartlaserade horisontella brädor som inklädnad av altanen än vanligt tryckt grönt vrike.
Absolut! Och med inbyggd bubbelpool.
 
Magnus Filip skrev:
Behöver ofta inte lösa den för många av husen har inte VA, även massor av fritidshus i Sverige har inte VA
Finns nog kommunalt VA. Pump löser höjdskillnader. Annars är tillgång till just färskvatten ett aber. Avlopp går att lösa med minireningsverk.
 
Pergoteborg Pergoteborg skrev:
Absolut! Och med inbyggd bubbelpool.
Är ju enkelt att lasera när tillfälle ges.
 
T test1 skrev:
I den miljön kommer det dock vara grått om max ett år :)
Allt tryckat ute på vår skärgårdsö blaskar vi på med roslagsmahogny. Blir brunsvart och luktar gott. Men måste läggas på ca var 3-4 år.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.