HOBBY ARCHITECT
J Jarlsgård skrev:
Jag tycker baksidan rent visuellt ser trevlig ut med de stora glaspartierna. Framsidan däremot ger mig en känsla av ett flerbostadshus.

Planlösningsmässigt uppskattar jag inte all döyta som går till korridoren som sträcker sig genom huset, dels känns den slösaktigt stor men framförallt känns det som att den inte fyller något direkt syfte, utan man hade kunnat rita så att den inte behövts alls och sparat in gissningsvis 40m² eller ~800000kr.

Layout mässigt inga större bekymmer, känns ganska straight forward och påminner en del om planlösningar man kan hitta i kataloghus, fast med en liten twist så som bastu.

Sammanfattningsvis. Utan korridorerna så hade det varit trevliga i min mening, och en främre fasad med lite mer liv i för att knyta an till den bakre fasaden. För nu blir det lite 50-tals hyreshus på framsidan medan baksidan känns 2000-tal Hollywood typ.
Ja framsidan är inget speciellt, kanske borde fönstren som är i utmed trappan varit ett enda långt t.ex.

Hade du vetal ha sovrumsdörren så den går rätt ut i vardagsrummet så man måste gå igenom där (när det kanske är gäster där) för att gå till badrummet, och det känns ok att ha barumsdörren direkt mot matpalatsen?
 
2 dörrar till garaget från huset känns onödigt. Tar bort värdefull yta i garaget om inte annat.
Sedan i de alternativa lösningarna så är "trapphusen" väldig märkliga.
 
HOBBY ARCHITECT
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Ja framsidan är inget speciellt, kanske borde fönstren som är i utmed trappan varit ett enda långt t.ex.

Hade du vetal ha sovrumsdörren så den går rätt ut i vardagsrummet så man måste gå igenom där (när det kanske är gäster där) för att gå till badrummet, och det känns ok att ha barumsdörren direkt mot matpalatsen?
Byt plats på walk in closet och sovrum med sovrumsdörr ut mot entrén. Sätt badrumsdörren på gaveln och problemet är löst. Inga direkta krångligheter :cool:
 
HOBBY ARCHITECT
J Jarlsgård skrev:
Byt plats på walk in closet och sovrum med sovrumsdörr ut mot entrén.
Då måste du gå igenom sovrummet för att komma till gästrummet/kontoret när du hyr ut övervåningen. Vill du verkligen att dina gäster ska behöver gå igenom ditt sovrum på natten när dom ska gå på toa?

(Sen blir det konstig symmetri med fönster och altandörr om sovrum och walk-in closet/gästrum/kontor skulle byta plats.)
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Jag gjorde en tråd om just detta hus. Där förklarar jag dörrarna till garaget.
[länk]
Varför är trapphusen märkliga..?
Räcker med en dörr i alla fall från garaget, varför behövs 2 med en meters lucka?

Trapphus känns som portuppgångar i lägenhetshus, ett mörkt schakt i huset.
Svartvit planritning av ett hus som visar entré, badrum, klädkammare, skafferi och tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Då måste du gå igenom sovrummet för att komma till gästrummet/kontoret när du hyr ut övervåningen. Vill du verkligen att dina gäster ska behöver gå igenom ditt sovrum på natten när dom ska gå på toa?

(Sen blir det konstig symmetri med fönster och altandörr om sovrum och walk-in closet/gästrum/kontor skulle byta plats.)
Vart framgår det att övervåningen ska hyras ut? Är tanken att det ska vara ett flerfamiljshus som delar på kök och tvättstuga?

Var i mitt förslag framgår det att man måste gå igenom ett sovrum för att komma till badrummet? Där nere ligger ju inte ens badrummet i anslutning, där uppe finns 2 st så jag förstår verkligen inte bekymret?
 
Jag skulle bytt plats på klädkammaren och badrummet.
Ritning av en lägenhetsplan där badrummet ligger bredvid köket och en klädkammare intill sovrummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
HOBBY ARCHITECT
K Kane skrev:
Jag skulle bytt plats på klädkammaren och badrummet.
[bild]
Då har du inget fönster när klädkammaren ska göras om till kontor/gästrum.
 
HOBBY ARCHITECT
J Jarlsgård skrev:
Vart framgår det att övervåningen ska hyras ut? Är tanken att det ska vara ett flerfamiljshus som delar på kök och tvättstuga?

Var i mitt förslag framgår det att man måste gå igenom ett sovrum för att komma till badrummet? Där nere ligger ju inte ens badrummet i anslutning, där uppe finns 2 st så jag förstår verkligen inte bekymret?
Det står om det på sidan där ritningen ligger.

Det blir ju så om man för som du sa.
 
T
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Jasså är det så, det visste jag inte. Tack för info! Måste det vara på i samma sträcka på bänken, eller går det bra om det är i vinkel? Är det en svensk regel? Så såhär får man inte bygga i Sverige då?

[länk]

[länk]

[länk]

Vasken måste vara på samma bänkyta, det kan tolkas olika vad som är samma bänkyta. Vi har ett U-kök, vasken i ena änden och hällen i andra änden. KA tyckte det inte var okej, men kommunen tyckte att det var ok. KA ansåg att det var för långt bort då man troligen inte kommer gå med kastrull/stekpanna längst med bänkytan, vilket iof stämmer att vi inte gör...



OT
Gör man ett aktivt val att fråga på ett forum om att folk ska komma med åsikter så får man ta att man får åsikter(!). Hur folk lägger fram åsikter är dock olika (då människor är olika). En del är duktiga på att låta väldigt trevligt och andra är duktiga på att vara väldigt raka. Det blir oftast extra tydligt i text (då det är svårare att förmedla känslor med ord).

Så kommer du med en ny trådstart får du räkna med att få folks olika åsikter (hela grejen ju). Det är ju lite valet man gör när man publicerar saker, man får ris o ros. Vill man inte få ris så är det nog bättre att väla att inte publicera det för allmän beskådning.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
T TechChad skrev:
Vasken måste vara på samma bänkyta, det kan tolkas olika vad som är samma bänkyta. Vi har ett U-kök, vasken i ena änden och hällen i andra änden. KA tyckte det inte var okej, men kommunen tyckte att det var ok. KA ansåg att det var för långt bort då man troligen inte kommer gå med kastrull/stekpanna längst med bänkytan, vilket iof stämmer att vi inte gör...



OT
Gör man ett aktivt val att fråga på ett forum om att folk ska komma med åsikter så får man ta att man får åsikter(!). Hur folk lägger fram åsikter är dock olika (då människor är olika). En del är duktiga på att låta väldigt trevligt och andra är duktiga på att vara väldigt raka. Det blir oftast extra tydligt i text (då det är svårare att förmedla känslor med ord).

Så kommer du med en ny trådstart får du räkna med att få folks olika åsikter (hela grejen ju). Det är ju lite valet man gör när man publicerar saker, man får ris o ros. Vill man inte få ris så är det nog bättre att väla att inte publicera det för allmän beskådning.
Jag har också rätt att ha åsikter!!
 
  • Haha
TechChad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.