J Jörgen Ö skrev:
Hur jag än försöker om och om igen, så har jag så svårt att förstå att 10.8cm kan få såå stor betydelse, har ju fattat att det har en väldigt stor betydelse för TS som har startat 3st trådar av samma anledning, men som sagt, jag fattar inte den enorma uppståndelsen trots allt!? Full respekt för att det inte är som ursprungsritningen, men handen på hjärtat, har inte detta blivit en principsak? Den praktiska betydelsen har inte gjort mig övertygad.
Jag kan absolut ha förståelse för att det verkligen kan ha betydelse. Tex om man planerat utrymme för att få plats med kyl/frys på ett ställe, eller att en 220 säng ska gå in osv. Det kanske blir dyrare för att köksstommarna måste byggas om osv.

Allt detta - ja absolut. Det tycker jag definitivt bara ska kastas över "betala".
Annars... någon gentjänst eller extra detalj på köpet?
 
  • Gilla
Kronprinsen och 1 till
  • Laddar…
P
Är det bara jag som reagerar på denna exakt måttangivelse? 10.8cm dvs 95+13 låter som regel + gips
Som någon skrev ovan.. En regel på fel sida om ett streck och sen inte upptäckt detta förrän det var för sent?

Som andra har skrivit, det är ju inte ett billigt fel att rätta då vad man kan förstå att bygget har kommit långt.
Hade verkligen varit intressant att veta varför takkonstruktionen behövde denna ändring. En planskiss hade varit skoj.
Jag kan inte direkt komma på något som skulle behöva detta. Avlasningen? Kan den verkligen ligga på så små marginaler att 1dm skulle påverka?

Juridiskt. Tja, jag tycker nog att ni har rätt mycket på fötterna för kompensation. Att kräva ombyggnad är orimligt.
Försök få det så bra det går nu och lägg detta till handlingarna sen och grubbla inte förmycket på det i framtiden då det tar energi. Sånt här händer.

Kan berätta att när vi byggde om förra huset så ritade arkitekterna den övergripande planritningen med hjärtväggen i exakt i mitten. Dom hade också fria händer för att rita en rumsplan. Vi skulle själva sen bygga/flytta alla väggar och så. Varken de eller vi hade några byggtekniska tankar.
Men när vi sen pratade med en byggingenjör så undrade han hur vi skulle fixa avväxlingen vid den murade skorstenen då hjärtväggen gick rätt igenom och vi kunde (och får man) inte fästa något.
Så vi fick bygga hela hjärtväggen ca 15cm i sidled för att kunna lägga upp en balk som kunde passera skorstenen. Detta medförde att allt på den sidan av huset blev smalare. I köket tex fick vi minska en köksö i storlek för att det inte skulle bli trångt. Men det funkade det också under alla år. Btw huset var 20meter långt så det 3kvm men i det stora hela är det inte så mycket.

Förstår att det är en stor sak just nu men det kommer gå över.
 
  • Gilla
martin1973 och 2 till
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Jag kan absolut ha förståelse för att det verkligen kan ha betydelse. Tex om man planerat utrymme för att få plats med kyl/frys på ett ställe, eller att en 220 säng ska gå in osv. Det kanske blir dyrare för att köksstommarna måste byggas om osv.

Allt detta - ja absolut. Det tycker jag definitivt bara ska kastas över "betala".
Annars... någon gentjänst eller extra detalj på köpet?
Absolut, men nu är det inte enl TS sådan saker som ställer till det, utan mer att "vi förlorar 1.2kvm utrymme åt ena hållet"
 
  • Gilla
Kronprinsen
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
Absolut, men nu är det inte enl TS sådan saker som ställer till det, utan mer att "vi förlorar 1.2kvm utrymme åt ena hållet"
Nja, TS skrev det här tidigare.

gingercat gingercat skrev:
Tja köket är mindre, två skåp har minskats i storlek, arbetsbänken är förkortad, husets enda plats för större sociala sällskap har blivit 1,2kvm mindre, de minsta sovrummen på ovanvåningen har blivit ännu mindre och de stora sovrummen ännu större osv osv.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Vad är det som är svårt att förstå? Huset är 11 meter långt, med vardagsrum och kök längs hela huset. Hjärtväggen går i mitten (svart linje), men skulle ha varit förskjuten ca 11 cm (som den röda linjen).
Och på den sidan som har blivit mindre ligger flera rum som redan var små.
Typ så här:
[bild]
Men i din ritning blir ju sällskapsytan 1,2 kvm större i detta fall?

Jag får inte ihop det med ts beskrivning av antalet rum som blir mindre ihop med hur "få" rum som blir större?

Plus att om man nu har ett sällskapsrum som är 12 m långt tror jag påverkan blir minimal av att detta blir 0,1 m smalare..
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Men i din ritning blir ju sällskapsytan 1,2 kvm större i detta fall?
Antar rött "ska vara", svart "blev".
Violina Violina skrev:
Jag får inte ihop det med ts beskrivning av antalet rum som blir mindre ihop med hur "få" rum som blir större?
Antar vidare att även övervåningen påverkas.
 
  • Gilla
Kronprinsen
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Antar vidare att även övervåningen påverkas.
gingercat gingercat skrev:
..., de minsta sovrummen på ovanvåningen har blivit ännu mindre och de stora sovrummen ännu större osv osv.
 
gingercat gingercat skrev:
Vi tänker att det är skäligt med en kompensation då de gjort avsteg från kontraktet. Frågan är vad som är en rimlig kompensation och hur lång vägen dit skulle bli. Att begära att de flyttar väggen verkar inte vara en rimlig begäran om man läser konsumenttjänstlagen, så någon form av ersättning då. Men jag vet inte hur mycket som skulle vara rimligt
Den vinst de gjorde på att flytta väggen bör tillfalla er?
 
  • Gilla
Poxeman
  • Laddar…
F
gingercat gingercat skrev:
Någon annan har sagt det också men jag vet inte om det spelar så stor roll vad man kallar det. Enligt juristen vi pratade med så skulle det absolut klassas som en ändring av planlösningen, inbördes rumsstorlek är del av en planlösning samt att man har flyttat trappan. Men det verkar finnas en annan uppfattning i allmänhet att planlösning bara skulle innebära den fysiska platsen för olika rum. Som sagt, vet inte om det eg spelar så stor roll vad man kallar det
Ja, både du och din jurist har rätt allt annat är bara dumt. En ändrad storlek på rummen är en ändrad planlösning.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 2 till
  • Laddar…
F
Violina Violina skrev:
När jag läser den här meningen tolkar jag det som att ni alltså har ett rum (?) som, till följd av att väggen flyttats 10,8 cm, minskat med 1,2 kvm.. Detta betyder alltså att detta rum då är runt 11 m på andra hållet, vilket (iaf för min del) inte känns som ett speciellt smalt hus..

Som sagt, det är min tolkning, hade behövts en planlösning för att få en tydlig bild av problemet!
Hade du haft koll på husbegrepp och konstruktion och noterat att det handlar om en hjärtvägg och förstått vad det betyder så hade du också vetat att de 11m är husets längd, det är naturligtvis smalt i andra riktningen. Det är fö väldigt lätt att förstå hur en sådan öppen planlösning ser ut.
 
F
Är det fastställt att det verkligen är en ”uppdatering” som finns med på konstruktionsunderlagen? Tänkte bara så det inte är en byggmiss på en 4” regel + gips på fel sida som andra varit inne på och att husleverantören drar en vals för att komma ur det? Oavsett vilket så tycker jag inte det är ok och jag hade hållit inne slutbetalningen tills vidare. Spontant är detta värt minst 50´ i min värld och jag tycker husföretaget skall vara glada om ni nöjer er med en sån struntsumma.

Jag har en bekant som fick en vägg satt på fel ställe. Det var mellan dass och master bedroom. Väggen satt runt ca 25cm fel (det satt en ytterväggstjocklek fel) har jag för mig och anledningen till det var ett felplacerat avloppsrör för holken redan vid gjutning av plattan. Det var ingen som sa nåt där heller utan dom bara körde på. Min bekanta sa direkt att detta får ni fixa och svaret var att det kan du bara glömma. Nu blev sovrummet i princip obrukbart och efter en del tjafs så insåg byggaren att detta skulle med största sannolikhet gå åt helvete i rätten och fixade det. Rev hela badrummet, bilade upp golvet och flyttade avloppet. I samband med det så gick golvvärmerören såklart sönder med.

Jag har flera gånger funderat på hur han bar sig åt för att få till det där, det var fö en delad entreprenad så det hade varit lätt att ett gäng olika entreprenörer hade skyllt på varandra.
 
Har du en "hjärtvägg" hela vägen upp till nock? Då är ju taket också 10,8cm fel! Du skriver att de små sovrummen har blivit mindre och de stora större på övervåningen och det förstår jag om väggen är fel! På nedervåningen så är "sällskapsrummet" 1,2m² mindre. Alltså är sällskapsrummet ca 11m långt eftersom det är 10,8cm fel på bredden. Sedan är köket också mindre! Trots att 2 skåp är minskade i storlek för att kompensera hjärtväggen felplacering. Därtill är också arbetsbänken förkortad, 10,8cm?! Hur lååångsmalt är huset? Hur är det med alla "vinster av yta på nedervåningen på andra sidan väggen? Hur asymmetrisk är huset? En korrekt planlösning hade iaf hjälpt mig att förstå erat problem bättre!
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
F fsn skrev:
Är det fastställt att det verkligen är en ”uppdatering” som finns med på konstruktionsunderlagen? Tänkte bara så det inte är en byggmiss på en 4” regel + gips på fel sida som andra varit inne på och att husleverantören drar en vals för att komma ur det? Oavsett vilket så tycker jag inte det är ok och jag hade hållit inne slutbetalningen tills vidare. Spontant är detta värt minst 50´ i min värld och jag tycker husföretaget skall vara glada om ni nöjer er med en sån struntsumma.

Jag har en bekant som fick en vägg satt på fel ställe. Det var mellan dass och master bedroom. Väggen satt runt ca 25cm fel (det satt en ytterväggstjocklek fel) har jag för mig och anledningen till det var ett felplacerat avloppsrör för holken redan vid gjutning av plattan. Det var ingen som sa nåt där heller utan dom bara körde på. Min bekanta sa direkt att detta får ni fixa och svaret var att det kan du bara glömma. Nu blev sovrummet i princip obrukbart och efter en del tjafs så insåg byggaren att detta skulle med största sannolikhet gå åt helvete i rätten och fixade det. Rev hela badrummet, bilade upp golvet och flyttade avloppet. I samband med det så gick golvvärmerören såklart sönder med.

Jag har flera gånger funderat på hur han bar sig åt för att få till det där, det var fö en delad entreprenad så det hade varit lätt att ett gäng olika entreprenörer hade skyllt på varandra.
Du skriver att det är värt 50’, hur har du kommit fram till att felet är ”värt” den summan?
 
P perolito skrev:
Hur lååångsmalt är huset? Hur asymmetrisk är huset?
gingercat gingercat skrev:
Huset är ca 12x8m utsidesmått.
 
Mitt hus är 11.4 x 8.4 meter och det är inte klassat som långsmalt utan väldigt normalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.