B Bert19 skrev:
så finns det ju både små elverk och växelriktare som ger 230 V från 12 V bilbatteri så att byta cirkpump verkar inte optimalt,
Det viktigaste med en sådan lösning är att delarna avger en sann sinusvåg och inte falsk ( fyrkantsvåg ). Vid falsk så kan pumpen må illa och skrika ut sin frustration.
 
  • Gilla
Strommenpeter
  • Laddar…
T Timbuktu skrev:
Bor idag i lägenhet och kollar lite snabbt på vad jag betalade förra månaden. Förbrukade då 90kwh sen lite skattar pålägg osv osv så fick jag fram 35.3 öre per kwh det är vad jag får betala på räkningen.

Skulle då huset förbruka 19 000kwh om året så blir det ju 6700kr om året i uppvärmning och hushållsel. Det låter ju vansinnigt billigt?

Har jag missat något här?
Du har missat fakturan till din nätägare. Jag brukar räkna att 1 krona per kWh går dit. Resten till elleverantören
 
Angående spekulationer kring elpris. Jag tog en skärmdump från Eon-appen hur aktuellt läge är här. Vi bor i hus i södra Sverige och värmer med pellets så det är hushållsel. Totalkostnad per kWh blir 2,05 kr här.
Vi har fastpris men den tunga delen är trots allt alla avgifter och skatter mm.
 
  • Skärmdump från Eon-app visar elavtal, fastpris och beräknade kostnader för hushållsel i södra Sverige.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är INTE TOTALKOSTNADEN för el man ska räkna med om man t.ex. funderar på att byta till värmepump. El behöver man ändå åtminstone till hushålls-el så de fasta kostnaderna ska inte vara med i kalkylen. Det är kostnaden per tillkommande kWh som ska med.
 
  • Gilla
Strontus
  • Laddar…
T Timbuktu skrev:
Ja men det är nog dagens sanning, beloppet jag betalar för oktober månad är 318kr och har förbrukat 90kwh den månaden.
Blir väl närmare 3,50 kr per kilowatt?
 
Skippa den gamla pannan och försök få tag på den som installerat den nyare L/V-pumpen för att se om denne kan ge besked om hur det är installerat och hur det fungerar.
 
bonnier bonnier skrev:
Skippa den gamla pannan och försök få tag på den som installerat den nyare L/V-pumpen för att se om denne kan ge besked om hur det är installerat och hur det fungerar.
Pannan är ju centralen i värmesystemet till vilken en luftvattenpump är dockad. En mycket bra lösning då man kan elda med ved eller koks när de förmodade elavbrotten kommer.
Min gamla DAB cirkulationspump snurrar driven av ett billigt bensinaggregat.
Är luftvattenpumpen obrukbar har både Nibe, Panasonic och Daikin maskiner som kan ersätta utan att installationskostnaden blir hög.
 
Köpte vårt hus förra sommaren. Trähus, 95kvm boyta med full källare. Byggt 32 och har både en sån Olje+ved-panna som på bilden TS lade upp, samt luftvärmepump. Oljan som fanns kvar i tanken vid köpet eldade vi upp förra vintern, och nu kör vi på ved. Värmepumpen är bara igång på morgonen om det t.ex hunnit bli kallt under natten. Oljetanken ska vi ta bort, för den kommer inte fyllas igen och vi vill ha platsen till annat. Men vedpanna är guld värd när t.ex strömmen är borta, så den kommer vi ha kvar, iaf så länge vi är unga och relativt pigga i kroppen och orkar bära ved.
 
  • Gilla
nich och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.