Den svaga länken!

När jag sågade ut vinkeln på spröjsämnena började sågens on/off knapp att bete sig lite konstigt. Sågen fick bekänna färg då de det var ca. 25m som skulle sågas i 19˚. Stoppknappen slutade tidvis att fungera.
Dragströmbrytaren som jag hade monterat var en äldre12v brytare som blev över för många, många år sedan när jag monterade extraljus på min första bil. Jag plockade av brytaren och öppnade den. Den hade börjat smälta på insidan mellan kontaktblecken. Tydligen blir det ganska kraftig strömrusning mellan kontaktblecken med 18v då sågen belastades.

Smält strömbrytare på en träyta med tecken på överhettning och skador på insidan mellan kontaktblecken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så kraftigare don måste monteras! Fastnade för Bitemas minsta säkerhetsbrytare som är betydligt kraftigare byggd. Ett nytt litet hus till brytaren fixades till och brytaren monterades.

Säkerhetsbrytare med röd nyckel och kedja bredvid sin gamla smälta del på en spånig träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en smält elektrisk dragströmbrytare bredvid en ny säkerhetsbrytare på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nytt hus för kraftigare säkerhetsbrytare monterad på verkstadsutrustning med löstagbar nyckel och kedja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Den lösa nyckeln till brytaren känns bra. Borttagen och hängande i sin kedja är det ingen risk att sågen startas ofrivilligt. Så vad har man lärt sig? Storleken har trots allt en avgörande betydelse! ;)

Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Varför har jag missat den här trevliga tråden :oops:
Följer!
 
bax bax skrev:
Varför har jag missat den här trevliga tråden :oops:
Följer!
Välkommen!
I tråden försöker jag lägga ut lite av varje om vad som händer i ”Snickerboa” och olika projekt när dom löper.
Alltså en blandad kompott av stort och smått!

Dag
 
  • Gilla
F.Taleman
  • Laddar…
A aglphoto skrev:
Måla är ingen höjdare det luktar inte trä!
Men å andra sidan doftar det linolja. Nästan lika bra!
 
S segv skrev:
Men å andra sidan doftar det linolja. Nästan lika bra!
Oljedoften är fin! När jag behandlar ädelträ blir det oftast vaxolja.

Dag
 
Bråttom, Bråttom!

På söndag är det 1:a Advent och min dotter upptäckte att det nog skulle behövas två massiva förhöjningar till adventsstakarna.
Hittade lite grövre ekbitar som sågades, hyvlades, limmades och putsades till i rätt mått.
Julefriden kan börja!

Dag

Ekbitar limmas för att skapa förhöjningar till adventsstakar på ett arbetsbord med klämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två handgjorda massiva träförhöjningar av ek på ett arbetsbord, redo för adventsljusstakar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två handtillverkade massiva förhöjningar i ek för adventsstakar, placerade på ett verkstadsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nysnickrad förhöjning i ek för adventsljusstake, fint ådrad trä med släta kanter, vid en ljusstake på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hyvlade och putsade massiva ekförhöjningar för adventsljusstakar, redo för första advent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Nu låter jag nog lite tråkig, men de huvudbrytarna i plast brukar inte hålla så länge (inte på traktorerna iallafall). /Micke
 
M Mickebandsåg skrev:
Nu låter jag nog lite tråkig, men de huvudbrytarna i plast brukar inte hålla så länge (inte på traktorerna iallafall). /Micke
Hej Micke!

Tack för informationen. Jag har ingen erfarenhet av dessa brytare men då sågen är en ”gå bort såg” så kommer den mest att användas under dom varma månaderna. Om den håller några år är jag nöjd. En ny brytare kostar bara 80kr och är enkel att byta. Vi får se hur länge den håller.

Dag
 
Att brytaren inte håller så länge på en traktor beror nog i första hand på vibrationer.

//AA
 
S saiter skrev:
Att brytaren inte håller så länge på en traktor beror nog i första hand på vibrationer.

//AA
Hej!

Jag tror nog att du har rätt i det! Vibrationerna är noll då sågen går.

Dag
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Det tror inte jag. Jag skulle mer tro att det blir en liten ljusbåge när man slår till eller troligare från, det skapar en liten upphöjning på kontaktytan som hindrar god kontakt. Detta leder till varmgång och säkert sot. Jag hade loss min för några veckor sedan. Bara att putsa lite lätt, sedan som ny. Såg ut att vara några små kratrar.
Hur som helst, är den enkel att byta så kör på och se vad som händer.
 
stigen stigen skrev:
LJUS!

Billig och enkel ljuskälla för sågskyddet. En LED-list från Lidl för 70kr.
Listen har rörelsesensor som underlättar användningen. AA-batterier.
Använder med fördel kardborreband för enkel montering och borttagning.

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Bra tips, ska jag ta till mig. Också bra se din klyv har svärd, tänk om alla hade..
 
Spill!

Hela tiden blir det mindre spillbitar att ta ställning till. Under vintersäsongen gör jag små brickor där 2 tändklossar används när brasan skall tändas. Förhöjningarna skjuter jag fast med dyckertpistolen. Funkar kanon!

Dag

En handgjord bricka med spillbitar av trä och två tändklossar fastskjutna med dyckert, på en verktygsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemmagjorda tändbrickor staplade på varandra med en bunt spillbitar på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Byte på tronen!

Jag har sedan tidigare den mindre AEG 18v batterisågen men Blockade hem storebror nyligen med kvitto och 4års garanti till ett bra pris. Samma såg som jag använder fast monterad i mitt AEG/Elu sågbord.

Två AEG cirkelsågar på ett verktygsbord, en äldre modell och en nyare brushless modell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Storebror är Brushless, lite kraftigare och sågar djupare.

En ny AEG Brushless batteridriven cirkelsåg på ett mörkt arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lillebror med laddare och två batterier tar en kompis hand om.

AEG 18v brushless batteridriven cirkelsåg med laddare och två batterier på ett verktygsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Nytt projekt!

Fyra trädgårdsstolar behöver nya sitt/ryggbrädor. ”Trädgårdsmästaren” har beställt obehandlad ek och obehandlad ek blir det. Men först skall trähögen kapas till ungefärligt mått och rikt/planhyvlas. Cirka 50 bitar behövs men det får bli morgondagens uppgift.

Trevlig Helg!
Dag

Obehandlade ekebrädor staplade i en verkstad, förberedda för kapning och hyvling till trädgårdsstolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.