Cheesen
Jag tycker det ser väl stort ut för råtta... möss och råttor behöver inte så stor ingång och dom jobbar sällan mer än nödvändigt.
Det finns ju en himla massa djur som det kan vara som man inte heller vill ha under huset så försök att fånga djuret så får du ju veta vad det är.
 
Rigga upp en Åtelkamera, finns billiga på Biltema.
 
  • Gilla
Modig
  • Laddar…
L Lillekitte skrev:
Uppdatering:
Rackaren grävde bort gruset igen, kollade fällan, och tackade nej till leverpastej.
Natten efter blev det också nej till chokladsås.
Nu testas falukorv, sen fortsätter jag på listan med förslag!

Undrar: Kan det vara en ekorre, gräver de såna gångar under hus? Nu sprang en jättegullig sådan över pooldäcket utanför mitt hemmakontors-fönster - den vill jag ju inte gärna hitta i fällan...
Jag hade exakt likadant hål och det visade sig vara råtta. Täppte igen flera gånger och la till slut nät och stålull längst hela grunden på den sidan råttan besökte. Lyckats få en i fälla och grävningen upphörde men utifrån spår i snön kan jag fortfarande se dom besöka platsen som är under min altan. Har gillrat massor med fällor men de är försiktiga så Anticimex kommer snart.

hur har det gått för dig?
 
Drygt ett år senare, uppdatering:

Jag körde med fällor ett tag, lyckades inte fånga något. Stänge igen hålet med en sten. Tänkte att de kanske hade flyttat?

Men i går kväll sågs en råtta utanför huset, bara ett par meter bort, på grannens tomt. Attefallshuset ligger 1 m från tomtgräns, och grannen låter all sin fallfrukt ligga och ruttna på marken, så råttmat finns det tyvärr gott om… :(

I natt snöade det, och i dag när jag inspekterade, såg jag flera nya hål vid husgrunden, och färska spår, se filmer och bilder. Spåren löper från min husgrund och direkt in på grannens tomt. Har försökt att googla spår, men tycker det är svårt att se exakt hur spåren ser ut, annat än storleken. Vad tror ni, är det råttor (vilket jag tror), eller är det något annat djur som kan göra dessa spår, och som logiskt kan tänkas bo under mitt attefallshus?

Har nu ställt ut 2 fällor igen, och testar ett par dagar. Men fångar jag inget får jag försöka igen att få hit Anticimex. Usch!!!
 
  • Ett hål i marken vid husgrund täckt av snö med synliga smådjursspår ledande till grannens tomt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nysnö täcker marken med synliga djurspår och ett hål i närheten av en husgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Färska spår i snö vid husgrund som leder mot grannens tomt, eventuellt från råtta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Tule54
  • Laddar…
L Lillekitte skrev:
Drygt ett år senare, uppdatering:

Jag körde med fällor ett tag, lyckades inte fånga något. Stänge igen hålet med en sten. Tänkte att de kanske hade flyttat?

Men i går kväll sågs en råtta utanför huset, bara ett par meter bort, på grannens tomt. Attefallshuset ligger 1 m från tomtgräns, och grannen låter all sin fallfrukt ligga och ruttna på marken, så råttmat finns det tyvärr gott om… :(

I natt snöade det, och i dag när jag inspekterade, såg jag flera nya hål vid husgrunden, och färska spår, se filmer och bilder. Spåren löper från min husgrund och direkt in på grannens tomt. Har försökt att googla spår, men tycker det är svårt att se exakt hur spåren ser ut, annat än storleken. Vad tror ni, är det råttor (vilket jag tror), eller är det något annat djur som kan göra dessa spår, och som logiskt kan tänkas bo under mitt attefallshus?

Har nu ställt ut 2 fällor igen, och testar ett par dagar. Men fångar jag inget får jag försöka igen att få hit Anticimex. Usch!!!
Tyvärr ser det ut som råttor.
Spenderade flera månader med liknande scenario tills jag tröttnade och fick riva hela altanen.
Hur fort fick du dessa spår? Av mängden att bedöma ser det ut som det rör sig om flera (familj).
Jag brukade ta snö, lägga över spåren och kratta jämnt för att sedan efter en dag bedöma hur stor aktivitet det rör sig om.
Råttorna behöver ta sig ut att dricka relativt ofta så risken att de stannar över längre än 1-2 natt existerar inte.
Anticimex gift ville iaf inte råttorna som besökte mig röra. Hade 7-8 fällor inom en radie på 25kvm som endast fångade en fet rackare innan resten var varnad.

Är hålen vid ditt hus eller attefallshus?
Du behöver se till att det är vassare objekt runt hela huset för att det inte ska vara attraktivt för dem att gräva sig ner.
Av bilderna att bedöma ser det ut som grus blandat med jord?
 
Dessa spår kom över en natt - det började snöa sent på kvällen, och nästa förmiddag såg det så ut. Så jag håller med dig @Vindens , antingen bor där en hel familj i flera generationer, eller en ensam råtta på speed…

Satte först ut 2 st fällor med leverpastej - helt ointressant.

MEN:
Laddade sen om den ena med hallonbåt och den andra med mina fantastiska, hemgjorda Mozart-kulor (marsipan, nougat, choklad).

Mozart-kulor var suksess!

Råttkolonin - jag: 0-1!!!

Tyvärr är Mozartkulorna slut (alla andra älskar också dessa…), så nu är det laddat med marsipan/choklad/kokoskula i ena fällan, och Dumle i den andra.

Fortsättning följer.
 
Redigerat:
  • Gilla
·HeRmAN·
  • Laddar…
S
Ett litet tips är att agna med russin. När vi hade råttproblem under altanen fick jag fem på det viset. Hade en fälla av klassisk typ där russinet kunde klämmas fast bra.

Övriga råttor fick äta gift innan altanen till slut revs. På ett sätt var det bra med altanen då råttorna var skyddade och därmed åt gift i fred. Tror inte de vågar göra samma saker på öppen yta. Sedan sägs det att råttor som får nya saker introducerade i sin hemmiljö inte undersöker dessa förrän råttan anser att fällan/giftet inte längre är främmande (4-5 dagar). Lättast att få i fälla var de nyinflyttade lite yngre råttorna. Ställ ut flertalet fällor och ha tålamod. Anticimex borde kunna ställa ut lite gift i grunden också.

Edit: råttor flyttar inte för att det är roligt. De bor där mat och vatten finns. Blir det för många råttor på samma ställe skickar ”drottningen” iväg de övertaliga. Troligen dessa som du fått på besök. Att då få bort den stora kolonin är det enda långsiktiga. Olika svårt beroende på var de håller hus, såklart.
 
  • Gilla
Lillekitte
  • Laddar…
L Lillekitte skrev:
Dessa spår kom över en natt - det började snöa sent på kvällen, och nästa förmiddag såg det så ut. Så jag håller med dig @Vindens , antingen bor där en hel familj i flera generationer, eller en ensam råtta på speed…

Satte först ut 2 st fällor med leverpastej - helt ointressant.

MEN:
Laddade sen om den ena med hallonbåt och den andra med mina fantastiska, hemgjorda Mozart-kulor (marsipan, nougat, choklad).

Mozart-kulor var suksess!

Råttkolonin - jag: 0-1!!!

Tyvärr är Mozartkulorna slut (alla andra älskar också dessa…), så nu är det laddat med marsipan/choklad/kokoskula i ena fällan, och Dumle i den andra.

Fortsättning följer.
Bra jobbat! Men har inte de vunnit några ronder? Typ 67-1 :crysmile:
 
Det bästa är att göra miljön icke gynnsam. Bort med alla gömställen och se till att det är öppna ytor. Finns det vattendrag eller någonstans med tillgång till vatten så är det en nackdel.
Tyvärr så är det svårt med klassiska fällor efter en råtta får skallen krossad. Råttan utsöndrar ett ämne som de övriga uppfattar som en varningstriangel med massa döskallar i sin dödsbädd. Då ska det inte finnas någon annan mat i närheten för att nästa råtta ska våga provsmaka.

Råttorna jag hade på besök vägrade röra Anticimex gift. Det enda som hjälpte var att riva altanen. Då kom det fram att gamla ägaren inte hade något grus under och massa byggskräp.
Rena paradiset för råttor att gömma sig i.
Det bästa är att ta vass makadam under altanen och längst med husgrunder. Vill man göra grävning en svår match för råttorna går det att använda krossad cellglas längst med husgrunden eller krossa glasflaskor (vinflaskor duger bra :)) och blanda ut tillsammans med makadam längst husgrund.

Själv fick jag tag i lite bättre gift än vad Anticimex använder men råttorna var smarta nog att dra innan de fick provsmaka.
 
  • Gilla
Lillekitte och 1 till
  • Laddar…
Jag använder kolasås eller ngt liknande kletigt. Och viktigaste av allt. Fällorna ska vara i "hus", långsmala lådor där fällan står så långt in att hela råttan får plats innan den går i fällan. De ska ha ett litet med ingångshål, gärna underifrån men brukar funka från sidan också.

16 råttor på någon vecka tog jag på det sättet. De bodde under altanen.
 
  • Gilla
  • Wow
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
P polarsson skrev:
Bra jobbat! Men har inte de vunnit några ronder? Typ 67-1 :crysmile:
Jo, de vann förra serien. Men nu är det ny säsong, och jag har toppat formen, känner jag!
 
  • Gilla
Hep och 2 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Jag använder kolasås eller ngt liknande kletigt. Och viktigaste av allt. Fällorna ska vara i "hus", långsmala lådor där fällan står så långt in att hela råttan får plats innan den går i fällan. De ska ha ett litet med ingångshål, gärna underifrån men brukar funka från sidan också.

16 råttor på någon vecka tog jag på det sättet. De bodde under altanen.
Wow!
Den ena står inne i en kartong som jag har gjort hål i, och där jag kan lyfta av locket och kolla. Den andra har jag ställt ett kaninhus över. Vill ju helst inte fånga någon grannes katt…
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Hehe påmminer mig om en arbetskollega som efter en midsommarfest tyckte både han och frun att det lät som det hade kommit råttor bakom väggen mellan den kaminen och skivspelaren.Efter flera veckor med både råttfällor och öppning av väggen för att hitta råtteländet så tyckte mannen att ljudet inte kom från väggen utan efter mycket letande visade sig att armen till skivspelaren inte var helt tillbaka så det var remmen som driver skivspelaren som lät:p
 
  • Haha
jesse2022 och 2 till
  • Laddar…
Uppdatering, 3:e natten:

Dumle funkar också.

Råttkolonin - jag: 0 - 2!
 
  • Gilla
nino och 3 till
  • Laddar…
L Lillekitte skrev:
Wow!
Den ena står inne i en kartong som jag har gjort hål i, och där jag kan lyfta av locket och kolla. Den andra har jag ställt ett kaninhus över. Vill ju helst inte fånga någon grannes katt…

https://www.granngarden.se/betesstation-ratta-med-falla

Kan rekommendera sådana med lås.
Det finns billigare varianter på amazon.se också. Skyddar fåglar och annat som kan få för sig att gå in i fällor också.
Det kan vara bra att lägga lite pressening eller något under lådan för markfukt är en bov mot det mesta man agnar fällor med.
 
  • Gilla
Lillekitte
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.