Chokladdoppade russin, och ställ fällan intill någon av gångarna :)

• Gilla
Lillekitte
  • Laddar…
L Lillekitte skrev:
Uppdatering, 3:e natten:

Dumle funkar också.

Råttkolonin - jag: 0 - 2!
Ingen råttråd utan bilder.
Kanske går att tyda om det är undersåtarna du fångar eller klanens överste :crysmile:.

L Lillekitte skrev:
Wow!
Den ena står inne i en kartong som jag har gjort hål i, och där jag kan lyfta av locket och kolla. Den andra har jag ställt ett kaninhus över. Vill ju helst inte fånga någon grannes katt…
Testa kolasås. Dessutom läste jag, när råttorna härjade hos oss, att fällorna med fördel placerades utmed råttornas gångstråk men så avskilt som möjligt. Gärna bakom något.

Det funkade utmärkt här. Alla råttor försvann. De sista av de första 16 som gick i fällan var ungar. De var så små att de inte skulle varit utanför boet om de vuxna levt.

Ett år senare såg vi en vuxen råtta som sprang i trädgården och jag upptäckte ett nytt bo i en odlingslåda. Jag satte upp fälla igen och tog en vuxen råtta. En av hundarna tog ytterligare en vuxen råtta. Lite senare tog katten och en av hundarna totalt tre unga råttor, sedan dess har vi inte sett några. Jag tror att den sista omgången inte riktigt hade hunnit etablera sig.

Så om du bara lyckas hitta några bra ställen att ha fällorna på kan du med tålamod ta alla vuxna råttor ganska snabbt. Till slut måste då ungarna leta sig ut på egen hand och de är inte alls lika misstänksamma som de äldre.

När vi hade råttor på landet för en massa år sedan så var det bara en sak som fungerade riktigt bra att agna fällorna med, Guldnougat. Råttorna verkar älska Guldnougat.

B Bästerortarn skrev:
När vi hade råttor på landet för en massa år sedan så var det bara en sak som fungerade riktigt bra att agna fällorna med, Guldnougat. Råttorna verkar älska Guldnougat.
Ja, de gillar kletiga, kolhydratstinna produkter. Det är de ju inte ensamma om. :DHur får du guldnougat att fastna?

Jiji Jiji skrev:
Ja, de gillar kletiga, kolhydratstinna produkter. Det är de ju inte ensamma om. :DHur får du guldnougat att fastna?
Oj, det kommer jag inte ihåg såhär 15-20 år senare men jag gissar att tricket är att låta den ligga i kylen en stund så den inte är för mosig.

Guldnougaten var faktiskt ett tips från Anticimex kommer jag ihåg och gjorde att vi aldrig behövde kalla in dom. Detta för att guldnougatfällorna funkade så bra. Det var i princip bara ett eller två år som vi hade råttproblem .

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Oj, det kommer jag inte ihåg såhär 15-20 år senare men jag gissar att tricket är att låta den ligga i kylen en stund så den inte är för mosig.

Guldnougaten var faktiskt ett tips från Anticimex kommer jag ihåg och gjorde att vi aldrig behövde kalla in dom. Detta för att guldnougatfällorna funkade så bra. Det var i princip bara ett eller två år som vi hade råttproblem .
Kolasås, till glass, fick jag som tips och det funkar. Men vad som helst i den stilen funkar säkert.

V Vindens skrev:
Ingen råttråd utan bilder.
Kanske går att tyda om det är undersåtarna du fångar eller klanens överste :crysmile:.
I normala fall är jag djurvän, och det känns lite morbid att lägga ut bilder på rått-liken…

Men jag tror knappast att det är klan-översten jag har fångat. Skulle säga att de är ca 15-20 cm utan svans, och ser på något vis ”unga” ut - utan att jag är någon rått-expert, direkt. Jag har sett större råttor.

Uppdatering:
Laddade om till nougat - hade nougat i marsipankulan som tog råtta nr 1, och flera här har rekommenderat nougat. Men tog inga råttor på en vecka. Såg inga spår de dagar det snöade heller, så började fundera på om de hade tröttnat på trakasserierna och flyttat…

Men i går laddades om med Dumle igen, och i natt togs nr 3! Det snöade inatt, och lite spår såg jag i morse - inte så många som i mellandagarna, men vet inte om det betyder mindre trafik. Det kan ju ha snöat på morgonen,efter råttornas läggdags.

Nu har jag lyckats få Anticimex att komma, 18/1. Men kag fortsätter min vendetta i mellantiden - dags att testa chokladdoppade russin i ena fällan nu. Den andra fortsätter jag med Dumle i.

• Gilla
Marcussjogren och 2 till
  • Laddar…
Den lyckades först utlösa fällan och fastnade troligen "lite" för fällan var flyttad en bit. Så det tog nästan två veckor tills att den glömt att fällan var farlig.
Jordnötssmör toppat med lite flytande honung var nog för svårt att motstå...

En död råtta ligger på gräset bredvid en måttstock som visar dess längd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I natt tog jag nr 4. Fortfarande med Dumle - det verkar poppis.

Men denna gången hade råttan lyckats komma loss, och dött bredvid fällan, och det var tydligt att den hade lidit...:( Blev väldigt ledsen faktiskt - inte kul att se. Tycker inte den typ av fälla jag har är så bra, den verkar träffa alla råttor mitt i ansiktet, inte över nacken.

Hoppas Anticimex vill lägga ut gift, och har lite mer "träffsäkra" fällor.

L Lillekitte skrev:
I natt tog jag nr 4. Fortfarande med Dumle - det verkar poppis.

Men denna gången hade råttan lyckats komma loss, och dött bredvid fällan, och det var tydligt att den hade lidit...:( Blev väldigt ledsen faktiskt - inte kul att se. Tycker inte den typ av fälla jag har är så bra, den verkar träffa alla råttor mitt i ansiktet, inte över nacken.

Hoppas Anticimex vill lägga ut gift, och har lite mer "träffsäkra" fällor.
Vad har du för sorts fälla...?

En sån här

• Svart plastfälla med metallbygel för skadedjursbekämpning på vit bakgrund.
    Skapa konto
Jag har fått riktigt hårda fällor från Anticimex och Nomor (heter de så? Ngt liknande i alla fall) och de fällorna har varit bra. Råttorna har dött direkt. Jag gillar inte heller att de lider. Jag vill inte ha råttor men jag behöver inte plåga dem för det.

Jag vet att råttorna dött på en gång eftersom jag hört när fällorna slagit igen och tittat direkt. När vi inte var hemma hade vi inte fällorna ute. Det här var vintern när vi tog 16 råttor i fällor...

Kavaleriet är här!

• Anticimex råttfälla placerad vid trästaket på marken med barkflis.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.