19 060 läst · 66 svar
19k läst
66 svar
Om inte råttor, vad är det då?
Jag fick också det där röda giftet från Anticimex. Tyvärr var de inte så populära utan det byttes ut mot någon nyare variant.L Lillekitte skrev:
Mitt tips är att du efter 1-2 veckor gör en kontroll genom att öppna upp Anticimex låda och se om det äts av den. De är lätta att låsa upp med skruvmejsel .
Därefter är det bara slå dom en signal. Anticimex följer ej upp om man inte ringer själv, det var i alla fall min erfarenhet,
Tack för tips! Det är rött gift jag har fått.
Han som var här, sa att de kommer komma tillbaks i 4-veckors intervaller, dels för att kolla om råttorna äter av giftet eller om det behöver bytas, och dels för att fylla på om det behövs.
Men det är ju en bra idé att kolla själv efter lite kortare tid - och ringa hit Anticimex tidigare, om jag ser att giftet inte är poppis.
Han som var här, sa att de kommer komma tillbaks i 4-veckors intervaller, dels för att kolla om råttorna äter av giftet eller om det behöver bytas, och dels för att fylla på om det behövs.
Men det är ju en bra idé att kolla själv efter lite kortare tid - och ringa hit Anticimex tidigare, om jag ser att giftet inte är poppis.
Jag fick i princip samma information men de nämnde att man som kund behöver ringa och säga till att det är dags att boka in besök.L Lillekitte skrev:Tack för tips! Det är rött gift jag har fått.
Se till att lådorna är väl undangömda så det blir intressant för råttorna att provsmaka i fred.
Det röda gifter är det långsamt verkande varianten som ser till att blodet koagulerar (de måste äta giftet återkommande i minst en vecka för dödlig dos) och K-vitamin är motgiftet. Håll koll att inga grannar matar fåglar för fågelmat innehåller K-vitamin vilket alltså är motgiftet mot det giftet Anticimex använder .
Uppdatering:
Efter 3 veckor såg det inte ut som råttorna gillade röda giftet alls.
Bestämde mig för att ringa hit Anticimex för att byta gift-sort, men glömde bort det.
Ett par veckor senare var giftet borta, i alla 3 lådorna!
Har inte fångat fler råttor i fällorna senaste tiden, och kan inte se andra tecken på trafik - hålen i gruset kring husgrunden grävs inte upp igen.
Men för en vecka sedan, upptäckte dottern en stor råtta som låg still i korsningen utanför huset - men inte tycktes vara helt död, bara väldigt slö. Gissar att den har ätit av giftet. Den låg vid en smältande isklump - törstig? Någon timme senare hade en bil kört över den. Usch, vill som sagt inte ha råttor på tomten, men vill inte heller se dom lida…
Eftersom vi misstänker att det finns/har funnits en större koloni i området (massor med härlig fallfrukt hos grannen, som tyvärr inte bryr sig om att kratta/plocka upp), vågar jag inte lita på att vi är av med problemet. Ringde Anticimex igen, som inte kunde hitta något ärende - men som höll med om att lådorna bör fyllas på med nytt gift. Om det finns fler råttor, hoppas jag de har den goda smaken att dö på grannens tomt…
Bestämde mig för att ringa hit Anticimex för att byta gift-sort, men glömde bort det.
Har inte fångat fler råttor i fällorna senaste tiden, och kan inte se andra tecken på trafik - hålen i gruset kring husgrunden grävs inte upp igen.
Men för en vecka sedan, upptäckte dottern en stor råtta som låg still i korsningen utanför huset - men inte tycktes vara helt död, bara väldigt slö. Gissar att den har ätit av giftet. Den låg vid en smältande isklump - törstig? Någon timme senare hade en bil kört över den. Usch, vill som sagt inte ha råttor på tomten, men vill inte heller se dom lida…
Eftersom vi misstänker att det finns/har funnits en större koloni i området (massor med härlig fallfrukt hos grannen, som tyvärr inte bryr sig om att kratta/plocka upp), vågar jag inte lita på att vi är av med problemet. Ringde Anticimex igen, som inte kunde hitta något ärende - men som höll med om att lådorna bör fyllas på med nytt gift. Om det finns fler råttor, hoppas jag de har den goda smaken att dö på grannens tomt…
Anticimex gift gör att de får inte blödningar och ”törstar” ihjäl. Allt tyder på att de ätit giftet och inte mår bra. Se till att lådorna fylls på och när du varken ser spår eller giftet rörs är segern vunnen.L Lillekitte skrev:Uppdatering:
Råttor är smarta, även om de inte förstår vad som dödar dem pga att Anticimex gift tar upp till någon vecka att verka så kan andra döda råttor i området uppfattas som fara och helt enkelt få dem att leta efter nytt revir. (Om kolonin inte hinner slås ut helt innan)
Bra jobbat
Here we go again...
Vi lyckades temporärt bli av med råttproblemet (tror vi) under våren, med god hjälp från Anticimex.
Men nyligen såg jag tecken på att de var tillbaks.
Bland annat har nya ingånger grävts i gruset under vårt attefallshus (som ligger nära tomtgränsen), och halvätna äpplen släpas varje natt in på tomten från grannens ovårdade dito. Där ligger det (som vanligt på hösten) högar med fallfrukt och ruttnar - en riktig fest för råttorna. Och så får det ligga, trots flera tillsägelser från oss. Fastighetsägarens nuvarande hyresgäster (nya) bekräftar också att de har sett råttorna springa runt på tomten! Och de har ett litet barn, tror jag. Vilket inte tycks bekymra fastighetsägaren/hyresvärden själv. (Som också bor på tomten, men längre bort och med fönster åt andra håll, och slipper se eländet.)
Nu har Anticimex varit här - igen - och satt upp giftdosor - igen. Men som den trevliga Anticimex-killen sa: Så länge det ser ut som det gör på granntomten, kommer vi aldrig bli av med problemet.
Vad - om något - kan man göra?
Vi lyckades temporärt bli av med råttproblemet (tror vi) under våren, med god hjälp från Anticimex.
Bland annat har nya ingånger grävts i gruset under vårt attefallshus (som ligger nära tomtgränsen), och halvätna äpplen släpas varje natt in på tomten från grannens ovårdade dito. Där ligger det (som vanligt på hösten) högar med fallfrukt och ruttnar - en riktig fest för råttorna. Och så får det ligga, trots flera tillsägelser från oss. Fastighetsägarens nuvarande hyresgäster (nya) bekräftar också att de har sett råttorna springa runt på tomten! Och de har ett litet barn, tror jag. Vilket inte tycks bekymra fastighetsägaren/hyresvärden själv. (Som också bor på tomten, men längre bort och med fönster åt andra håll, och slipper se eländet.)
Nu har Anticimex varit här - igen - och satt upp giftdosor - igen. Men som den trevliga Anticimex-killen sa: Så länge det ser ut som det gör på granntomten, kommer vi aldrig bli av med problemet.
Om ni plockar upp fallfrukten så lär nog råttorna försvinna. Nu har ni ju ett serverat middagsbord.L Lillekitte skrev:Here we go again...
Cheesen skrev:
Vad jag menade med mitt inlägg är att det kan vara läge att tala med grannen.. Om nu denne inte vill plocka frukten kan nu ju erbjuda er att göra det. Annars får ni väl leva med råttorna..L Lillekitte skrev:
Känns såklart inte som din uppgift, men kanske den enda långsiktiga lösningen om du vill bli av med eländet. Råttorna alltså. För att bli av med grannen krävs nog grövre metoder.L Lillekitte skrev:
Anticimex-teknikern som var här och placerade ut gift, föreslog att han skulle ringa på och prata med fastighetsägaren, och förklara hur olämpligt detta beteende med att strunta i fallfrukten är. För att se om det skulle ha någon effekt. Det fick han självklart göra, och jag antar att han gjorde det också.
Men nu, 2 dagar efter, ligger det ännu fler äpplen på granntomten, inget har plockats upp, vad jag kan se. Och jag plockade flera kg inne på vår tomt, som antingen har blåst in, eller som råttorna har släpat in. Men nu hoppas jag att giftdosorna skall fungera, som de gjorde under våren. I mellantiden får jag väl varna närmsta grannarna om att råttproblemet är tillbaks, så att de kan hålla lite koll på sina tomter.
Men nu, 2 dagar efter, ligger det ännu fler äpplen på granntomten, inget har plockats upp, vad jag kan se. Och jag plockade flera kg inne på vår tomt, som antingen har blåst in, eller som råttorna har släpat in. Men nu hoppas jag att giftdosorna skall fungera, som de gjorde under våren. I mellantiden får jag väl varna närmsta grannarna om att råttproblemet är tillbaks, så att de kan hålla lite koll på sina tomter.
Om du inte har småbarn eller andra djur kan du fylla där råttorna gräver med krossat glas. Längst husgrunder etc är det effektivt exempelvis blanda ut det i makadam/grus, då blir det inte lika attraktivt att gräva längre för de små djuren.L Lillekitte skrev:
Gift kommer inte fungera sålänge annat ätbart finns kvar. Ungefär som att lägga fram pommes på julbordet. Någon kanske smakar men ingen äter sig mätt på det när det finns andra festligheter.