A
Huddingebo Huddingebo skrev:
Stackars grannar säger jag bara.
Skulle gråta blod av att få det där kubiska svarta spektaklet som granne.
Såg programmet. Friskt vågat. Men för nära vattnet, fukt och blåst. Fast fint i juli. Vi känner folk som har hus nära vatten och det är fint fast stor del av året vindpinat stora delar av året.

Har faktiskt ett motsatt tänk. Äger man en tomt om den inte ligger i något udda k-märkt område som en slottspark liknande skall man få bygga nära vad man vill och det är ett mått på friheten i ett land. Gillar inte grannarna det kan de gå ihop och köpa tomten och bygga vad de vill istället.

Är ingen debattperson och vill inte debattera om detta. Bara att visa att olika tycker olika, Tycker att man får acceptera att folk tycker olika istället.

Vårt nya hus är en (två) praktisk och hypermodern kub och det ligger nära ett villaområde från 80 talet. Men ingen har sagt något hittills.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Har faktiskt ett motsatt tänk. Äger man en tomt om den inte ligger i något udda k-märkt område som en slottspark liknande skall man få bygga nära vad man vill och det är ett mått på friheten i ett land. Gillar inte grannarna det kan de gå ihop och köpa tomten och bygga vad de vill istället.
Fast det är ju svårt att hitta en plats som är mer av ett "udda, k-märkt område" än det här (huruvida det faktiskt är kulturminnesskyddat har jag ingen aning om). Dessutom inom några meter från vattnet i Stockholms skärgård, med ovanligt högt allmänintresse.
 
  • Haha
SonnyListon
  • Laddar…
A
A arkTecko skrev:
Fast det är ju svårt att hitta en plats som är mer av ett "udda, k-märkt område" än det här (huruvida det faktiskt är kulturminnesskyddat har jag ingen aning om). Dessutom inom några meter från vattnet i Stockholms skärgård, med ovanligt högt allmänintresse.
Bara att konstatera att vi tycker olika.
Jag tycker att om man äger en tomt så skall man vara fri att bygga nära vad man vill och ingen har med det att göra. Det tycker jag. Det är frihet. Allmänheten och deras intresse om vad var och en gör har de inte med att göra. Tomten omfattas inte av allemansrätten så ingen annan har där att göra.
Sedan om man tycker det är fult eller snyggt får stå för var och en.
 
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Tja, vad jag ser är det ingen i tråden som har föreslagit att de borde ha förbjudits att bygga huset. Bara att det var ganska dåligt gjort och/eller opassande.
 
  • Gilla
AWC
  • Laddar…
Jag vill veta mer om ekonomin bakom byggena i dessa program. Men det får man aldrig veta.
 
Inslaget med det moderna svarta lådhuset vid strandkanten i skärgården fick mig att tänka på reklaminslaget med de gamla pensionärsparet som vunnit en massa pengar och satt i sitt gamla hus med charmig patina, tryckte på knappen och sa: "Nu spränger vi skiten".
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Vissa får bygga så nära vattnet antingen känner han folk i byggnads nämnden undra va strandskyddet sa för att bevilja bygglovet
 
  • Gilla
Tranarö
  • Laddar…
A
B Bagis2109 skrev:
Vissa får bygga så nära vattnet antingen känner han folk i byggnads nämnden undra va strandskyddet sa för att bevilja bygglovet
Det fanns en byggnad där innan. Då är det lugnt. Annars är det stenhårt regelverk för allemansrätten gäller.
Försökte bygga lite nära en sjö förra året och mark hade jag tingat. Försökte bygga nära havet för två år sedan och stycka av en tomt. Men det var omöjligt. Kommunen sa att det var lönlöst. De rekommenderade mig att inte gå vidare och titta på något annat ställe, dessutom blir det blåst året om och fukten. Så vi kikade på ett torrare vindskyddat ställe och så blev det.
 
  • Gilla
Bagis2109
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
En landkrabba tackar för den förklaringen. Första tanken var annars stöldskydd
En stor fördel är väl att påväxt på botten minskar/upphör?
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag tror det är väldigt mycket drama i detta programmet när det gäller ekonomin. Man får lätt uppfattningen att det handlar om knäckebrödsmarginaler för att få ihop budgeten. Vad gissar ni att den lilla svarta båten med dubbla utombordare kostar?
Håller med till 100% har sett de första programmen och allt tjat om ekonomi, där man senare ser att det bara är regisserat.
Som i senaste när hustrun var så orolig för kostnader i programmet senare när man konstaterar att det blev 7,5Mkr för byggnaden istället för 5Mkr på frågan om det var värt 2,5Mkr extra snabbt svarar "självklart".
Huset var spännande att se, men oj vad dålig regi och dramatiserat programmet är. Gert Wingård ifrågasatte och kritiserade, men gav även egna förslag, vågade vara arkitekt i Drömhus. Så programmet hamnar i det som kan väljas bort.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Efter att ha sett samtliga säsonger av Grand Designs från England och mycket från Australien så är man ju lite besviken. Programledaren tycker jag gör ett bra jobb, men kanske har tittat lite för mycket på Kevin McCloud. Det blir lite skådespeleri över hela grejen.

Alla program av detta slag ifrågasätter ekonomin och planeringen mycket och sen brukar man ofta släppa det helt i slutet. Att det blir så här är helt enkelt p.g.a. att folk inte kan bättre. Förmodligen kommer kommande program vara i samma anda eftersom det byggs för få stora eller spektakulära/annorlunda hus i Sverige.

Ska man nämna något om detta huset specifikt så tycker jag fasaden var snygg, men jag fattade inte fadäsen med fönstren. Varför kunde man inte bygga hålen från början efter de teoretiska måtten och beställa fönstren i tid? Det gällde bara 12 stycken. Planlösningsmässigt känns det ju bra och optimerat på pappret, men kommer nog bli problem när barnet är äldre eller om de får ett till.

Utemiljön var ju dock horribel och man märker tydligt var pengarna tog slut. Tyvärr är det ofta så här det blir. Möbler/inredning och utemiljö får stryka på foten när man haft lite naiv budget.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
U
A AndersS skrev:
Håller med till 100% har sett de första programmen och allt tjat om ekonomi, där man senare ser att det bara är regisserat.
Som i senaste när hustrun var så orolig för kostnader i programmet senare när man konstaterar att det blev 7,5Mkr för byggnaden istället för 5Mkr på frågan om det var värt 2,5Mkr extra snabbt svarar "självklart".
Huset var spännande att se, men oj vad dålig regi och dramatiserat programmet är. Gert Wingård ifrågasatte och kritiserade, men gav även egna förslag, vågade vara arkitekt i Drömhus. Så programmet hamnar i det som kan väljas bort.
ja håller med Drömhus va så mycket bättre. Där de diskuterades historia, miljö, byggmetoder och de gav en bättre inblick i byggets mest essentiella delar. Grand design känns som en överdramatiserad serie producerad av en YouTuber
 
Väldigt många inlägg om strandskyddet. Det är någonting orimligt med vår lagstiftning när det kommer till tillåtelse eller förbud för byggnation nära vatten. Det skulle gå att förstå bättre om Sverige hade en begränsad vattenlinje. Vilket vi inte har.

vi har så lång kust och så många sjöar att alla som vill skulle kunna bygga varsitt stort hus vid vattnet utan att det blev trångt och utan att allmänheten stängdes ute. Om nu medborgarna vill bo vattennära så borde det uppmuntras istället.

sen behöver man givetvis ta höjd för att det byggs på ett hållbart sätt. Men det är en annan fråga.

huset blev fint. Lite nära grannen bara men så är det ju ofta i Stockholmsområdet
 
  • Gilla
  • Älska
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
A
M Morgonskiftet skrev:
Väldigt många inlägg om strandskyddet. Det är någonting orimligt med vår lagstiftning när det kommer till tillåtelse eller förbud för byggnation nära vatten. Det skulle gå att förstå bättre om Sverige hade en begränsad vattenlinje. Vilket vi inte har.

vi har så lång kust och så många sjöar att alla som vill skulle kunna bygga varsitt stort hus vid vattnet utan att det blev trångt och utan att allmänheten stängdes ute. Om nu medborgarna vill bo vattennära så borde det uppmuntras istället.

sen behöver man givetvis ta höjd för att det byggs på ett hållbart sätt. Men det är en annan fråga.

huset blev fint. Lite nära grannen bara men så är det ju ofta i Stockholmsområdet
En gång för 20 år sedan var jag i USA och reste runt. I stort sett alla fina sjöar vad jag såg har otroligt många hus runt omkring, vad jag såg. Ändå är USA inte märkbart mer tättbefolkat än Sverige. Kommer ihåg vi var vid Indian Lake och det var fullsmockat med hus runt sjön.
Släpper man på reglerna blir det likadant här snabbt. Det blir dåligt för djurlivet och för allmänhetens tillgång då.
Redan idag är det problem med en del som har hus nära sjön och inte strandtomt för de sätter upp skyltar Privat Mark och liknande.
Jag tycker att det skall vara lika stenhårt som idag. Det finns ändå rätt gott om hus i Sverige med strandtomt och de är inte dyra alls många av dom, tvärtom. VIll man ha ett sådant hus kan i stort sett vem som helst ha råd med det. Haken är väl att de inte ligger i Stockholm.

Vill inte ha det så här i Sverige:

Satellitbild över Indian Lake med tätt placerade hus runt kustlinjen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
crappyusrname och 5 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
En gång för 20 år sedan var jag i USA och reste runt. I stort sett alla fina sjöar vad jag såg har otroligt många hus runt omkring, vad jag såg. Ändå är USA inte märkbart mer tättbefolkat än Sverige. Kommer ihåg vi var vid Indian Lake och det var fullsmockat med hus runt sjön.
Släpper man på reglerna blir det likadant här snabbt. Det blir dåligt för djurlivet och för allmänhetens tillgång då.
Redan idag är det problem med en del som har hus nära sjön och inte strandtomt för de sätter upp skyltar Privat Mark och liknande.
Jag tycker att det skall vara lika stenhårt som idag. Det finns ändå rätt gott om hus i Sverige med strandtomt och de är inte dyra alls många av dom, tvärtom. VIll man ha ett sådant hus kan i stort sett vem som helst ha råd med det. Haken är väl att de inte ligger i Stockholm.

Vill inte ha det så här i Sverige:

[bild]
B Bagis2109 skrev:
Vissa får bygga så nära vattnet antingen känner han folk i byggnads nämnden undra va strandskyddet sa för att bevilja bygglovet
B Bagis2109 skrev:
Vissa får bygga så nära vattnet antingen känner han folk i byggnads nämnden undra va strandskyddet sa för att bevilja bygglovet
B Bagis2109 skrev:
Vissa får bygga så nära vattnet antingen känner han folk i byggnads nämnden undra va strandskyddet sa för att bevilja bygglovet
Hur löser man VA frågan i ett sådant läge ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.