Elektrikern jag brukar anlita använder faktiskt ett litet vattenpass. Han satte apparaterna efter det, och justerade efteråt om det inte såg bra ut. Han tyckte det gick fortare eftersom de flesta rum är relativt väl i lod.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
fast det säger en del om hantverkaren om han inte kan skriva, eller hur?
Instickare från den mer intressanta debatten om vattenpass =)

Om hen som är "snickare" /gipsare (som på mitt nuvarande bygge) inte förstår engelska / svenska rita läsa prata gestikulerar med händer och fötter inte förstår utan mer förstör ... ja då spelar det andra ingen roll

Ibland !! Kan Google translate funka svenska gips ~ polska gips ... pling AAH smile hen förstår

Ibland inte jämt tar det mindre tid / pengar att chansa å ta smällen själv sen än att prata med en 5 åring

Ursäkta min generaliserande bild då många är bra
 
Mikael_L
Jag har för det mesta med mig mitt lilla Stabila pocket i en ficka.
Och jag sätter inte alltid upp apparaterna med hjälp av detta, men rätt ofta faktiskt.

Jag har en lite lustig känsla för våg och lod, på lite håll ser jag hur lätt som helst om det är spikrakt eller även bara lite snett, men står jag nära och skruvar upp uttaget eller strömbrytaren så har jag klara problem (tydligen) att avgöra när det är rakt.
Jag har tillräckligt ofta monterat något, tyckt det verkat rakt, sen när jag är klar och ska bära lite saker från rummet så ser jag tydligt att det inte alls var helt rakt, och måste justera det.

Så för att spara tid så använder jag rätt ofta passet direkt från början, för att slippa göra om sen.

Sen är det så att man måste anpassa sig mot annat som är snett ifall det så är fallet, men för det mesta är ju dörrfoder och golvlister så gott som perfekt i lod och våg, såpass perfekt att en perfekt uppsatt apparat ser bra ut.
 
  • Gilla
Panor82 och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har för det mesta med mig mitt lilla Stabila pocket i en ficka.
Och jag sätter inte alltid upp apparaterna med hjälp av detta, men rätt ofta faktiskt.

Jag har en lite lustig känsla för våg och lod, på lite håll ser jag hur lätt som helst om det är spikrakt eller även bara lite snett, men står jag nära och skruvar upp uttaget eller strömbrytaren så har jag klara problem (tydligen) att avgöra när det är rakt.
Jag har tillräckligt ofta monterat något, tyckt det verkat rakt, sen när jag är klar och ska bära lite saker från rummet så ser jag tydligt att det inte alls var helt rakt, och måste justera det.

Så för att spara tid så använder jag rätt ofta passet direkt från början, för att slippa göra om sen.

Sen är det så att man måste anpassa sig mot annat som är snett ifall det så är fallet, men för det mesta är ju dörrfoder och golvlister så gott som perfekt i lod och våg, såpass perfekt att en perfekt uppsatt apparat ser bra ut.
Kunde inte sagt de bättre själv!
 
Snailman
B Berrabus123 skrev:
Det tar cirka 5sekunder extra per brytare och vägguttag att lägga ett vattenpass emot och se till så det blir rakt.
Min elektriker använder ett litet vattenpass varje gång han monterar brytare och vägguttag på väggarna.
 
  • Gilla
Berrabus123
  • Laddar…
Ajdå!
Jag gör all renovering själv, förutom inkoppling av el. "Byggpedant" och noga som jag är så så skulle jag aldrig låta humle o dumle sätta ut elkontakter själva, utan jag skulle mäta själv o rita markeringar på väggen - vilket jag gjorde när jag jag skulle ha några nya uttag samt fiberrouter monterad. Jag har under många år sett på forumet och i dagliga liver hur många hantverkare det finns som saknar finmotorik i händerna samt ett estetiskt öga. Jag har under en kortare tid jobbat som arbetsledare på PEAB och som fibertekniker - och även där fått en hel del insyn så att säga. Tyvärr.

Den lokala elektriker jag anlitade för 21 år sen, var också en klåpare. Jag visade min elcentral till en bekant vars partner är elektriker, svaret jag fick "det där eljobbet skulle aldrig godkännas vid en besiktning".

Jag skulle med min erfarenhet bara söka folk via andra jag känner, inte via FB-annonser från folk som inte åker skidor. Men, jag åkte på pumpen även från bekantas rekommendationer, när jag skulle få mina väggar bredspacklade och målade för 21 år sedan - nu gör jag sådant själv.

Nästa gång, bestäm exakt vilka vägguttag du vill ha, eftersom dessa skiljer lite i utseende och kvalitet. Lycka till
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Z
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.