Lulaua Lulaua skrev:
Blev ju ganska snyggt, men att anlita samma byggare som precis gått i konkurs känns väl lite konstigt?
Säg inte det, de har ju inte haft så högt timpris i det konkade bolaget iaf. :D
 
Trevligt bygge att följa. Önskar dock som alltid mer konstruktion och teknik i diskussionen.

Förutom uteplatsen med billiga materialval som inte går i linje med resten av huset så måste en av årets större skandaler ändå vara att man inte byggt en jättealtan på andra våningen. Hela taket på den understa kuben ligger helt oanvänt!
 
  • Gilla
Kokkalica och 4 till
  • Laddar…
H Hullefar skrev:
Fast det är ju rätt uppenbart att strandskydd inte är särskilt starkt i moderatledda kommuner med höginkomsttagare inblandade, så visst spelar det in.

För övrigt var huset typiskt "modernt" dvs. jättetråkigt. Kan inte förstå att man lägger så mycket pengar på något som inte skiljer sig från mängden för fem öre. Alltså det sticker ut bland de närmsta grannarna, men är exakt likadant som alla andra lite dyrare hus som byggts de senaste 20 åren.
Eftersom jag själv har letat tomter i detta område och snackat med Värmdö kommun så vet jag att det där inte stämmer. I princip säger kommunen nej till allting och får man igenom en dispans där säger länstyrelsen nej med hänvisning till att hela kommunen räknas som "riksintresse för högexploaterad kust". Jag blev själv först förvånad att de fick bygga detta hus men enda förklaringen måste vara att stranden är helt oåtkomlig för allmänheten ändå genom tomterna ovanför. De enda som verkar kunna gå förbi alla dessa regler är byggprofitörer som styckar upp tomer i atomer och bygger bostadsrätter.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Det är alltid två läger när det gäller dessa kuber. Personligen älskar jag dem. Med den finishen på utsidan går det ju inte att säga något negativt om den biten. Du sågar inte bort en mm för mycket på den fasaden om man säger så. Det kräver mycket av snickarna, men framförallt tid. Satte de ett fast pris på det bygget med alla ändringar som skapades av kunden, så är det inte svårt att se att företaget gick i konkurs. Det måste ju påverkat byggaren enormt. Lång leveranstid på alla yttre material och så lite extramaterial som möjligt med tanke på priset på de olika valen minimerar felmarginalen och ökar rädslan för att göra misstag och därigenom tidsåtgången.
Det är imponerande att de tog sig i mål, precis som programledaren säger. Gissar att minst en man gick in i väggen och att det blev många ångest-stressrelaterade ärr på insidan av huvudet på de inblandade.
 
  • Gilla
Mikedigitize
  • Laddar…
Microkatten
Jag försökte formulera ett inlägg som inte skulle bli så negativt, men lyckades inte. :) Jag har svårt för sterila svartvita lådor, okänsligt utplacerade.

För att ändå säga något positivt så uppskattar jag viljan att lägga ner tid och pengar på detaljer, t.ex. de stora fönsterpartierna, fasaden samt inte minst närheten till vattnet.
 
  • Gilla
mugatu och 1 till
  • Laddar…
E ErikPe skrev:
Eftersom jag själv har letat tomter i detta område och snackat med Värmdö kommun så vet jag att det där inte stämmer. I princip säger kommunen nej till allting och får man igenom en dispans där säger länstyrelsen nej med hänvisning till att hela kommunen räknas som "riksintresse för högexploaterad kust". Jag blev själv först förvånad att de fick bygga detta hus men enda förklaringen måste vara att stranden är helt oåtkomlig för allmänheten ändå genom tomterna ovanför. De enda som verkar kunna gå förbi alla dessa regler är byggprofitörer som styckar upp tomer i atomer och bygger bostadsrätter.
Som jag nämnde tidigare så är planlagda områden undantagna det generella strandskyddet som kom 1975. Även planlagda områden på senare tid kan ha fått strandskyddet helt upphävt men det är innan nu på senare år som det börjats ställas mycket högre krav på dispans. Särskilda skäl osv.
 
richardtenggren
Callerto Callerto skrev:
Det är alltid två läger när det gäller dessa kuber. Personligen älskar jag dem. Med den finishen på utsidan går det ju inte att säga något negativt om den biten. Du sågar inte bort en mm för mycket på den fasaden om man säger så. Det kräver mycket av snickarna, men framförallt tid. Satte de ett fast pris på det bygget med alla ändringar som skapades av kunden, så är det inte svårt att se att företaget gick i konkurs. Det måste ju påverkat byggaren enormt. Lång leveranstid på alla yttre material och så lite extramaterial som möjligt med tanke på priset på de olika valen minimerar felmarginalen och ökar rädslan för att göra misstag och därigenom tidsåtgången.
Det är imponerande att de tog sig i mål, precis som programledaren säger. Gissar att minst en man gick in i väggen och att det blev många ångest-stressrelaterade ärr på insidan av huvudet på de inblandade.
Gillade det också, men i slutminuterna så såg man ju hur spikhuvuden/skruvar stack ut när programledaren berömde panelen, samt att panelen inte livade helt hundra mellan sidorna.
 
U
Callerto Callerto skrev:
Det är alltid två läger när det gäller dessa kuber. Personligen älskar jag dem. Med den finishen på utsidan går det ju inte att säga något negativt om den biten. Du sågar inte bort en mm för mycket på den fasaden om man säger så. Det kräver mycket av snickarna, men framförallt tid. Satte de ett fast pris på det bygget med alla ändringar som skapades av kunden, så är det inte svårt att se att företaget gick i konkurs. Det måste ju påverkat byggaren enormt. Lång leveranstid på alla yttre material och så lite extramaterial som möjligt med tanke på priset på de olika valen minimerar felmarginalen och ökar rädslan för att göra misstag och därigenom tidsåtgången.
Det är imponerande att de tog sig i mål, precis som programledaren säger. Gissar att minst en man gick in i väggen och att det blev många ångest-stressrelaterade ärr på insidan av huvudet på de inblandade.
Misstänker att byggaren (Therme & Sjöberg) gick i konkurs för att de hade svårt att konkurrera med alla import-hus och billigare byggare.
De har byggt min Mamma och hennes sambos hus och de hade skickliga snickare med yrkesstolthet, så troligen inte den billigaste arbetskraften. De har ett motto att allt går att lösa och de bygger väldigt spektakulära hus med mycket finurliga lösningar där de nyttjar alla dödutrymmen i väggarna. Inga halvt-prefabricerade hus med röd panel och vita knutar.

De va inriktade på en nicsh likt detta svarta kubistiska och väldigt modernistiska hus.

Här är ett till hus från samma byggare:
https://www.bosthlm.se/1426521/toruns-vag-21
 
  • Gilla
Callerto och 2 till
  • Laddar…
Någon mer än jag som noterade att deras båt stod upplyft ovan vattnet på någon sorts pelare? Aldrig sett en sådan anordning förut, hur fungerar den?
 
Jag gillade huset och placeringen, eftersom det ligger så lågt och är diskret i sin framtoning stör det inte områdesbilder så mycket tycker jag. Hade varit mycket värre med annan färg/fasadmaterial och högre upp.

Sen att själv hade rankat funktion bra mycket högre är en annan femma.
Liksom, bara en gemensam umgängesyta där kök, matplats och vardagsrum kombineras + två små barn/gästrum på nedervåningen. SKulle nog vara mycket värt om några år med en mer avskild del där barnet(en?) kunde hänga med kompisar.
 
Har man inte en båtlyft där får man problem när Finlandsbåtarna går förbi, drar enorma svall.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Nej visst är det så, skulle chansa på att kostanden för balk och kraftigare stomme handlar om ca 10 000. Den stora kostnaden ligger nog i glasrutorna som är större samt att man hade kunnat välja en billigare leverantör om man valt mindre glas
Fast som den programledaren förklarade så handlade bägge alternativen om exakt lika stora glasrutor, bara det att mittmötet skulle finnas eller inte finnas.
 
Huset verkar ha lite fel proportioner. Vardagsum och kök känndes litet och möblerna var väl inte riktigt passande. Men det fixar man säkert med tiden. Tycker inte heller om glasräcken och utomhusspaet var helt felplacerat och såg riktigt B ut. Kul att de vågade göra bygget men inget överbetyg från min sida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.