I samband med en renovering så bad vi elektrikern installera flera eluttag utomhus. Bland annat under entrétrappan så dom inte syns. Därifrån har vi köpt och kopplat in belysning från LightsOn. 6st spottar, julbelysning, en ljussensor och några andra lampor. Supersmidigt, enkelt, billigt, plug and play. Kan starkt rekommendera! :)

Länk - https://www.lightson.se/
 
Jag kör också med Lightson, som är ett 12-voltssystem. Grävde ner deras kablar direkt i gräsmattan, helt utan skydd. I rabatter har jag lagt kabeln i en kraftig slang, för att inte råka skada den om jag gräver och planterar något.

Jag gjorde bara en skåra med spaden, ett par decimeter djup, som jag tryckte ner kabeln i. Det tog mig inte ens en timme att få ner 30 meter kabel. Nu har det lyst i tre år utan problem. Jag skulle aldrig dra starkström om det bara är till belysning i trädgården. Material och arbete kostar en bråkdel om man kör svagström, och man kan enkelt göra allt själv med en spade.
 
  • Gilla
AN82
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Jag kör också med Lightson, som är ett 12-voltssystem. Grävde ner deras kablar direkt i gräsmattan, helt utan skydd. I rabatter har jag lagt kabeln i en kraftig slang, för att inte råka skada den om jag gräver och planterar något.

Jag gjorde bara en skåra med spaden, ett par decimeter djup, som jag tryckte ner kabeln i. Det tog mig inte ens en timme att få ner 30 meter kabel. Nu har det lyst i tre år utan problem. Jag skulle aldrig dra starkström om det bara är till belysning i trädgården. Material och arbete kostar en bråkdel om man kör svagström, och man kan enkelt göra allt själv med en spade.
Har gjort precis samma sak med LightsOn. Även dragit spottar i takfoten. Smidigt och enkelt. Rekommenderas.
 
  • Gilla
AN82
  • Laddar…
B
Ramnemark Ramnemark skrev:
Nu är det svårt att veta hur stor tomten är och var allt ska placeras, men i vanliga fall gräver man väll för hand? Och är det inte tjäle så kommer man mycket längre än 1m/t. Känns som jobbet hade kunnat utföras för 50-75% av kostnaden.

Och inte är det väl krav på 60cm djupt på
Egen tomt??
 
Skuĺle nog säga att grävpriset är billigt om man ska ha en elektriker att gräva alt. Ha en som bara kommer och lägger kabelslang med den väntetid som det innebär
 
B Boan skrev:
Och inte är det väl krav på 60cm djupt på
Egen tomt??
Det var 5 år sedan jag skrev det :crysmile:
 
  • Haha
Boan
  • Laddar…
Excel
Fortfarande dyrt.
Kanske blir lite tjatigt men utgår dessa priser från någon kartellprislista? Hur många timmar tillbringas hos grossen? :crysmile:
 
Excel Excel skrev:
Fortfarande dyrt.
Kanske blir lite tjatigt men utgår dessa priser från någon kartellprislista? Hur många timmar tillbringas hos grossen? :crysmile:
Det står ju ingenstans vilka armaturer det är. Det är helt rimligt med 1000kr/pollare och spot under träna.

Om man ser ut en elektrikers syn så kan man tycka det är märkligt att vi har lägre löner än både VVS, Vent och Snickare (åtminstone i Halmstad).

Vad gäller List-priser är jag helt enig med dig. Det finns ingen koppling till verkligheten så det är helt onödigt med dem, men det är en annan diskussion :)
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
Jag kan också prata varmt om Lightson. Hur enkelt som helst att dra allt själv, jag hade varit ruinerad just nu om jag behövt betala en elektriker för det jag gjort. Att inte heller behöva vara orolig för om ett barn klipper en kabel eller att vatten skulle tränga in någonstans och lösa ut jordfelsbrytaren är värt otroligt mycket.

Utbudet av lampor är stort, men jag hade gärna sett fler typer av lampor. Särskilt down/uplights. Och en snyggare ljusslinga. Man kan inte få allt :)
 
  • Gilla
AN82
  • Laddar…
Detta är den dummaste av alla dumma ideer som industrin har hittat på. Naturen lever efter och är helt beroende av natt och dag cykler. Forskning visar tydligt att insekter, fåglar och djur blir helt förvirrade av upplysta nätter.
För att inte tala om det estetiska intrycket. Förortsvillor ser allt mer ut som Statoilmacker med sina utebelysningar. i kontinentaleuropa är lagstiftning mot meningslös upplysning på god väg. Sverige släpar lite här.
Detta vansinne måste stoppas av miljöskäl
Oskaria
 
  • Gilla
  • Haha
Sommartorparn och 14 till
  • Laddar…
Ni borde istället varna för påverkan på. Naturen av all den upplysning av den natt som många djur är beroende av.
Detta är totalt miljö frånvänt och helt onödigt och okunnigt.
Skriv gärna om vad forskningen tycker om detta istället.

Du kan läsa artikeln här: Pris utebelysning[/QUOTE]
 
  • Gilla
tompaah7503 och 4 till
  • Laddar…
R
Du länkar själv inte till någon forskning som visar vad du påstår...
 
O Oskaria skrev:
Detta är den dummaste av alla dumma ideer som industrin har hittat på. Naturen lever efter och är helt beroende av natt och dag cykler. Forskning visar tydligt att insekter, fåglar och djur blir helt förvirrade av upplysta nätter.
För att inte tala om det estetiska intrycket. Förortsvillor ser allt mer ut som Statoilmacker med sina utebelysningar. i kontinentaleuropa är lagstiftning mot meningslös upplysning på god väg. Sverige släpar lite här.
Detta vansinne måste stoppas av miljöskäl
Oskaria
Mörkret är tjuvens bästa vän..
 
O Oskaria skrev:
Ni borde istället varna för påverkan på. Naturen av all den upplysning av den natt som många djur är beroende av.
Detta är totalt miljö frånvänt och helt onödigt och okunnigt.
Skriv gärna om vad forskningen tycker om detta istället.

Du kan läsa artikeln här: Pris utebelysning
[/QUOTE]
Du skojar nu?
Har du någonsin ens varit i skogen, då menar jag längre bort än den där dungen.
Endast 3% av Sveriges yta är bebyggd, belyst lär vi prata om väldigt mkt mindre.
 
Jag råkar sitta styrelsen för ett skogsbolag och jagar. Så det har jag. Dom 3 %en är korrekt men utslaget på hela ytan. Söder om Dalälven ser det helt annorlunda ut. Problemet är naturligtvis inte skogarna utan alla bebyggda områden där djurliv o fågelliv är ordentligt stört av 24/7 upplysning. Jag bor i Sthlm. Här är det sedan 10 år aldrig natt. Grannarna belyser varandra o sig själva utan hejd. Otroligt störande tycker tom jag.
I Frankrike t.ex. är onödig nattbelysning olagligt av miljöskäl. Här ligger vi lite efter men det kommer.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.