Så här får det bli, måste hålla det så enkelt som möjligt för min egen skull.

15x15 reglar på fronten. Funderar bara på om de kommer svikta på mitten då de är 1500 långa (med 1390 mellan fästpunkterna).
 
  • Skiss av en radiatoromfattning med 15x15 reglar och en mörkbrun toppskiva, med måtten angivna mellan fästpunkterna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av en vit trallkonstruktion med 15x15 reglar och horisontella lameller, försedd med en mörkbrun toppskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
El Filipo El Filipo skrev:
Så här får det bli, måste hålla det så enkelt som möjligt för min egen skull.

15x15 reglar på fronten. Funderar bara på om de kommer svikta på mitten då de är 1500 långa (med 1390 mellan fästpunkterna).
Nej är de torra då kommer de nog klara det. Min första möbel byggde jag av 20*20, en bokhylla, 2010. Den håller än ;)
 
  • Gilla
El Filipo
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Nej är de torra då kommer de nog klara det. Min första möbel byggde jag av 20*20, en bokhylla, 2010. Den håller än ;)
Dum fråga kanske, men hur vet man när de är tillräckligt torra?
 
El Filipo El Filipo skrev:
Dum fråga kanske, men hur vet man när de är tillräckligt torra?
Vi som är lite nördiga kör med en fuktmätare.
Annars kan man såga av en bit (typ 50cm) och regelbundet väga den. Den kommer minska i vikt, när den planar ut i minskning väntar man ett tag till.
 
  • Gilla
El Filipo
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Vi som är lite nördiga kör med en fuktmätare.
Annars kan man såga av en bit (typ 50cm) och regelbundet väga den. Den kommer minska i vikt, när den planar ut i minskning väntar man ett tag till.
Nördigt är bra :) Ska kolla runt om jag kan låna en fuktmätare.

Har du eller någon annan några invändningar kring materialval? Allt utom övre skivan ska målas vita.

Övre skiva:
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...byggskivor/lamellskivor-limfog/limfogskiva-ek

Ben:
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...lank-reglar/byggreglar/byggregel-34x45mm-g4-2

Front:
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...rke/15x15-planhyvlad-furu-l-2-4m-850001501524

Sida/botten:
https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/byggmaterial/byggskivor/plywood/blindbottenplywood
 
El Filipo El Filipo skrev:
Nördigt är bra :) Ska kolla runt om jag kan låna en fuktmätare.

Har du eller någon annan några invändningar kring materialval? Allt utom övre skivan ska målas vita.

Övre skiva:
[länk]

Ben:
[länk]

Front:
[länk]

Sida/botten:
[länk]
Hade inte använt dem skivan blindbottenplywood är behandlad med massa gift för att slipa mögel.
 
Material införskaffat, ligger i press i hallen tills vidare :) Har dock funderat på stabiliteten i min design. Riskerar den inte att bli vinglig i sidled? Vad bör jag i så fall lägga till för att undvika det?
 
El Filipo El Filipo skrev:
Material införskaffat, ligger i press i hallen tills vidare :) Har dock funderat på stabiliteten i min design. Riskerar den inte att bli vinglig i sidled? Vad bör jag i så fall lägga till för att undvika det?
Ja, du får fundera kring lite vad som kan hända. Känns t.ex. som den är lagom låg för att inbjuda till att sätta sig på i något oövervakat läge? Någon på besök kan nog pga utseendet tro att det är en grund, men dock sittbänk? Jag skulle nog helst förstärkt den i framkant ner mot golvet så att den kan klara det.
Sedan, vad händer om barn springer runt den och slår till den från olika håll? Hur mår elektroniken om den välts ut från väggen? Står tex en dator eller NAS där med fysiska hårddiskar? Om det gör det skulle jag nog spänt fast den i överkant mot väggen på något sätt. Tex med något lås avsett för att hålla ett lock på plats på en låda. Men här beror det ju också vad det är för vägg. Om det bara är gips skulle du behöva se till att låsen fästs i reglar inne i väggen, men det bör ju finnas längst ut i kanterna av husväggen. För att få det stumt och bra och skydda mot att den flyttas i sidled skulle jag troligen skruva fast klossar på husväggen uppe i inre hörnen av hyllan, som hyllan stödjer mot.
 
  • Gilla
El Filipo
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Ja, du får fundera kring lite vad som kan hända. Känns t.ex. som den är lagom låg för att inbjuda till att sätta sig på i något oövervakat läge? Någon på besök kan nog pga utseendet tro att det är en grund, men dock sittbänk? Jag skulle nog helst förstärkt den i framkant ner mot golvet så att den kan klara det.
Sedan, vad händer om barn springer runt den och slår till den från olika håll? Hur mår elektroniken om den välts ut från väggen? Står tex en dator eller NAS där med fysiska hårddiskar? Om det gör det skulle jag nog spänt fast den i överkant mot väggen på något sätt. Tex med något lås avsett för att hålla ett lock på plats på en låda. Men här beror det ju också vad det är för vägg. Om det bara är gips skulle du behöva se till att låsen fästs i reglar inne i väggen, men det bör ju finnas längst ut i kanterna av husväggen. För att få det stumt och bra och skydda mot att den flyttas i sidled skulle jag troligen skruva fast klossar på husväggen uppe i inre hörnen av hyllan, som hyllan stödjer mot.
Bra synpunkter. Ska överväga att göra små krokar så man lätt kan haka i den i väggen som en tavla, så att den inte välter eller liknande. Väggen är betong så det ska inte vara några problem. Får låta frugan pynta med någon blomkruka och värmeljus så borde besökare förstå vinkeln :)

Så här har jag tänkt göra med sidoskivorna och bottenplattan. Regeln som jag gjort brun får "spår" för att hålla dem på plats. Sidoskivorna går i botten av spåret för att dölja bottenplattan utifrån sett. Kommer nog få förstärka med vinkeljärn lite här och där. Först måste jag bara klura ut hur jag kan göra själva spåren då jag saknar fräs eller liknande verktyg. Någon som har tips på detta?
 
  • Illustration av en konstruktion med sidoskivor och bottenplatta som visar spår i en stående regel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-skiss av en träkonstruktion med horisontella plankor, vertikal regel med spår och bottenplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration som visar sidoskivor och bottenplatta med brun regel i spår på ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
El Filipo El Filipo skrev:
saknar fräs eller liknande verktyg
Stämjärn?
Cirkelsåg?
Hyvel?

:)
 
  • Gilla
El Filipo
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Stämjärn?
Cirkelsåg?
Hyvel?

:)
Kanske testar 12mm borr längs en linje och kör stämjärn på resten.. Annars får man väl köpa nån enkel fräs :sweat::geek:
 
El Filipo El Filipo skrev:
Kanske testar 12mm borr längs en linje och kör stämjärn på resten.. Annars får man väl köpa nån enkel fräs :sweat::geek:
Funkar med en handsåg och stämjärn. För att få en snygg botten kan du göra en enkel hyvel med stämjärnet

Enklast möjliga, förutom att köra frihand :)
 
Redigerat:
  • Gilla
El Filipo
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Funkar med en handsåg och stämjärn. För att få en snygg botten kan du göra en enkel hyvel med stämjärnet

Enklast möjliga, förutom att köra frihand :)
Okej jag kör på stämjärn! Har en del reglar över att öva på först :)

Här är det enda stämjärnet jag har :crysmile:. Kanske får skaffa ett som är exakt 12 mm som spåren ska vara.
 
  • Ett använt stämjärn med trähandtag på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vilken landsände bor du i?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.