Baksidan hade varit intressant att se också.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Baksidan hade varit intressant att se också.
Det har jag ej bild på tyvärr så du får tyvärr föreställa dig. Brant backe ner och altan/balkong längs hela huset
 
Jag förstår att ni fastnat för huset. Är byggnaden till vänster beboelig? Barn har man bara till låns under viss tid. Det går förvånansvärt snabbt fram till dess de är flygfärdiga. Det skulle i så fall innebära att småttingarna kan få mindre rum i huset under de första 10 åren och däreftet flytta ut till sidohuset.
 
Om det går att ta bort en vägg i hallen nere och göra om gillestugan till två rum.

Ritning av souterrängplan med föreslagen väggändring markerad i blått som delar gillestugan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då får båda rummen fönster.
Lycka till.
 
  • Gilla
Timmertupp
  • Laddar…
A
Arkitektritningar över bottenplan och souterrängplan för ett hus med markerade sovrum och förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Är huset tänkt för permanentboende?

Om ni gör stora ändringar, flytta kök, nytt bad etc så kan byggnadsnämnden ställa krav på tekniska egenskaperna som vid nybyggnad. Detta kan medföra en hel del kostnader. Ta t ex kraven på tillgänglighet så innebär det att alla huvudfunktionerna, bad, kök, ska finnas på ett plan. Det finns även brandskyddskrav och energikrav som ska uppfyllas. Läs lite i Boverkets Byggregler så ser du vad som gäller för de olika rumstyperna. Där står också hur reglerna ska tolkas vid ändring av byggnader.
Kolla med er kommun vad de anser räknas som ombyggnad respektive nybyggnad.

Jag tror det kan bli svårt att få till två sovrum i gillestugan med tanke på bl a brandkrav och utrymningsvägar. Det ska också vara visst ljusinsläpp i ett rum.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Om du har radon i källaren måste du fixa det innan barn kan bo där. Tänk också på att de nu små (?) barnen kommer vara tonåringar på förvånansvärd kort tid. Tänk redan nu: Fungerar huset för en tonårsfamilj?
 
  • Gilla
kardborren och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Är väl bara att offra allrummet på övervåningen och bygga två sovrum där
Sedan har ni kvar undervåningen som det är. Billigast och enklast.
Att börja flytta badrum och blir en helt annan åtgärd som kräver betydligt större åtgärder.
Äta och sova uppe, umgås och tvätta er på nedervåningen.
Helt klart enklaste/billigaste/smidigaste förslaget hittills. :) Då kan TS utan allt för stora kostnader ”bo in sig” i huset och med tiden känna sig fram till en bra lösning. Eller flytta.

Huset är inte byggt för barnfamilj och att i efterhand trolla fram två sovrum med befintlig planlösningen är svårt. Dessutom ligger halva huset under jord. Jag skulle inte anta den utmaningen.
 
finns numera radonbidrag att söka... om man vill få ner Bq värdet....
 
Dörr mellan pannrum och badrum.
 
tommib tommib skrev:
Har ni vunnit budgivningen och väntar på besiktning? Om inte så skulle jag tveklöst släppa det här objektet, det är svårt olämpligt för er om det inte finns några extrema fördelar avseende läge/tomt/liknande. Det är ett väldigt tråkigt svar ja, men ibland är det så.

Det är också en rätt trist inställning om man ska flytta till ett renoveringsobjekt. Ja, det kanske är roligare att lägga pengar på prylar men att ha ett vettigt boende är liksom basen i de flestas liv (åtminstone i Sverige). Ni kommer att behöva lägga väldigt mycket pengar för att det där ska bli bra för två barn + föräldrar. Visst, alla har olika krav och just min personliga smak kanske inte är samma som er men när jag tittar på den där planlösningen ser jag inga enkla lösningar alls för att åstadkomma tre sovrum (och ett arbetsrum....).[/
.[/QUOTE


Om ni gör en vettig kalkyl så inser ni snart hur orealistiskt projektet är med alla ändringar/reparationer ni tänkt er.med tanke på kostnaderna. Jag tror ni stirrat er blinda på det ”fina” huset. Det blir lätt så, speciellt om man inte är i branschen. Det lostat att bygga om/reparera. Är det även en skorsten som skall flyttas? Avlopp som skall bilas fram och flyttas? Tmmerväggar, avstyvande.med glidlister för fönster och isolering invändigt?
Byt objekt. Det finns 100- tals hus att köpa]
 
S seniorkonsult skrev:
Om ni gör en vettig kalkyl så inser ni snart hur orealistiskt projektet är med alla ändringar/reparationer ni tänkt er.med tanke på kostnaderna. Jag tror ni stirrat er blinda på det ”fina” huset. Det blir lätt så, speciellt om man inte är i branschen. Det lostat att bygga om/reparera. Är det även en skorsten som skall flyttas? Avlopp som skall bilas fram och flyttas? Tmmerväggar, avstyvande.med glidlister för fönster och isolering invändigt?
Byt objekt. Det finns 100- tals hus att köpa
Finns 100-tals hus att köpa? Eh.. man kanske vill köpa hus där man har sitt jobb, barnen har sin skola mm.
Och det finns verkligen INTE 100-tals att köpa i mina trakter. Eller där jag bott tidigare. Trillar in ett fåtal varje månad i rätt och vettig prisklass.

Prisklass = där det förväntas att det är ett par tre saker att åtgärda. Ingenstans har det stått att detta är ett ruckel eller kräver stora insatser. Och att man har en budget eller säger sig vara snål, säger inget om en kalkyl är orealistisk eller att de inte har marginaler att klara kostnaderna. Skorsten flyttas? Avlopp bilas? Va?
 
Redigerat:
L larka742 skrev:
Finns 100-tals hus att köpa? Eh.. man kanske vill köpa hus där man har sitt jobb, och det finns verkligen INTE 100-tals att köpa i mina trakter. Eller där jag bott tidigare. Trillar in ett fåtal varje månad i rätt och vettig prisklass.

Prisklass = där det förväntas att det är ett par tre saker att åtgärda. Ingenstans har det stått att detta är ett ruckel eller kräver stora insatser. Och att man har en budget eller säger sig vara snål, säger inget om en kalkyl är orealistisk eller att de inte har marginaler att klara kostnaderna. Skorsten flyttas? Avlopp bilas? Va?
10-tal då? Eller enstaka. Har du inte läst länken där det står vad som är tänkt att göras? Ja, flytta en skorsten kostar väl inget. Flytta ett badrum med tätskikt? Renov av ett badrum kan kosta vad som helst inom 75’ till kanske 250’. Riva och flytta bärande timmerväggar (knutade i långsidor för att hålla ihop dessa mm, mm. Enl mig är det orealistiskt är när ombyggnadskostnaderna börjar närma sig inköpspriset. Realistiskt=Inte behöva flytta bad, bärande väggar och skorsten för att huset skall passa familjen. Alt vänta in läget eller bygga nytt. Och inte minst. Inse omfattningen av åtgärderna.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
10-tal då? Eller enstaka. Har du inte läst länken där det står vad som är tänkt att göras? Ja, flytta en skorsten kostar väl inget. Flytta ett badrum med tätskikt? Renov av ett badrum kan kosta vad som helst inom 75’ till kanske 250’. Riva och flytta bärande timmerväggar (knutade i långsidor för att hålla ihop dessa mm, mm. Enl mig är det orealistiskt är när ombyggnadskostnaderna börjar närma sig inköpspriset. Realistiskt=Inte behöva flytta bad, bärande väggar och skorsten för att huset skall passa familjen. Alt vänta in läget eller bygga nytt. Och inte minst. Inse omfattningen av åtgärderna.
Joda, men finns massor av husköpare som renoverar, byter köp och badrum "bara-för-att".
Ser inte poängen att i denna tråd ge råd om att "inte köpa" - varför de ska argumentera om det i en tråd om planlösning.

Det kanske finns stall, stora marker, det finns tydligen flera hus på gården, garage - bor nära släkt, skola, jobb... osv.
Allt handlar inte om pengar. Vi vet inte allt.

Vi har sedan ingen aning om budget, eller målsättningar eller möjligheter att lösa saker. Priset de betalar för huset är förmodligen baserat på dagens skick, det kan finnas goda marginaler att öka värdet med nytt kök, nytt badrum mm. Och om de på sikt ändå skall göra det, kanske de vill få en bättre planlösning i samband med det = frågar om förslag här...

"orealistiskt är när ombyggnadskostnaderna börjar närma sig inköpspriset" - vi får väl tills vidare anta att de är vuxna nog att sätta upp en budget med badrumskostnader, kök etc. Det kanske är mycket realistiskt för dem.
 
  • Gilla
Johan Ljug
  • Laddar…
Rådet att inte köpa, som fler gett bygger främst på att bef planlösning har dåliga förutsättningar för att bli bra och ändamålsenlig med bra funktioner. Jag menar vad man kan göra som är optimalt. Man kan naturligtvis behålla ytterväggarna och riva ut resten. Sedan är det fritt fram att riva ut bjälklag mm och bygga fritt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.