om du ska ha ut 20-30cm så får du nog hålla på 4-6 dagar tror jag, man orkar ju inte gräva 8h i sträck...
 
  • Gilla
Ekka och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
om du ska ha ut 20-30cm så får du nog hålla på 4-6 dagar tror jag, man orkar ju inte gräva 8h i sträck...
:) Och jag är inte nån Hercules så du har nog rätt i jag inte orkar 8h per dag, men om total tid är säg 30h men fördelat på ett antal veckor kan det ju vara OK oxå. Det är ju inte så lätt att veta om det tar 15h eller 150h...
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
I somras bilade jag bort ett golv i ett källarrum. Det var 16 kvadratmeter och jag tog bort 30-35 cm, varav ca 8-10 cm betong (med gles och tunn nätarmering i), och därunder en massa morän kan man väl bäst beskriva det som; stenar med storlek allt mellan apelsin och större badboll (vissa fick jag spräcka för att ens orka baxa ut dem).

Allt som allt tog det tio dagar för en normalklen 52-åring, och då jobbade jag väl 5-7 timmar om dagen. Tog det rätt lugnt tempo för att inte sabba rygg eller höft. Men det underlättade att man inte behöver ta det uppför en trappa utan bara kunde skottkärra det rätt ut i en uppställd container 10 m utanför källardörren.
 
  • Gilla
Anjaiw och 2 till
  • Laddar…
Intressant. Då jag bör ha sand så tar de mindre än de 50-70h b8q hade, men 4-6h, var det då "mindre än 8h"? 4hx4 dagar =16h.

Nånstans mellan 16 - 70h

Annars får jag väl börja med det lilla rummet och räkna tiden. :) Det som bär emot är att börja bila och efter 1/5 upptäcka att man tagit sig vatten över huvudet. När man läser vissa trådar här så inser jag att jag inte skulle palla en vecka av tex Tommib projekt. :D Kul att läsa om, men kräver sin man att genomföra...
 
Just det; en bra bilmaskin underlättar. Jag har en Hilti TE 905-AVR som jag köpte secondhand.

Och det är inte bilandet som är det värsta, utan att fylla skottkärra och kärra ut. När jag gjorde största delen av källaren (ca 40 kvadratmeter) för några år sedan hade jag en medhjälpare till den biten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anjaiw
  • Laddar…
Näten är på plats, ihopnajade och klara.

Slangbrottning pågår, första slingan av två är klar.

Nästa slinga kommer täcka tre utrymmen och läggas med cc200 istället för 300 i ett utrymme (groventre). Kör golvvärmen oreglerat så detta är ett, hoppas jag, smidigt sätt att ha lite varmare i det rummet.

Golvvärmeinstallation med ihopnajade armeringsnät och pågående slangbrottning i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom jag inte har någon slangvinda fick jag göra en Mcgywer på det. Fungerar hyggligt.

Golvärmeinstallation med slang upprullad på en improviserad vinda vid ett armeringsnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slangen najas mot armeringsnäten, Uponor föreslår en skruvmejsel med krok i änden för att montera najtrådarna, men detta var lite effektivare:

Närbild på en borrmaskin med en krok som fäster värmeslingor till armeringsnät för golvvärmeinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Etnoy och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Näten är på plats, ihopnajade och klara.

Slangbrottning pågår, första slingan av två är klar.

Nästa slinga kommer täcka tre utrymmen och läggas med cc200 istället för 300 i ett utrymme (groventre). Kör golvvärmen oreglerat så detta är ett, hoppas jag, smidigt sätt att ha lite varmare i det rummet.

[bild]

Eftersom jag inte har någon slangvinda fick jag göra en Mcgywer på det. Fungerar hyggligt.

[bild]

Slangen najas mot armeringsnäten, Uponor föreslår en skruvmejsel med krok i änden för att montera najtrådarna, men detta var lite effektivare:

[bild]
Sätter du armeringsklossar senare skede? För att höja armeringen upp en bit.?
 
Ja det gör jag sist, det är så besvärligt att jobba med slangen annars.
 
Undra hur en sån skottkärra med drift vore för källarprojekt? Så vida man inte har nån trapp då
 
  • Gilla
nombz
  • Laddar…
Ja kanske...men jag tycker egentligen det är spaden som är jobbig, inte skottkärran. Men varför inte....
 
Nu gäller det att ligga i lite om det ska bli någon betong.

GV-rören är klara om ett par dagar så nu måste jag få provtryckningen klar. Min gamla Mcgyver-provtryckare från 2006 verkar mystiskt ha gått upp i rök....

PICT4412.jpg

Den var väldigt komponenteffektiv men förutsätter att man kan använda fördelaren för tryckandet. Det går inte nu eftersom det är samma fördelare som sist (de två lediga anslutningarna till vänster på fördelaren) som ska användas och denna är i drift.

Således behövs lite ny mässing för att fixa detta. Återanvänder lite kulventiler etc från hyllan, men nyköp gick inte att undvika.

Lista över VVS-komponenter och priser för att bygga en provtryckare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blir så att jag trycker med tappvattentrycket och kopplar ihop slingorna mitt på. På mitten blir det ett t-kors och anslutning för manometer och en luftnippel. I ändarna kulventiler och gardena för inlopp och avlopp. Om man kapar rätt går det att sätta halvkopplingarna på rätt ställe på slangen direkt och sedan bara flytta över dessa till fördelaren efter gjutningen.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Provtryckningsmackapären gjordes klar, golvet provtrycktes och därefter peggades näten upp.

Om 12h kommer betongen.

Tryckmätare monterad på mässingsrör och ventiler på ett rörigt arbetsbord med diverse verktyg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färdigställt golv med armeringsnät och installerade provtryckningsslangar för betonggjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
-RB- och 5 till
  • Laddar…
Betonbil vid nattarbete med tända strålkastare och en synlig betongtrommel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
oscarwww och 12 till
  • Laddar…
Slätt som en barnrumpa blev det efter tre flygturer med helikoptern.

I någon hörna hamnade slangen precis under ytan vilket jag gissar beror på att armeringsnätet knäckts lite under betongarbetet. Så länge röret har täckning är jag nöjd. I övrigt blev det plus i kanten för att plasten låg kvar uppvikt, det gör dels att betongen inte fastnar i väggen, dels att man får en ensidig (långsammare) uttorkning längs med väggarna där det annars torkar för snabbt.

Höll också på att spränga min provtryckningsapparat pga temperaturökningen i betongen. Om jag inte lyckades provtrycka med helt rätt tryck tidigare så kan man iaf säga att jag gjort det nu.....

Rätt skön känsla att kunna gå på ett helt slätt golv.....nu med plast på för att få en långsammare torkning och behålla fukten. Senare ikväll eller imorgon kanske man även vattnar under plasten.

Rörinstallation med mätare och ventiler ovanför ett armeringsnät på ett nygjutet betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyspacklat betonggolv i källare med uppvikt plast längs väggarna för långsam uttorkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat källargolv med nyutgjuten betong täckt av blå plast för långsam uttorkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Utbyhuset och 11 till
  • Laddar…
Har någon en klar uppfattning om hur länge det är värdefullt att ha plasten kvar och hålla plattan fuktig?

Nu har den varit inpackad i 5 dagar och givet plast både över, under OCH på de flesta sidor är den fortfarande fuktig utan bevattning. Den är nu också sval, så den initiala processen är förbi.

För att undvika krympsprickor, har plasten något värde efter så många dagar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.