Timmertupp Timmertupp skrev:
Vi har inte köpt än, men kommer att göra efter besiktningen. Vi vet redan om vissa saker som måste åtgärdas (tak som läcker ), hoppas på att det blir så lite oväntat som möjligt bara.
Har tänkt att göra mycket själv så det får ta den tid det tar!
Lagom mycket oväntat är väl ganska bra, det ger prutmån. Om ni ändå ska renovera kan denna eventuella rabatt vara välkommen.
 
  • Gilla
Timmertupp
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det verkar lite slöseri med utrymme att både vardagsrum och kök är på ung. 35 kvm (som det ser ut i alla fall).

Badrum och kök är inte billigt.
Hmm, slöseri eller livskvalité?
Men ja de blir stora
Det är de två rum vår familj använder typ all vaken tid så storleken kanske är rimlig! Köksmontering kan vi göra själva iallafall, har lite tankar på att köpa ett utställningskök om det dyker upp nåt bra. Då får vi mycket kök för "liten" slant!
 
Finns det något sätt att på ett bra sätt bygga till ett eller två sovrum?
 
Timmertupp Timmertupp skrev:
Ja det vore ju toppen! Budgeten är flytande men vi är rätt snåla då vi vill lägga pengar på roliga prylar istället för väggar
Ja men då skall ni väl inte börja flytta på kök och förändra badrum. Där har du dom absolut dyraste rummen att förändra i ett hus.
Och vem slak bo i innersta sovrummet i souterrängvåningen? nej det där hävdar jag är en dum idé. Och genomgång genom ett sovrum in till ett badrum i källaren.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Köp ett annat hus! ;) Sämsta planlösnimgen jag sett på länge. Finns det bärande väggar?
Sämsta? Kändes som rätt öppet och med stora möjligheter. Stor balkong, uteplats direkt utanför nere med.

Jag skulle tänka så här - vuxna uppe, barn nere. Och nedan är en enkel lösning som kanske är för enkel.
Men genomförbar kanske?

Gillestugan delas, ett sovrum - andra delen walk-in-closet, förråd för alla barnsaker. Ni har inget sådant bra som det ser ut. Kommer bli en del prylar.... säsongskläder osv :)
Hallen kan delas gemensamt mellan barn, tv-rum?

Uppe Allrummet delas i två, om det går, för att få ett mindre arbetsrum. Men annars blir det ett dedikerat tv-rum och sovrum och allt sådant behålls som det är.


Detta kan ju vara en lösning som är genomförbar utan att man bygger om kök, badrum och allt det.
Om nåt år kanske ni vet bättre vad ni behöver.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Ja men då skall vi väl inte börja flytta på kök och förändra badrum. Där har du dom absolut dyraste rummen att förändra i ett hus.
Och vem slak bo i innersta sovrummet i souterrängvåningen? nej det där hävdar jag är en dum idé. Och genomgång genom ett sovrum in till ett badrum i källaren.
Innersta rummet får ju grabben ta, när de blir lite äldre drar de ju ändå inte upp rullgardin :crysmile:

Och vi vuxna får en suite, lyxigt värre.
Om man förstorar toan uppe kan man få in en dusch där och barnen slipper gå genom vårt sovrum.

Allt måste renoveras ändå så dyrt blir det oavsett, men hoppas hitta den bästa lösningen utan att bli ruinerad (y)
 
L larka742 skrev:
Sämsta? Kändes som rätt öppet och med stora möjligheter. Stor balkong, uteplats direkt utanför nere med.

Jag skulle tänka så här - vuxna uppe, barn nere. Och nedan är en enkel lösning som kanske är för enkel.
Men genomförbar kanske?

Gillestugan delas, ett sovrum - andra delen walk-in-closet, förråd för alla barnsaker. Ni har inget sådant bra som det ser ut. Kommer bli en del prylar.... säsongskläder osv :)
Hallen kan delas gemensamt mellan barn, tv-rum?

Uppe Allrummet delas i två, om det går, för att få ett mindre arbetsrum. Men annars blir det ett dedikerat tv-rum och sovrum och allt sådant behålls som det är.


Detta kan ju vara en lösning som är genomförbar utan att man bygger om kök, badrum och allt det.
Om nåt år kanske ni vet bättre vad ni behöver.
Tack för det! Det är verkligen ett superhäftigt hus med kanonutsikt från den enorma balkongen :) man kan också förvara saker på vinden, och i flertalet hus på gården så förrådsutrymme finns. Däremot är ju Walk in closet inte en dum idé!
 
tommib
Har ni vunnit budgivningen och väntar på besiktning? Om inte så skulle jag tveklöst släppa det här objektet, det är svårt olämpligt för er om det inte finns några extrema fördelar avseende läge/tomt/liknande. Det är ett väldigt tråkigt svar ja, men ibland är det så.

Timmertupp Timmertupp skrev:
vi är rätt snåla då vi vill lägga pengar på roliga prylar istället för väggar
Det är också en rätt trist inställning om man ska flytta till ett renoveringsobjekt. Ja, det kanske är roligare att lägga pengar på prylar men att ha ett vettigt boende är liksom basen i de flestas liv (åtminstone i Sverige). Ni kommer att behöva lägga väldigt mycket pengar för att det där ska bli bra för två barn + föräldrar. Visst, alla har olika krav och just min personliga smak kanske inte är samma som er men när jag tittar på den där planlösningen ser jag inga enkla lösningar alls för att åstadkomma tre sovrum (och ett arbetsrum....).
 
  • Gilla
kardborren och 3 till
  • Laddar…
Det är onekligen en ganska opraktisk planlösning. Men 100m2 till kök och allrum på övervåningen, och sedan skall ni trycka ihop allt annat i källaren. Bara hallarna på över och undervåningen är ju på 25m2 på varje våningsplan.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Är husets entré uppe eller nere? Står hall på båda.
 
J JBa skrev:
Är husets entré uppe eller nere? Står hall på båda.
Vore den på källarvåningen finge man endera gräva sig med eller kliva in genom ett fönster, om ritningarna är korrekta.
Men på där uppe är det till och med en förstukvist på ritningen.
 
J JBa skrev:
Är husets entré uppe eller nere? Står hall på båda.
Entrén är på övervåningen vid det som är ritat farstukvist :) hallen nere går till husets baksida.
 
Kan du inte lägga ut några fasadbilder ?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kan du inte lägga ut några fasadbilder ?
Dom påverkar väl inte planlösningen?
All info som behövs finns ju på planritningen.
Det är väl ett klassiskt soutteränghus med källarvåning i betong och en timmerstomme uppe på det.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kan du inte lägga ut några fasadbilder ?
Här är den jag har! :)
 
  • Rött timmerhus med vita knutar och grönt gräsmatta, grusgång framför, och litet rött lekstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.