Men detta är ju en alldeles lysande anledning till att byta ut skiten. Nibe Fighter 310 P är i särklass den absolut sämsta FLVP som kommit ut på marknaden. Tror att de flesta som har denna pump skulle ha sparat pengar på direktverkande el istället med tanke på alla reparationskostnader. Har levt med eländet i 14 år nu och minsta lilla grej till (typ om en skruv vibrerar loss) gör att den åker ut........ Och givetvis köps inget mer av Nibe av ren princip, även om de verkar tillverka helt ok grejer idag.
 
F Freddielainen skrev:
Är det vattnet till vänster som ska ta vägen någonstans?
Det ska rinna ut genom hålet ner i den grå/vita slangen till avloppskoppen. Sitter det guck i hål, slang eller kopp så rinner det någon annanstans. Är det detta som gör din fukt under pumpen så skulle jag inte direkt gå på att du har internt läckage till manteln.

Kolla en gång till att din påfyllningsventil verkligen stänger ordentligt. Ibland kan man höra väs med ett stetoskop, har du inget kan du trycka en grov flatmejsel mot röret och "lyssna" i handtagets knopp. Lite som man lyssnar på ventiler i en motor.
 
F Freddielainen skrev:
Är det vattnet till vänster som ska ta vägen någonstans?[bild]
Sitter ett uppsamlingstråg för kondensvattnet under förångaren. Precis i nederkant av bilden. En PVC-slang går till vänster från tråget och ner till spillkoppen som går vidare till golvbrunn. Spillkoppen måste man hålla ren för att det inte ska bli stopp där och även PVC-slangen kan eventuellt behöva rengöras inuti.
 
Shuntmotorn brukar kunna låta/knäppa/knarra då den reglerar. Så har det låtit på flera vi haft.
 
OK spillkoppen var ju ofräsch som attans :) (Rengjord nu), Samt att PVC slangen nedtill (5 cm in nedtill vid spillkoppens ända) var det en geggig (nästintill propp, som är borta nu). Men jag ser inte som amatör hur den skulle hindra, då det var så långt ned, och att det är torrt vid tråget där uppe och ingången av PVC slangen? Om den nu inte har en del i ett större sammanhang som jag inte förstår, att systemet känner av en geggig spillkopp och propp längre ned. :)

Vattnet man såg, var ju det ovanför tråget i den bilden jag bifogade (nivå ovan vid förångaren). Om det nu är det vattnet som på något sätt tar fel/annan väg ut

Kan spillkoppen vara 50% fylld förresten, så rörutloppen och slang som terminerar där är under vattenytan? Nu är det ju fräsch vatten i alla fall :)

Angående trycket, så justerade jag påfyllningeventilen från att inte stå max stängd, lite mer i mitten rakt ned. Ser ut som det inte verkar stiga lika snabbt just nu, men jag ska väl lugna mig med att jubla :) Men det verkar på ett sätt logiskt, för tryck problematiken kom ju igår när jag gjorde egenservice, och testade ventilerna och reglerade med denna ventil
 
Ja kär nån, hoppas jag inte håller på att bli knäpp :) . Märkligt ställe att droppa ifrån enligt mig, men tror jag hittade till slut oraken till dropparna på vänster sida. Men jag förstår inte: dropparna kommer alltså där jag har pekfingret. Alltså dropparna kryper svettas uppåt jämns isolering på denna "tråd" vad den nu än är? Som sedan gå in i bakom elekronikstyrningspanelen (deb andra bildensom jag ringat in). Och kan den "svettas" på den sidan oxå, så förklarar varför jag sett vätska inne jämns ramen när man fällt ned elekronik/styrningss Elektriskt kabinett med markering runt ledningar där det konstaterats droppar vid pekfingret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
luckan . ör detta normal och var kommer vätskan ifrån? Finger pekar på en kabel genom isolering där kondens anses orsaka droppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är en dykgivare, skär bort lite av den gula isoleringen så du kan se bättre Dra säkringarna till pumpen innan. Du har ju inte så mycket att förlora just nu.
 
Varför har man något som innehåller vatten kopplat in bakom frontpanalen och tillika in till elektroniken, och det där är väl inget jag fixar själv?
 
Det är en kapillärgivare, inget vatten. Den sitter instucken i ett torrt rör som är insvestad i manteln.
 
OK tack för svar. Ledsen för några dumma följdfrågor:

1) Så det är egentligen en helgjuten koppartråd som har isolering delvis, från där jag håller mitt finger i bilden?

2) Och varifrån kommer iså fall vätskan som "pärlas" och "svettas" fram under isoleringen på koppartråden? Då andra ändan på denna koppartråd (efter lindningen/snurrarna) som går upp till bakom frontpanelen och elektroniken?

3) Vad är det för vätska om inte vatten?

4) Vad är funktionen till helheten av värmepannan med denna?

5) Onormalt med detta svettande/pärlande av vätska gissar jag, vad kan det troliga felet och åtgärd för detta vara?
 
1, Ja
2, Det är därför du ska skära bort lite isolering, och se var vattnet kommer ifrån, jag sätter en spänn på lödningen runt dykröret. Men har du superflyt så är det ditt kondensvatten som rinner längs behållaren.
3, Vatten
4, Ta temp "inne" i manteln/vvb
5,Läckage sprucken svetsning/mantel. Åtgärd: kassera pumpen(läcker varmvattenbehållaren vatten ut i manteln) (vv-delen ligger inkapslad innanför yttre manteln så går den inte att åtgärda.)
 
Tack för ditt (era) svar och tålamod. Med risk att jag missförstår begrepp termer och helhet, :) Det som gör mig "knäpp", är ju att kondensdroppen/dropparna (?) uppstår under isoleringen på själva "koppartråden". Dvs att den fysiska vattendroppen härstammar inte från tankens håll (enligt mina ögon), utan uppstår där ute. Försöker filma med lite avtorkning vad jag menar :)

 
Har 30 st pannor i vår förening, när trycket ökar är det påfyllningsventilen som gett upp i 9 av 10 fall.
 
F Freddielainen skrev:
att den fysiska vattendroppen härstammar inte från tankens håll (enligt mina ögon), utan uppstår där ute.
Intressant, titta i andra änden av koppartråden. Ser två möjligheter, antingen har givaren (den del som sitter instucken i dykröret spruckit pga det höga trycket i manteln) Kan du sänka trycket i pannan till 0, och sedan ta ut dykgivaren.Detta är ju dock väldigt konstigt, dykröret ska ju vara torrt.:thinking:

Att droppen är kondens är mindre troligt då koppartråden bör vara varmare än din rumstemperatur.
 
Tack, dykröret är alltså den del som koppartråden är instucket in mot tanken som syns i filmen? Den andra ändan av koppartråden som går in i frontpanelens elektronik del, vad för typ komponent går den in där i? Tänkte om det är där problemet ligger

Förutom den mystiskt "svettande" koppartråden, kanske ska ringa en exorcist :) Vill jag bara samtidigt koka ner grundorsaken och konstaterande av de "fenomen" som kvarstår kring, om det kan vara till någon hjälp det hela i ett större sammanhang:

1) Avluftningstemperaturen (kanal 05) är på 25, men Förångningstemp (kanal 04) är 06. Det har ju tidigare spekulerats i köldmedium och kylsystemets flöde som kan vara som kan vara ett dilemma, vad man skulle kunna kolla på i den frågan för konstatera något.

2) Stänger jag av Elpatrondrift (Gjorde jag igår dagtid, när det var kanske 7-8 grader utomhustemperatur), så går tanktemperaturen (kanal 01) ner under 40 på någon timme. MEN efter 2,5 timme på ren kompressordrift så är kanal 01 nere på 31 grader - så har jag ändå stekhett vatten i kran. Har ju ett bubbelbadkar som jag sällan nyttjat, som då brukar kunna tömma tanken när jag fyller upp bubbelbadet. Och jag skulle säga att när jag förr fyllt upp det, får jag ju pausa fyllningen när kanal 01 gått ner runt 44, då det blivit ljummet vatten när man fortsatt fylla. Med det sagt: känns det som kanal 01 ljuger/luras numera: - och någon form av mätar/givarefel? (Ouuups långskott från amatören här :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.