M mbqmbq skrev:
Jag har kört node-red för min automationer i HA. Får nog fokusera på node-red spåret, för Domoticz fimpar en hel del av variablerna.
Det gick lätt att lägga till node-red-contrib-smartmeter med install under Manage Palette, men
NodeRed gillar inte heller det första tecknet:
"smartmeter-obis error JSON error unexpected token at position 0"
 
S svanstrom skrev:
Härligt!

Använder du fortfarande [länk] som bas? Har du lust att posta dina modifikationer till svensk standard här?

Har du utgått från någon av de exempel-sketcher (t.ex denna: [länk]) som finns och lagt till en MQTT-klient där som postar datat som du sedan konsumerar i Node-RED?

Borde man inte kunna definera upp MQTT-sensorer direkt i HA för att slippa gå omvägen via Node-RED? [länk]

En sista fråga :) Har du lust att posta ditt slutliga kopplingsdiagram som du kör med? Eller finns det redan upplagt här i tråden?

Grymt bra jobbat!
https://www.home-assistant.io/integrations/sensor.mqtt/ visar hur du formaterar data som kommer från MQTT. Du måste ha något som skickar till MQTT och då är Node-red ett alternativ. För att kolla vad som finns på MQTT så är MQTT-explorer fantastiskt smidig.
http://mqtt-explorer.com/
 
M mbqmbq skrev:
Du måste ha något som skickar till MQTT och då är Node-red ett alternativ. För att kolla vad som finns på MQTT så är MQTT-explorer fantastiskt smidig.
[länk]
Jo, jag vet. Jag tänker mig att mikrokontrollern agerar MQTT-klient och publicerar datat direkt, så slipper man gå omvägen via Node-RED som känns lite onödig.
 
S svanstrom skrev:
Jo, jag vet. Jag tänker mig att mikrokontrollern agerar MQTT-klient och publicerar datat direkt, så slipper man gå omvägen via Node-RED som känns lite onödig.
Det är självklart det snyggaste.
 
M Mormorshus skrev:
Hej!
Ny på detta grymma forum. Är också intresserad av Tibbers mätare men har fått en ny elmätare med RJ12 kontakt installerad. Vad tror ni om en RJ12 till RJ45 konverterare enligt nedan:
[länk]
Satt precis och funderade på samma sak, kan du inte testa och rapportera? :)
 
Från Tibbers hemsida:
Skillnad mellan HAN och HAN
Det finns flera typer av HAN-portar och i Sverige slänger många sig med uttrycket. För att din Tibber Pulse ska fungera behöver du specifikt en HAN-port av typen RJ45. Typerna P1 (RJ11/RJ12) är ej kompatibla med Tibber Pulse.


Så tyvärr :cry:
 
Även om RJ12 konverteras till RJ45?
 
Spontant känns det som att Tibber borde kommit på den lösningen redan... Men du kan ju alltid testa
 
M Mormorshus skrev:
Även om RJ12 konverteras till RJ45?
Det är ju två olika protokoll så det fungerar inte bara för att man har en adapter mellan de två olika kontakttyperna.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Nu har jag också meckat ihop min hårdvara och fått det att funka. Jag kör i princip på samma kopplingsschema som MrDuco men använder mig av en ESP-12 mikrokontroller (NodeMCU).

Jag har byggt min lösning på ESPHome-plattformen (https://esphome.io/), använder man ESP8266-baserade mikrokontrollers och Home Assistant så är det en otroligt smidig lösning, du kan centralt hantera alla dina sensorer och kommunikationen sker snabbt och säkert via Protobuf från kontrollern till Home Assistant. All konfiguration görs i yaml-filer.

Jag har skrivit en egen implementation av P1-läsaren som en "custom component" till ESPHome. Det kanske inte är den snyggaste koden eftersom jag inte är en embedded-utvecklare och inte har kodat C på länge, men den funkar bra och validerar CRC-checksumman på varje meddelande.

Min komponent exponerar alla mätvärden som separata sensorer, så det finns inget behov av att använda något mellanlager som NodeRed eller liknande, det är bara att konfigurera yaml-filen, bygga och flasha sin ESP-kontroller så kommer Home Assistant automatiskt att upptäcka den nya integrationen och göra den tillgänglig:

Logo för ESPHome och texten "ESPHome electricity_meter 1 enhet och 27 entiteter

När den väl är tillagd så har man tillgång till alla 26 sensorer:
Skärmdump av en lista med sensorvariabler för en smart hem-integration via ESPHome plattformen.

som t.ex momentan förbrukning:
Graf som visar momentan aktiv import av elektricitet med värden i kW och tidsaxel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

eller spänning på fas 2:
Graf som visar spänningsfluktuationer för fas 2 över tid, märkt "Voltage Phase 2
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vill någon använda min komponent så har jag lagt upp den här: https://github.com/psvanstrom/esphome-p1reader

Pull requests på kodförbättringar mottages gärna

Man behöver absolut inte vara programmerare för att kunna använda detta, tanka bara ned ESPHome, bygg ihop kretsen med en ESP-kontroller och ladda ned filerna från repot ovan. Ändra till dina egna uppgifter i YAML-filen, flasha och kör!
 
  • Gilla
  • Älska
Tamadite och 24 till
  • Laddar…
Tänkte bara dela med mig mina findings angående Tekniska verkens Aidonmätare. Tyvärr verkar den inte skicka data på ASCII format utan använder ett syntax som heter A-XDR som fanns i version 1.2 av Branschrekommendationen. Detta är alltså en hybrid mellan den holländska standarden i form av att den använder RJ12 kontakt men syntaxet är enligt den norska standarden. :rolleyes:

Mer lite kod och exempeldata finns här: https://github.com/aviborg/swedishP1
 
  • Gilla
svanstrom
  • Laddar…
Fick vår mätare utbytt för några veckor sedan, den nya, en AM550 har en P1 port. Gött tänkte jag och klippte bort min gamla blinksensor och satte på en RJ12 kontakt. Efter flera kvällar av testande lyckades jag aldrig få ut data. Följer det som står i https://www.netbeheernederland.nl/_upload/Files/Slimme_meter_15_a727fce1f1.pdf, d.v.s. 5v in på pin 2 med pin 3 och 6 som gemensam "jord"/0V. Trots detta får jag ingen data ut på pin. Har mätt med oscilloskop för att kringgå eventuella transistor eller arduino/raspberry pi problem.

Men, så läste jag föreskriftsförslaget (https://www.ei.se/Documents/Publikationer/rapporter_och_pm/Rapporter 2017/Ei_R2017_08.pdf) och där hittar jag följande mening:
De uppgifter som anges i första stycket ska endast kunna tas ut genom kundgränssnittet om nätkoncessionshavaren har aktiverat det på begäran av elanvändaren.
Kontaktade Kraftringen (vår nätägare), varpå jag får svaret att de inte har möjlighet att aktivera gränssnittet och det kommer ske någon gång innan 2025 när alla mätare ska vara utbytta. Sjukt märkligt tycker jag, någon som har varit med om något liknande?
 
  • Gilla
Bigert och 1 till
  • Laddar…
A
J JSten skrev:
Fick vår mätare utbytt för några veckor sedan, den nya, en AM550 har en P1 port. Gött tänkte jag och klippte bort min gamla blinksensor och satte på en RJ12 kontakt. Efter flera kvällar av testande lyckades jag aldrig få ut data. Följer det som står i [länk], d.v.s. 5v in på pin 2 med pin 3 och 6 som gemensam "jord"/0V. Trots detta får jag ingen data ut på pin. Har mätt med oscilloskop för att kringgå eventuella transistor eller arduino/raspberry pi problem.

Men, så läste jag föreskriftsförslaget ([länk] 2017/Ei_R2017_08.pdf) och där hittar jag följande mening:

Kontaktade Kraftringen (vår nätägare), varpå jag får svaret att de inte har möjlighet att aktivera gränssnittet och det kommer ske någon gång innan 2025 när alla mätare ska vara utbytta. Sjukt märkligt tycker jag, någon som har varit med om något liknande?
Jag gjorde samma resa, men hos min nätoperatör aktiverar de bara man frågar redan nu.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Påbörjade samma resa för några månader sen, men E.on drar fötterna bakom sig och har ännu inte aktiverat P1-porten på min sprillans nya Iskra AM550. Vid min senaste kontakt med dem nu i veckan för att höra hur det går med mitt ärende så sa de att alla elmätare ska bytas ut innan 2024. Men min är ju helt ny, i ett helt nybyggt hus. Hål i huvudet?!
 
  • Arg
Allman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.