D Dr Jumping Jack skrev:
Du skrev i första inlägget att du planerade tryckt virke till golvet, med tanke på senare inlägg har du väl lämnat det? Man skall aldrig ha tryckt virke inomhus, pga att avger giftiga ångor
Jag har tryckt virke som golv i min bastu. Vet inte om en fristående bastu räknas som inomhus men ....
 
Skippar det tryckta virket helt och hållet. Ska kolla lite vad det finns för spännande hos den lokala handlaren eller om jag kan återanvända den felsågade råsponten i gran jag fick...
 
  • Gilla
Bengt-54 och 1 till
  • Laddar…
Bluetail Bluetail skrev:
Skippar det tryckta virket helt och hållet. Ska kolla lite vad det finns för spännande hos den lokala handlaren eller om jag kan återanvända den felsågade råsponten i gran jag fick...
Jag tog vanlig ytterpanelbräda och vände baksidan upp. Blev bra och billigt.
 
  • Gilla
Bluetail
  • Laddar…
murak
Jag har ingen praktisk erfarenhet, men desto mer jag tänker på det så borde ju vilken bräda som helst duga som golv bara det har chans att torka ordentligt. Man kan ju olja med t ex paraffinolja så dansar dropparna av lite lättare. Om man sen lägger golvet så att det kan bytas utan att behöva riva halva bastun så kan man ju byta golvet om det skulle murkna/mögla. Jag bygger med furugolv med fall mot ränna, men ett plant golv med springa emellan borde funka minst lika bra så länge man inte störs av draget.

Så kör på det du känner för, det kommer säkert bli skitbra!
 
  • Gilla
Bluetail
  • Laddar…
Skjuter på mina golvfunderingar framför mig några dagar till och passar på att fortsätta bygga klart utvändigt medans snön håller sig borta...

Nybyggd träbod med öppen dörr och stege lutad mot ena sidan, på en gräsplätt utan snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Sågspån är något jag skulle fundera på att använda som isolering till ett sådant här projekt. Största nackdelen är väl att det sjunker ihop med tiden.
 
  • Gilla
Bluetail
  • Laddar…
Ähum..... Har jag missat nåt superviktigt nu? Läste nånstans att det är viktigt att bastuaggregatet sitter på samma vägg som bastudörren för att optimera cirkulationen...

Tänkte ju inte ha det så..... Hur viktigt är det i min blivande bastu som kommer att ha oisolerade väggar men med isolerat tak och öppet i golvet? Tänkte att det räcker att ha frånluften på motsatt vägg i andra hörnet från aggregatet (ovanför lavarna)
 
Bluetail Bluetail skrev:
Ähum..... Har jag missat nåt superviktigt nu? Läste nånstans att det är viktigt att bastuaggregatet sitter på samma vägg som bastudörren för att optimera cirkulationen...

Tänkte ju inte ha det så..... Hur viktigt är det i min blivande bastu som kommer att ha oisolerade väggar men med isolerat tak och öppet i golvet? Tänkte att det räcker att ha frånluften på motsatt vägg i andra hörnet från aggregatet (ovanför lavarna)
Har jag aldrig hört. Ditt resonemang om frånluften däremot, så gjorde jag. Mitt aggregat stod mittemot ingången (typ) och det funkar utmärkt. Intressant att höra var du fått den tesen från ? Mina fem öre värt säger att det behöver du inte bekymra dig om. Hepp
 
Bluetail Bluetail skrev:
Läste det här:
[länk]
[länk]

Tänkte att det kan inte stå och falla med det för då borde man ju hört det på fler ställen...
Intressant. Har funderat en del och jag tror inte jag varit i en bastu där dörr och aggregat suttit på samma sida. Mina svärföräldrar har dock det så. En källarbastu byggd på 70 talet. Jag tror att de argument om värmeförluster etc är försumbara.
 
  • Gilla
Bluetail
  • Laddar…
Tack! Då kör vi på enligt plan! :)

Isolering och golv i Relaxen klart! Blev 20x120 råspont furu.
Nybyggt trähus med furupanel och åtta fönster under en klar himmel, stege lutad mot huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nylagt råspont furugolv med synliga ådringar och en person i vandringsskor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I morgon sätter vi in ytterdörren tror jag :cool:
 
  • Gilla
Danne_W och 3 till
  • Laddar…
Ytterdörr på plats. Även isolering och innertak med råspont i gran 22x95.

Hittade lite släthyvlad 25x95 i furu som jag tänkte ha på golvet i bastun. Det ska väl funka? Blir ju oisolerat.. Har sågat till dem och lagt ut dem lösa så det går att vara inne och jobba. De har legat utan tak ett tag så de har fått ordentligt med patina
Nytt tak av råspont i gran och synlig isolering i byggprojekt, släthyvlade furugolvbrädor löst utlagda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av bastu under konstruktion med råspontstak, oisolerade träväggar och lösa släthyvlade golvplankor med patina.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BengtH och 4 till
  • Laddar…
Bluetail Bluetail skrev:
Ytterdörr på plats. Även isolering och innertak med råspont i gran 22x95.

Hittade lite släthyvlad 25x95 i furu som jag tänkte ha på golvet i bastun. Det ska väl funka? Blir ju oisolerat.. Har sågat till dem och lagt ut dem lösa så det går att vara inne och jobba. De har legat utan tak ett tag så de har fått ordentligt med patina
[bild] [bild]
Lite off topix men. En av de häftigaste bastus jag varit i är Tree Hotel i Harads. Jättestor och väldigt lyxig men poängen är att den var svartmålad invändigt med schysst belysning. Väldigt skön känsla.
 
  • Gilla
Bluetail
  • Laddar…
Spännande!
Hoppas bastun blir bra.
Jag undrar bara varför du isolerar uppåt men inte neråt?
 
:thinking:Det blir ingen isolering alls i bastudelen. Bara ytterväggar och innerväggar. I taket är det takplåt, luftspalt, papp, råspont, takstolar och innertak i råspont. I golvet blir det bara hyvlad plank. Anledningen till det här är att jag tror att det räcker och för att det inte ska bli fukt som sätter sig. Vill dessutom ha bra luftgenomströmning i bastun för optimal eldning. Kommer inte sitta med fötterna på golvet utan det blir en fotlav en bit upp från golvet.
Har kompisar som kör oisolerat och de har det varmt och skönt i sina bastuar.

sen är det bara att hoppas att det räcker

I relaxdelen blir det däremot isolerat överallt utom i innerväggen mot bastun. Ytterdörren är inte isolerad heller (hann köpa den innan jag bestämt mig för att isolera relaxen). Vill inte att det ska läcka för mycket värme från relaxen då det är trevligt om det är lite tystare, varmare och inte så dragigt där.:thinking::D
 
  • Gilla
mejner och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.