T
S segv skrev:
Nu är jag oändligt långt från en jurist, men notera att upphovsrätt kräver originalitet. Tanken är ju lite att skydda konstnärligt skapande. Iom att jag äter lunch nu så blir liknelsen att du kan kopiera ett recept på standard köttbullar med mos men kanske inte desserten på Nobelmiddagen. Så i detta fall kanske ok att kopiera vad jag just kallar copy-paste hus från Myresjö medan det då inte skulle vara ok att kopiera ett unikt arkitektritat hus. Men som sagt. Ingen jurist.
Tänk så roligt folk skulle ha det, kunna tjäna pengar på söka upp liknande hus som sitt egna, där man ser att du har använt samma liggande panel som mig, den är köpt på Beijer, använt samma färg, du har samma taklutning o tak oxå , även mina SP fönster i samma storlek o placering , har har jag pengar att tjäna på en stämning via tingsrätten.

Ställ dig frågan är huset skyddat via detaljerade patentlösningar på fasad o färg, material storlek?

Där du kan stämma någon för att dom har byggt exakt liknande ved bod? även samma material köpta via byggmax, riskerar du stämning då? skulle inte tro det även om jag inte är jurist.
 
Var det inte ett Pål Ross-hus som diskuterades i media för ett antal år sedan? Jag tycker hans hus är anskrämliga men de är ju onekligen speciella.
 
  • Gilla
uuu
  • Laddar…
T
yonna yonna skrev:
Var det inte ett Pål Ross-hus som diskuterades i media för ett antal år sedan? Jag tycker hans hus är anskrämliga men de är ju onekligen speciella.
Tror det är lättast för alla att bara gå in på PRV hem sida och läsa vad som krävs för att få patent , där kända lösningar inte är ett patent , utan det måste skilja sig från övriga i hela världens tidigare kända byggnadsverk , även sättet att bygga på .
Där jag då tog ett lätt exempel som en vedbod, spelar ingen roll hur fasaden eller taket är exakt som arkitekten ritat, han kan inte påvisa att han uppkommit med något nytt , utan den har samma funktion som övriga vedbodar.
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
En bygglovshandling är inte tillräckligt detaljerad för att bygga efter.
 
T
F falkn skrev:
En bygglovshandling är inte tillräckligt detaljerad för att bygga efter.
Hur tänkte du då? är den inte ritad skalenligt ? vilket oftast är ett krav vid bygglov,
 
H
T TechChad skrev:
Är i planerna att bygga hus. Då slog mig idén att man kan kopiera någon annans hus på ett ganska enkelt sätt och slippa hus tillverkaren som "mellanhand".
Då bygglovsritningar är en offentlig handling så kan vem som helst begära ut dom allihop. Då är det ju ganska lätt att utgå från dessa med vissa mindre justeringar.
Skulle det vara olagligt? Stor risk att någon kommer på en tro? Då alla hustillverkares hus produceras flertalet gånger så känns risken ganska liten?

OBS! mina planer är inte att plagiera någons hus, utan detta var bara en tanke som kom upp och tänkte att det kunde vara ett intressant samtalsämne.
Tänk dig att du sitter och planerar ditt hus och gör ändringar efter er smak och får ett unikt hus! Härligt tycker du! Men så ser du efter några månader efter ditt hus är klart att grannen bygger exakt samma hus! Hur kul tycker du att det blev nu?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
S segv skrev:
du kan kopiera ett recept på standard köttbullar med mos men kanske inte desserten på Nobelmiddagen.
Recept har inte upphovsrätt.

(Pun not intended)
 
  • Gilla
  • Haha
jonmo och 2 till
  • Laddar…
T
H HEM2121 skrev:
Tänk dig att du sitter och planerar ditt hus och gör ändringar efter er smak och får ett unikt hus! Härligt tycker du! Men så ser du efter några månader efter ditt hus är klart att grannen bygger exakt samma hus! Hur kul tycker du att det blev nu?
Detta hände mig nu när jag byggde sista gången, där grannen fick se mina ritningar som visades av handläggaren när dom byggde sitt hus bara veckor efter mig.
Spelar det någon roll? gjorde handläggaren fel att visa dessa för grannen som skulle bygga samtidigt? nej han gjorde rätt, på så sätt byggde dom ett hus som passa in med övriga hus i området.
 
  • Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
H
T Takläggare skrev:
Detta hände mig nu när jag byggde sista gången, där grannen fick se mina ritningar som visades av handläggaren när dom byggde sitt hus bara veckor efter mig.
Spelar det någon roll? gjorde handläggaren fel att visa dessa för grannen som skulle bygga samtidigt? nej han gjorde rätt, på så sätt byggde dom ett hus som passa in med övriga hus i området.
Det kan vara ok för en del och för en del inte, jag själv tyckervatt skulle bli ett riktigt tråkigt område med exakt samma hus överallt. Man behöver ju inte bygga exakt samma hus för att passa in i området. Det är mer stilen på husen som skall passa in.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
T
H HEM2121 skrev:
Det kan vara ok för en del och för en del inte, jag själv tyckervatt skulle bli ett riktigt tråkigt område med exakt samma hus överallt. Man behöver ju inte bygga exakt samma hus för att passa in i området. Det är mer stilen på husen som skall passa in.
Ibland kan man utgå ifrån verkligheten, har du ett ritat hus så kan dom flesta inte bygga den , dels för kostnaderna är oftast högre att bygga så, där detaljer kostar tid o pengar .samt att hitta byggarna som klar av att lösa alla detaljer på ett annorlunda sätt , många snickare har helt enkelt inte kunskapen hur man gör även om dom ser en bild på hur det ser ut, så förstår dom inte hur detta är gjort. därför ganska riskfritt att någon kopierar det du har byggt.
 
H
T Takläggare skrev:
Ibland kan man utgå ifrån verkligheten, har du ett ritat hus så kan dom flesta inte bygga den , dels för kostnaderna är oftast högre att bygga så, där detaljer kostar tid o pengar .samt att hitta byggarna som klar av att lösa alla detaljer på ett annorlunda sätt , många snickare har helt enkelt inte kunskapen hur man gör även om dom ser en bild på hur det ser ut, så förstår dom inte hur detta är gjort. därför ganska riskfritt att någon kopierar det du har byggt.
Eller så tänker man till själv och skapar sitt egna hus. Någon egen vision har man väl om man vill bygga sig ett eget hus? Eller är man för lat att gå och titta på utställningshus, kataloger, nätet?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Tror det är lättast för alla att bara gå in på PRV hem sida och läsa vad som krävs för att få patent , där kända lösningar inte är ett patent , utan det måste skilja sig från övriga i hela världens tidigare kända byggnadsverk , även sättet att bygga på .
Där jag då tog ett lätt exempel som en vedbod, spelar ingen roll hur fasaden eller taket är exakt som arkitekten ritat, han kan inte påvisa att han uppkommit med något nytt , utan den har samma funktion som övriga vedbodar.
patent har inget med saken att göra, du kan patentera en uppfinning eller en metod, det arkitektur har är upphovsrätt. Du blandar ihop begreppen. Och precis som vissa varit inne på så krävs det originalitet/verkshöjd. Du kan kopiera ett generellt myresjöhus men kanske inte Villa Kristina.

Sen blir ju frågan - hur lite behöver man ändra för att det ska bli ett ”nytt” hus? Ja det blir ju en bedömningsfråga. precis som med plagiering inom musik eller design så kan man inte säga det i förväg.

Men precis som du säger är det otroligt nyttigt och värdefullt att låna av andras idéer när det kommer till konstruktion, detaljer och även uttryck.
 
  • Gilla
Poiuytr och 3 till
  • Laddar…
T
J Grisbacka skrev:
patent har inget med saken att göra, du kan patentera en uppfinning eller en metod, det arkitektur har är upphovsrätt. Du blandar ihop begreppen. Och precis som vissa varit inne på så krävs det originalitet/verkshöjd. Du kan kopiera ett generellt myresjöhus men kanske inte Villa Kristina.

Sen blir ju frågan - hur lite behöver man ändra för att det ska bli ett ”nytt” hus? Ja det blir ju en bedömningsfråga. precis som med plagiering inom musik eller design så kan man inte säga det i förväg.

Men precis som du säger är det otroligt nyttigt och värdefullt att låna av andras idéer när det kommer till konstruktion, detaljer och även uttryck.
Grisbacka en Umeå bo med andra ord.
Hus är speciellt på detta sättet , där det bara handlar om att spika upp brädor i olika former till ett hus , grund stommen är det samma, med isolering, stolpar , luftningar , så detta är inte skyddat av patent , utan då pratar vi formen på byggnaden, går den att skydda för kopiering ?
 
Precis. Patent är för tekniska saker, det som gäller är immateriell upphovsrätt. Formen går att skydda om den är tillräckligt speciell.

och ja! Kommer från Grisbacka! Snyggt fångat
 
T
J Grisbacka skrev:
Precis. Patent är för tekniska saker, det som gäller är immateriell upphovsrätt. Formen går att skydda om den är tillräckligt speciell.

och ja! Kommer från Grisbacka! Snyggt fångat
Men då har du ett bra exempel om du vill bygga Elofssons hus, då på Grubbe som har bättre sand mark o grundförutsättningar än Grisbacka har , så är det inget som hindrar dig, den är arkitektritad om jag förstår rätt?
 
  • Gilla
Johannes Hultman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.