n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Fyhelvete heller. Gissa om man mentalt blir klar med arbetsdagen alls när man har jobbet kring sig även fast man är "ledig"
Så är det, men det kan du inte göra avdrag för ;) och ska naturligtvis inte skatta för heller (y)
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Men har du några ökade kostnader? Du hade rummet även innan, och kan göra annat i det än att arbeta även nu. Hade du inte internet innan? Om inte, fungerar inte mobilt bredband som din arbetsgivare kan tillhandahålla i laptopen?
Nej jag har inga direkta kostnader eftersom arbetsgivaren står för bord, skärm etc, men mina privata tillgångar kan ju inte utnyttjas som tidigare.

Det är inte helt lätt att se skillnaden mellan en frigga i trädgården och ett rum i huset - båda kan användas till annat.

vad gäller bredbandet så räcker inte mobilt bredband till, för långsamt och dålig kvalitet, men på denna punkt kan jag tycka det är rimligare att kräva ersättning från arbetsgivaren än från skatteverket.
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nej jag har inga direkta kostnader eftersom arbetsgivaren står för bord, skärm etc, men mina privata tillgångar kan ju inte utnyttjas som tidigare.

Det är inte helt lätt att se skillnaden mellan en frigga i trädgården och ett rum i huset - båda kan användas till annat.

vad gäller bredbandet så räcker inte mobilt bredband till, för långsamt och dålig kvalitet, men på denna punkt kan jag tycka det är rimligare att kräva ersättning från arbetsgivaren än från skatteverket.
Man skulle kunna vända på resonemanget också, att kanske du och TS då inte kan arbeta hemifrån eftersom tillräckliga förutsättningar inte finns. Då åker ni till jobbet som vanligt, vilket är i linje med rekommendationerna ”arbeta hemifrån om du kan”.
 
P Pin skrev:
Man skulle kunna vända på resonemanget också, att kanske du och TS då inte kan arbeta hemifrån eftersom tillräckliga förutsättningar inte finns. Då åker ni till jobbet som vanligt, vilket är i linje med rekommendationerna ”arbeta hemifrån om du kan”.
Njae.....det finns ju förutsättningar, fast det kapitaliserar på mina privata tillgångar.

Oavsett vad vi tycker om det så är ju skattverket tydligt med vad som gäller, det lär inte ändra sig. Det verkar dock rätt rimligt att ha en diskussion med sin arbetsgivare om detta, extra ersättning den dag då hemarbetsplatsen blir den ordinarie arbetsplatsen, vilket är var vi är på väg.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Jag har precis som @MathiasS arbetsgivarens möbler, skärmar mm i mitt kontor. Jag har kastat ut mina egna saker ur detta. Visserligen kan jag delvis använda rummet till annat, men jag har tappat ca 4kvm av huset som inte längre är användbara för privat bruk.

Förutom detta tillkommer användning av privat skrivare, elanvändning mm. Jag har även uppgraderat Internetanslutningen till 500Mbps för att klara av kraven från både barn som nu har distansstudier, frun som har delar av arbetet hemma pga Covid, samt att jag arbetar nästintill heltid hemma. Vi är ofta fyra personer som har videomöten hemma nuförtiden. Mitt jobb är det som har de högsta kraven och därmed är det jag som kräver 500Mbps för att det skall fungera bra.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
A
P Pin skrev:
Ja så är det, men TS verkar ha behov av ett helt rum som är inrett enkom för arbete och som då inte går att nyttja privat. Jag undrar vad det är för typ av arbete och utrustning det handlar om. Det bör vara mer än en laptop och mobiltelefon och bord och stol. bord och stol kan arbetsgivaren låna ut så man kan ha hemma om hemarbete är beordrat. Där är problemet att många som bor trångt inte vill ha skrivbord och kontorsstol i sin lilla bostad.

skatteavdrag kommer inte gå igenom med nuvarande regler. Däremot kan företaget låna ut allt som behövs, utom just rummet då. Kanske de kan låna ut en arbetsbod att ställa i trädgården, men då kommer väl frågan upp om skatteavdrag för ytan den tar upp.
Har tre datorskärmar, dator, skrivbord, bord och bokhylla med massa pärmar och papper. Det går inte att använda rummet till något annat. Finns för dåligt med plats för det och jag låser dörren när jag inte är där av säkerhetsskäl för ingen får kunna läsa och pilla på något.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Hemarbete på bredfront slutar inte när covid är över.....!
Fast då är det ju självvalt.

Skattelagstiftningen är rätt dåligt anpassad till den situation vi har nu, där arbetsgivare helt eller delvis vill att de anställda jobbar hemifrån av smittskyddsskäl. Å andra sidan är situationen extraordinär, så det kanske inte är så mycket att jaga upp sig över heller, det är bara bättre och enklare för vissa helt enkelt.

Jag tror att många som kommer begära avdrag för det här kommer få det. Inte för att de har rätt till det, utan för att det är så granskningen funkar; allt kollas inte, utan man litar till stor del på medborgarnas skattemoral och stickprovskontroller.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Har tre datorskärmar, dator, skrivbord, bord och bokhylla med massa pärmar och papper. Det går inte att använda rummet till något annat. Finns för dåligt med plats för det och jag låser dörren när jag inte är där av säkerhetsskäl för ingen får kunna läsa och pilla på något.
Är detta vad din arbetsgivare krävt att du ska göra, eller är det du själv som vakt att göra så?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast då är det ju självvalt.

Skattelagstiftningen är rätt dåligt anpassad till den situation vi har nu, där arbetsgivare helt eller delvis vill att de anställda jobbar hemifrån av smittskyddsskäl. Å andra sidan är situationen extraordinär, så det kanske inte är så mycket att jaga upp sig över heller, det är bara bättre och enklare för vissa helt enkelt.

Jag tror att många som kommer begära avdrag för det här kommer få det. Inte för att de har rätt till det, utan för att det är så granskningen funkar; allt kollas inte, utan man litar till stor del på medborgarnas skattemoral och stickprovskontroller.
Självvalt i den meningen att jag inte säger upp mig från en arbetsplats som inte tillhandahåller kontor för alla anställda.

I övrigt håller jag med dig.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Jag har jobbat hemma sedan i mitten av Mars, med undantag för några få dagar i somras / början av hösten. På grund av barn som kommer hem från skolan med kompisar och låter mm så har jag gjort en liten arbetsplats i min snickarbod. Snickarboden är en attefallare som jag byggde för denna hobby. Nu sitter jag här varenda dag.

Förutom att jag förlorat någon kvadratmeter av min redan lilla yta så har jag numera temperaturen på 22 grader istället för 18 som jag hade tidigare. Tycker att man borde få göra lite avdrag för detta. Dessutom har min konsumtion av kaffe hemma ökat med typ 200%.
Hemmakontor i snickarbod med dator på skrivbord, stol, snickarverktyg och uppvärmd till 22 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
dilemma och 5 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Jag har jobbat hemma sedan i mitten av Mars, med undantag för några få dagar i somras / början av hösten. På grund av barn som kommer hem från skolan med kompisar och låter mm så har jag gjort en liten arbetsplats i min snickarbod. Snickarboden är en attefallare som jag byggde för denna hobby. Nu sitter jag här varenda dag.

Förutom att jag förlorat någon kvadratmeter av min redan lilla yta så har jag numera temperaturen på 22 grader istället för 18 som jag hade tidigare. Tycker att man borde få göra lite avdrag för detta. Dessutom har min konsumtion av kaffe hemma ökat med typ 200%.
[bild]
Lite jobbigt när du drar igång bordssågen? Kanske läge att packa ihop datorn först? Du kan ju inte använda din attefallare lika smidigt längre, du får en ställtid varje gång du snickrar och har snickrat som du inte hade tidigare.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Har tre datorskärmar, dator, skrivbord, bord och bokhylla med massa pärmar och papper. Det går inte att använda rummet till något annat. Finns för dåligt med plats för det och jag låser dörren när jag inte är där av säkerhetsskäl för ingen får kunna läsa och pilla på något.
Surt för dig. Tyvärr är din situation såpass ovanlig, så skatteverket lär inte anpassa reglerna efter dina behov. Det låter som en trist arbetsgivare som inte ersätter dig på något sätt när de ställer så stora krav på utrymme och "hemlighet".
 
  • Gilla
Crore
  • Laddar…
T
Hoppas jag verkligen att detta inte är avdragsgillt.
Lika dumt som att Stefan Holm ville göra avdrag för att han byggde lego i ett rum.
O handen på hjärtat så är nog majoriteten av dom som kan rätt nöjda med att jobba hemifrån.
Samt att det handlar om att göra det bästa av situationen just nu för ALLAS bästa, genomlid och se fram mot när det är över. Eller be företaget att hyra ett rum i företagshotell om det finns.

Detta vore ett annars ett upplägg som garanterat skulle myglas med och dränera kassan för Sverige ännu mer och vi kommer alla få betala den dagen kassan ska fyllas på igen.
 
  • Gilla
  • Haha
Öckeröhus och 13 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Lite jobbigt när du drar igång bordssågen? Kanske läge att packa ihop datorn först? Du kan ju inte använda din attefallare lika smidigt längre, du får en ställtid varje gång du snickrar och har snickrat som du inte hade tidigare.
Njae. Det är ingen fara, jag har så pass effektivt spånsugsystem så det blir nästintill inget damm. Den har stått där nu i 3 månader och varit med om flera större möbelprojekt och det funkar bra. Ytan är inne i ett 45-graders hörn som är svårt att använda till något annat så jag ska inte klaga egentligen.
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.