Hemjobb är ju gungor och karuseller. Visst, jag använder ett rum som enbart kontor och jag märker att det går mycket mer privat kaffe och diskmaskinen går oftare. Å andra sidan kan jag sova en kvart längre och kostnaden för att köra till och från jobbet har ju minskat avsevärt.
 
  • Gilla
Mr.fluff och 22 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Hej, Arbetsgivaren har skickat hem alla som kan jobba från hemmet.

Väl hemma har jag fått flytta om barnens rum och annat för att få till ett kontorsrum där jag kan sitta ostört med arbetsgivarens dator, skrivare m.m.

Arbetsgivaren står inte för någon kostnad.

Vad gäller för deklarationen nästa år?

Kan man dra av för att jag använder cirka 11% av husets yta till jobbets kontor? Jag kan ju inte använda rummet till något annat. Har även uppvärmningskostad för rummet.

Jag har försökt att ta reda på genom att läsa på, men jag hittar inget.

Finns någon kunnig person här som vet? Tack!
Om du blivit hemskickad av arbetsgivaren och har fixat ett arbetsrum för att sitta ostört som du inte hade tidigare och som inte går att använda till något annat, t ex gästrum så skulle jag tro att du får igenom det, spec under en period som denna. Tror att det är starkt att argumentera för dina kostnader. Dra av 11% av alla kostnader du har för bostaden, kanske inte så mycket men då går det å andra sidan igenom
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Det är aldrig förbjudet att ”yrka avdrag för merkostnader ss el och slitage mm” det är som Dan skrev ovan man kan ju aldrig få mer än ett nej.
 
A
T tobbbias skrev:
Enligt Deutsche Bank så vill de att det ska bli 5 % extra skatt för hemarbetare. Så akta dig för att visa för staten att du jobbar hemma... :rofl::crysmile:
[länk]
Verkar heltokigt. Fake news? Det ser olika ut för alla. En del pendlar två timmar till jobbet och en del kan gå till jobbet. >Extremt orättvist.


Får kolla mer på detta längre fram. Det lär vara fler undrar vad som gäller?

För min del innebär det inga kostnadsbesparingar att jobba från hemmet. Jag cyklar till jobbet nästan varje dag om året knappt en mil och har med matlåda. Det är väl minskat slitage på cykeln man sparar.
Jag har ökade kostnade istället för jag får betala kostnaderna för rummet i vårt hus som jag inte kan använda till något annat.


När detta är över kommer samhället att se annorlunda ut är jag säker på. Resandet kommer att minska permanent tror jag.
Greta fick genom någon högre makt eller via slumpen sin vilja igenom till slut.
 
Själv sparar jag massor av tid och bensin på att inte åka till kontoret, äter billigare luncher hemma, snickrar lite mellan möten och på lunchrast, sliter på billigare och aningen smutsigare kläder. Att jag får möblera om lite och betala mitt eget jobbkaffe är ett lågt pris. Det jobbiga är att det är rätt trist utan kollegor och svårare att jobba tillsammans.

Jag bort stort och fattar att det är betydligt jobbigare för de som har ont om utrymmen att bygga kontor på, men jag tror att de flesta sparar minst 5000 per år på att inte åka till jobbet.
 
  • Gilla
Fillin och 14 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Verkar heltokigt. Fake news? Det ser olika ut för alla. En del pendlar två timmar till jobbet och en del kan gå till jobbet. >Extremt orättvist.


Får kolla mer på detta längre fram. Det lär vara fler undrar vad som gäller?

För min del innebär det inga kostnadsbesparingar att jobba från hemmet. Jag cyklar till jobbet nästan varje dag om året knappt en mil och har med matlåda. Det är väl minskat slitage på cykeln man sparar.
Jag har ökade kostnade istället för jag får betala kostnaderna för rummet i vårt hus som jag inte kan använda till något annat.


När detta är över kommer samhället att se annorlunda ut är jag säker på. Resandet kommer att minska permanent tror jag.
Greta fick genom någon högre makt eller via slumpen sin vilja igenom till slut.
Varför kan du inte använda rummet till något annat än arbete, för att du ska kunna yrka på avdrag eller finns det andra skäl?
 
P Pin skrev:
Varför kan du inte använda rummet till något annat än arbete, för att du ska kunna yrka på avdrag eller finns det andra skäl?
Alla rum kan ju användas till annat än en sak. Jag kan sitta där och lyssna på musik tex. => med en snäv tolkning är det kravet aldrig uppfyllt.

Tanken är väl att ett rum med en säng och ett skrivbord inte är ok?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Alla rum kan ju användas till annat än en sak. Jag kan sitta där och lyssna på musik tex. => med en snäv tolkning är det kravet aldrig uppfyllt.

Tanken är väl att ett rum med en säng och ett skrivbord inte är ok?
Ja så är det, men TS verkar ha behov av ett helt rum som är inrett enkom för arbete och som då inte går att nyttja privat. Jag undrar vad det är för typ av arbete och utrustning det handlar om. Det bör vara mer än en laptop och mobiltelefon och bord och stol. bord och stol kan arbetsgivaren låna ut så man kan ha hemma om hemarbete är beordrat. Där är problemet att många som bor trångt inte vill ha skrivbord och kontorsstol i sin lilla bostad.

skatteavdrag kommer inte gå igenom med nuvarande regler. Däremot kan företaget låna ut allt som behövs, utom just rummet då. Kanske de kan låna ut en arbetsbod att ställa i trädgården, men då kommer väl frågan upp om skatteavdrag för ytan den tar upp.
 
engs
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det verkar vara viktigt att det inte går att nå rummet direkt från lägenheten/villan, och att det ska vara möblerat så att det inte gå att använda på annat sätt...
Detta var långt innan Coronan men en kollega byggde om sitt hus just på det viset för att kunna göra avdrag för hemmakontoret
Dvs. separat ingång till kontoret och stänga där det suttit en innerdörr.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Jag har ökade kostnade istället för jag får betala kostnaderna för rummet i vårt hus som jag inte kan använda till något annat.
Fast ökade kostnader har du väl inte? Du betalade väl för rummet även tidigare?
Har du behövt hyra/köpa mer utrymme någonstans för att klara vardagen?
 
  • Gilla
Destrier och 11 till
  • Laddar…
Dags för en Attefallare till kontoret kanske? Eller räcker det med en Friggebod?

Här har vi ju en riktigt bra företagsidé, man säljer ett färdiginrett kontor på 15kvm (eller kanske 10kvm räcker?). När Covid är över så är det förberett för ombyggnad till gäststuga...
 
  • Gilla
Destrier och 5 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Ja så är det, men TS verkar ha behov av ett helt rum som är inrett enkom för arbete och som då inte går att nyttja privat. Jag undrar vad det är för typ av arbete och utrustning det handlar om. Det bör vara mer än en laptop och mobiltelefon och bord och stol. bord och stol kan arbetsgivaren låna ut så man kan ha hemma om hemarbete är beordrat. Där är problemet att många som bor trångt inte vill ha skrivbord och kontorsstol i sin lilla bostad.

skatteavdrag kommer inte gå igenom med nuvarande regler. Däremot kan företaget låna ut allt som behövs, utom just rummet då. Kanske de kan låna ut en arbetsbod att ställa i trädgården, men då kommer väl frågan upp om skatteavdrag för ytan den tar upp.
Ja det är ju så det ser ut för många nu. Jag har haft ett privat kontor där jag förvisso periodvis gjort arbete, men nu har jag skickat ut skrivbordet och ställt in ett nytt som arbetsgivaren tillhandahåller, tillsamans med stol, skärm tangentbord osv. Det är vad jag behöver för att kunna jobba.

Jag kan förstås göra privat surfande eller lyssna på musik i rummet, men i övrigt kan det inte nyttjas privat längre. Jag har också en kostnad för internetanslutning.

Att man ska behöva ha en frigga i trädgården för att kunna göra avdrag verkar lite konstigt faktiskt.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det är ju så det ser ut för många nu. Jag har haft ett privat kontor där jag förvisso periodvis gjort arbete, men nu har jag skickat ut skrivbordet och ställt in ett nytt som arbetsgivaren tillhandahåller, tillsamans med stol, skärm tangentbord osv. Det är vad jag behöver för att kunna jobba.

Jag kan förstås göra privat surfande eller lyssna på musik i rummet, men i övrigt kan det inte nyttjas privat längre. Jag har också en kostnad för internetanslutning.

Att man ska behöva ha en frigga i trädgården för att kunna göra avdrag verkar lite konstigt faktiskt.
Men har du några ökade kostnader? Du hade rummet även innan, och kan göra annat i det än att arbeta även nu. Hade du inte internet innan? Om inte, fungerar inte mobilt bredband som din arbetsgivare kan tillhandahålla i laptopen?
 
  • Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
När Covid är över
Hemarbete på bredfront slutar inte när covid är över.....!
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
B boohoo skrev:
Hemarbete borde snarare förmånsbeskattas :surprised: (bara för att jag har ungefär 0 möjlighet att göra det själv)
Fyhelvete heller. Gissa om man mentalt blir klar med arbetsdagen alls när man har jobbet kring sig även fast man är "ledig"
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.