T
Är i planerna att bygga hus. Då slog mig idén att man kan kopiera någon annans hus på ett ganska enkelt sätt och slippa hus tillverkaren som "mellanhand".
Då bygglovsritningar är en offentlig handling så kan vem som helst begära ut dom allihop. Då är det ju ganska lätt att utgå från dessa med vissa mindre justeringar.
Skulle det vara olagligt? Stor risk att någon kommer på en tro? Då alla hustillverkares hus produceras flertalet gånger så känns risken ganska liten?

OBS! mina planer är inte att plagiera någons hus, utan detta var bara en tanke som kom upp och tänkte att det kunde vara ett intressant samtalsämne.
 
  • Gilla
iberggren och 1 till
  • Laddar…
Sen har vi ju det här besvärliga med upphovsrätten …
 
  • Gilla
Jockas021 och 2 till
  • Laddar…
Alla hustillverknings har grovt måttsatta ritningar samt ytor i respektive rum på sina hemsidor. Eller tänker du kopiera ritningar bokstavligt talat och bara trycka dit en ny stämpel?
 
I mitt avtal med arkitekten finns skrivning att ritningarna inte får överlåtas. Sedan tror jag inte en arkitekt går vidare om så sker. Det blir för dyrbart. Det är fråga om moral helt enkelt.

Fullständiga tekniska ritningar går inte heller in till myndigheten.
 
Om du bara är ute efter utvändiga mått, planlösning och fönsterplacering så kan du kolla på hustillverkarnas hemsida. Vill du ha detaljerade tillverkningsritningar så blir du inte hjälpt av bygglovshandlingar. För att söka bygglov behövs inte speciellt detaljerade ritningar.
 
  • Gilla
banjoragge och 2 till
  • Laddar…
T
B bossespecial skrev:
Alla hustillverknings har grovt måttsatta ritningar samt ytor i respektive rum på sina hemsidor. Eller tänker du kopiera ritningar bokstavligt talat och bara trycka dit en ny stämpel?
Precis, man tar dom ritningarna och sedan en ny stämpel?
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
T
G Gabbe1 skrev:
Om du bara är ute efter utvändiga mått, planlösning och fönsterplacering så kan du kolla på hustillverkarnas hemsida. Vill du ha detaljerade tillverkningsritningar så blir du inte hjälpt av bygglovshandlingar. För att söka bygglov behövs inte speciellt detaljerade ritningar.
Nej det krävs inte så detaljerade handlingar. Men hustillverkarna lämnar ju väldigt detaljerade handlingar då det är det dom har (dom förenklar dom ju inte bara för att för svåra "kopiering"). Sen ser man till så man får till eventuellt nya handlingar som rör grunden. Det förutsätter ju också att huset byggs i samma snölastzoner o dylikt för att dessa handlingar ska stämma (men även dessa kan ju uppdateras).

Jag tänker att det bör bli avsevärt mycket billigare, du behöver inte en arkitekt som ska ha sin del och ingen hustillverkare som ska ha sin del. Du får anlita en konstruktör som ser till så de tekniska bitarna stämmer.
 
T
fahlis fahlis skrev:
Sen har vi ju det här besvärliga med upphovsrätten …
Ja, så ett hus är upphovsrättskyddat? Kan förstå att det lättare kan vara det om du kör efter en hustillverkares "serieproducerade" hus. Men om vi då tex tar ett arkitektritat hus (inget fancy Gert ritat) så söker man väl inte patent på det? Eller finns det andra sätt det är skyddat på?
 
T TechChad skrev:
Ja, så ett hus är upphovsrättskyddat?
Lag (1960:729) om upphovsrätt …

1 Kap. Upphovsrättens föremål och innehåll

1 § Den som har skapat ett litterärt eller konstnärligt verk har upphovsrätt till verket oavsett om det är
1. skönlitterär eller beskrivande framställning i skrift eller tal,
2. datorprogram,
3. musikaliskt eller sceniskt verk,
4. filmverk,
5. fotografiskt verk eller något annat alster av bildkonst,
6. alster av byggnadskonst eller brukskonst, eller
7. verk som har kommit till uttryck på något annat sätt.
 
  • Gilla
banjoragge och 1 till
  • Laddar…
Snailman
Det har diskuterats tidigare här, svaret var väl att typ alla hus liknar varandra typ, så om det ska vara skyddat så får det avvika väldigt mycket från det vanliga.

Här i trakten så är det en husfirma, som man kan gå till och få byggt ett hus från vilken annan husfirmas katalog som helst.

De har byggt hus från tex Fiskarhedenvillan, Trivselhus och Eksjöhus.

Det är möjligt att det skiljer en liten aning, men det är inte svårt att känna igen var husen hämtats ifrån.
 
När vi skulle bygga vårt hus, var vi och kikade på husfabrikanternas utställningshus på Husknuten i Göteborg.
Och tog hem kataloger och studerade.
Ett hus, som vi tyckte var väldigt nära våra önskemål, ritade vi av, men ändrade på en del, mest småsaker.
Och tillsammans med vår släkting arkitekten skapade vi ett eget hus, villa KnockOnWood:
Ritning av en villa med planlösning inklusive mått och rumsmarkeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta var alltså år 2009. Någon som kan se vilket kataloghus vi "kopierade"?
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
T
T TechChad skrev:
Nej det krävs inte så detaljerade handlingar. Men hustillverkarna lämnar ju väldigt detaljerade handlingar då det är det dom har (dom förenklar dom ju inte bara för att för svåra "kopiering"). Sen ser man till så man får till eventuellt nya handlingar som rör grunden. Det förutsätter ju också att huset byggs i samma snölastzoner o dylikt för att dessa handlingar ska stämma (men även dessa kan ju uppdateras).

Jag tänker att det bör bli avsevärt mycket billigare, du behöver inte en arkitekt som ska ha sin del och ingen hustillverkare som ska ha sin del. Du får anlita en konstruktör som ser till så de tekniska bitarna stämmer.
Förut byggde vi arkitektritade hus i Åre, ibland kom folk och tog mått på huset vi rest upp, tog även detalj mått på paneler,/detaljer hur hörn på huset spikats ihop eller specifika lösningar ,en kund har vaknat åtskilliga gånger av att någon varit utanför huset, fotografera, tagit mått, en person var såpas fräck att han hade beställt ritningarna av arkitekten , där en tidigare kund bott i 2 år , då hade han uppgett att han nys köpt huset och fått ritningarna skickade .

Efter detta brukar även jag bara beställa ut ritningen på det hus jag vill bygga , fungerar .

Så åk runt och titta på hus, ta ideer från allt du ser. så får du massor av bra lösningar , brukar även själv skicka runt kunder på detta sättet.
Har blivit utskälld på NK i sthlm där jag tog detaljmått på en Ralf Loren säng , men Norrgavel var var så tillmötesgående att dom även gav mig nummer till personen som lacka allt med dom speciella färger dom använder, där jag fick ideer om vilka munstycken dom använder för den färgen.

Fråga och ut och måtta. bästa sättet.
 
  • Gilla
uuu och 2 till
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Förut byggde vi arkitektritade hus i Åre, ibland kom folk och tog mått på huset vi rest upp, tog även detalj mått på paneler,/detaljer hur hörn på huset spikats ihop eller specifika lösningar ,en kund har vaknat åtskilliga gånger av att någon varit utanför huset, fotografera, tagit mått, en person var såpas fräck att han hade beställt ritningarna av arkitekten , där en tidigare kund bott i 2 år , då hade han uppgett att han nys köpt huset och fått ritningarna skickade .

Efter detta brukar även jag bara beställa ut ritningen på det hus jag vill bygga , fungerar .

Så åk runt och titta på hus, ta ideer från allt du ser. så får du massor av bra lösningar , brukar även själv skicka runt kunder på detta sättet.
Har blivit utskälld på NK i sthlm där jag tog detaljmått på en Ralf Loren säng , men Norrgavel var var så tillmötesgående att dom även gav mig nummer till personen som lacka allt med dom speciella färger dom använder, där jag fick ideer om vilka munstycken dom använder för den färgen.

Fråga och ut och måtta. bästa sättet.
Att kopiera har flera risker som är värre än att bli stämd...
Kopiering utan att förstå varför!
Kopiera fel i konstruktion men rätt i mått!
Om huset är specialritat för platsen kan resultatet bli en skånelänga i Kiruna
Kopia på en kopia kan bli dubbelt tokigt
Till sist Arkitektur är konst också och den som kan tillverka en ram kan inte måla ett porträtt men Samtidigt finns det ett inbyggt problem med att så många försöker hoppa över ett hus viktigaste egenskap som att äta kopierad mat utan smak o vitaminer men det ser lika ut
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
T
B byggarätt skrev:
Att kopiera har flera risker som är värre än att bli stämd...
Kopiering utan att förstå varför!
Kopiera fel i konstruktion men rätt i mått!
Om huset är specialritat för platsen kan resultatet bli en skånelänga i Kiruna
Kopia på en kopia kan bli dubbelt tokigt
Till sist Arkitektur är konst också och den som kan tillverka en ram kan inte måla ett porträtt men Samtidigt finns det ett inbyggt problem med att så många försöker hoppa över ett hus viktigaste egenskap som att äta kopierad mat utan smak o vitaminer men det ser lika ut
Det du uppger är ingen ursäkt , man blir inte stämd för att bygga ett hus som liknar någon annan, man blir inte stämd för man tagit ett kort på Monalisa och rama in bilden i samma storlek som originalet .
Kiruna där läcker taket i nya stadshuset som ett såll.
Ibland blir kopian bättre än originalet. ta bara en i dina hemtrakter vid Skokloster slott där nya tiaran är bättre än originalet.
 
  • Gilla
uuu
  • Laddar…
fahlis fahlis skrev:
Lag (1960:729) om upphovsrätt …

1 Kap. Upphovsrättens föremål och innehåll

1 § Den som har skapat ett litterärt eller konstnärligt verk har upphovsrätt till verket oavsett om det är
1. skönlitterär eller beskrivande framställning i skrift eller tal,
2. datorprogram,
3. musikaliskt eller sceniskt verk,
4. filmverk,
5. fotografiskt verk eller något annat alster av bildkonst,
6. alster av byggnadskonst eller brukskonst, eller
7. verk som har kommit till uttryck på något annat sätt.
Nu är jag oändligt långt från en jurist, men notera att upphovsrätt kräver originalitet. Tanken är ju lite att skydda konstnärligt skapande. Iom att jag äter lunch nu så blir liknelsen att du kan kopiera ett recept på standard köttbullar med mos men kanske inte desserten på Nobelmiddagen. Så i detta fall kanske ok att kopiera vad jag just kallar copy-paste hus från Myresjö medan det då inte skulle vara ok att kopiera ett unikt arkitektritat hus. Men som sagt. Ingen jurist.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.