Vad för koppling behöver jag köpa för att koppla bort detta element från slingan?

Väggmonterat radiator med synliga anslutningsrör och en avstängningsventil mot golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stäng av elementet ,vänta ett par timmar, då är rör och element kalla, sätt på elementet och röet upp blir varmt och det nedre fortfarande kallt, då har du ett 2 - rörssystem,, under sexkanten nere sitter det en skruv , dra den i botten stäng av elementet och hoppas att ventilen är tät, då kan du ta bort det. Pass på mycket skitvatten kommer från elementet , lossa först uppe och , sprutar det inte är den tät. Sedan nere med en burk under, sen snabb som tusan dit med tummen och håll för, samt vänd elementen med anslutningarna uppåt, sen bära ut element och vatten. Är inte ventilen tät blir att tappa ner allt.
 
tack för ditt svar, vart menar du att det ska sitta en skruv, jag ser ingen?
om vi har har ett två röra system; kan jag bara köpa en ”stopp plugg” och sätta på varje rör när vi har tagit bort elementet?

J jonaserik skrev:
Stäng av elementet ,vänta ett par timmar, då är rör och element kalla, sätt på elementet och röet upp blir varmt och det nedre fortfarande kallt, då har du ett 2 - rörssystem,, under sexkanten nere sitter det en skruv , dra den i botten stäng av elementet och hoppas att ventilen är tät, då kan du ta bort det. Pass på mycket skitvatten kommer från elementet , lossa först uppe och , sprutar det inte är den tät. Sedan nere med en burk under, sen snabb som tusan dit med tummen och håll för, samt vänd elementen med anslutningarna uppåt, sen bära ut element och vatten. Är inte ventilen tät blir att tappa ner allt.
 
Skruven borde finnas om du skruvar av denna "mutter".

Vit rörkoppling med mutter markerad med röd pil vid en radiator, föreslagen för demontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men som sagt, var beredd på att det kommer vatten så ha några trasor och en hink till hands.
 
Ok, då förstår jag
Elementet är på övergången måste vi stänga av vattnet och trycket innan vi tar bort det?
Vad heter pluggarna som man sätter på de 2 rören när elementet är borta?
 
Om ventilerna är täta behöver ni inte tappa ur systemet. Fast det märker ni ju först när ni skruvat loss elementet. Och oavsett om det läcker eller inte så är det bra att få på lock med tätning. Är lite osäker på exakt vilken modell storlek som behövs.
 
  • Gilla
Fundersam99
  • Laddar…
Vi tog bort muttern som du gjorde en pil på och skruvade åt så mycket vi kunde det droppade vatten medans vi gjorde det. Vi har tejpad och satt tillbaks muttern. När vi skruvar där man släpper ut luften så sprutar det ut vatten, ska vi göra det till det slutar och sedan lossa elementet upp till och sedan nertill?

T Trrttsch skrev:
Om ventilerna är täta behöver ni inte tappa ur systemet. Fast det märker ni ju först när ni skruvat loss elementet. Och oavsett om det läcker eller inte så är det bra att få på lock med tätning. Är lite osäker på exakt vilken modell storlek som behövs.
 
Varför ”sprutar” det vatten ut elementet när vi luftat det?
Finns det inte risk att när vi kopplar bort elementet börjar spruta vatten ur rören?
 
Nej, ni behöver inte röra luftningsventilen. Det syns inte på bilden men det sitter väl en termostat eller ventil på det långa röret. Det är den som ska stängas och förhoppningsvis vara någorlunda tät då.

Här kommer en liten undring. Ska ni ta bort elementet permanent eller bara tillfälligt för att renovera?

Tillägg: Det sprutar om man inte stängt både tillopp och returventil. Helt i sin ordning. Och läs första svaret ni fick av andra killen igen. Bra tips med tummen där. Gäller att vara snabb. Och det är ganska tungt också och kanske lite besvärligt att haka loss elementet så man bör vara minst två som hjälps åt.
 
Det ska tas bort permanent.
Termostaten står på 0 och skruven under muttern är helt åtdragen.
Element med termostat på noll och en helt åtdragen skruv under muttern mot en blå vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F Erica Wyse skrev:
Varför ”sprutar” det vatten ut elementet när vi luftat det?
Finns det inte risk att när vi kopplar bort elementet börjar spruta vatten ur rören?
Gamla returventiler (Den lägsta) går inte ofta att stänga av riktigt. Innan du plocka bort elementen köp 2 radiatorproppar som dessa https://www.bauhaus.se/radiatorpropp-g10-krom-2-pack
Är dina rör 17mm i diameter så kommer de att passa.
 
Glöm inte att stänga av cirkulationspumpen
 
Oh, det har vi inte gjort☺️ Antar att det är något man gör på värme pannan?
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Glöm inte att stänga av cirkulationspumpen
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Ah, då vill ni säkert plocka bort ventilen också. I så fall är läget lite annat. Då skulle jag vänta tills ni har locken hemma.
Kanske vill ni t.o.m. kapa det långa röret och då behövs lite andra grejer som inte jag har koll på.
 
Vi har köpt klämringskoppling och lock. Men vi behöver inte sågs av den nu.
Håller du med om att vi måste stänga cirkulations pumpen?

T Trrttsch skrev:
Ah, då vill ni säkert plocka bort ventilen också. I så fall är läget lite annat. Då skulle jag vänta tills ni har locken hemma.
Kanske vill ni t.o.m. kapa det långa röret och då behövs lite andra grejer som inte jag har koll på.
vi har köpt

L lostinsweden skrev:
Gamla returventiler (Den lägsta) går inte ofta att stänga av riktigt. Innan du plocka bort elementen köp 2 radiatorproppar som dessa [länk]
Är dina rör 17mm i diameter så kommer de att passa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.