GoForIt GoForIt skrev:
Det är inte så att det skvätter från renstratten på väggen vid kraftigt regn?
Något jag själv råkat ut för..
vet faktiskt inte, inget jag tänkt på men får kolla nästa gång det regnar.
När jag körde med vattenslangen i röret som går ner i backen så hann det inte med att rinna undan utan blev fullt när man spolar några minuter. Men när man slutade spola rann det undan. Men kanske är normalt?
 
H hedstrom skrev:
vet faktiskt inte, inget jag tänkt på men får kolla nästa gång det regnar.
När jag körde med vattenslangen i röret som går ner i backen så hann det inte med att rinna undan utan blev fullt när man spolar några minuter. Men när man slutade spola rann det undan. Men kanske är normalt?
Normalt sett ska ju ett så grovt rör utan problem svälja vad en vattenslang presterar.
Troligen har du ett problem där.
Det kanske finns möjlighet att filma med en rörkamera?
 
H hedstrom skrev:
Här är utsidan på det hörnet. Det som är blött i källaren verkar vara över marknivå.
Syns ju inte någon dränering där mot väggen så jag skulle gräva upp lite och kolla. Det kan ju också vara från trappan det rinner ner mot hörnet. Jag hade en envis blöt fläck på en vägg under mark och grävde till slut rent hela sidan av huset för att hitta. Visade sig i slutändan vara från balkongen ovanför rummet och en spricka som var 1½-2 meter från där fläcken uppstod så vattnet kan ju också vandra en bit...
 
anders07 anders07 skrev:
Syns ju inte någon dränering där mot väggen så jag skulle gräva upp lite och kolla. Det kan ju också vara från trappan det rinner ner mot hörnet. Jag hade en envis blöt fläck på en vägg under mark och grävde till slut rent hela sidan av huset för att hitta. Visade sig i slutändan vara från balkongen ovanför rummet och en spricka som var 1½-2 meter från där fläcken uppstod så vattnet kan ju också vandra en bit...
Vill helst slippa gräva men kommer nog inte ifrån det, väntar nog helst till våren innan jag börjar gräva. Jag kan inte se några sprickor på väggen men kan ju självklart vara någon under marknivån.
Nästa gång det ösregnar ska jag stå där ute och se vart allt vatten tar vägen.
Idag är det helt torrt i det hörnet, men när det ösregnade ute var det väldigt blött.
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
H hedstrom skrev:
Vill helst slippa gräva men kommer nog inte ifrån det, väntar nog helst till våren innan jag börjar gräva. Jag kan inte se några sprickor på väggen men kan ju självklart vara någon under marknivån.
Nästa gång det ösregnar ska jag stå där ute och se vart allt vatten tar vägen.
Idag är det helt torrt i det hörnet, men när det ösregnade ute var det väldigt blött.
Ja du är nog så illa tvungen. Vore ju tråkigt att ytskikt förstörs av fukt nu när du gör så fint !
 
Vill bara skriva att du har väldigt många fina detaljer i din källare. Hoppas du inte får till väggarna för perfekt för lite operfektion är också fint på sådana ställen. :)
 
Då är det dags att ta tag i golvet, måste slipa bort all gammal färg sedan blir jag nog tvungen att flytspackla då det är väldigt ojämnt på sina ställen. Vad ska jag använda mig av för något flytspackel? Verkar finnas en djungel av olika. Jag vill att det ska bli plant och kunna andas och ska helst inte kosta en förmögenhet
 
N
Färgen kan nog va kvar.
 
N neo11 skrev:
Färgen kan nog va kvar.
vet ej vad det är för färg på golvet, vill att golvet ska kunna andas.
 
H hedstrom skrev:
Då är det dags att ta tag i golvet, måste slipa bort all gammal färg sedan blir jag nog tvungen att flytspackla då det är väldigt ojämnt på sina ställen. Vad ska jag använda mig av för något flytspackel? Verkar finnas en djungel av olika. Jag vill att det ska bli plant och kunna andas och ska helst inte kosta en förmögenhet
Färgen ska bort om du ska spackla.

Jag håller på med ert liknande projekt och kommit fram till att jag ska använda Weber 140 Nova. Kostar ungefär 10 kr kg. Nog svårt att hitta mycket billigare om man vill bra produkt. Glöm inte primer!
 
N
H hedstrom skrev:
vet ej vad det är för färg på golvet, vill att golvet ska kunna andas.
Ok, är väl nog det bästa. Vad blir det på flytspacklet, klinker?
 
Ja det blir klinkers på flytspacklet, ska sätta igång att slipa bort färg och förhoppningsvis flyta nästa vecka.

funderar på vilken silikatfärg jag ska använda mig av till väggarna? Skulle helst vilja ha någon mörkare grå färg.
Men finns många olika märken att välja mellan.
 
Redigerat:
H hedstrom skrev:
Ja det blir klinkers på flytspacklet, ska sätta igång att slipa bort färg och förhoppningsvis flyta nästa vecka.

funderar på vilken silikatfärg jag ska använda mig av till väggarna? Skulle helst vilja ha någon mörkare grå färg.
Men finns många olika märken att välja mellan.
Grymt jobb än så länge!

Jag håller på att räkna på projekt gillestuga här hemma och har tänkt slipa bort gammal väggfärg, slipa slätt/finputsa och sen måla med kalkfärg. Inget du funderat på ist för silikatfärg?
 
S Streby skrev:
Grymt jobb än så länge!

Jag håller på att räkna på projekt gillestuga här hemma och har tänkt slipa bort gammal väggfärg, slipa slätt/finputsa och sen måla med kalkfärg. Inget du funderat på ist för silikatfärg?
Vill nog helst ha silikatfärg på väggarna, men finns ju så många att välja mellan så vet inte riktigt vad jag ska köpa. Priset skiljer också mycket mellan olika märken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.