richardtenggren
Det var ju en dilatationsfog längs byggnadens långsida, syndes där vardagsrumsdelen övergick till terassen. Plattan gjöts ju i två omgångar också så det var väl den uppdelningen?
 
Tycker att de utländska versionerna av programmet håller en betydligt högre nivå och kvalitet.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det var ju en dilatationsfog längs byggnadens långsida, syndes där vardagsrumsdelen övergick till terassen. Plattan gjöts ju i två omgångar också så det var väl den uppdelningen?
Jag lade inte märke till den dillfogen, den bryter iofs köldbryggan men om det blir snötäckt på plattan så blir det väldigt svårt att hålla vattnet ute vid snösmältning. Eller vid ett rejält skyfall.
 
richardtenggren
I iggy skrev:
Jag lade inte märke till den dillfogen, den bryter iofs köldbryggan men om det blir snötäckt på plattan så blir det väldigt svårt att hålla vattnet ute vid snösmältning. Eller vid ett rejält skyfall.
Nej, det har jag också svårt att tro, kanske förhindrar det fuktvandring som tidigare påpekats, men jag har för lite koll. Noterade bara fogen.

Skulle tro att man ändrar och gärna bygger in denna del om man nu skulle köpa. Lite dålig utnyttjandegrad på övervåningen också.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Såååååå tråkigt

att man i ett bra tv program tar fram en som tror han kan projektleda. Framställs som en framgångsrik entreprenör och företagare och handlar sedan utan kunskap när det kommer till att leda ett bygge.
Nu när jag bygger ett hus i Varberg hade jag ute förfrågan till sex olika byggföretag och fyra andra underleverantörer å¨vvs och el. Även schaktning och rivning tog jag in två offerter på.
Senast idag var jag på plats då förberedelserna för gjutningen görs.
Jag har inte råd att få dubbla byggkostnaden. Det har inte majoriteten av tittarna heller. Bättre att ge tips på hur man skall jobba med ett bygge men då invänder tv makarna -: då blir det inte bra tv...
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Verkligen trist med alla kommentarer som bara syftar till en enda sak: att framhäva sin egen förträfflighet på bekostnad av stackars debutbyggherren. Är ni inte lite för gamla för sånt? Coolt hus i min mening. Kul med kompromisslösheten. Ser fram emot fler avsnitt. Hade förväntat mig mer av vulgär glamlyx, typ Pål Ross, så jag är positivt överraskad.
 
  • Gilla
ByggStålis och 8 till
  • Laddar…
P Poiuytr skrev:
Verkligen trist med alla kommentarer som bara syftar till en enda sak: att framhäva sin egen förträfflighet på bekostnad av stackars debutbyggherren. Är ni inte lite för gamla för sånt? Coolt hus i min mening. Kul med kompromisslösheten. Ser fram emot fler avsnitt. Hade förväntat mig mer av vulgär glamlyx, typ Pål Ross, så jag är positivt överraskad.
Kan hålla med om att det blir lite gnällig jargong. Och jag tycker lite synd om en visionär som är kompromisslös och failar pga att han inte haft tillräcklig självinsikt att leja ut projektledningen på ett proffs.
Sen är ju smaken som baken om det är ”Grand design” hus? Jag tycker referensen till kattlunds haltar big time. Och att det inte finns någon som helst känsla för att smälla upp en jättekåk på en åker! Men men...
 
I iggy skrev:
Kan hålla med om att det blir lite gnällig jargong. Och jag tycker lite synd om en visionär som är kompromisslös och failar pga att han inte haft tillräcklig självinsikt att leja ut projektledningen på ett proffs.
Sen är ju smaken som baken om det är ”Grand design” hus? Jag tycker referensen till kattlunds haltar big time. Och att det inte finns någon som helst känsla för att smälla upp en jättekåk på en åker! Men men...
I iggy skrev:
Kan hålla med om att det blir lite gnällig jargong. Och jag tycker lite synd om en visionär som är kompromisslös och failar pga att han inte haft tillräcklig självinsikt att leja ut projektledningen på ett proffs.
Sen är ju smaken som baken om det är ”Grand design” hus? Jag tycker referensen till kattlunds haltar big time. Och att det inte finns någon som helst känsla för att smälla upp en jättekåk på en åker! Men men...
 
  • Två moderna trähus med sadeltak på landsbygden, det ena med intilliggande utomhuspool.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Poiuytr
  • Laddar…
Tycker det var ett härligt bygge.
 
  • Gilla
PeterFalun och 1 till
  • Laddar…
Skitsnyggt ju!
Men nej som sagt, kanske inte vad man hade förväntat sig av Grand design - bättre!
 
engs
Okarlsson Okarlsson skrev:
Bortsett från att man kommer bråka om vem som ska gå till köket när det är kallt ute så ser jag inte så mycket unikt. Just det, och att man bara kan ha sommarvatten då köket är oisolerat.
Var också brydd först, även om middag och så är en sak man ändå kan hantera på det sättet. Tänkte mer på alla småsaker man behöver köket till. En kopp te på kvällen, välling till barn, barn som vaknar på natten och vill ha vatten osv.
Men dubbelkollade i början och då visar de på ritningen en kokvrå uppe på loftet så då löser sig ju den biten fint.

Gillar den brända panelen / shou sugi ban, har för mig det var nån i husdrömmar med sådan för ett gäng år sedan.
Även polen var läcker, hur den är nedsänkt / integrerad del av plattan
 
Redigerat:
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
K
Jag gick in i väggen bara av att läsa hur många gånger han gick in i väggen.
 
  • Gilla
Harald Boye
  • Laddar…
T
P Poiuytr skrev:
Verkligen trist med alla kommentarer som bara syftar till en enda sak: att framhäva sin egen förträfflighet på bekostnad av stackars debutbyggherren. Är ni inte lite för gamla för sånt? Coolt hus i min mening. Kul med kompromisslösheten. Ser fram emot fler avsnitt. Hade förväntat mig mer av vulgär glamlyx, typ Pål Ross, så jag är positivt överraskad.
Grand design är en programserie som är kult förklarad och jag har följt det sen dag ett, så jag har sjukt höga krav.
Krävs något speciellt för att ens platsa i ett detta program och personerna är alltid intressanta oavsett deras budget.
Jag tycker inte detta gör det, varken huset i sig eller upplägget runt om.
Den typen av personer, idéer, förutsättningar, och galenskap finns inte i Sverige.

F.ö varför är det synd om byggherren? Jämför med ett av dom nyare avsnitten från Australien där byggaren utan kunskap tog sig an samma roll men jobbade fysiskt till han fick en stroke. Han var det synd om även om huset till slut blev fint.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det var ju en dilatationsfog längs byggnadens långsida, syndes där vardagsrumsdelen övergick till terassen. Plattan gjöts ju i två omgångar också så det var väl den uppdelningen?
Det var möjligen köldbrytande fogar i första gjutningen, men jag fick uppfattningen att andra gjutningen bara höjde ytan typ 3-4 cm. Bilder på den färdiggjutna plattan visade inte på några som helst skarvar mellan varm zon och kall zon.
Det lär ge mycket köldbrygga in till sovrummen med sina heltäckningsmattor över vattenburen golvvärme.
Frågan är inte om utan när och var i plattan man får kondens under hetäckningsmattan? Kanske hade varit bättre med betonggolv i sovrummen så att man åtminstone kund se kondensen när den uppstår?
 
Originalserien känns fortfarande bäst. Gillar inte produktplacering och "påhittade" stressmoment.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.