S
Misse Misse skrev:
Det här är rätt speciellt [länk]
Det var fint och påkostat hus men tomten matchade inte alls.
 
Misse Misse skrev:
Det här är rätt speciellt [länk]
Tyvärr men som många nybyggda hus i någon "stil" är det inte gjort av någon som kan. Du får absolut inte låta arkitraven sticka ut utanför kapitälen på en pelare. I en omtolkning som exemplet ovan skall balkongen, som här bildar arkitrav, sitta indragen så att kapitälen sticker ut.

Ovan är bara ett exempel. Huset är fullkomligt fullt av konstigheter som inte bara är fel utan ser dåligt ut. Helheten är inte elegant utan klumpig. Det huset gör är att signalera att det är lyxigt och i "gammal stil" utan att i själva verket vara det. Ambitionen att vara sofistikerad faller då platt eftersom det tvärt om är osofistikerat.
 
  • Gilla
BobbyOne och 2 till
  • Laddar…
Någon skiss eller bild som du kan peka på så att vi som inte "ser" felen även kan hänga med i "vad är fel och ser dåligt ut"?
 
R roli skrev:
Någon skiss eller bild som du kan peka på så att vi som inte "ser" felen även kan hänga med i "vad är fel och ser dåligt ut"?
Arkitraven och pelaren skall ha ett omvänt förhållande. Det är ett klassiskt (hehe) fel som många som inte förstår klassicerande arkitektur gör. Wikipedia har bilder
https://sv.wikipedia.org/wiki/Arkitrav
Jämför du den med bilden på huset så ser du att pelarna sitter helt "under" balkongen. Sådana misstag ändrar helt upplevelsen av huset.
https://www.ahre.se/wp-content/uplo...EVQFGPGDIV_20201012122439_w1080_mcrop_q90.jpg

Sedan är panel, snickerier och tak för klumpiga. Det krävs jättemycket jobb för att rita bort alla samtida klumpiga standarddetaljer. Få tag på tunnare lockpanel etc. Det är ännu svårare att se till att entrépenören trots instruktioner ändå inte bygger standard.

Allt ser lite ut som det ska men är fel. Det kanske funkar om man kisar eller aldrig jämför med ett äldre hus.
 
Redigerat:
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Containertrenden har även smugit sig in på arkitektkontoren.
Firmor som https://lot-ek.com/ ritade containerhus på slutet av nittiotalet så smygandet har nog skett åt andra hållet.
 
makhno_ makhno_ skrev:
Arkitraven och pelaren skall ha ett omvänt förhållande. Det är ett klassiskt (hehe) fel som många som inte förstår klassicerande arkitektur gör. Wikipedia har bilder
[länk]
Jämför du den med bilden på huset så ser du att pelarna sitter helt "under" balkongen. Sådana misstag ändrar helt upplevelsen av huset.
[länk]

Sedan är panel, snickerier och tak för klumpiga. Det krävs jättemycket jobb för att rita bort alla samtida klumpiga standarddetaljer. Få tag på tunnare lockpanel etc. Det är ännu svårare att se till att entrépenören trots instruktioner ändå inte bygger standard.

Allt ser lite ut som det ska men är fel. Det kanske funkar om man kisar eller aldrig jämför med ett äldre hus.
Tror du verkligen att man försökt sig på att bygga ett "tidstypiskt" hus?! Jag tänker att glaspartierna i t.ex. köket gör precis allt för att signalera att man inte är särskilt intresserad av att bygga något som ser ut att vara i "gammal stil" utan man har säkert velat bygga ett hus som er både pampigt och exklusivt ut utan att vara särskilt intresserad av att allt skall bli "rätt". Sedan kan man förstås ha synpunkter på det men jag tänker att ett sådant hus, om det hade varit byggt för länge sedan, inte direkt hade haft den sortens tomt. Personligen tycker jag inte huset är det vackraste jag sett och jag är inte överförtjust i tomten heller men köket tycker jag t.ex. är helt underbart och det finns andra detaljer jag tycker om också. PS. Jag skrev ju att det var "rätt speciellt" ;-)
 
Misse Misse skrev:
Tror du verkligen att man försökt sig på att bygga ett "tidstypiskt" hus?! Jag tänker att glaspartierna i t.ex. köket gör precis allt för att signalera att man inte är särskilt intresserad av att bygga något som ser ut att vara i "gammal stil" utan man har säkert velat bygga ett hus som er både pampigt och exklusivt ut utan att vara särskilt intresserad av att allt skall bli "rätt". Sedan kan man förstås ha synpunkter på det men jag tänker att ett sådant hus, om det hade varit byggt för länge sedan, inte direkt hade haft den sortens tomt. Personligen tycker jag inte huset är det vackraste jag sett och jag är inte överförtjust i tomten heller men köket tycker jag t.ex. är helt underbart och det finns andra detaljer jag tycker om också. PS. Jag skrev ju att det var "rätt speciellt" ;-)
Först och främst ber jag om ursäkt om du tycker att jag rackar ner på huset du postat! Jag menade bara att peka på lite saker som andra kanske kan bli uppmärksamma och på så sätt få till finare hus. Det är en bra fråga vad beställare velat ha och jag tror din gissning stämmer. Egentligen är det väl det som är problemet. Att alla deras rika kompisar inte säger "Va fan Gunilla det där får du göra om, arkitraven sitter ju utanför kapitälet. Jag kommer inte till dig på drinkar innan du fixat det."

Jag menar egentligen inte att huset borde byggts tidsenligt. Med klassicism blir det svårt eftersom det byggts, med vissa uppehåll, sedan de gamla grekernas tid så det finns många tidsenligheter att välja. Dock är det så att det krävs en del för att få ihop det. Tydliga grammatiska fel stör helheten.

Jag klagade även på några "modernistiska" hus längre upp i tråden och egentligen är det så att de är slående lika. De ser lite ut som fina hus i sin genre om man inte tittar rakt på dem. Samtida funktionskrav, trender och byggteknik sätter sina spår.

Om jag hittat de partier du menar ser de inte alls så fel ut tycker jag. Kanske vanligare i orangerier och sådant, jag kommer inte på något hus att länka till nu men är ganska säker att jag sett liknande (fast större) dörrar ut i portiker.
edit: jag hittade nu några betydligt modernare partier bredvid vinhyllan. Nu förstår jag vad du menar!
 
makhno_ makhno_ skrev:
Först och främst ber jag om ursäkt om du tycker att jag rackar ner på huset du postat! Jag menade bara att peka på lite saker som andra kanske kan bli uppmärksamma och på så sätt få till finare hus. Det är en bra fråga vad beställare velat ha och jag tror din gissning stämmer. Egentligen är det väl det som är problemet. Att alla deras rika kompisar inte säger "Va fan Gunilla det där får du göra om, arkitraven sitter ju utanför kapitälet. Jag kommer inte till dig på drinkar innan du fixat det."

Jag menar egentligen inte att huset borde byggts tidsenligt. Med klassicism blir det svårt eftersom det byggts, med vissa uppehåll, sedan de gamla grekernas tid så det finns många tidsenligheter att välja. Dock är det så att det krävs en del för att få ihop det. Tydliga grammatiska fel stör helheten.

Jag klagade även på några "modernistiska" hus längre upp i tråden och egentligen är det så att de är slående lika. De ser lite ut som fina hus i sin genre om man inte tittar rakt på dem. Samtida funktionskrav, trender och byggteknik sätter sina spår.

Om jag hittat de partier du menar ser de inte alls så fel ut tycker jag. Kanske vanligare i orangerier och sådant, jag kommer inte på något hus att länka till nu men är ganska säker att jag sett liknande (fast större) dörrar ut i portiker.
edit: jag hittade nu några betydligt modernare partier bredvid vinhyllan. Nu förstår jag vad du menar!
Du har absolut inget att be om ursäkt för!!! Jag tycker snarare ditt inlägg var både intressant och informativt och det är ju det som är det roliga med det här forumet, att man kan lära sig något nytt. Men som sagt det är så många "issues" med det här huset att jag är mer eller mindre säker på att de velat ha ett pampigt och exklusivt hus utan att tänka på vad som är "korrekt" och som sagt jag tycker vissa delar är fantastiska, andra kanske inte riktigt i min smak. När det de mermoderna husen får du hemskt gärna visa exempel på "bättre" hus i samma stil - det vore roligt att få lära sig mer och du verkar ju definitivt veta vad du pratar om :)
 
Det här med korrekt är lite knepigt för de klassiska elementen har används på lite olika sätt genom tiderna för att passa tidens ändamål. Andrea Palladio tex. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Andrea_Palladio en 1500-tals arkitekt som är extremt viktig för all senare klassicism bröt mot *massor* av regler för att det skulle funka för den tidens behov. Gjorde allt i puts satte fönster mellan pelare i vägg etc. Han brott var dock skickliga. (Oftast)

Jag började leta lite exempel på "fetmodernism" men blev avbruten. får göra ett till försök.
 
  • Gilla
Misse
  • Laddar…
Två exempel på fina och lyxiga enfamiljbostäder i tegel på tal om min kritik av https://www.byggahus.se/forum/threads/coola-arkitektritade-hus-till-salu.74831/page-309#post-3898034

Följ länkarna för fler bilder.

Mer elegant
David Chipperfield (känd från Nobels guldlåda!)
https://davidchipperfield.com/project/private_house_kensington

Proportioner, material, rum allt är bra om än något svalt. Är ett radhus men får duga.
854_10_sm_120920_n20.jpg

Jonathan Woolf (tyvärr avliden) Brick Leaf House
https://www.subtilitas.site/post/158795116229/jonathan-woolf-brick-leaf-house-hampstead-2003

Smartare och bättre
Lite svårare men skitbra om man kollar på placering helhet etc. Är egentligen två hus.

tumblr_oncijzInoF1qat99uo4_500.jpg

äh middagsdags.
 
R
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
[bild]
[länk]
Stilrent! (y) Nån som vet vad det är för planlösning?
Älskar utsidan, men vad trist insidan ser ut att vara. Hoppas på ett stort biorum i källaren :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.