Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Karlia
Inlägg #175 tyckte jag var ett bra slutord i detta. Jag lämnar gärna tråden
 
S soffbord skrev:
Jag är ensam här och försöker försvara mig. Jag vet inte hur många ni är. Men ni försvarar grannens agerande och är för den lagen som kom 2017.
Det är irrelevant om de som skriver här i tråden är för eller emot lagen, men de facto så finns den och beslutet togs utifrån detta. Och din motpart fick rätt. Saken är prövad.

Vad är det för hjälp du vill ha på forumet?
 
S soffbord skrev:
Jag är ensam här och försöker försvara mig. Jag vet inte hur många ni är. Men ni försvarar grannens agerande och är för den lagen som kom 2017.
Vi försvarar inte grannens agerande. Det här är ett juridiskt forum, inte ett moraliskt. Tanken är att man ska ge juridiska råd. Och det bästa juridiska rådet vi kan ge soffbord är att inte försöka använda olika lagar för att vinna den här tvisten.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
S soffbord skrev:
Vatten och avlopp
I inlägg #113 sa du att samfälligheten har ordningregler som säger att man inte får skymma.
 
S soffbord skrev:
Jag är ensam här och försöker försvara mig. Jag vet inte hur många ni är. Men ni försvarar grannens agerande och är för den lagen som kom 2017.
Men är du dum på riktigt? Köp marken mellan ditt hus och sjön eller sluta bråka. Du äger din tomt och inte utsikten, hur många gånger ska det behöva sägas?

Uppenbarligen har husbilsägarna rätt att ha husbilen där ur ren juridisk synvinkel. Hade soffbord varit min granne hade jag med glädje planterat en tidigare nämnd häck på 7 meters höjd bara för att jävlas med honom.
 
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Men är du dum på riktigt? Köp marken mellan ditt hus och sjön eller sluta bråka. Du äger din tomt och inte utsikten, hur många gånger ska det behöva sägas?

Uppenbarligen har husbilsägarna rätt att ha husbilen där ur ren juridisk synvinkel. Hade soffbord varit min granne hade jag med glädje planterat en tidigare nämnd häck på 7 meters höjd bara för att jävlas med honom.
Man undrar ju lite hur det hade resonerats om jag i mitt hus hade två stora glaspartier på båda sidor om mitt vardags- och matrum där jag umgås med familj och vänner, njuter av sjöutsikten, ligger i soffan och vilar... Sen sitter grannen fem meter bort och glor rakt igenom hemmet och tittar på sjöutsikten. Och har dessutom mage att klaga när vi drar för gardinerna.

Lite samma sak som att ha en sur granne vars ENDA utsikt betyder att han/hon ska glo rakt igenom min trädgårds uteplats, soldäck osv. Ja, jag hade också sett till att skydda insynen till MIN tomt. Möjligen hade jag hållt häcken på sådan nivå att grannen såg sjön men utan att från huset ha utsikt över min sol-plats om möjligt.
 
  • Gilla
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
Man kan nog konstatera följande:
* TS har laglig rätt att ställa husbilen på sin tomt, så att den blockerar grannens fönster.
* Det är ett stort oskick att parkera en stor husbil på en liten sommarstugetomt så att den skymmer grannens fönster.

Är man en sådan som tycker att bara lagen gäller så skiter man i vett och parkerar där det passar en. Är man inte lagd åt det hållet så löser man det på annat sätt. Det finns en granne vid barnens skola som har en stor jäkla båt stående på båtsläp utanför garaget 9 mån per år. Jag skulle bli galen som granne ..

MITT förslag är att man pratar med arrendatorn och kallar till samfällighetsmöte, där man lägger förslaget att man anlägger en stor parkeringsplats i grus på en allmänning. Sedan har man riktlinjen att avlastning sker vid tomten men ALLA motorfordon står på p-platsen. Det blir säkert omtyckt på många håll. Och man kan ha gräs, blommor och växthus på tomten istället. Bygger man laddststioner för elbilar så blir kanske ännu fler lyckliga.
 
  • Gilla
Snailman och 4 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Man kan nog konstatera följande:
* TS har laglig rätt att ställa husbilen på sin tomt, så att den blockerar grannens fönster.
* Det är ett stort oskick att parkera en stor husbil på en liten sommarstugetomt så att den skymmer grannens fönster.

Är man en sådan som tycker att bara lagen gäller så skiter man i vett och parkerar där det passar en. Är man inte lagd åt det hållet så löser man det på annat sätt. Det finns en granne vid barnens skola som har en stor jäkla båt stående på båtsläp utanför garaget 9 mån per år. Jag skulle bli galen som granne ..

MITT förslag är att man pratar med arrendatorn och kallar till samfällighetsmöte, där man lägger förslaget att man anlägger en stor parkeringsplats i grus på en allmänning. Sedan har man riktlinjen att avlastning sker vid tomten men ALLA motorfordon står på p-platsen. Det blir säkert omtyckt på många håll. Och man kan ha gräs, blommor och växthus på tomten istället. Bygger man laddststioner för elbilar så blir kanske ännu fler lyckliga.

Ja, eller så bryr man sig om sin egen tomt och ger fan i andra. Varför skulle DU bli galen över att en granne har en båt på sin uppfart? Vad har DU med det att göra, allvarligt talat??? Jo, jag förstår att det är JAG, JAG, JAG som gäller för många idag, man skiter blankt i vad grannen har för intresse och hobbys. Inte nog med att du ska bestämma hur du ska ha det på din egen tomt, alla runt dig ska helst spela sin roll som den bakgrund DU vill ha.

Sen ska man enligt dig i efterhand börja ändra regler, upplåta stora grusplaner på mark troligen värd många hundratusen för att tvinga någon som följt de regler som satts upp.

Nä, följ de regler som finns i området, KAN man hjälpa en granne så gör man det men inte fan skulle jag vilja parkera min husbil på en undanskymd grusplan, bara väntandes på inbrott. Man kan ju inte ens parkera en risig gammal volvo på upplysta kamerabevakade parkeringar utan inslagna rutor.
 
  • Gilla
  • Älska
SonnyListon och 6 till
  • Laddar…
Eftersom du inte kommer tillrätta med grannens husbil så kan du som tröst se på t ex denna film och drömma om en bättre värld. OBS! Detta är ingen uppmaning till extraordinära åtgärder.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ja, eller så bryr man sig om sin egen tomt och ger fan i andra. Varför skulle DU bli galen över att en granne har en båt på sin uppfart? Vad har DU med det att göra, allvarligt talat??? Jo, jag förstår att det är JAG, JAG, JAG som gäller för många idag, man skiter blankt i vad grannen har för intresse och hobbys. Inte nog med att du ska bestämma hur du ska ha det på din egen tomt, alla runt dig ska helst spela sin roll som den bakgrund DU vill ha.

Sen ska man enligt dig i efterhand börja ändra regler, upplåta stora grusplaner på mark troligen värd många hundratusen för att tvinga någon som följt de regler som satts upp.

Nä, följ de regler som finns i området, KAN man hjälpa en granne så gör man det men inte fan skulle jag vilja parkera min husbil på en undanskymd grusplan, bara väntandes på inbrott. Man kan ju inte ens parkera en risig gammal volvo på upplysta kamerabevakade parkeringar utan inslagna rutor.
Jag jag jag vill ha min jäkla jättelastbil till flyttbart hus bredvid min kolonilott och ingen jäkla sossesvensson skall komma här och peka på att vi bor i en liten kolonilottstuga till sommarboende med arrenderad mark ..

Om det är så jäkla viktigt för DIG att kunna skita i grannhänsyn, så kanske DU skall köpa en tomt på 5000m2 som har plats för en lada att gömma din fula båt och lastbilshusvagn i? Ett pyttepytteomårde med sommarhus, 3m från varandra, i en samfällighet, på arrenderad mark, hade knappast tanken från början att folk skulle ha permanent uppställningsplats av stora fordon bredvid farstun!

Så javisst - det måste finnas en balans mellan ägande, rättigheter på egen mark och hänsyn till grannar och omgivning. Och jag tycker att en jättebåt som tillhör en ägare av 400m2 villatomt skall stå på den lokala (låsta) båtgården. Och en stor husvagn inte intryckt på en minimal sommarstugetomt. Det är orimligt.

Och nu svarar jag tomrum, inte TS barn.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Om det är så jäkla viktigt för DIG att kunna skita i grannhänsyn, så kanske DU skall köpa en tomt på 5000m2 som har plats för en lada att gömma din fula båt och lastbilshusvagn i? Ett pyttepytteomårde med sommarhus, 3m från varandra, i en samfällighet, på arrenderad mark, hade knappast tanken från början att folk skulle ha permanent uppställningsplats av stora fordon bredvid farstun!
Vänd på resonemanget istället. Det kanske är viktigare för den som har åsikter om vad grannarna gör att bo på en stor tomt på landet? Det känns väl rimligare.
 
  • Gilla
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Och en stor husvagn inte intryckt på en minimal sommarstugetomt. Det är orimligt.
Jag tycker nog det är minst lika orimligt att en granne ska ha åsikter över vad man placerar på sin fastighet endast utifrån argumentet att "det stör min utsikt".
 
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tycker nog det är minst lika orimligt att en granne ska ha åsikter över vad man placerar på sin fastighet endast utifrån argumentet att "det stör min utsikt".
Är det verkligen det i detta fall? Man kan inte generalisera alla åsikter om ”utsikt” till samma fråga. Här bor man tight inpå varandra, med mycket små arrenderade tomter. Att då blockera av grannen med fem meter plastvägg är ganska långt ifrån den vanliga diskussionen om utsikt.

På vår sommarstuga odlar grannen nedanför oss 15m höga träd. Skulle han låta bli det hade vi ökat vår sjöutsikt rejält. Det är inte en fråga vi driver. Det hade varit orimligt att kräva att han sågar ner sina träd.
 
elpaco elpaco skrev:
Är det verkligen det i detta fall? Man kan inte generalisera alla åsikter om ”utsikt” till samma fråga. Här bor man tight inpå varandra, med mycket små arrenderade tomter. Att då blockera av grannen med fem meter plastvägg är ganska långt ifrån den vanliga diskussionen om utsikt.

På vår sommarstuga odlar grannen nedanför oss 15m höga träd. Skulle han låta bli det hade vi ökat vår sjöutsikt rejält. Det är inte en fråga vi driver. Det hade varit orimligt att kräva att han sågar ner sina träd.

Jo, så är det i den här tråden. Grannen har sin enda sjöutsikt genom en smal korridor rakt över grannens tomt.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Vänd på resonemanget istället. Det kanske är viktigare för den som har åsikter om vad grannarna gör att bo på en stor tomt på landet? Det känns väl rimligare.
Varför anser du att grannsämja bara handlar om att skita i vad andra gör? Det är ju individualism i ett nötskal. Det är ju korkat att bosätta sig trångt och sedan förvänta sig att man inte skall behöva visa hänsyn till grannar. Så nej - jag kan inte se att man skall ”vända på det”. Fråga dig frågan - de som vill bo nära grannar och ta del av föreningsliv och nära grannsämja - de skall alltså enligt dig flytta ut på en ensam tomt på landet??? Ologiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.