Hej alla,

kanske fel plats på forumet men då får väl ansvarig flytta mig...

Nu är min badrumsrenovering nästan helt klar, vi har använt badrumet några veckor men det ska målas en dörrkarm och fixas en tröskel någon gång när min lust faller in... ;)

Igår kom fakturan från rörmokaren som flyttat elementrör, dragit avlopp m.m.

Vilket skämt! I fakturan står det tex: Prisolrör påse 5m 15x1.0 5st á 101:- ! Menar dom att dom använt 25 m???
Vad jag vet har dom inte använt 1 cm Prisolrör i mitt badrum! Dom hade med sig 1 st men den användes inte. Det är 2 A4 sidor med material som jag inte ens vet om det får plats i mitt badrum!!
Det är så mycket kopparrör så man undrar om dom dragit golvvärmeslingor med skiten!
Fan vad sur man blir. Att man alltig ska känna sig lurad av hantverkare. Och sen undrar dom varför man vill göra saker själv eller med svarthjälp !?

En annan sak: JAFO golvbrunn PS75 ROT ska dom ha 417:- ! Den finns på sigro.se för 215:-! Va i h¤#!"%¤te!
Visst att dom saltar lite men 60 % !

SUCK!

Ja ja, jag har ringt firman som ska ringa tbx, jag har även skrivit ett brev med mina åsikter. Vi får se hur jag blir bemött, om dom inser sina misstag eller om det blir tjafs. Dom får i sådana fall komma och visa var allt sitter, räkna koppling för koppling.

Ville bara ventilera lite....

/ PJ
 
Det borde betyda 5m 15 mm rör. Men det är 5x101:- = 505:- på fakturan! Alltså 101:- för 5 m...

/ PJ
 
Man kan bara beklaga, och säga välkommen till klubben. Vi vägrade betala en räkning från vår rörmokare i höstas eftersom så mycket var felaktigt och omöjligt att förstå. Skrev ett brev till dem och klagade, och de har aldrig hört av sig. Och vi har inte betalat. Kör de med metoden "ta i rejält - får vi betalt så får vi"..? På något sätt måste det bli ändring på detta med material och påslag hos hantverkare. Likadant är det hos elektrikern; Ett takuttag som kostar 30 kr i affären, men minst hälften i förtjänst till affären (har själv arbetat med inköp) kostar 150 kr +moms när den debiteras från elektrikern. Dessutom vill han ha bortåt 400 kr i timmen för arbete, tillkommande bilkostnad m.m. Detta är inte rimligt.
Snart bli det bojkott!
 
Ja, vad säger man?

Har nu fått lite klarhet i priset. Tydligen betyder raden med prisolrörstexten att det är 5 m totalt. Det betyder alltså att 1m prisolrör kostar 101:- inkl. moms enligt deras "fasta prislista". Kan man verkligen ha en prislista som är oskälig? Då borde jag ej kunna bli åtalad om jag säljer min gamla skruttbil som är värd 3000:- till en gammal dement tant för 80 000:- ? Jag använder ju bara "min egen prislista" ??
Det har tydligen gått åt 18 m 22mm kopparrör vilket känns otroligt mycket.

Frågan är hur mycket man orkar bråka....

/ PJ
 
Ser inte vart du hör hemma men är det i Uppsala området så vet jag nog vilken firma som du har blivit "lurad" av...

Gör som ovan inlägg sa. Vänta med att betala och bestrid fakturan skriftligen. Troligen kommer de aldrig att höra av sig igen....

Har tyvärr samma erfarenhet av en (kan det vara samma rörpulare månne) rörfirma, men hittat en ny som verkar klart mer konsumentinriktad!

Stå på dig, det är de som skall bevisa rördragningen och redovisa en begriplig faktura (specificerad)!

Mvh
Peter
 
Fy fanken!! >:(

Svenska hantverkare har blivit primadonnor som tjänar storkovan på att bocka lite rör och sedan sälja materialet flera gånger om. Det är vedertagen praxis i branschen.
Svenska byggnadsarbetare (utan studieskulder) kräver skyhöga månadslöner, jobbar arslet av sig för att tjäna mycket stål. Sedan tar de slut vid 50 och måste sjukpensionera sig på vår bekostnad!

Hit med mer sansade hantverkare från baltikum och Polen!

Stopp blokaden i Waxholm!
 
PatrikJ skrev:
Hej alla,
Vilket skämt! I fakturan står det tex: Prisolrör påse 5m 15x1.0 5st á 101:-  !  Menar dom att dom använt 25 m???


/ PJ
DEt är där 15 mm prisol på 1 m kostar 101 :- st vilket ger 505 kr

Angåend egolvbrunnen där borde vara med montage också på den summan....

Och angående lurendrejeri och byggbranschen så är den branshen inte mycket fulare än andra branschen och att lösa det med svartjobb vet jag inte om det är riktigt toklistigt. Jag menar det är ännu lättare arr skinna folk svart än vitt.... Varje fall vad jag personligen erfar...
 
Nussen skrev:
Fy fanken!!  >:(

Svenska hantverkare har blivit primadonnor som tjänar storkovan på att bocka lite rör och sedan sälja materialet flera gånger om. Det är vedertagen praxis i branschen.
Svenska byggnadsarbetare (utan studieskulder) kräver skyhöga månadslöner, jobbar arslet av sig för att tjäna mycket stål. Sedan tar de slut vid 50 och måste sjukpensionera sig på vår bekostnad!

Hit med mer sansade hantverkare från baltikum och Polen!

Stopp blokaden i Waxholm!
Ja jösses, det é till å va insatt i ämnet. att det finns rötägg kan jag givetvis skriva under på, men ack så många fler seriösa och dom ska definitivt inte behöva känna sig träffade av dina påstående.


Dessutom: hur kan det krävas studieskulder för att vända några papper på kontoret, så j.a märkvärdigt kan det väl ändå inte vara. att dom sen tar hutlöst betalt för sina tjänster är ju än mer ofattbart och sen har dom mage att förhandla sig till sex veckors semester, nej man skulle blivit revisor............
 
Hej alla,

Jag kan som kommentar säga så här: Dom timmar det tagit för arbetet (även fast det tagit lååång tid) kan jag tycka är helt ok. Det har jag ej klagat på hos rörfirman. Men jag är hyfsat insatt i arbetet eftersom jag själv gjort alla insköp av byggmaterialet samt gjort en del själv av detta jobb, min fru har även varit hemma mycket under tiden. Jag VET att det ej använts några j-l prisolrör. Så det kan dom bara stryka rakt av.

Eftersom timmar och material är separat specat så ingår ju självklart inte montage i priset för golvbrunnen.

Nästa gång blir det som så att jag köper in allt själv (som många andra här också gör) och sedan får en rörpulare eller elektriker montera allt. Fattas det nåt så får jag åka och köpa det. Då blir materialet 30-50 % billigare.... :p

MVH
PJ
 
micke.l skrev:
Alla skäller skäller på hantverkarnas marginaler.
Vad tror ni klädaffärerna har för marginaler??!!
Men det är klart, lättare att gnälla på priser för saker som inte syns efter montering ex prisolrör
Kläder är varor som måste omsättas mycket fort, sen är de helt värdelösa. Därför är marginalerna rejäla. Risken finns att man får dumpa halva lagret för att modet svängt. Lindex drabbades hårt ekonomiskt just pga felaktiga prognoser (i det fallet var det byxor som blev omoderna: http://www.svd.se/dynamiskt/naringsliv/did_8084652.asp).

VVS-material bör ha låg marginal generellt sett, då de sällan bli omoderna och kan omsättas relativt fort.

En VVS-are har ordentliga rabatter från sin grossist, just för att kunna sälja materialet till samma pris som en butik och ändå inte göra förlust. Problemet är när denne inte fattat det utan skruvar upp priset ordentligt och således gör ordentlig vinst på materialet. Jag hävdar att denne bör endast ha en 10-20% vinst på materialet beroende på vad det är, just för att täcka transportkostnader och andra kringkostnader.
 
micke.l skrev:
Alla skäller skäller på hantverkarnas marginaler.
Vad tror ni klädaffärerna har för marginaler??!!
Men det är klart, lättare att gnälla på priser för saker som inte syns efter montering ex prisolrör
Byggbranschen är som vinst maskin är att ta i jag tror vi gör 2,5 % i vinst/ år..... Vilken annan bransch som helst skulle avveckla!
 
PatrikJ skrev:
Nästa gång blir det som så att jag köper in allt själv (som många andra här också gör) och sedan får en rörpulare eller elektriker montera allt. Fattas det nåt så får jag åka och köpa det. Då blir materialet 30-50 % billigare.... :p

MVH
PJ
Prova hitta en som ställer upp att göra jobbet åt dig då,
tyvärr lär du inte göra det!
 
PatrikJ skrev:
Hej alla,
Nästa gång blir det som så att jag köper in allt själv (som många andra här också gör) och sedan får en rörpulare eller elektriker montera allt. Fattas det nåt så får jag åka och köpa det. Då blir materialet 30-50 % billigare.... :p
Varför inte gå hela vägen och installera så mycket du kan själv? Lisa läste in sig på momenten och kunde utföra el-arbetena dubbelt så snabbt i jämförelse med vad elektrikern hade fakturerat oss på förra bygget. Nu har vi visserligen tur med en elkompis som hjälper oss med det vi inte klarar av.

mvh
David
 
Husbyggarn skrev:
Ja, säga vad man vill om svenska hantverkare, -men en framgångsrik fackförening..DET har dom!!  ;)
Jo men tacka fan för det för vilka skulle vilja jobba inom den industrin utan bra pröjs???
 
PatrikJ skrev:
Hej alla,

Jag kan som kommentar säga så här: Dom timmar det tagit för arbetet (även fast det tagit lååång tid) kan jag tycka är helt ok. Det har jag ej klagat på hos rörfirman. Men jag är hyfsat insatt i arbetet eftersom jag själv gjort alla insköp av byggmaterialet samt gjort en del själv av detta jobb, min fru har även varit hemma mycket under tiden. Jag VET att det ej använts några j-l prisolrör. Så det kan dom bara stryka rakt av.

Eftersom timmar och material är separat specat så ingår ju självklart inte montage i priset för golvbrunnen.

Nästa gång blir det som så att jag köper in allt själv (som många andra här också gör) och sedan får en rörpulare eller elektriker montera allt. Fattas det nåt så får jag åka och köpa det. Då blir materialet 30-50 % billigare.... :p

MVH
PJ
hmm köp du ditt material själv...men du hmm tagga ner ett pinn hål...Det företag du jobbar på har minst eller mer manuella påslag än bygg har det vill jag lova.... Det företag jag jobbar på har 15% i påslag på timmar och material...på sista raden ger det 2-4% i vinst..skulle ditt företag visa den vinsten så får du garanterat sparken!!!
Timkostnaden för en gubbe är runt 280 kr vi tar 350 timmar tjänas det inga pengar på utom när det handlar om rena skit jobb= enskild konsument... Priset för att tex fixa ett kök från botten med skåp ....16 skåp dem har kunden köpt.... i kalkyl timmar hmm skåpen är på plats...ja ok 10 timmar monterat och klart...vi tar det fast 5000 spänn.... ahhh mycket tycker kund ....vad kostar då per timme

gubbe 280
maskiner 20 spänn
bil 20 spänn
hmm 320 vi tar 350 hmm 9% kostnaden på skitjobb hos privat kund är det material man måste procenta på timmarna styr och går aldrig att salta. Nu skall jag inte försvara agerandet som sådant men gnäll inte på att tden kostar för att mantimmen isig är fan inte dyr och visst du kan köpa materialet själv men jag har svårt att tro att nån med kompetens har lust att montera den åt dig.. Räcker med att jämföra med tex banken visst du kan köpa aktier själv via nätet men banken är intresserade av att ta % på affären. Eller ICA tycker du ska handla med deras ruskigt bra kort och få % på inköpen jo man tackar men av dina 50000 i inköp tjänar du säg 1 % hur mycket tjänar ICA... Vad vill jag ha sagt det vet jag inte riktigt men gnäll inte på att bygg har feta marginaler för det har vi inte....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.