Mikael_L
F fredand44 skrev:
Som ni ser är denna ägnad för jord. Får man använda denna med en elkabel med bara två ledare mellan sockerbiten och eluttaget?
Eller är det olagligt/fel?
Jag är inte beredd att säga att det är olagligt eller att man inte får.
Helst ska det åtminstone vara en ojordad kontakt till en ojordad (dubbelisolerad) armatur.

Men ärligt talat, så tycker jag inte att det egentligen spelar någon större roll, det är lite som när man kopplar in en spishäll med en perilex-kontakt, alla ledare används inte, samma för en cee-handske till en maskin som inte har nolla.
I professionen skulle jag inte sätta ett jordat uttag på en apparat som inte är skyddsjordad, men där finns ju kravet på att vara fackmannamässig, hemma skulle jag ganska glatt använda den kontakten om jag inte hade någon annan att tillgå.


a.o.f a.o.f skrev:
Felaktigt men det fungerar. Helst skulle det varit en jordad lampa i köket.
Ehh, varför då? :thinking:
 
  • Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag kan också tillägga att det är tvärtom som det blir riktigt tokfel.
Dvs att ha en armatur som ska ha skyddsjord och sätta en ojordad kontakt på den. Det är riktigt NONO.
 
  • Gilla
nissenhj och 12 till
  • Laddar…
Som jag förstått det får man byta en gjuten kontakt till en dubbelisolerad apparat (tex dammsugare) mot en jordad. Principen borde väl vara samma här? All nödvändig funktionalitet finns, bara att det är ett extra jordstift som inte används.
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Som jag förstått det får man byta en gjuten kontakt till en dubbelisolerad apparat (tex dammsugare) mot en jordad. Principen borde väl vara samma här? All nödvändig funktionalitet finns, bara att det är ett extra jordstift som inte används.
Det är väl det man egentligen inte får om man skall vara helt till 110% enligt reglerna.

Men att använda en jordad kontakt till en dubbelisolerad apparat ger ingen ökad risk, utom på EN enda punkt. Genom att det sitter en jordad kontakt på apparaten, så indikerar man att detta är en skyddsjordad apparat. Fast den är dubbelioslerad. Någon kan alltså felaktigt tro att apparaten är jordad. Och det skulle kunna gå att extremt teoretiskt tänka sig en situation där det faktiskt spelar roll.
 
  • Gilla
Lars Gunnarsson och 1 till
  • Laddar…
Jag kom just på att det kan nog finnas ytterligare ett skäl till varför man inte får sätta en jordad kontakt på en dubbelisolerad apparat. Den dubbelisolerade apparaten skall enligt reglerna klara en högre provspänning än andra apparater. Och en vanlig kontakt är då inte typgodkänd för så hög spänning, en gissning, vet inte vilka krav de klarar.

Kravet på spänningstålighet varierar lite mellan olika typer av produkter. Men för en apparat jag var med om att utveckla för en massa år sedan, var kravet 4 750V AC i 60 sekunder. Då var det relativt nytt med dubbelisolering för den typen av produkter, vi hade svårt att hitta komponenter med tillräckligt långa krypavstånd (krypavstånd = avstånd mellan 230V sidan och resten av produkten).
 
Om man faktiskt skulle behöva byta kontakt på sin dubbelisolerade dammsugare och har jordade uttag i huset, vad skall man ha för kontakt?
En platt Euro-kontakt som ofta används på dubbelisolerade apparater klarar bara 2.5A och dammsugare drar ca 800-1800W vilket blir mer ström än euro-pluggen klarar. Det skulle bli en brandrisk, men är inget stort problem då de inte får säljas med skruvanslutning.
I detta fallet behöves en kontakt godkänd för 10-16A som passar i jordade uttag, så den gamla ojordade duger inte.
 
F fredand44 skrev:
Hej
Ja en sådan hade ju varit bäst. Men frågan är om man får använda den lamppropp som jag hittade hemma som egentligen är för en jordad anslutning, men tillsammans med en kabel med bara två ledare? Är det en totalt felaktig användning?
Mvh
Fredrik
Köp en sladd som inlägg #3 visar och koppla in i plinten, så blir det rätt. Dra åt skruvarna så det inte blir glappkontakt. End of story!
 
  • Gilla
DiscoDuck
  • Laddar…
K Karldanaxel skrev:
Köp en sladd som inlägg #3 visar och koppla in i plinten, så blir det rätt. Dra åt skruvarna så det inte blir glappkontakt. End of story!
Blå till blå o brun till brun...
 
  • Gilla
  • Haha
Pidde3 och 1 till
  • Laddar…
T Trrttsch skrev:
Om lampan är ny och köpt i en svensk butik (inte beställd på eBay, Wish el. likn.) och är den med största sannolikhet dubbelisolerad men det skadar ju inte att kontrollera.
Jag kollade också lite på elsäkerhetsverkets hemsida och det anses högst olämpligt med jordad kontakt på en ojordad lampa men det verkar inte vara olagligt.
Det spelar väl ingen roll om kontakten har jord, du kopplar ju bara in fasen och nollan oavsett? Kan väl knappast bli nåt fel. Det enda som kan hända är väl att lampan inte lyser om du kopplar in i "fel pinne". Det kan ju inte bli kortis.
 
F fredand44 skrev:
Hej
Min mamma har köpt en ny kökslampa.
Den verkar bara ha en sockerbit som kopplingsplint, ingen jord. Men eluttaget i taket verkar vara jordat.
Jag hittade en lampkontakt liggandes hemma:
[länk]
Som ni ser är denna ägnad för jord. Får man använda denna med en elkabel med bara två ledare mellan sockerbiten och eluttaget?
Eller är det olagligt/fel?
Mvh
Fredrik
Elsäkerhetsverket
Det här får du göra:

https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/detta-far-du-gora-sjalv-med-el/
 
Hm, jag är inte Behörig elektriker, men har ca 40 år erfarenhet med el som elektronik. Så jag svarar inte på frågan:
rätt eller fel, jag bara reparerade elektriska apparater i många år... Två sladdar (N, L) eller tre? (N,L, jord) Ja känner mig säkrare med TVÅ. Risken tar vi när man tar L (fas) oskyddat kontakt och samtidigt tar N, eller jordat oskyddat tråd!!! Jag VET BEST, för att vid 1 år ålder stoppade jag två spikar med två händer i... vägguttag! Det vår 64 års sedan... Ok, Er säkerhet garanteras av en "pryl" i lokal elcentral som heter JORDFELSBRYTARE! Med korta ord om Ni råkar ta L i ena handen och N eller jordplan i det andra då har vi PROBLEM, för att strömmen går från L genom Er till jordplan eller N. Och här har Ni SÅRET! Ström som går från L till jordplan STÄNGER av snabbt spänning från elcentral när det passerar ca 30mA och Ni är Räddade! Men om Ni tar L tråd och N tråd i det andra handen då JORDFELSBRYTARE ser inget "fel" och Er liv är säkrad... (?) av säkring (X Amper...) Det blir svårt att överleva...
Hoppas att alla som läser förstår min resonemang och förklaring. Har jag skrivit minsta fel, bara bevisa, tack. Var FÖRSIKTIG med EL, och RESPEKTERA REGLERNA då mår Ni bra. Hälsar, Darek
 
  • Gilla
M-stad och 2 till
  • Laddar…
Klarar man av att hålla i ett element eller vattenkran och samtidigt ta i lampan eller apparaten, då skall man vara noga med skyddsjord, men annars...?
 
F fredand44 skrev:
Hej
Min mamma har köpt en ny kökslampa.
Den verkar bara ha en sockerbit som kopplingsplint, ingen jord. Men eluttaget i taket verkar vara jordat.
Jag hittade en lampkontakt liggandes hemma:
[länk]
Som ni ser är denna ägnad för jord. Får man använda denna med en elkabel med bara två ledare mellan sockerbiten och eluttaget?
Eller är det olagligt/fel?
Mvh
Fredrik
Ganska enkelt. Har du köpt lampan i Sverige och de bara har två trådar fram, då räcker det. Antar att lampan är gjord i plast, trä eller liknande. Undantag är badrum, där ska det vara en armatur som är jordad.
 
F fredand44 skrev:
Hej
Tackar för svaret, men är det i därmed en olaglig koppling?
Mvh
Fredrik
Ja, du får inte sätta en jord-kontakt på prudukter som inte är jordade.
 
  • Gilla
M-stad
  • Laddar…
Vadå fulel?
Med lite socker så bör det väl bli sötel istället :rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.