Elbk Elbk skrev:
Varje bild du lägger upp är mer än 1000 ord. Bra jobbat. Och hoppas att mer bilder läggs upp vid varje arbetsmoment.

Notering. Bilder på Radon utförandet har vi inte sett ännu förrutom dränrören som låg i marken.
Tack.

Radon: Ja, saken är ju att det inte finns något mer att se. Rören lades på plats och anslöts till ett likadant rör i andra halvan av huset (rören bildar således ett "H" under plattorna), därefter finns det ett avstick med avloppsrör upp ut till en fläkt på utsidan. Den körs på lågfart och drar några få watt. Fläkten är en variant av denna https://soliduct.se/kanalflakt-ec125.htm, men heter EC100 om jag minns rätt. Kostade kring 1200kr när jag köpte den. Nu körs den på så lågt varv att jag inte hör den om jag står bredvid.

Ovanpå rören ligger 8-16 och sedan isodrän, cellplast och på det blir det åldersbeständig plast. Jag kommer också mjukfoga mellan betongplatta och väggar när plattan är gjuten - därefter är radonlösningen klar och komplett.

Kostnad för det som köptes nu - 300kr ungefär.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Tack.

Radon: Ja, saken är ju att det inte finns något mer att se. Rören lades på plats och anslöts till ett likadant rör i andra halvan av huset (rören bildar således ett "H" under plattorna), därefter finns det ett avstick med avloppsrör upp ut till en fläkt på utsidan. Den körs på lågfart och drar några få watt. Fläkten är en variant av denna [länk], men heter EC100 om jag minns rätt. Kostade kring 1200kr när jag köpte den. Nu körs den på så lågt varv att jag inte hör den om jag står bredvid.

Ovanpå rören ligger 8-16 och sedan isodrän, cellplast och på det blir det åldersbeständig plast. Jag kommer också mjukfoga mellan betongplatta och väggar när plattan är gjuten - därefter är radonlösningen klar och komplett.

Kostnad för det som köptes nu - 300kr ungefär.
Gott tack för infon.
Förväntar mig bilder på mjukfogning se, Då många har frågat hur och var.
Vore bra att se det med.

När du säger på utsidan, menar du att fläkten är ute vid fasaden? Hur ser det ut har du något gott exmpel att visa.
 
Fläkten sitter monterad under entretrappan/vilplanet. Har ingen bild på det...

Nu är iaf första armeringsnätet på plats. Höll på att sluta i skillsmässa innan vi fick in det genom garagedörr och dörrhål. Anlitar annan arbetskraft imorgon för nät #2. Resterande tre nät delas i mindre bitar innan de lyfts in, så inte samma huvudvärk där.

Sedan föregående bilder är åldersbeständig plast på plats för att hålla radonet på plats, dock tror jag egentligen inte den gör så stor nytta givet att fläkten ändå skapar ett undertryck.

Därefter ligger det en markduk ovanpå för att inte göra tusen hål i plasten under arbetet med armering + gjutning.

Har även beställt golvvärmerör.

Därmed är inköpen fram till gjutning avklarade. Gjorde en enkel kalkyl och konstaterade att jag är uppe i 35kkr inräknat maskinhyra, isolering, bortforsling av material etc. 875kr per kvm före gjutning.

Armeringsnät ligger på åldersbeständig plast med markduk i ett betongrum under förberedelse för gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy genom en väggöppning som visar ett garage med byggmaterial och en motorcykel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i källare med uppriven golv och vägg, armeringsnät i förgrunden, garageport i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
...körs på lågfart och drar några få watt. Fläkten är en variant av denna [länk], men heter EC100 om jag minns rätt. Kostade kring 1200kr när jag köpte den. Nu körs den på så lågt varv att jag inte hör den om jag står bredvid...
Jag har en Östberg CK 100 A kanalfläkt, som väl borde vara motsvarande. Den är tyvärr inte alls tyst.
Funderar på vad som kan skilja. Kan vara bra för andra veta vilken som är tystast (om det nu inte framgår av databladet, men kanske lusläser man inte det).

Jag är sugen på att gräva upp och isolera golvet i det rummet i källaren där fläkten sitter för att göra nån form av elektronikverkstad / arbetsrum (nu när man jobbar så mycket hemma, men (jag vet inte om man ska säga tyvärr) tar väl ett källarjobb på fritiden längre tid än att ta fram ett coronavaccin, så när man väl är klar med arbetsplatsen behövs den inte så frekvent.

Min tanke var att flytta fläkten till ett annat rum i källaren, men kan man köpa en nästan tyst fläkt bör det vara en enklare lösning...
 
MathiasS MathiasS skrev:
Fläkten sitter monterad under entretrappan/vilplanet. Har ingen bild på det...

Nu är iaf första armeringsnätet på plats. Höll på att sluta i skillsmässa innan vi fick in det genom garagedörr och dörrhål. Anlitar annan arbetskraft imorgon för nät #2. Resterande tre nät delas i mindre bitar innan de lyfts in, så inte samma huvudvärk där.

Sedan föregående bilder är åldersbeständig plast på plats för att hålla radonet på plats, dock tror jag egentligen inte den gör så stor nytta givet att fläkten ändå skapar ett undertryck.

Därefter ligger det en markduk ovanpå för att inte göra tusen hål i plasten under arbetet med armering + gjutning.

Har även beställt golvvärmerör.

Därmed är inköpen fram till gjutning avklarade. Gjorde en enkel kalkyl och konstaterade att jag är uppe i 35kkr inräknat maskinhyra, isolering, bortforsling av material etc. 875kr per kvm före gjutning.

[bild] [bild] [bild]
Hehe förstår skilsmässan problemet
Proffsigt ser det ut.fan vad bra.
Dock är jag nyfiken o vill jag se närmare på fogningen vid väggarna hur det är utfört.
Eller förstår jag det rätt att man lägger cellplast vid väggar och gjuter med betong, sedan skär man bort cellplasten som sticker upp och mjukfogar för säkerhetsskull sedan.?
 
Elbk Elbk skrev:
Eller förstår jag det rätt att man lägger cellplast vid väggar och gjuter med betong, sedan skär man bort cellplasten som sticker upp och mjukfogar för säkerhetsskull sedan.?
Så gjorde jag förra gången, tror det syns på bilderna tidigare i tråden. Syftet med den tunna cellplasten var ju att betongkakan verkligen skulle vara flytande och inte sitta fast i någon befintlig konstruktion. Det fungerar ju, men det verkar vara lite överkurs att göra så, så denna gång hoppar jag över det helt enkelt.

Därmed kommer det vara betong ända ut till befintliga väggar och endast byggplasten mellan betong och befintlig vägg, ibland inte ens det.

Fogningen kommer inte konstras till alls. Jag tar bara lämplig byggfog och lägger en fet sträng i vägg/golv-vinkeln och därefter är det klart. Finns det någon byggplast så skär jag bort den innan. Det blir ju på intet sätt perfekt tätt om man strävar efter att hålla utrymmet under plasten helt avskilt, men det kommer inte sippra så mycket radon genom betongplattan att det är ett problem. I själva verket vet jag ju redan att det inte kommer upp något alls.
 
J JohanLun skrev:
Jag har en Östberg CK 100 A kanalfläkt, som väl borde vara motsvarande. Den är tyvärr inte alls tyst.
Funderar på vad som kan skilja. Kan vara bra för andra veta vilken som är tystast (om det nu inte framgår av databladet, men kanske lusläser man inte det).

Jag är sugen på att gräva upp och isolera golvet i det rummet i källaren där fläkten sitter för att göra nån form av elektronikverkstad / arbetsrum (nu när man jobbar så mycket hemma, men (jag vet inte om man ska säga tyvärr) tar väl ett källarjobb på fritiden längre tid än att ta fram ett coronavaccin, så när man väl är klar med arbetsplatsen behövs den inte så frekvent.

Min tanke var att flytta fläkten till ett annat rum i källaren, men kan man köpa en nästan tyst fläkt bör det vara en enklare lösning...

Jag spelade in en liten film, vet inte om den gör ljudet rättvisa, men jag hör inte denna när jag står bredvid. Sticker man in huvudet under låter det förstås lite mer.

På full fart låter den en hel del. En del av ljudet jag har nu borde man kunna få bort med en ljuddämpare, men eftersom det redan inte hörs i praktiken, så skippar jag nog det.

Avsikten är att bygga in rör osv, när tid finns.....

 
Aha, nu fattar jag. Min fläkt sitter inomhus... Nå, det är ju hyfsat lättjobbat med rör (jag har plåtrör iofs) så gör man om i rummet kan man väl flytta fläkten. Jag hör den inte i rummet intill med dörren stängd, så flyttar jag den till annan plats blir det "ljudlöst". Min låter nog något mer, men inte jätte mycket (svårt säga på en film dock). ;) Tack iallafall!
 
Jag vill ha fläkten utanför för att inte riskera att trycka radonluft ut i huset i händelse av läckage på rören - bättre att suga hela vägen, om man kan.

Inomhus skulle förstås även denna fläkt låta lite - tror jag skulle kunna köra den lite långsammare än nu dock, men utanför är bakgrundsljudet sådant att den inte hörs.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag vill ha fläkten utanför för att inte riskera att trycka radonluft ut i huset i händelse av läckage på rören - bättre att suga hela vägen, om man kan.

Inomhus skulle förstås även denna fläkt låta lite - tror jag skulle kunna köra den lite långsammare än nu dock, men utanför är bakgrundsljudet sådant att den inte hörs.
Utanför vore förstås bättre, om den går konstant så ska den tåla det har jag för mig. Det är ju en bra tanke. Jag har ganska låga radonnivåer, men bor på grusås så tyckte detta var en enkel grej att göra, det kostade som sagt några tusenlappar.

Jag kan dock inte montera den utanför där den mynnar idag. Jag har även för mig att det eftersom den mynnar ut i ett hörn kunde bli så olyckligt att om man öppnar ett fönster ovanför fläkten så sugs troligen utblåset tillbaka in i huset. Då vi har självdrag kunde man se på mätningarna att det spelade otroligt stor roll vilken temp (och tid på dygnet) samt hur fönster och dörrar stod.

Jag har även för mig att när jag forcerade ett utsug i badrummet (innan jag skaffade denna fläkt) så gick nivåerna upp, då den troligen tar luft från källaren. Så egentligen tror jag det är viktigare vid låga nivåer att ha bra ventilation och att framförallt man inte skapar ett undertryck i bostaden så att den tar luften från källaren. Nu vill jag på sikt att även källaren ska ha OK värden, då är det nog att ha mycket tilluft i källaren och täta golv. Nåväl. Ett sidospår.

Tar jag itu med detta så ska jag tänka mer på placering både utifrån ljud och eventuell luftströmning / friskluftsintag.
 
Tjuvläst lite av tråden, trodde först du jobbat med detta sen 2006, men såg att det var ett lååååångt uppehåll och du gjort källaren i 2 omgångar.

Passar på att fråga om en fundering... Hoppas det är OK att låna tråden lite... Jag har grävt upp nån kvm för att byta / flytta avlopp, har supertunn platta som är som smör att ta upp. Under detta är det ungefär som sandlådesand, men rätt litet inslag av större och mindre stenar. Dock har jag där jag pillade nära väggen troligtvis en mycket liten "sula", inifrån så slutar väggen några cm under golvnivån. Jag har gått och funderat på hur jag lämpligen ska göra, vill byta resten av avloppet men vet inte om jag vill / vågar gräva så djupt du har gjort. Jag har bara 2m i tak, så jag tror inte på att försöka få ned någon grävare även om det idag sitter "garageportar" med infart, så det går i ena rummet på ~20kvm få in ett fordon. Det andra rummet är 15 kvm och det sista rummet som berörs av rören är bara ett par kvadrat och jag har gjort 1/3 redan. Eftersom golvet är så dåligt och jag inte vet var avloppet går, vore det nog inte helt fel att göra om rubbet.

Jag har strukit att få in golvvärme, men skulle gärna vilja ha nån form av isolering.

I min tanke så skulle jag vilja bila upp längs ytterväggarna först och gjuta kanske 20 cm klack en bit i taget för att inte nån sand under väggen ska rasa in, utan att ta bort sanden. För att sen bila bort resten av plattan. Men frågan är, hur stort jobb är detta? Bilningen är jag inte orolig för, mera att få bort massorna. Att du valt maskiner, är det för att det är jobbigt att gräva (vilket det ju inte är i sand) eller att frakta ut materialet? Om du skulle snålat maximalt med tjockleken, hur lite kunde du grävt ut? Jag tänker ingen golvvärme men ändå lägga på lite isolering så det inte är hel oisolerat. Min tanke är att ha detta som ett "hobbyrum" med en arbetsplats för elektronikjobb, placering av printers, servers etc och att det ska duga att kunna sitta och jobba om man vill vara ostörd från familjen, men inte som en plats att bo på.

Det enda som just nu talar mot en budgetlösning med tunn isolering är att det OM man ångrar sig, förutom att man lagt massor av jobb troligen får ett större helvete att bila upp nästa gång. Så troligen gör man det bara en gång. Därav vill jag ha en budgetlösning men med tillräcklig isolering för att inte direkt ångra sig, om tex hemarbete pga Corona håller i sig å man plötsligt sitter där nere i källaren var och varannan dag...
 
J JohanLun skrev:
Tjuvläst lite av tråden, trodde först du jobbat med detta sen 2006, men såg att det var ett lååååångt uppehåll och du gjort källaren i 2 omgångar.
Näe sådana projekt är det bara @tommib som kör. Jag har ju faktiskt varit riktigt effektiv denna omgång även om dagarna rinner iväg ändå. I kalendertid tar det lite tid, men det beror mer på att jag slutat tvångsjobba och bara kör när det är kul.

J JohanLun skrev:
inifrån så slutar väggen några cm under golvnivån.
Är det verkligen så? Då har ju avloppet legat under väggarna i löst material...tror du behöver gräva mer för att vara helt säker på hur väggarna ser ut. Något måste de ju stå på. Hur gammalt är huset? Är det inte så att man på 20-30 talet hade större sten underst och därefter kring andra kriget och framåt så är det oftast en riktig gjuten sula som väggen står på. Huset borde inte stå rakt om väggen slutar i sand blandad med sten.

J JohanLun skrev:
å jag tror inte på att försöka få ned någon grävare även om det idag sitter "garageportar" med infart, så det går i ena rummet på ~20kvm få in ett fordon.
Höjden kan kanske vara ok, men om utrymmet är 20kvm, det är ungefär halva min yta, så är det inte mycket att åka på. Man står ivägen hela tiden, för sig själv.

J JohanLun skrev:
Jag har strukit att få in golvvärme, men skulle gärna vilja ha nån form av isolering.
Om du kan få dit 10cm isolering så måste det ju gå att ha golvvärme? Kanske kan du inte gjuta ett golv eftersom man då brukar sikta på 10cm tjocklek, men om du flyter golvet behöver du ju bara få täckning på rören. Har inte dessa konstruktioner klara för mig.

J JohanLun skrev:
Om du skulle snålat maximalt med tjockleken, hur lite kunde du grävt ut?
Givet samma princip som jag använt, så tror jag inte att 10cm isolering 10cm betong med rör i skulle vara en katastrof.

J JohanLun skrev:
Att du valt maskiner, är det för att det är jobbigt att gräva
Jag har bara bestämt att denna gång ska det handjagas så lite som möjligt....4000 spänn och 1,5 dagars jobb var det ju lätt värt....:)


J JohanLun skrev:
tex hemarbete pga Corona håller i sig å man plötsligt sitter där nere i källar
Ska du använda utrymmet för hemarbete som är mer eller mindre permanent tror jag du ska sikta rätt högt. Jag satt i källaren tidigare men fick flytta upp - man blev lite konstig av att sitta i ett rum utan fönster 24x7.....
 
MathiasS MathiasS skrev:
Är det verkligen så? Då har ju avloppet legat under väggarna i löst material...tror du behöver gräva mer för att vara helt säker på hur väggarna ser ut. Något måste de ju stå på. Hur gammalt är huset? Är det inte så att man på 20-30 talet hade större sten underst och därefter kring andra kriget och framåt så är det oftast en riktig gjuten sula som väggen står på. Huset borde inte stå rakt om väggen slutar i sand blandad med sten.
Avlopp ligger i sanden. Och rejält under golvet, kanske 60 cm som medel. Börjar väl på 30 cm och sluttar nedåt.

Jag har ju grävt ett halvt litet rum. Det är fortfarande kaos i det rummet med en bit "jordgolv" :) Jag har dock ungen aning om hur det ser ut om man skulle fortsätta "krafsa" vid väggen, kanske kommer sulan längre ned och längre ut. Huset är byggt 1909, på grusås, med gjuten grund med lite granna sparsten, och är i princip ett suterränghus. Det har satt sig lite, som alla hus i området. Mest där garageporten tagits upp, den ska jag bygga igen.


Givet samma princip som jag använt, så tror jag inte att 10cm isolering 10cm betong med rör i skulle vara en katastrof.
Det skulle nog kunna funka. 20kvm i stora rummet, 16 i det mindre. 20 cm borde jag orka gräva ut för hand... Som du säger, rummet är nog för litet för att göra en effektiv "maskinutgräning", dock är ju garageportarna kvar så access lätt. Men rummet innanför är bara åtkomligt "för hand" i vilket fall (16kvm). Sista rummet som här halvuppgrävt nu är tvättstuga som är pytteliten, den kompromissar jag ihop på nåt sätt med viss isolering så får man flyta det sista. Var tvunget att ske i omgångar. Resten av källaren ska få förbli som den är, där har jag redan fixat avloppet (nästan) klart. Ska bara vara till förvaring.

Ska du använda utrymmet för hemarbete som är mer eller mindre permanent tror jag du ska sikta rätt högt. Jag satt i källaren tidigare men fick flytta upp - man blev lite konstig av att sitta i ett rum utan fönster 24x7.....
Du har nog tyvärr rätt... Jag får gräva så längt jag orkar och vågar.
Förstår jag rätt så är det ett jobbigt men inte omöjligt uppdrag att gräva och flytta ut 20kvm "för hand"?

Tack för bollning.
 
J JohanLun skrev:
Förstår jag rätt så är det ett jobbigt men inte omöjligt uppdrag att gräva och flytta ut 20kvm "för hand"?
Det är på intet sätt ett omöjligt uppdrag. Jag grävde första halvan för hand och det dog jag inte av, det var lika mycket som denna gång. 20kvm är ju hälften.....:)
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det är på intet sätt ett omöjligt uppdrag. Jag grävde första halvan för hand och det dog jag inte av, det var lika mycket som denna gång. 20kvm är ju hälften.....:)
Fast jag vill ju isf fixa 20+16 ;) Men sand är ju lättgrävt. Men lika tungt att bära. Är det ett par dar heltid eller mkt mer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.