Cheesen
Tekniker Tekniker skrev:
Tråkigt!

När jag kollar på vårat skåp från ballingslöv så har dom satt dit en tunn plastskiva i skåpet. Den går upp nån cm på sidorna men inget i framkant. Antar att vattnet ska kunna rinna ut..
Plastskivan tilhör inte skåpet. Det är säkert vatten installationen.
 
  • Gilla
Tekniker
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Stommarna från Ikea håller minst samma klass som Ballingslöv. Det som skiljer är måtten. Ikea har 59.8 mm på 60-skåpen bla.
Så har väl alla vad gäller breddmått. Fet kallas passmån!
 
Jag har just modifierat och satt upp sju ikea-köksskåp. I en serveringsgång hade vi inte plats för det nya djupmåttet på grunda skåp (som numera är anpassde för mikrovågsugn och inte tallrikar) så jag kapade bort 10 cm baktill innan montering. Visst fick jag borra nya hål för både hyllor, träplugg och beslag, men med lite tålamod och en bordssåg är det inte svårt.

Nu behövs ju inte så mycket kapas här, men jag tänkte berätta att en glad amatör lyckades med det när ämnet var uppe.
 
  • Gilla
Mazdarune och 5 till
  • Laddar…
Hej

Mitt upplevelse är att IKEAS stommar är solida och bra. Någon har nämnt porös, men det är lätt att kolla med vikten på ett skåp. Jag har monterat ett Smedstorpkök hemma nyligen. Lätt att få exakt vilka mått och anpassningar man vill. Köpte några skadade IKEA för att använda bitar till specialbyggen i köket. De är 18 mm och många andra kök är 16 mm.
Blir lite stabilare, men ser inte lika smäckert ut.

Anledningen till att jag valde bort IKEA är måtten på lådorna. Jag gillar den klassiska indelningen med med två lika stora lådor ca 28-30 långt ner, ca 15 cm låda överst och en sockel på ca 15. Mitt öga har svårt för IKEAS nya måttsättning med 10 sockel, och lådor i 40, 20, 10 cm i kombinationer. Det ser inte proportionerligt ut i mina ögon.
Överskåpen är också lite för djupa tycker jag, och skymmer bänkskivan.
Men jag tycker kvaliteten är god, priset är extremt prisvärt, och skulle jag byggt utan överskåp och med bara luckor är det definitivt ett alternativ.
 
  • Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
Generellt sätt så brukar jag pimpa de flesta möbler / skåpstommar, tex med trälim och silicon på ytor som kommer att exponeras av vatten / fukt samt välja luckor utan öppna skarvar där fukt kan tränga in.
 
  • Gilla
Mazdarune och 4 till
  • Laddar…
Som yrkesskadad ingenjör var allt annat än IKEA uteslutet om det skulle bli spånskivestommar. Och det märkte jag när jag pratade med andra leverantörer. Mycket vridande och undvikande av frågan "Hur tjocka spånskivor har ni i era stommar?". För tydligen är det "skillnad på spånskiva och spånskiva". Jo, det var exakt 1 mm skillnad vill jag minnas. Och så innehåller Ballingslövs myrra tror jag, om man ser till priset.

Ballingslöv ville inte ens bemöda sig med att ge mig en offert (trots att jag ritat upp köket i AutoCAD och specat material ner till sista brädbit. Jag skulle visst ta ledigt från jobbet och åka 10 mil för att få nöjet bli erbjuden ett kök för ungefär dubbla priset. Jo tjena.
 
  • Gilla
Iggmo och 9 till
  • Laddar…
Diskussionen är märklig och det verkar saknas gemensamma referenser.

Vad jämför man med om man tycker att Ikeas stomme är stabil och bra?
Om man tror att spånskivans kvalitet mäts i dess tjocklek?

Ikeas prylar är bara lite lite stabilare än vad som behövs för att köket inte ska falla ihop. Noga uträknat, garanterat. Det funkar, inget tvivel om det.

Men, det är inte stabilt jämfört med en stomme i trä eller en stomme byggt av *bra* spånskiva och med spånskiva på toppen istället för ett par plåtbitar.
 
  • Gilla
iberggren och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Diskussionen är märklig och det verkar saknas gemensamma referenser.

Vad jämför man med om man tycker att Ikeas stomme är stabil och bra?
Om man tror att spånskivans kvalitet mäts i dess tjocklek?

Ikeas prylar är bara lite lite stabilare än vad som behövs för att köket inte ska falla ihop. Noga uträknat, garanterat. Det funkar, inget tvivel om det.

Men, det är inte stabilt jämfört med en stomme i trä eller en stomme byggt av *bra* spånskiva och med spånskiva på toppen istället för ett par plåtbitar.
Optimal pris vs. kvalitet tycker jag man får om man utgår från Ikea-stommar och sedan gör vissa anpassningar. Tex limma pluggar som någon skrev.
Jag brukar köpa 2 Ikea-skåp och kombinera ihop till ett så man inte får plåtbitarna på ovansidan som du beskriver. Etc.
 
  • Gilla
OlssoniVallby
  • Laddar…
A
Kan det vara olika åsikter i frågan?
 
  • Gilla
OlssoniVallby och 1 till
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Kan det vara olika åsikter i frågan?
Nej.
 
  • Gilla
Bollhavsfisken och 1 till
  • Laddar…
D Daaaaaniel skrev:
Optimal pris vs. kvalitet tycker jag man får om man utgår från Ikea-stommar och sedan gör vissa anpassningar. Tex limma pluggar som någon skrev.
Jag brukar köpa 2 Ikea-skåp och kombinera ihop till ett så man inte får plåtbitarna på ovansidan som du beskriver. Etc.
Ja det skulle jag kunna hålla med om.

När jag använde ikea i garaget monterade jag 22mm spånskiva på ovansidan, då blev det mycket bättre. Ett problem var dock att materialet i sidostyckena har så låg densitet att det inte håller emot en skruv på ett bra sätt. Limplugga skulle vara bättre, men också mer jobb.
 
A
MathiasS MathiasS skrev:
Nej.
Det ante mig;)
 
  • Gilla
Betaversion
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Det ante mig;)
Det är lite som att fråga vilka färger svenska flaggan har. Den blir inte grön bara för att Bosse tycker den är grön.
 
  • Gilla
JohanLun och 4 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det skulle jag kunna hålla med om.

När jag använde ikea i garaget monterade jag 22mm spånskiva på ovansidan, då blev det mycket bättre. Ett problem var dock att materialet i sidostyckena har så låg densitet att det inte håller emot en skruv på ett bra sätt. Limplugga skulle vara bättre, men också mer jobb.
Största bristen tycker jag är bakstyckena som är 2-3mm tjocka boarder.
Har vid något tillfälle tagit en 12mm mdf och fräst så den passat.
I ett annat fall satte jag en 10mm skiva bakom stommen så att baksidan inte kunde flexa så mycket framåt och bakåt.

Som sagt var, ingen PERFEKT produkt, men prisskillnaden är svårmotiverad jämfört med allt annat jag känner till.
En ytterligare bekvämlighet är det faktum att du kan åka till varuhuset och komplettera väldigt enkelt. Inga beställningsvaror med leveranstid och dyl.
 
  • Gilla
OlssoniVallby och 3 till
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Jag har Ikeas kökskåpsstommar under tvättmaskinen. En liten vattenläcka och trots att jag var snabb med att torka upp allt vatten så svällde stommen :(

Kan dock inte uttala mig om hur Ballingslövs stomme är.
Jag oxå i förra lgh
 
  • Gilla
Nisse-64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.