När det gäller saker som skall verka över en hel livtid är det klokt att fundera några extra gånger. Att tänka okonventionellt är jag bra på.

Jag tänker mig att gå fram till fönstret och sen bocka in plåten ca 60 mm, och att den inbockningen blir på båda sidor om fönster, hela vägen från grunden upp till takfoten. På dom ytor mellan plåtarna sätter jag träpanel (eller annat material) (-fönster). Den panelen kommer då bli lite infälld i förhållande till cortenplåten (och fönstren), vilket skapar lite positivt djup.
 
O oddjobb skrev:
När det gäller saker som skall verka över en hel livtid är det klokt att fundera några extra gånger. Att tänka okonventionellt är jag bra på.

Jag tänker mig att gå fram till fönstret och sen bocka in plåten ca 60 mm, och att den inbockningen blir på båda sidor om fönster, hela vägen från grunden upp till takfoten. På dom ytor mellan plåtarna sätter jag träpanel (eller annat material) (-fönster). Den panelen kommer då bli lite infälld i förhållande till cortenplåten (och fönstren), vilket skapar lite positivt djup.

Låter bra, men varför bocka sadu, för att få kassett, för att få luft, eller ren estetik? vilket trä mellan, om plåten är mer eller mindre underhållsfri vill man ju ..ha bra livslängd på träet, annars skaver väl det efter..ja..12 år eller så ?
 
Estetiskt. Jag skulle även vilja bocka i husknuten. Detta för att skapa en känsla av mer massiv konstruktion. Då ser du inte den tunna plåten någonstans. Det gäller såklart att ha ett väl inlodat hus, eller anpassa spikläkten, om det vill dra iväg. Ja det är ett problem med livslängden på trät. Tänker nog att jag skulle sätta synliga skruvar så det är lätt att ta bort och byta för kommande generationer. Sibirisk lärk, ek etc? Jag är sugen på en tunn panel, typ 45x25 ca, vågrätt placerat. Ca 10 mm mellanrum, sluttande ytor för avrinning.
 
aha, ja ok, det kan gå, om dom är stadiga och inte vrider iväg, lite pyssel men det blir ju snyggt, hörnen had jag tänkt låta plåten gå i plåt bara för man ser det inte om mna backar 2 meter men kusin som bor på platsen tyckte knutar, så, ja kommer bocka corten och sätta i hörnen, samma höjd som befintlig, och jag får nog ut 3 hörn bitar ur 625 mm, bra klippt plåt är ganska avgörande men skarvar/hörn bleck osv hoppas jag över tid kommer få samma kulör , och till syvende och sist så måste ibland det praktiska vinna över det estetiska, men bara ibland..det blir rost, grått plåttak, och svarta trädetaljer och ytterdörr, vita fönster, vågade inte gå på annan färg på fönster..detvar lite fegt...jag kom nog undan med ganska exakt 200:- per kvadrat på corten
det blev lite vikt tror jag körde fram det i 2 omgångar
 
texas67 texas67 skrev:
och jag får nog ut 3 hörn bitar ur 625 mm
Skulle det inte räcka med ganska små hörnknutar, typ 40x40?
 
O oddjobb skrev:
Skulle det inte räcka med ganska små hörnknutar, typ 40x40?
Vill ju ha minimalt med skarvar
 
O oddjobb skrev:
Det kommer nog bli snyggt det där huset. Skall du bygga in takstolarna (foten), måla svart kanske.
Bild av byggnadsfasad med rostigt plåttak och vägg i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
NyHusägare2021 och 5 till
  • Laddar…
texas67 texas67 skrev:
[bild]
Är du nöjd med "rostet"?
Har du hjälpt till med rostprocessen?
 
Man kan ju alltid kissa på plåten. Köp några plattor öl bara...)
 
  • Haha
texas67
  • Laddar…
O oddjobb skrev:
Är du nöjd med "rostet"?
Har du hjälpt till med rostprocessen?
Den är nästan vackrare nu när det spelar i skivorna.ser ut som jag har ett 1000kr kakel på väggen..det är torr miljö så det går sakta vilket inte bekymrar mig..skivorna som legat högst i bunten ute är klara men resten tar tid..
 
texas67 texas67 skrev:
Den är nästan vackrare nu när det spelar i skivorna.ser ut som jag har ett 1000kr kakel på väggen..det är torr miljö så det går sakta vilket inte bekymrar mig..skivorna som legat högst i bunten ute är klara men resten tar tid..
Renoveringsarbete på en byggnad med blottade väggar och isolering, träställning och byggmaterial framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
texas67 texas67 skrev:
[bild]
Till höger om dörren är en skiva som legat framme
köpte en ytterdörr långtbort men det var det värt, i teak som jag målat svart,
ja..avdelningen nöjd med resultat : Ny målad svart ytterdörr i teak med dekorativ relief, lutande på golvet i ett byggområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
texas67 texas67 skrev:
Till höger om dörren är en skiva som legat framme
köpte en ytterdörr långtbort men det var det värt, i teak som jag målat svart,
ja..avdelningen nöjd med resultat :[bild]
fin dörr du fått tag på. Det var en väldigt stor skillnad på rosten. Bor man inne i ett samhälle och är mån om det positiva snacket, så kanske man skall jobba på förrostning. Förstår att du inte har de problemen.
Hur som helst så kommer jag också satsa på cortenplåt.
 
Redigerat:
  • Gilla
texas67
  • Laddar…
Riktigt fint hus, har du mer bilder att dela med dig av?
 
I Intressenten skrev:
Riktigt fint hus, har du mer bilder att dela med dig av?
Det är lite experiment..får se om det lirar Ett hus under renovering med mörk träfasad och metalltak, byggställningar synliga på sidan, omgivet av skog och gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Yeah1 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.