J JohanLun skrev:
Tror inte du tjänar på det...
ok, just för uppgraderingskostnaden eller generellt?
 
J josefssonmartin skrev:
ok, just för uppgraderingskostnaden eller generellt?
Jag har inte utvärderat tibber än, bara haft en månad. Bor i ett äldre hus, har värmepump som heller inte är uppkopplad. Jag har dock en PHEV så jag kan ladda på natten, och det räknar jag med tar hem månadskostnaden.

Att styra värmen tror jag själv är svårare, tanken är ju god, men ska det funka måste ju systemet vara så intelligent att det tex "laddar" varmvatten på billiga timmar, sen inte återvärmer efter alla duschat på morgonen utan väntar lite till billigare timmar. Har man vattenburet så är det ju en tröghet i systemet, men jag tycker det är svårt nog att trimma in det bra även utan att man ska tidsstyra det... Idén har potential om hårdvaran skulle stödja det, men jag betvivlar att det kommer bli bra nog med den uppgraderingen. För mig kostar värmepumpen ca 6-8.000 per år har jag för mig, och en stor del är varmvatten. Har man en helt ny pump, ja då kanske det är värt att uppgradera, men på en gammal pump tror jag potential för besparing riskerar inte få payback på resterande livstid på pump. Den dag jag byter pump ska den självklart vara styrbar. Sen kanske man kan ändra vanor om man ser loggar... Om man är så lagd, lite "tävlingsmännsika" som kan tänka sig att frysa lite för att få lägre kostnad... ;)
 
E
Du spara nog inte många kronor
 
Beror lite på om du har ett toppenavtal idag eller inte.
Dels kan man spara lite på månadskostnaden som är ganska låg 39kr.
Dels om man förbrukar mest på natten och ibland mitt på dan,dom flesta med egen värme förbrukar mer på natten då det oftast är kallare ute.
Du får även 500kr att handla för via min kod.
Det är ingen uppsägningstid så det är bara å prova.
Jag ligger under rörligt varje månad,tillochmed min far ligger under trots att han inte styr nånting idag men han har liknande system som du dvs frånluftsvärmepump som automatiskt går mest på natten.
Sedan kan du fixa egen styr till värmepumpen som jag gjort för nån hundralapp om du vill spara ännu mer
Extra bonus brukar vara att man blir mer intresserad av sin förbrukning, själv har jag minskat min med ca 40%
Mvh
Kim
 
Det är just det jag inte riktigt får ihop med Nibe Uplink, väntar verkligen pumpen med att köra varmvatten och värme fast det egentligen behövs?
 
Den höjer nog värmen strax innan det blir dyrt så den inte ska behöva gå när det är dyrt,tror även den går om det blir för kallt
 
Jag styr ju min själv,så jag kan välja hur hårt jag vill styra den
 
J JohanLun skrev:
Jag har inte utvärderat tibber än, bara haft en månad. Bor i ett äldre hus, har värmepump som heller inte är uppkopplad. Jag har dock en PHEV så jag kan ladda på natten, och det räknar jag med tar hem månadskostnaden.

Att styra värmen tror jag själv är svårare, tanken är ju god, men ska det funka måste ju systemet vara så intelligent att det tex "laddar" varmvatten på billiga timmar, sen inte återvärmer efter alla duschat på morgonen utan väntar lite till billigare timmar. Har man vattenburet så är det ju en tröghet i systemet, men jag tycker det är svårt nog att trimma in det bra även utan att man ska tidsstyra det... Idén har potential om hårdvaran skulle stödja det, men jag betvivlar att det kommer bli bra nog med den uppgraderingen. För mig kostar värmepumpen ca 6-8.000 per år har jag för mig, och en stor del är varmvatten. Har man en helt ny pump, ja då kanske det är värt att uppgradera, men på en gammal pump tror jag potential för besparing riskerar inte få payback på resterande livstid på pump. Den dag jag byter pump ska den självklart vara styrbar. Sen kanske man kan ändra vanor om man ser loggar... Om man är så lagd, lite "tävlingsmännsika" som kan tänka sig att frysa lite för att få lägre kostnad... ;)
Jag har golvvärme som ska vara trögt och svårstyrt, dock funkar det kanon att styra för mig innetempen pendlar väldigt lite trots att jag stänger vp i nån timme,inte äns sambon klagar
 
S super70 skrev:
Jag har golvvärme som ska vara trögt och svårstyrt, dock funkar det kanon att styra för mig innetempen pendlar väldigt lite trots att jag stänger vp i nån timme,inte äns sambon klagar
Det kan nog vara en fördel, om man antar att golvet agerar värmelager och att anläggningen inte slits mer av att pendla i temperatur. Men att räkna hem en så dyr styrning utan att sänka komfort i ett välisolerat hus tror jag är svårt. Kan man bygga sin egen styrning eller pumpens inställningar går att tweaka till billiga tider (många pumpar verkar ha någon form av tidstyrning) kan det kanske gå...
 
Nu var min styrning i stort sett gratis då jag hade allt hemma redan
Min pump styr jag genom att lura utetempen till den, kan ju va svårare på en 750,är inte helt 100 men tror det är en frånluftspump? Å då går kompressorn typ hela tiden? För den schuntar väl ut värmen? Så är väl inte säkert att kompressorn stannar även om man sänker framledningstempen vilken min gör då den går direkt mot värmesystemet,kan nog vara bättre om det gick å styra på nån ingång på vpn
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Har nu haft Tibber lite drygt en månad och första fakturan trillade in häromdagen. Kan konstatera att utan att nyttja deras smarta prylar för elbilsladdning och liknande så är det nog svårt att spara några större pengar på detta.

Det rörliga priset hos Eon var för oktober 25,60 öre ex moms och på min faktura från Tibber så har jag fått priset 25,49 öre ex moms och gjorde av med 1145 kWh så jag har sparat otroliga 1.26:-. I och med att månadsavgiften också är en tia billigare eller något är jag nog uppe i nästan 12:- lägre faktura jämfört med om jag legat kvar hos Eon. :crysmile:

Men i ärlighetens namn så var det ju mest för nörderiet och de smarta prylarna jag bytte, priset visste jag skulle vara väldigt snarlikt. Skaffar vi elhybrid längre fram som man kan ladda smart när priset är lågt blir det väl en annan femma kanske :)
 
berisen berisen skrev:
Har nu haft Tibber lite drygt en månad och första fakturan trillade in häromdagen. Kan konstatera att utan att nyttja deras smarta prylar för elbilsladdning och liknande så är det nog svårt att spara några större pengar på detta.

Det rörliga priset hos Eon var för oktober 25,60 öre ex moms och på min faktura från Tibber så har jag fått priset 25,49 öre ex moms och gjorde av med 1145 kWh så jag har sparat otroliga 1.26:-. I och med att månadsavgiften också är en tia billigare eller något är jag nog uppe i nästan 12:- lägre faktura jämfört med om jag legat kvar hos Eon. :crysmile:

Men i ärlighetens namn så var det ju mest för nörderiet och de smarta prylarna jag bytte, priset visste jag skulle vara väldigt snarlikt. Skaffar vi elhybrid längre fram som man kan ladda smart när priset är lågt blir det väl en annan femma kanske :)
Har du dragit av elcert priset då?
 
S super70 skrev:
Har du dragit av elcert priset då?
Ja jag tror det iaf? Båda priserna jag skrev ovan är inkl elcert men ex moms.
 
Snittpriset som Tibber då levererar med fakturan är personligt och baserat på hur vi har förlagt vår förbrukning?
 
Har kollat runt lite och om man varje år skulle byta leverantör och hoppa på ”nya” erbjudanden hade jag kommit billigare undan än med Tibber.
Nu kör jag Sensibo till luftvärmepumpen samt termostater till golvvärmen via appen och har således fått ner min förbrukning. Dessvärre är inte Nobö’s system för element möjligt att få in i appen men hoppas det kommer.
Tibbet är absolut inte mkt billigare men med en viss investering och nörderi så kan man ganska enkelt optimera sin förbrukning och således också spara in på kostnaden.
 
  • Gilla
berisen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.