C C.Lundin skrev:
Det hade behövts väldigt tjock plast för att det inte skulle påverka det estetiska resultatet. D.v.s. tillräckligt tjock för att inte vecka sig hur som helst, typ 400g/m2. Att riva OSB är inte svårare än någonting annat, så för den sakens skull hade det inte hjälpt alls.

Om det är just hålen ni är ute efter så går det ju att bottna hålen med bruk t.ex. Men det finns ju diverse sprayer, som kallgalvning som håller ett tag men behöver göras om, men ingenting permanent.
Varför skulle plasten vecka sig?
Jag har ju gjort exakt detta momentet, men dina teorier väger kanske tyngre än mina praktiska erfarenheter?
 
X xLnT skrev:
Varför skulle plasten vecka sig?
Jag har ju gjort exakt detta momentet, men dina teorier väger kanske tyngre än mina praktiska erfarenheter?
Teorier och teorier. Har jobbat med exakt det som beskrivs i denna tråd i 10 år innan jag gick över på "teoretiskt".
Har lösformat gott och väl ett tresiffrigt antal stödmurar och väggar med olika material.
 
C C.Lundin skrev:
Teorier och teorier. Har jobbat med exakt det som beskrivs i denna tråd i 10 år innan jag gick över på "teoretiskt".
Har lösformat gott och väl ett tresiffrigt antal stödmurar och väggar med olika material.
Men du har aldrig provat och har ändå en bestämd uppfattning som motstrider någon som faktiskt gjort det?
Om du nån gång tar på dig blåstället och går ut och formar igen,kan du ju prova för skojs skull och jämföra resultatet mot när du format med bara OSB.
Du kommer garanterat få en annan yta, det garanterar jag dig :)
 
X xLnT skrev:
Men du har aldrig provat och har ändå en bestämd uppfattning som motstrider någon som faktiskt gjort det?
Om du nån gång tar på dig blåstället och går ut och formar igen,kan du ju prova för skojs skull och jämföra resultatet mot när du format med bara OSB.
Du kommer garanterat få en annan yta, det garanterar jag dig :)
Det är ofta som formar plastas av diverse anledningar. Det är absolut ingenting nytt. Anledningen att det aldrig skett med OSB är för att det är väldigt ovanligt att använda OSB eftersom det är både klenare och skötare än t.ex. brädor och plyfa. Aldrig varit med om att det påverkat det estetiska resultatet positivt dock.
 
Hej alla glada, fredag igen! :)

Jag har en fråga, om någon har möjlighet och kunskap att svara?

I skarven mellan bottenplattan och blomsterlådan har jag förstått att man kan mura upp en "trekant" i profil. Så att det blir som en liten liten "backe" ner från väggen. Meningen är att det då inte blir stående vatten på bottenplattan som tränger in under väggen. Jag tror det kallas avrinningsanvisning eller nått sånt. Är detta nödvändigt?

Trevlig fredag!

Med vänlig hälsning, Daniel
 
D Danielswe88 skrev:
Hej alla glada, fredag igen! :)

Jag har en fråga, om någon har möjlighet och kunskap att svara?

I skarven mellan bottenplattan och blomsterlådan har jag förstått att man kan mura upp en "trekant" i profil. Så att det blir som en liten liten "backe" ner från väggen. Meningen är att det då inte blir stående vatten på bottenplattan som tränger in under väggen. Jag tror det kallas avrinningsanvisning eller nått sånt. Är detta nödvändigt?

Trevlig fredag!

Med vänlig hälsning, Daniel
Mycket riktigt fredag, veckorna går lika snabbt som vanligt!

Det brukar lite felaktigt kallas får hålkäl. Rimligtvis är det för att det faktiskt kommer till att likna en hålkälslist när det är färdigt.
Syftet är lite olika beroende på när och var det görs. Det görs ofta mot platsgjutna väggar som ska vattentätas då membranen sällan tål att böjas så snävt som det blir i "golv"vinkeln. På balkonger t.ex. finns de för att skydda väggarna som byggs. I vissa fall görs de för att som du säger hindra vatten från att bli stående.

Jag skulle inte kalla det nödvändigt, men skulle rekommendera att göra det. Det är väldigt snabbt gjort och i allra högsta grad billigt. Vanlig finbetong duger gott och det handlar om att gå från ett par cm ned till 0. Även om det blir slafsigt gjort så gör det stor nytta.
 
C C.Lundin skrev:
Mycket riktigt fredag, veckorna går lika snabbt som vanligt!

Det brukar lite felaktigt kallas får hålkäl. Rimligtvis är det för att det faktiskt kommer till att likna en hålkälslist när det är färdigt.
Syftet är lite olika beroende på när och var det görs. Det görs ofta på platsgjutna väggar som ska vattentätas då membranen sällan tål att böjas så snävt som det blir i "golv"vinkeln. På balkonger T.EX. finns de för att skydda väggarna som byggs. I vissa fall görs de för att som du säger hindra vatten från att bli stående.

Jag skulle inte kalla det nödvändigt, men skulle rekommendera att göra det. Det är väldigt snabbt gjort och i allra högsta grad billigt. Vanlig finbetong duger gott och det handlar om att gå från ett par cm ned till 0. Även om det blir slafsigt gjort så gör det stor nytta.
Det känns som att veckorna bara går fortare och fortare...

Ah ok perfekt. Intill vår pool gjöt vi en liten platta (2x2m) för att mura teknikrum på. När jag murat teknikrummet med leca på denna platta smetade jag på en sån här avrinningskant som "skarv" mellan platta och vägg. Jag antar att det blir precis samma här då? Vet inte om det är så speciellt synligt på den här bilden... Men ja :)

Bild på ett nygjutet teknikrum med avrinningsskant vid anslutning till lecavägg och betongplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur ser det ut med torkningstider för sånt här nu när det är runt 7 grader på dagarna här på västkusten? Detta är inget problem att göra såhär års?

/Daniel
 
  • Gilla
C.Lundin
  • Laddar…
Ja, precis det du lägger på får formen av en trekant. Så att vatten rinner bort från väggen.
Nej, inga problem att göra nu i denna väderlek.

Imponerande projekt! Jag har själv ett par gjutningar bakom mig och "gjutfrossa" är ju inget kul. Men belöningen är mödan värd. Rätt gjort är betong riktigt snyggt.
Jag tänkte på dina formstag och rost. Är inte de rostfria? Det har de jag använt mig av varit. Nu fyllde vi igen hålen efter dem ändå, men jag hade inte varit orolig för rost.
 
  • Gilla
C.Lundin
  • Laddar…
-RB- -RB- skrev:
Ja, precis det du lägger på får formen av en trekant. Så att vatten rinner bort från väggen.
Nej, inga problem att göra nu i denna väderlek.

Imponerande projekt! Jag har själv ett par gjutningar bakom mig och "gjutfrossa" är ju inget kul. Men belöningen är mödan värd. Rätt gjort är betong riktigt snyggt.
Jag tänkte på dina formstag och rost. Är inte de rostfria? Det har de jag använt mig av varit. Nu fyllde vi igen hålen efter dem ändå, men jag hade inte varit orolig för rost.
Tjenare @-RB- !

Kul att du gillar projektet. Ja vi gillar betong här hemma helt enkelt! :)

Mnjae, formstagen är inte rostfria. Jag köpte dessa formstagen: https://www.beijerbygg.se/privat/sv...formstag-lås/formstag-6x150mm-plyfa-004009454

Generellt sett upplevde jag det att vissa saker var svåra att hitta för privatperson. Jag tänker speciellt på armeringsdistanser för vägg och formstag. Det var typ beijerbygg jag hittade de båda på. Men de e gott att kunna åka till närmsta bygghandel och köpa sakerna tycker jag. Formstagen verkade som sagt inte vara rostfria för de började rosta direkt när jag hade applicerat dem (och sen lät det regna på dem).

Vi vill inte fylla igen våra hål som du säkert läst högre upp i tråden, vi tycker att de är snygga och ger en industriell känsla. Så frågan var ju som sagt om det kommer bli fula ränder med rostvatten på väggen, eller om rosten kan "äta sig inåt"...

Trevlig helg! :)

/ Daniel
 
Synd att stagen inte är rostfria. Det finns men jag håller med om svårigheterna med att få tag i vissa grejer som privatperson. Jag fick mina av en byggare jag anlitar ibland så jag vet faktiskt inte var de kommer ifrån.
Jag har tyvärr inget bra förslag på åtgärd för att förhindra rostproblem heller mer än att försöka få lite färg på ändarna. Kanske kan man spruta in lite kallgalv? Maskera insidan av hålen först bara.
 
-RB- -RB- skrev:
Synd att stagen inte är rostfria. Det finns men jag håller med om svårigheterna med att få tag i vissa grejer som privatperson. Jag fick mina av en byggare jag anlitar ibland så jag vet faktiskt inte var de kommer ifrån.
Jag har tyvärr inget bra förslag på åtgärd för att förhindra rostproblem heller mer än att försöka få lite färg på ändarna. Kanske kan man spruta in lite kallgalv? Maskera insidan av hålen först bara.
Vad sägs om silvrig hammarlack?
 
Det funkar säkert.
 
  • Gilla
Danielswe88
  • Laddar…
Jag tror inte att det spelar jättestor roll vad du sprayar dem med. Kallgalv fungerar garanterat, men jag tror det mesta ger ganska bra skydd med tanke på att de inte blir speciellt utsatta.
 
C C.Lundin skrev:
Jag tror inte att det spelar jättestor roll vad du sprayar dem med. Kallgalv fungerar garanterat, men jag tror det mesta ger ganska bra skydd med tanke på att de inte blir speciellt utsatta.
Ja det är ju inte en brygga direkt... Och på insidan av blomlådan har jag tänkt att sätta platonmatta (är det nödvändigt)? Jag menar bara att även om vi inte sätter platonmatta på insidan kommer det inte synas om det rinner rost där. Men jag vill ju inte att formstagen börjar rosta på riktigt, hittills har det bara vart ytlig rost...

/Daniel
 
Ska bli sjukt kul att se färdigt resultat. Följer i det tysta, jobba på :strong:;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.