Hej!

Tänkte sätta in köksstomar i badrummet med en kompositstenskiva ovanpå.

Har idag den lösningen, med dold tvättmaskin och är väldigt nöjd. Detta är från Ballingslöv.

Kommer om en vecka flytta till nyproducerad lgh och vill ha denna stil även där, och därför tagit offert från Ballingslöv. Deras Diskbänksstomme kostar 10 000kr, inredd med sophantering! 1300kr i avdrag för att ta bort sophanteringen, men ändå - nästan 9000kr!

Funderar därför på att använda stommar från Ikea, såvida dom inte är sämre!?

Vad säger ni, är det skillnad på Ikea och Ballingslöv?
 
  • Offert för köksinredning med diskbänksskåp och sophantering detaljer och priser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Arg
leffeisala och 1 till
  • Laddar…
HaHa, hoppas de skojar med dig!
10000:- för några bitar spånskiva:surprised:
 
  • Gilla
  • Haha
leffeisala och 3 till
  • Laddar…
Jag har Ikeas kökskåpsstommar under tvättmaskinen. En liten vattenläcka och trots att jag var snabb med att torka upp allt vatten så svällde stommen :(

Kan dock inte uttala mig om hur Ballingslövs stomme är.
 
  • Gilla
ahall_nr1 och 1 till
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Jag har Ikeas kökskåpsstommar under tvättmaskinen. En liten vattenläcka och trots att jag var snabb med att torka upp allt vatten så svällde stommen :(

Kan dock inte uttala mig om hur Ballingslövs stomme är.
Borde vara spånskiva som spånskiva. Har du byggt själv? Antar att man får köra med silikon på alla blottade ytor. Oavsett tillverkare.
 
  • Gilla
leffeisala och 10 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
HaHa, hoppas de skojar med dig!
10000:- för några bitar spånskiva:surprised:
Exakt min tanke.

Byggde med Ikeas verktyg, 2skåp inkl täcksida och passbit, komplett med dörrar. Dock med hyllplan. 3600kr
 
  • Gilla
Roger Elgnäs och 1 till
  • Laddar…
Du har tur som ens fick offert från Ballingslöv, jag ville ha in pris på några sockellådor från deras butik i Sickla som inte var intresserade. Min erfarenhet av Ikeas stommar är god.
 
  • Gilla
Mazdarune och 7 till
  • Laddar…
Tekniker Tekniker skrev:
Borde vara spånskiva som spånskiva. Har du byggt själv? Antar att man får köra med silikon på alla blottade ytor. Oavsett tillverkare.
I mitt fall var den bottenskrivan i skåpet i framkant som svällde. Den är melaminbelagd på alla sidor men fukten tog sig in i skarvarna.
 
  • Ledsen
Nalleman64
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
I mitt fall var den bottenskrivan i skåpet i framkant som svällde. Den är melaminbelagd på alla sidor men fukten tog sig in i skarvarna.
Tråkigt!

När jag kollar på vårat skåp från ballingslöv så har dom satt dit en tunn plastskiva i skåpet. Den går upp nån cm på sidorna men inget i framkant. Antar att vattnet ska kunna rinna ut..
 
H
Tekniker Tekniker skrev:
Hej!

Tänkte sätta in köksstomar i badrummet med en kompositstenskiva ovanpå.

Har idag den lösningen, med dold tvättmaskin och är väldigt nöjd. Detta är från Ballingslöv.

Kommer om en vecka flytta till nyproducerad lgh och vill ha denna stil även där, och därför tagit offert från Ballingslöv. Deras Diskbänksstomme kostar 10 000kr, inredd med sophantering! 1300kr i avdrag för att ta bort sophanteringen, men ändå - nästan 9000kr!

Funderar därför på att använda stommar från Ikea, såvida dom inte är sämre!?

Vad säger ni, är det skillnad på Ikea och Ballingslöv?
Ikeas har varit väldigt bra för länge sedan, sen blev de dåliga, spånet blev posösare, sen blev de bättre igen, så de har varierat i kvalitén, hur de är idag har jag ingen koll på men kolla hur porösa skivorna är.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Jag köpte nyss en diskbänksstomme från Ikea. Och om jag räknar in den Bosch diskmaskin jag installerade samtidigt är det ändå halva priset mot enbart en diskbänksstomme från Ballingslöv. Har de skrivit rätt summa för stommen i offerten?
 
  • Gilla
Jonali75 och 1 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Ikeas har varit väldigt bra för länge sedan, sen blev de dåliga, spånet blev posösare, sen blev de bättre igen, så de har varierat i kvalitén, hur de är idag har jag ingen koll på men kolla hur porösa skivorna är.
Blir lite OT, men bl.a. IKEA tillverkar spånskivor utifrån vad de ska användas till, dvs de är unika utifrån att de pressas utifrån användningsområde, t.ex. där det ska finnas infästningar, etc, pressas de hårdare. De är sedan märkta så att efterbearbetning/kapning görs utifrån hur de är pressade. Så det är en tillverkningsteknik och det var nog här i Sverige man började med bl.a. Swedspan i Hultsfred (IKEA).
 
  • Gilla
LeonardS och 7 till
  • Laddar…
Har IKEA i tvättstugan och är nöjd. Är du noggrann när du monterat stommarna och limmar dem så kommer det bli bättre, annars kan de kännas rangliga. Finns säkert massor med andra knep för att få IKEA stommar att bli riktigt bra. Med kompositskiva på så kommer det nog bli bra och kännas lyxigare.
 
  • Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
Jag har Ballingslöv i köket, Ikea i tvättstugan och garaget.

Man kan ju skratta åt prisskillnaden, men köper man ballingslöv så får man ju iallafall en skåpstomme och inte bara en liten plåtbit med plastfötter. Ikea är bäst på pris och tillgänglighet, inte bäst på något annat. De delar av stommen som faktiskt är i spånskiva är av väldigt låg kvalitet.

Jag ser hur faner och annat ser ut efter +15års användning i köket och där vinner ju Ballingslöv alla dagar i veckan. Ikeakök vi använder avsevärt mindre på landet är mer slitet än Ballingslöv vi använder varje dag här hemma.

Men.....ikea funkar. Tycker det är ett bra alternativ till tex en tvättstuga. Ska man ha en tvättmaskin i ett ikeaskåp vill man kanske göra sig besväret att förstärka stommen en aning.
 
  • Gilla
Larnis1 och 9 till
  • Laddar…
Tekniker Tekniker skrev:
Deras Diskbänksstomme kostar 10 000kr, inredd med sophantering! 1300kr i avdrag för att ta bort sophanteringen, men ändå - nästan 9000kr!
Reagerar på, att de vill ha betalt för två flaskor bättringsfärg a' 81.38 Kr!!
 
  • Haha
  • Ledsen
leffeisala och 1 till
  • Laddar…
Har byggt 4 IKEA kök varav ett av dem I ett hus tillhörande barnfamilj. Där är det även IKEA stommar i tvättstugan. Väldigt välanvänt med 6 år på nacken men ser ut som nytt.

Jag har ett Ballingslöv här hemma som är ca 5 år och är slitet i jämförelse med IKEA köket.

Så jag tycker inte du kan jämföra IKEA och ex Ballingslöv rakt av. Det beror på hur man tar hand om sakerna. Dyrast är inte alltid bäst.

Kör på IKEA. Lägg resten av pengarna på något roligare.
 
  • Gilla
Kijen123 och 18 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.